Inhoud blog
  • BLOG WALTER'S AUTO CAHIERS STOPT VANDAAG.
  • OLIGARCH, NIET NOODZAKELIJK NEGATIEF, EERDER SLACHTOFFER VAN JAOERSHEID ?
  • EVERFUEL SLUIT WATERSTOF TANKSTATIONS IN SKANDINAVIË
  • TRANSPORAMA WINT NOG ABONNEES DANKZIJ GEDEGEN TESTVERSLAGEN
  • GP VAN JAPAN ZONDAG ZAL NIEUWE VRAGEN BEANTWOORDEN
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Walter's Auto Cahiers

    30-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PORSCHE NIPT SNELLER DAN AUDI OP TESTDAG IN LE MANS

    Le Mans. Als een magneet zuigt die plek je naar zich toe. Daar is sinds 1906 autogeschiedenis geschreven zonder weerga. De 24 Uren van Le Mans zijn begonnen in 1923. Al georganiseerd door de l'Automobile Club de 'l Ouest.  De grote verdienste van die historische club is dat ze autoconstructeurs toestonden verschillende technieken toe te passen. Wat in de F1 niet het geval is. Dat is eenheidsworst. Niet altijd geweest, want al voor WOII - terwijl nu de derde eraan komt - bekampten Italiaanse- en Duitse autoconstructeurs elkaar met wat op zich "ingeniositeit" kan worden genoemd. Alfa Romeo, Auto Union (nu Audi), Mercedes. Met grote namen als Tazio Nuvolari, Bernd Rosemeyer, Hans Stuck sr en andere von  Manfred von Brauswitch's. Dat is nu verleden tijd. Het leven kabbelt geëloktroniseerd verder. Met elkaar praten kunnen mensen niet meer. Langs de tablet of het idiote Facebook kan alles, en zelfs verder.

    Terug naar die magnetische plek Le Mans. Jacky Ickx (°1945) heeft die etmaalrace zesmaal gewonnen. Hij is de grootste Belgische autocoureur ooit. Hij heeft ook Parijs-Dakar gewonnen en was vice-wereldkampioen toen posthuum Jochen Rindt in een Lotus - build by Colin Chapman - in 1970 Monza dodelijk verongelukte. In 1955 gebeurde de grootste autosportramp uit de geschiedenis. Pierre Levegh (Mercedes) en Mike Hawtorn (Jaguar D) kregen een misverstand voor de hoofdtribune waardoor de Mercedes in die "rijkentribune" vloog, ontplofte, en 82 toeschouwers doodde, naast vele tientallen gewonden. Juan Manuel Fangio (Mercedes) wist door het twistmis-verstand, doorheen de chaos zijn vel te redden. Maar Mike Hawton en Yves Bueb wonnen in een Jaguar wel de race. Waarom die race dan niet wordt gestopt ? Omdat paniek en het afvoeren van doden en gewonden niet zou worden verstoord. Punt, andere regel.

    Op de testdag gisteren wist de Australiër Brendo Hartley in de Porsche 919 Hybrid met 3'21"061 de overhand te houden op het trio Treluyer-Fässler-Lotterer die de twee jongste edities wonnen in de Audi R18 e-tron Hybrid Quattro. Deze traingsdag werd getekend door regen. Het belette niet dat onze landgenoot Laurens Vanthoor - eindelijk in Le Mans ! - in een Ligier HPD van Oak-racing in de LMP2 de snelste chrono voor zich opeiste. De LMP2 sluit aan bij de krachtiger en wat grotere LMP1, de klasse waaruit normaliter de algemene winnaar uitkomt.

    Dat zijn dan de Porsche's 919 Hybrid, de Audi's R 18 e-tron Hybrid Quattro, en Toyota's TS 040 Hybrid en de Nissan GT-R LMP1. Toyota bleef "steken" op 4" van de Porschetijd, en Nissan geraakte door elektriciteitsproblemen in "hybrid" niet verder dan een achttiende plaats. Maar tegen 7 juni, wanneer de echte Le Mans-week begingt en de kamp om de "pole" wordt ingezet zal Nissan dat wel hebben opgelost. Toen ze in 1990 met een blauw-rode auto afkwamen eiste Nissan daarmee de pole-position op. Nu is er als herrinnering ook een blauwe wagen met rood dan én één helemaal in het rood. De autowereld kijkt met ongeduld uit naar de confrontatie tussen Japan met Nissan en Toyota tegen Duitsland met Porsche en Audi.

    De eerste Japanse auto die in Le Mans won, was de Mazda 787 in 1991. Hij werd bestuurd door Volker Weidler, Johnny Herbert en Bertrand Gachot. Die auto had een rotatiemotor, een erfenis van wijlen Felix Wankel. De motor is commercieel nooit echt doorgebroken omdat de afdichting tussen stator en rotors nooit "brandstofdicht" was en er toch altijd een beetje compressieverlies opzat. Toen speelde het brandstof verbruik ook niet echt mee. Nu wél.

    Voor wie hybride een te moeilijk woord vindt en tweeslachtigheid eerder op bi's terugslaat, is het infomatief te zeggen dat de groep aspirantwinnaars zowel een verbrandingsmotor- als een elektrisch aandrijf-aggregaat hebben. Deze zijn constant in onderlinge actie. Ieder van de vier kanshebbers, Audi, Porsche, Toyota en Nissan hebben hun eigen visie daarin ontwikkeld. Dat is in de eenheidsworst van de F1 niet meer denkbaar. Daarom is Le Mans zo ingenieus technisch getint als autokoers. De 24 Uren van Le Mans is de diamant op de kroon van het "World Endurance Championship" (WEC).

    De behaalde punten in Le Mans tellen dubbel voor het kampioenschap. Toch worden niet daarvoor enkele miljarden geïnvesteerd. Wel omdat winnen in Le Mans als autoconstructeur de grootste publiciteit is die het grote publiek, de automarkt raakt. Daarom is het zo spijtig dat Mercedes en Peugeot daar niet meer bij zijn. De 83ste 24 Uren van Le Mans 2015 gaan door op 13 en 14 juni a.s. De datum staat - behoudens heerkracht - altijd het dichtst tegen de langste dag en dus de korste nacht. Er worden 250.000 toeschouwers verwacht.(Walter Rombauts)

    30-05-2015 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HAMILTON WILDE NIET ONGEHOORZAAM ZIJN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Na het verschrikkelijke gebeuren in de GP van Monaco, Hamiltons sabotage vanuit eigen team, heeft Niki Lauda (hallo; niet eender wie...) zijn afkeer uitgedrukt van wat er is gebeurd. Toen de Safety Car op de baan kwam na Verstappen's jeugdzonde, kreeg Hamilton het verzoek via de radio om banden te wisselen. De regerende wereldkampioen reageerde dat het niet nodig was.

    Er ontstond volgens Niki Lauda die bij Mercedes kan "meeluisteren" een chaotische woordenwisseling. Maar Lewis Hamilton, van kindsaf streng opgevoed via de karting door Ron Dennis, wilde niet ongehoorzaam zijn en kwam de pits in. Zijn nieuw, pas afgesloten Mercedes-contract dat op 100 miljoen dollar wordt geschat, zal zijn gedweeheid hebben geholpen. Hij reed al 72 van de 78 ronden foutloos aan de leiding. Zijn zege was een feit. Nog 6 ronden.

    Terug op de piste stelde hij vast dat...ploegmaat Nico Rosberg aan de leiding reed. Met Sebastien Vettel (Ferrari) op de tweede plaats...Op het stratencircuit van Monaco is dat een niet te omzeilen buffer. Lewis ontplofte zowat in zijn cockpit... Hij reed er zelfs voor over stoepen om het tweetal weer voorbij te komen. Vergeefs natuurlijk. Gefrustreerd stopte hij voor de Prinselijke Tribune en vergat niet zijn winnende tegenstander de hand te drukken om te feliciteren.

    Teamleider Toto Wolff heeft zich bij Lewis in alle gedaantes verontschuldigd. Niki Lauda drukte de Mercedesbaas Dieter Wietsche op het hart tot op het bot in deze zaak binnen het team een onderzoek in te stellen. De bandenwissel was compleet niet nodig, Hamilton moest gewoon doorgereden zijn. Maar wilde niet ongehoorzaam zijn aan zijn "superieuren". Een te strenge opvoeding wreekt zich meestal later. Lewis is menselijker dan gedacht.(Walter Rombauts/Foto:Mercedes)

    27-05-2015 om 19:52 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    26-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PEUGEOT-ANTWERPEN HEEFT GEEN GEZICHT MEER

    Als automobilist ben ik gelukkig met een Peugeot 308 HDi Turbodiesel met commonrail-injectie, handgeschakelde zes versnellingsbak en genoeglijk zitcomfort. Dit product is ei zo na perfect. De grootste aantrekkingskracht gaat uit van die comfortabele koppelcurve in de motor. Tussen 1700 en 2100 t/m klauwen de schitterende Michelinbanden - de besten - in het asfalt, beton of kasseien. Als een leeuw. De "Leeuw van Sochaux", die door de krisis die in 2008 begon (-en nog steeds voortduurt-) klappen kreeg. De familie Peugeot moest met ietwat weemoed aanzien dat derden aandeleninbreng verwierven.

    Peugeot-Citroën herstelt zich langzamerhand. Peugeot is een steengoede naam in de autowereld. Het merk won de "500 Mijlen van Indianapolis", toen bijna niemand, buiten Mercedes, de oversteek vanuit het - nu letterlijk - Oude Continent durfde en financieel kon maken. Peugeot won eigenlijk in alles, ook in de "24 Uren van Le Mans". Van de editie 2015 gaat de testdag door op zondag 31 mei a.s. Peugeot is er niet bij. Het gaat tussen Porsche, Audi, Toyota en Nissan voor de totale zege op 13 en 14 juni aanstaande. Peugeot speelt nu liever in de woestijnzandbakken. Geen ergernis daarover, want ondergetekende is medeplichtig daaraan.

    Door deel te nemen aan "La Piste des Lions" over 21.000 km door landen waar nu alleen maar kommer en kwel heersen, bommen vallen, mensen elkaar naar het leven staan. Naar mijn mening waren alle toenmalige modellen van de gamma in de "raid" van de partij. Het was een huzarenstukje. De woestijn is een valkuil als geen ander. Over heel die afstand had het gamma van Peugeot te kampen met één defect: een kapot achterlicht. Vastrijden over dagelijkse ritten was er natuurlijk bij. Onvermijdelijk, zoals in Djanet, naast duinen van 300 meter hoog. Waartegen overigens Thierry Sabine, stichter en vormgever van de echte Parijs-Dakar destijds, zich met een helikopter de dood invloog.

    Bedenker, bezieler van "La Piste des Lions", was Peugeot's familievriend en pr-man als geen ander, Corrado Provera. Net als Churchill had hij altijd een dikke sigaar in zijn vingers of mond. 's Morgens om 6 uur liet hij iedereen ontwaken op de tonen van een militaire march. "Ordnung müss sein". Pienter als hij was, had hij voor alle zekerheid om iedere in het zand vastgereden "leeuw" te kunnen lostrekken, een Mercedes G meegenomen. Die tufte achter de meute zandstorm zaaiende Peugeot's. Zekerheid voor alles. Vele van de deelnemers hebben vele keren "de Ster" gezien. Tot daar, om te zeggen dat Peugeot een meer dan bekwame autoconstructeur is, briljante pepermolens maakt en minstens leuke fietsen aanbiedt.

    Als een stuk van je leven doorgebracht is met Peugeot's allerhande, je ooit kind aan huis was in Sochaux, tja dan is het om zéér persoonlijke redenen overstappen van een intieme relatie overstappen naar de platheid van de dealerships natuurlijk een niet gemakkelijke stap. Maar het was een gewilde, zéér bewuste keuze dat mijn 308 door Peugeot Deurne is geleverd. Dat dealership is nu weg en houdt huis aan de Boomsesteenweg. De overgang naar Deurne > Wilrijk, iets voor Ikea, heeft aan wat mensen hun job gekost. Herstructureren heet dat. Kankers, klieren en dure werknemers, 35 tot 40 jaar dienst buitenjassen. Ervaring weggooien.

    Ze vervangen door echte etters, zoals nu bij Peugeot aan de Boomsesteenweg. Waar voordien vriendelijke, attente, verkopers rondliepen, "en famille", is het in Wilrijk zoeken naar iemand die je te woord wil staan. Ook met een zak centen achter je slepend, smachtend naar misschien een nieuwe "Leeuw van Sochaux", een Peugeot. Eén die het met minder dan 4 liter over 100 km doet. Zo kun je tenminste vanuit dierentuin Antwerpen naar Nice rijden in één trek om er op de Promenade des Anglais op een terrasje, een ijsje te gaan likken. Eén "plein" in zo'n Peugeot brengt je zorgeloos zo ver.

    Ah ja, na die bemerking, er was natuurlijk de receptie, met drie verzorgde heren achter de barrière klant-ontvanger. Eén van de drie werd de mijne. Een mij onbekend iemand. Verzorgd, mij wat weemoedig aankijkend, met in het achterhoofd "wat komt die ouwe zak hier vragen...". Ik had een aangetekende brief gekregen dat er aan de spoorstangen vooraan bouten moesten worden vervangen. De tweede keer op 25.000 km dat "er iets" gratis, wegens grote bezorgdheid om de kwaliteit, moest worden vervangen. Op zich niet erg. Iedere autoconstructeur moet al eens wagens binnenroep om een na-leverings-ingreep op te vangen. Sterren als Mercedes, Toyota, Mazda, Nissan en andere Audi's hebben dat ook voor.

    Ik vroeg naar de directeur die minstens een ouwe vriend was. Die het van mecanicien tot bedrijfsleider had gebracht. Die was er niet. Hij vertelde er niet bij dat juist dàt gezicht, en nog enkele andere dure, ervaren vakmannen zélf de handdoek in de ring hebben gegooid. Vervangen door postkaarten die bij gebrek aan gewicht door de wind omhoog worden geblazen... We stelden samen anoniem een datum vast. Naamloos. Ah, nee, hij vroeg mijn nummerplaat. Ik moest denken. De politie aan "mijn zee" in Zoutelande, Domburg, Renesse, kent die van buiten, ik betaal daarvoor, maar zelf ken ik ze niet echt, net als mijn vast telefoonnummer. Ik moest twee seconden denken. Voor de wreed, koele, onvriendelijke man achter de loopgraaf had ik Alzheimer. Plots hielp me een oplichtende ster het nummer uit te braken. Het nummer was juist ! Hij reageerde zelfs niet zoals in het eeuwige programma "Blokken". Alleen koele afstandelijkheid was eigenlijk zijn antwoord.

    Daarom heb ik maar niet meer gevraagd om een nieuwe Peugeot, een "Blue", die nog milieuvriendelijker en zuiniger is. Ik zag als klant, als passionant van het merk, vele sterren. Ze schitterden zo dat ik meende dat de Drie Koningen aankwamen. Melchior, Wathelet en Balthazar. Aan één ervan zal ik me ooit vastklampen, "de" Ster, tenminste als ze net als Hyundai een achtgangige automaat hebben. Daarmee zal het joggen in een auto - naar ouderwetse gewoonte - dan gedaan zijn. Maar zeker niet meer bij Peugeot. Omdat er geen gezicht meer is. Althans in "Antwerpen" toch niet. Goud, Mirre en Wierook worden niet door Peugeot naar Antwerpen gebracht. Daarvoor moet je elders zijn. Moest hij het weten, Corrado Provera wrat zijn sigaar op...De klant was Koning voor hem. Met de onvriendelijkheid en arrogantie waarmee Peugeot zich nu tooit hebben ze straks zelfs geen drie Koningen meer.(Walter Rombauts/Foto's: wr)

    Bijlagen:
    Peugeot 308, perfect product zonder gezicht i27515.JPG (3.4 MB)   

    26-05-2015 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KAPEL VAN ST.DEVOTE IN MONACO WERD IN 1606 GEBOUWD

    De patroonheilige van Monaco is St.Devote. Hij heeft een mooie kapel die zowat achterin staat in de eerste rechtse, zéér verraderlijke, bocht na de start van de GP van Monaco. "Virage St.Devote" is zowat synoniem geworden met de Formule 1. De grootste namen zijn er al in de val getrapt. Raïkkönen en Verstappen natuurlijk nog vorige weekend. Vanuit de cockpit gezien is het alsof hij telkens een andere gedaante aanneemt. Hij maakt net geen (90°) rechte hoek, vanuit de helikopter gezien lijkt hij op een boemerang.

    De kapel staat net ver genoeg achteruit opdat er geen bolide kan invliegen. Daardoor is er voor wie bijvoorbeeld te laat remt, een vluchtplaats. Voor een schietgebedje. De mooie kapel is in 1606 gebouwd, daarna is de gevel nog eens vernieuwd en tijdens WOII zijn onder de Duitse bombardementen alle mooie glasramen aan diggelen gevlogen. Een zekere Fassi Cadet restaureerde ze in 1948. Voor iedere bezoeker aan Monaco is ze een bezoek waard. Zonden worden er vergeven en er staan héél grote offerblokken. Zoals dat in Monte Carlo hoort.

    Anthony Noghès, voorzitter van de "Automobile Club de Monaco", dikke vriend van de familie Grimaldi, ligt aan de basis van de eerste GP met die naam. Hij werd gewonnen door William-Grover-William in een Bugatti 35. Net als zijn vriend, landgenoot en tegenstrever op de piste's, de Fransman Robert Benoist ging Grover in het verzet en belandde in het Duitse concentratiekamp Dachenau waar hij op zijn 42ste in maart 1945 werd doodgemarteld. De stratenomloop van Monaco is opgenomen in de lijst van "Zeven Sportwonderen van de Wereld". Werelderfgoed dus en beschermd.

    Michaël Schumacher, zevenvoudig wereldkampioen F1, zei ooit over Monaco "vanwege het gevaar is het aanvaardbaar dat het één keer per jaar op de kalender staat, maar eigenlijk kan het niet." Maar gevaarlijker dan skieën waar het niet hoort kan het niet zijn. De Italiaan Lorenzo Bandini is de bekendste van vijf doden die Monaco in zijn geschiedenis eistte. Hij verbrandde levend in zijn Ferrari in de GP van Monaco 1967. St.Devote kon niet helpen.(Walter Rombauts)

    25-05-2015 om 22:14 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ROSBERG WINT, VERSTAPPEN VERKNALT ZEKERE ZEGE VAN HAMILTON
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De monotonie door de absolute dominantie van regerend wereldkampioen Lewis Hamilton in de Mercedes is in de 64ste ronde doorbroken door overmoed van Max Verstappen. Vechtend met Romain Grosjean om de tiende plaats - de eerste plaats die punten geeft - wilde Max V. koste wat het koste, de Franse Lotusrijder voorbij. Als in een kart stuurde hij de Toro Rosso naast de Lotus, maar net iets té nipt.

    Zijn linkervoorwiel tikte de rechterachterband van Grosjean aan, het wiel brak af en de Nederlander kon niet meer remmen voor de "Virage de St.Devote"...en knalde héél hard in de bandenmuur: Toro Rosso vernield, Max, even met de ogen knipperend, handen aan het stuurtje, bijna onaangeroerd uitstappend over de bandenmuur. In doktershanden: alles OK. Safety Car op de baan...

    Weinige seconden voordien was Hamilton, vreemd op dat ogenblik, maar zoals later bleek door het team daarvoor binnengeroepen, nieuwe rubbers gaan halen en kwam na Vettel (Ferrari) en nieuwe leider Rosberg (Mercedes) als derde terug op de piste. De Safety Car bevroor alles en bleef tot ronde 72 van de 78 op de baan. Volgens ondergetekende, ervaringsdeskundige, heeft de koersdirectie de Safety Car te lang laten ronddtoeren.

    Lewis Hamilton zat te koken in zijn cockpit, terwijl ieders banden door de lage snelheid, afkoelden. Drama naar het einde toe, met de wetenschap dat voorbijsteken in Monaco zo goed als een mirakel is. Heel vaak beslist St.Devote (patroonheilige van Monaco) aan het einde van de aankomstlijn daarover...Dit keer weer. Door Verstappen's (over-)moedige maneuver kon Nico Rosberg in een Mercedeszetel naar zijn derde opeenvolgende zege rijden voor zijn deur.

    Alleen Ayrton Senna heeft hem dat voorgedaan. Maar iedere vergelijking tussen beiden valt in het niet. De op 1 mei 1994 in Imola verongelukte Ayrton deed dat zonder de Lotto te winnen, en zonder door - zoals vandaag - afgeschermd te zijn voor zijn ploegmaat Lewis door Sebastien Vettel (Ferrari). Senna deed dat zonder Lottowinst. Senna won vijf keer deze elite-wedstrijd en Graham Hill vier keer.

    Max Verstappen (17) heeft Rosberg's zege cadeau gedaan. En misschien een te partijdige koersdirectie die de Safety Car te lang op de baan hield. Het is niet de eerste keer dat zo wordt gewonnen in Monaco. Maar na afloop gaf iedereen elkaar de hand op het podium. Dat is veel waard. Wat Hamilton heeft gemist, innerlijk onnoemelijk onder lijdt, heeft beleefdheid, opvoeding en etiquette, hem groter gemaakt dan hij al geworden was. Hij is de echte, morele, winnaar van de GP van Monaco F1 2015.

    Lewis Hamilton heeft heel even een dipje gehad in zijn loopbaan. Nu rijdt hij opnieuw als wereldkampioen 2014 bij Mercedes. Dat de Brit, die duidelijk veel aan zichzelf heeft gewerkt, zoveel vertrouwen krijgt van Mercedes en daarmee een platina hernieuwd contract, heeft zo zijn redenen. Iedereen is stilaan vergeten dat LH in 2008 wereldkampioen werd in een Mc Laren-Mercedes... Over die titel kan ook een verhaal worden gebrouwen. Want iedereen is ook vergeten dat Felipe Massa als wereldkampioen over de meet reed.

    Maar in de laatste bocht van Interlagos (Brazilië) ,in gutsende regen, reed Lewis voorbij Timo Glock en daaraan genoeg had om Massa als wereldkampioen te onttronen. Niemand zal ooit overtuigd weten of LH voorbij Glock is gereden, of Glock even van het gaspedaal is geweest... Officieel heet het dat Glock op slicks reed en Hamilton door zijn regenbanden zo gemakkelijk voorbij kon. In zo'n sfeer is die pitstop van Lewis Hamilton in Monaco ook verlopen. Een duistere niet doorzichtige pitstop. Die niet nodig bleek !

    Lewis Hamilton blijft leider in de voorlopige stand om het WK met 126 punten tegenover ploegmaat Nico Rosberg met 116. Sebastien Vettel telt er 98. De rest kan 2015 al vergeten, voor hun zijn de resterende GP's kermiskoerskens. Met wel een eerste op de paardenmolen van het eiland St.Hélène, aan de rand van Montreal, binnen veertien dagen. De zevende GP, ook voor Max V.(Walter Rombauts/Foto:Mercedes)

    24-05-2015 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HAMILTON RIJDT 43STE POLE IN KWALIFICATIE GP VAN MONACO

    Met 1'15"098 in de Q3 van de kwalificaties voor de GP van Monaco behaalde de Brit Lewis Hamilton zijn 43ste pole-position in zijn loopbaan. Ploegmaat Nico Rosberg pakte de tweede plaats. De Duitser liet zich ook "vangen" in St.Devote waarin hij te laat remde en, zonder schade, tijd verloor. Op de derde plaats start morgen viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel in de Ferrari. Daniël Ricciardo (Red Bull-Renault) hield ploegmaat Daniil Kvyat van de vierde chrono. Kimi Raïkkönen (Ferrari) kwam niet verder dan een zesde plaats.

    Carlos Sainz jr (Toro Rosso-Renault) pikte de achtste tijd in en ploegmaat Max V. zette uiteindelijk de tiende tijd neer. Beide "rookies" deden het dus uitstekend. Fernando Alonso strandde al direct in de Q2 in St.Devote wegens een manke Mc Laren-Honda. Dat verdiende de Spanjaard niet, want stuurmansgewijs gezien, hoort hij iedere race in de spits te rijden. Maar Mc Laren sukkelt oeverloos met die nieuwe Honda V6 Turbo, die nochtans hoog in de verwachtingen stond. In Q2 verdwenen ook Massa (Williams-Mercedes), Hulkenberg (Force India), Jenson Button (Mc Laren-Honda) en Romain Grosjean (Lotus).

    In de Q1 was de opmerkelijste tegenvaller Vallteri Bottas (Williams-Mercedes) en de andere vier boys Mehri, Stevens, Ericsson en Nasr waren al bij voorbaat gedoemd om de achterhoede te vormen. Het zijn die "kleine" teams die het financieel nog moeilijker zullen krijgen als in 2017 de F1 "ge-update" wordt naar hogere vermogens en wellicht plusminus 6" snellere rondetijden. Dat ze nu achteraan bengelen is gewoon omdat ze niet meer geld krijgen uit de pot omdat de centen verkregen worden in functie van de resultaten. Maar dat is een apart verhaal waarin ook Bernie Ecclestone fungeert...Er doen geruchten de ronde over regen morgen in Monaco. Zou God een F1-fan zijn ? (wr)

    23-05-2015 om 23:55 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VETTEL KATAPULTEERT ZIJN FERRARI VOOR ROSBERG IN FP3

    Aanvankelijk spelde Lewis Hamilton in zijn Mercedes de wet in de derde vrije oefeningen voor de GP van Monaco. De snelsten, Rosberg, Vettel, in het begin ook Raïkkönen, gebruikten allemaal supersofts. Net voor een half uur chronojagen liet de ervaren Fin Kimi Raïkkönen in zijn Ferrari zich toch verschalken in...de rechtse bocht van St.Devote. Hij tikte iets te hard de curbstone's aan en de Ferrari brak achteraan uit. Spijtige schade, die hem verder verhinderden mee te dingen naar de snelste tijd. Pikant detail is dat Nico Rosberg zijn ploegmaat naar de derde wijzerstand verwees. Daar komt straks in de kwalificaties zeker een gevolg op.

    In het begin van FP3 reed de jonge Max Verstappen weer eens de vijfde tijd, maar tikte dan een vleugel kapot en moest de pits binnen. Aan het eind van de FP3 nam zijn ploegmaat Carlos Sainz bij Toro Rosso die plaats over en Raïkkönen - een tikkeltje ontdaan - moest genoegen nemen met de zesde plaats. Jenson Button bracht zijn Mc Laren-Honda naar de achtste snelste wijzerstand, net achter de Red Bull van de Rus Daniil Kvyat, wiens ploegmaat Ricciardo een knappe vierde tijd klokte. Max V werd negende en Fernando Alonso (Mc Laren-Honda), die even op de vierde plaats kwam piepen, verdween door mechanische prutsen in de achterhoede. Toch wordt hij voor het eerst in de kwalificaties (14 uur onze tijd) in de Q3 verwacht.(wr)

    23-05-2015 om 13:53 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    21-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HAMILTON SNELST NA REGEN, VERSTAPPEN ZEVENDE IN FP2

    Pijpenstelen-regen ontnam iedereen de lust om chrono's van de FP1 te verbeteren. Tot de zondvloed ophield, want dan ging Lewis Hamilton direct op chronojacht. Weerom niet onverwacht zette hij de snelste tijd met in zijn schaduw ploegmaat Nico Rosberg. Allebei in de superieure Mercedes. Derde snelste, Sebastien Vettel in zijn Ferrari, kijkt nog steeds tegen "het gat" tussen zijn rode bolide en de zilverpijlen aan. Teambaas Maurico Arrivabene geeft toe de de uitgekiende update's niet het verwachte effect hebben gegeven. Ook al pakte Kimi Räikkönen de vierde tijd. Daniil Kvyat in de Red Bull-Renault werd vijfde.

    Max Verstappen moet in de eerste vrije oefeningen (FP1) zelf geschrokken zijn van zijn tweede tijd op 0,149" achter Lewis Hamilton, want in de FP2 was hij iets gematigder en moest ondervinden dat zijn ploegmaat Carlos Sainz bij Toro Rosso hem naar de zevende tijd verwees. Niettemin nog altijd goed voor Max, want het is de eerste keer dat hij in Monaco aantreedt. Bovendien is het slechts zijn zesde GP waaraan hij deelneemt...

    Hij is in Monaco het gesprek van de dag en allerlei speculaties doen de ronde voor de derde vrije trainingen van morgen, zaterdag (FP3) en de kwalificaties voor de "pole" in de namiddag". Ook wordt in de wandelgangen van de paddock meer en meer de naam Stoffel Vandoorne gefluisterd die zinnens is de F1-stap te wagen. Monaco brengt nog een weekend vol verrassingen.(wr)

     

    21-05-2015 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HAMILTON HOUDT NIPT VERSTAPPEN AF IN FP1 IN MONACO

    Dat Lewis Hamilton met 1'18"750 de snelste tijd reed in de eerste vrije oefeningen voor de GP van Monaco heeft geen mens verwonderd. Maar dat de "rookie" Max Verstappen in de laatste minuut van die FP1 in zijn Toro Rosso op 0,149" de tweede plek zou pakken verbaasde iedereen. Het is nu, voordat straks FP2 aanvangt het onderwerp van gesprek in heel het Prinsdom. Daniël Ricciardo (Red Bull-Renault) werd derde en viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel (Ferrari) vierde. Ook werd bekend dat de Brit - LH - zijn contract bij Mercedes met drie jaar verlengd ziet. Eigenlijk een morele opdoffer voor ploegmaat Nico Rosberg... In 2009, het jaar na zijn eerste wereldtitel in 2008 (ten koste van Felipe Massa...), juichte Lewis Hamilton in het rond "dat hij nooit bij Mc Laren weg zou willen...". Of hoe "t kan verkeren", Bredero's spreuk nog altijd actueel is. (wr)

    21-05-2015 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GP VAN MONACO IS HET BALLETJE IN DE ROULETTE VAN DE CASINO
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Winnen in Monaco is de droom van iedere Formule 1 coureur. Morgen zijn de straten van Monaco weer het toneel van bloedstollend bochtenwerk. Wie er de "pole" haalt heeft een "+" als vertrekpunt. Als je ongehavend door de eerste - oerverraderlijke - rechtse bocht van St.Devote raakt en als een raket de helling naar het Casino opschiet, is de kans aanwezig dat geen van je tegenstrevers je nog voorbij komt. Want net voordat je het Casino zou binnenrazen en als een balletje in de roulette zou vliegen, moet je links, letterlijk langs de voordeur van "Hotel de Paris", om direct weer rechts te sturen en de hobbelige daling naar de lussen van Mirabeau te nemen.

    Voor het hotel "Löws" stuur je de kist vlijmscherp op de ideale lijn naar links om honderdvijftig meter verder naar de zee de duiken. Voor dat er op het strand met schupjes, blondjes en pondjes kan worden gespeeld, wacht een rechtse bocht waarin je best zo dicht mogelijk langs de vangrail uitkomt. Die geldt namelijk als lanceerbasis om de bochtige tunnel in te duiken en er met zo'n vaart van 300 km/h uit te komen. Net het ogenblik waarin je in de remijzers moet om de chicane te nemen. Daarna is "Le Bureau de Tabac" en het kronkelen rondom het zwembad bijna kinderspel.

    De laatste bocht voor de aankomst - en een nieuwe volgende ronde - is ook niet meer die haarspeld zoals destijds het zinnebeeld terecht bezegelde. Het is nu een vrij "comfortabele" bocht. Niet echt een sinekure, maar bijna enkele seconden een adempauze om weer naar St.Devote te trappen. St.Devote, daar in het miljardairsparadijs, heeft met zijn bedriegelijke verschijning vanuit de cockpit gezien, de grootste namen al in zijn val gelokt. Net niet in zijn kapelletje. Wie deze rondenwals 78 keren onberispelijk uitvoert, kan mogelijk de GP van Monaco winnen, zesde race om het WK F1 2015. Vroeger werd de Monegaske race over 100 rondjes gereden. Maar zelfs de grootste namen als Jack Brabham en Ayrton Senna, raakten concentratie kwijt en beukten in de vangrails terwijl ze aan de leiding reden. Het reglement is na beraad clementer geworden.

    Komt er regen bij kijken, dan toveren de straten van het Prinsdom altijd een wit konijn uit de winnershoed. Héél vaak iemand uit de achterhoede. Olivier Panis (1996-Ligier-Honda), Jarno Trulli (2004-Renault), Jean-Pierre Beltoise (1972-BRM) - fotoinzet links boven -, zelfs Juan Pablo Montoya (2003-BMW-Williams) hoort daar bij. En één keer heeft Jacky Ickx die in de 42ste GP van Monaco in 1984 koersdirecteur was de race voortijdig op basis van regen afgevlagd. De overwinning van Jean-Pierre Beltoise zal iedere purist bijblijven want ze werd behaald op een schaatsbaan en niet op asfalt. In de jaren dat watergladheid, nog niet ten volle tot het verstand van de modale automobilist was doorgedrongen.

    Net op het moment dat het "witte-konijn-van-de-eeuw", Ayrton Senna da Silva in zijn Toleman-Hart, leider Prost dreigde voorbij te rijden...Alain Prost, viermaal wereldkampioen, niet de braafste onder de rakkers, was bang in de regen. Begrijpelijk, maar de morele winnaar was reeds het - overlopend - talent van Senna als Christus die op het water wandelde... Noch Ickx, noch Prost worden hier graag aan herinnerd.

    Morgen dus op post voor de eerste vrije trainingen. Mercedes zal snel zijn, Honda, wiens motor de Mc Laren aandrijft, heeft laten weten dat de handelbaarheid daar hun gootste troef is. Force India verwacht een wonder, Ferrari is zwijgzaam. Williams-Mercedes hoopt met Massa en Bottas de beter begoede teams van antwoord te dienen. Het is allemaal onvoorspelbaar. Er wordt al gegokt nog voor de speelzaal open is.(Walter Rombauts/Foto:BRM/ELF)

    19-05-2015 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EEN VALIES VOL DOLLARS ZAL IN 2017 IN DE F1 NIET MEER VOLSTAAN

    In 2017 zal de Formule 1 er helmaal anders uitzien. Het zal niet meer volstaan om met een valies vol dollars aan te komen om een stuurtje te hebben. Echte coureurs hoeven zich geen zorgen te maken. Zij hadden en hebben het altijd van hun stuurmanskunst. Dat zal blijven. Sebastien Vettels, Kimi Räikkönen, Fernado Alonso's en - mogelijk - vergeet ie er één, zullen blijven. Maar Pastor - wat een heerlijke voornaam - Maldonado zal zich zorgen beginnen te maken. Lotus zal niet meer tevreden kunnen zijn met de valies olie-dollars die "Pastor" ieder jaar opnieuw met zich brengt. Maldonados heeft wel het geld, maar niet de klasse. De F1 in 2017 zal teruggrijpen naar de grote namen.

    Opnieuw tanken, vrije compoundkeuze in banden, kunnen sturen met auto's die in plaats van de nu geldende "kermismolen" rondjes rijden, naar 750 kW (1000 pk) neigt. Er zullen vele "visiteurs-par-hasard" wegvallen. DE uitdaging is natuurlijk hoe de teams financieel dat rond krijgen. Het is niet evident dat kleine teams dat budget en de salarissen van de acteurs (lees=piloten) niet meer rond krijgen. En dan ? Zoals altijd en overal stoppen met alles. Bernie Ecclestone (debutant in de oertijd van de F1 met een schitterende Connaught) is nu 84. Alzheimer (Light) heeft toegeslagen. Hij maakt naar de buitenwereld - gewild of ongewild - geen duidelijk testament.

    Want laat ons de rechtschapenheid eer aandoen: HIJ, onooglijk mannetje, heeft de F1 wel gemaakt tot wat die nu is ! Denken we na, en proberen we zijn afwezigeheid voor te stellen...Ondergetkende heeft met hemzelf een ei zo na een gerechtelijk conflict kunnen vermijden. Mits een bemiddelaar (Maurice Belën, directeur Zolder zaliger...). Ik acht Bernie hoog. Hij heeft de - voornamelijk Britse renstallen - uit de armoe gehaald. Met als hoogtepunt 1981 waar de "Formule One Constructors Assiocation" (FOCA) is opgericht. Bernie leeft in weelde voort, door jaloersheid ter dood gewenst. Maar gaat de zéér verdienstelijke Jean Todt - President van de FIA - die taak van Bernie overnemen ? Journalistiek met een vraagteken is slechte journalistiek. Men dient het te weten. Zonder vraagteken. (Walter Rombauts)

    17-05-2015 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.IN LE MANS 2008 ZORGDE - JOS - VERSTAPPEN VOOR DONDER EN BLIKSEM
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    In de 24 Uren van Le Mans 2009 reed Jos Verstappen (43) in een Aston Martin LMP1. Hij deelde die V12 benzine-auto met een "ouwe getrouwe" van het merk, Darren Turner en Formule 1 rijder Anthony Davidson. Darren Turner won in 2007 en 2008 in La Sarthe de GT-1-klasse en dus had hij dat zitje in de Gulf-kleurige Aston Martin LMP1 best verdiend. Jos Verstappen, zoch eerst een stuurtje bij Audi en Peugeot in een diesel-LMP1, maar toen dat niet lukte belde hij gewoon naar Aston Martin waarbij hij langs de grote poort mocht binnengaan. Met een vuursteen-persoonlijkheid had hij in 2008 tijdens de nachtelijke uren in verschrikkelijke onweders en stortregens chrono's gereden alsof het tijdens een zonnige dag was. Die prestatie gemachtigde hem bij de grote LMP1-merken aan te bellen.

    Maar hoewel die Aston Martin liefst meer dan 478 kW (650 pk) uitbraakte, en een maximum koppel van 700 Nm voor acceleratie-soepelheid zorgde, vooral bij het uitkomen van trage bochten. Maar - dat is bekend - de dieselmotoren van Audi en Peugeot (dat in 2011 door de crisis afhaakte) overtroefden alle benzinemerken. Ze hadden de beste combinatie inzake vermogen, koppel en brandstofverbruik. In de Hunaudières haalde onze Noorderbuur (vader van Max-in-de-F1) een snelheid van 339 km/h, maar er zat veel tegenspoed in de race voor het trio met het nummer 008. De zege dat jaar ging naar Peugeot met de 908 FAP. De laatste zege tot nu toe van de "Leeuw van Sochaux" in het Mekka van de wereldwijde industriële autosport: Circuit de la Sarthe, Le Mans.

    Op 31 mei 2015 is er de tradioneel geworden "Journée de Test". De eerste keer dat alle wagens kennis maken met het circuit anno 2015 - tegen de chrono. Audi, Porsche en Toyota krijgen in de LMP1 wederwoord van Nissan. Altans ligt dat binnen de verwachtingen, maar Nissan probeerde eerder al. In de vorige eeuw. Zonder resultaat. Misschien is dat nu anders. Twee Japanse merken tegen twee Duitse. In de LMP1 vormen zij de all-over zege. Tot vandaag is Mazda het enige Japanse merk dat in 1991 de hoogste autoconfrontatie van het jaar won. Met een "rotary-engine" nog wel. (het Wankelmotortje, weet je nog, van Felix Wankel die in de NSU Prinz in 1965 lag) De jockey's ervan waren Volker Weidler, Johnny Herbert en "onze" Bertrand Gachot, als Franssprekende Luxemburgse Belg. Maar hij had wel een Belgische vergunning.

    Het wordt dus naar 13 en 14 juni 2015 toe de hoogste tijd om naast de Formule 1 over de etmaalrace in Le Mans te schrijven. Sinds 1923 is ze de hoogste commerciëel veelbetekendste race. Straffer dan de 500 Mijlen van Indianapolis die een mindere verkoops-impact heeft. Wie in de autowereld zijn spierballen en de centen wil laten rollen, is aan zichzelf verplicht aan de 24 Uren van Le Mans deel te nemen. De drie huidige constructeurs in de F1, Ferrari (wel in de GT's in Le Mans, zoals Porsche ook naast de LMP1), Renault en Mercedes, aarzelen om te gaan in de LMP1. F1 én Le Mans samen doen, daarvoor moet je er miljarden-en-miljarden tegenaan gooien.

    Dat kan niet zomaar. Mercedes zou het wellicht nog wél kunnen. Maar het trauma dat in 1955 de Mercedes van Pierre Levegh in de hoofdtribunes tegenover de pits 82 mensen doden is nog niet weg. Het is een beetje als WOII. Na zeventig jaar komen de verschrikkende verhalen nog steeds terug. Het verleden is op welk gebied dan ook niet zomaar uit te gommen. Al heb je het met vergrijzend potlood geschreven. Ook niet in Le Mans. Een anekdote van Walter Rombauts die van 2015 zijn laatste bedevaart naar het Mekka van de autosport maakt. 

    Net zoals de F1 voor mij zal uitsterven, zal Le Mans me in de toekomst ook te machtig worden. Het zijn de jongeren die aan de bak zijn. Na 65 jaar met de neus op de rijdende laboratoria te hebben mogen kijken is het goed geweest. Ik word een "armchair"-enthousiast" voor de televisie, van in Honfleur bijvoorbeeld, of Anne-le-Sallud" in Bretagne. Of gewoon thuis. Aanspreekpunten als Mark Webber (Porsche) worden zeldzamer. Bernie Ecclestone is 84. Hij doet alsof hij altijd zal bestaan...Niemand heeft het eeuwig leven. De gieren cirkelen nu al over de circuits voor hem. Anders denken is domheid.

    Hoewel moet gezegd dat monument, "Il Commendatore" Enzo Ferrari nog op zijn 81ste in 1980 de vierde nieuwe versie van de Ferrari 312 T4 in Maranello voorstelde. Een drieliter 180° boxermotor waarin de "T" staat voor Transversale versnellingsbak én differentieel. Daarmee Jody Scheckter moesten Gilles Villeneuve (°1982 in Zolder) rijden. Die legendarische persoonlijkheid Enzo Ferrari voerde altijd drama op. "Mes joies terribles" placht hij te zeggen. Mogelijk houden passie én liefde jong. Die heilzame medicijnen zijn niet bij apothekers of dokters te vinden. Tenzij het over die beroemde blauwe pilletjes gaat, naast vele andere merken. Maar toen "Il Commendatore" nog zijn speeltjes had - racewagens, vrouwen en winnen - werd hij verteerd in zijn binnenste door een hellebrand. Wellicht is dat zijn echte doodsoorzaak geweest. Niet de klinische.

    Enzo werd 90 jaar en stierf op 14 augustus 1988. Zijn dood werd op zijn verzoek pas twee dagen later openbaar. Hij wilde dat omdat hij in de geboorteregisters ook twee dagen te laat was ingeschreven. Hij ging zelden naar races. Hij bleef in Maranello of Fiorano. Tijdens de GP van Italië werd hij al eens "gespot". Persoonlijk ben ik door hem - op voorspraak - twee keer in Fiorano in zijn - toen - nachtblauw bureau één uur ontvangen.

    Het eerste gevoel dat je als jonge journalist overkwam was voor God te staan. Eén blik van hem was voldoende om te oordelen of je naar de hel ging of naar zijn hemel. "l' Ingegnere"" zag dat het goed was en overstelpte me met wijsheid en passie. Verterend vuur. Hij sprak Italiaans, maar zijn toen onechte zoon Piero Lardi uit een buitenechtelijke relatie (die Ferrari later ook heeft erkend). Die Pierre Lardo Ferrari fungeerde als tolk en vertaalde alles naar het Frans en vice-versa.

    Ook dat alles behoort bij die magische magnetische plek Le Mans in toch nog altijd "La Douce France". Dit jaar op 13 en 14 juni. Ik ken een heel respectabel iemand die opmerkte dat de race een etmaal duurde, maar dat ik er een maand voor weg was. Daarom is het een bedevaart: De testdag, de aankomst van teams en wagens in La Sarthe, het innemen van de boxen, de technische keuring op "La Place des Jacobins", de kwalificaties, de Parade door het mooie centrum van Le Mans. De race...! Het is een bedevaart. Genoeg geschreven, binnen een maand kennen we de winnaar(s) al ! (Walter Rombauts)

    Bijlagen:
    Bertrand Gachot is de enige Belg die met een Japanse auto in Le Mans won.jpg (424.8 KB)   
    Mazda is tot vandaag de enige Japanse auto die Le Mans won.JPG (947.1 KB)   

    14-05-2015 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    10-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NICO ROSBERG SCOORT EERSTE SEIZOENZEGE IN GP VAN SPANJE

    De Duitser Nico Rosberg heeft alle twijfels rond hem weggereden door de GP van Spanje te winnen. Mercedes zag in de 46ste ronde ploegmaat Lewis Hamilton even aan de leiding komen, maar dat was door een bandenwissel. Rosberg beheerste de "pole", startte het snelst, en behield de 66 ronden lang de absolute controle over heel de race. Lewis Hamilton werd tweede en behoudt zijn leidersplaats in de voorlopige stand om het wereldkampioenschap. Met nog maar 20 punten voorsprong op ploegmaat Rosberg.

    Sebastien Vettel vocht als een leeuw, maar stelde vast dat "het gat" tussen Mercedes en Ferrari, waarover hij vorige week herhaaldelijk sprak, inderdaad te groot is. Ook Kimi Räikkönen bleef "haperen" achter zijn landgenoot Vallteri Bottas (Williams-Mercedes) die vierde eindigde. Max Verstappen (Toro Rosso-Renault) reed weer een prachtrace. Hij finishte elfde maar moest wel ondervinden dat zijn Spaanse ploegmaat Carlos Sainz jr  hem vooraf ging op de negende plaats... De volgende GP is deze van Monaco, waar in de straatgevechten de lange messen worden getrokken.(wr)

    10-05-2015 om 16:05 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    09-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ROSBERG GEEFT HAMILTON SCHOT VOOR DE BOEG MET POLE

    Nico Rosberg heeft vandaag zijn ploegmaat Lewis Hamilton een schot voor de boeg gegeven door in de kwalicaties voor de GP van Spanje de "pole" te pakken. De tijd 1'24"681, hetzij 0,267 van een seconde sneller dan de regende wereldkampioen. Nico Rosberg liet de voorbije weken weten dat hij aan zichzelf werkte om weer op het snelheidspeil van de Brit te komen. In de derde vrije trainingen vanochtend nam hij het commando en zette dat in de kwalificaties om in deze pole-position.

    Sebastien Vettel (Ferrari) werd derde, Vallteri Bottas (Williams) vierde. Vanaf de vijfde en zesde plaats is het een revolutionnaire bedoening. De Spanjaard Carlos Sainz jr en de Nederlander (- geboren Belg) Max Verstappen met de Toro Rosso's eigende zich die respectievelijke plaatsjes op de startgrid toe. Kimi Räikkönen (Ferrari) kijkt er vanop de zevende plaats een beetje sip naar. Achtste, negende en tiende werden Daniil Kvyat (Red Bull), Felipe Massa (Williams) en Daniël Ricciardo (Red Bull).

    Fernando Alonso heeft het eigen publiek niet kunnen behagen door in de Q3 te geraken met de Mc Laren-Honda. De jonge Carlos Sainz heeft die rol nu overgenomen. Jenson Button de tweede Mc Laren-Honda ook niet kwalificeren voor het eindduel. In Q2 sneuvelden naast Alonso en Button ook Nasr, Grosjean en Maldonado.(wr)

    01. Nico Rosberg (Mercedes)                        1'24"681

    02. Lewis Hamilton (Mercedes)                     1'24"948

    03. Sebastien Vettel (Ferrari)                       1'25"458

    04. Vallteri Bottas (Williams-Mercedes)         1'25"694

    05. Carlos Sainz jr (Toro Rosso-Renault)       1'26"136

    06. Max Verstappen (Toro Rosso-Renault)     1'26"249

    07. Kimi Räikkönen (Ferrari)                        1'26"414

    08. Daniil Kvyat (Red Bull-Renault)               1'26"629

    09. Felipe Massa (Williams-Mercedes)           1'26"757

    10. Daniël Ricciardo (Red Bull-Renault)         1'26"770

    09-05-2015 om 15:48 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ROSBERG REDT ZIJN GEZICHT MET SNELSTE CHRONO IN FP3

    De derde vrije oefeningen voor de GP van Spanje die zopas zijn gereden in Barcelona hadden al wat race-allures. Ze zijn eigenlijk de voorbereiding op de kwalificaties voor de pole die straks om 14 uur aanvangen. Tot ieders verrassing - zeker die van Hamilton en Vettel - zette de Duitser Nico Rosberg met 1'26"021 de scherpste wijzerstand in zijn Mercedes. Wat een genoegdoening voor hem na alle kritische commentaar op hem in de schoot van het team. Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel (Ferrari) reed met 1'26"177 de tweede tijd en regerend wereldkampioen Lewis Hamilton ging met 1'26"222 Kimi Räikkonen (Ferrari) vooraf en Max Verstappen reed de achtste snelste chrono in de Toro Rosso. Nog anderhalf uur geduld en dan is er de kwalificatie voor de "pole". Het is niet ondenkbaar dat Fernando Alonso (Mc Laren-Honda) de Q3 haalt. Daarnet pikte hij de zevende tijd in, alleen te danken aan eigen magistraal stuurwerk.(Walter Rombauts)

    09-05-2015 om 12:23 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HAMILTON KRAAKT CHRONO VAN ROSBERG IN FP2 IN BARCELONA

    De tweede vrije oefeningen zijn voor regerend wereldkampioen Lewis Hamilton een formaliteit geworden. Met alle gemak zette hij nogal vlug de snelste chrono die niet meer werd verbeterd. Zelfs viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel (Ferrari) verdrong Nico Rosberg naar de derde plaats en eigende zich de tweede tijd toe.Dit is al herhaaldelijk gebeurd. De sympathieke Duitser moet stilaan gaan beseffen dat daarmee het "tableau" voor de rest van het seizoen is getekend. Overigens wil Rosberg bij Mercedes blijven in 2016, maar moet toch ook op de hoogte zijn dat Vallteri Bottas's naam de ronde doet om in de nabije toekomst een Mercedes W06, dan zal het al de "W07" of "W08" zijn. Toto Wolff, teambaas van Mercedes is namelijk de manager van de talentvolle Fin die nu bij Williams-met-een-Mercedesmotor rijdt...

    Voor de rest is er weinig over die FP2 te vertellen. Behoudens dat de Mc Laren's het beter doen. Ook dat de Australiër Daniël Ricciardo een drietal minuten voor het afvlaggen van de FP2 op mediums nog een ronde kon rijden waarin hij zijn laatste plaats op de lijst omzette in een dertiende plaats. De vorige trainingstijd van de FP1 en FP2 bracht hij met zijn Red Bull-Renault zenuwslopend door in de pits wegens een motorprobleem. Zijn Russische teammaat Daniil Kvyat in de tweede Red Bull klokte de vijfde tijd, voor een toch wel verrassend goede Max Verstappen in de Toro Rosso. Morgenochtend worden de derde vrije trainingen gereden en dan in de namiddag is er de kwalificatie voorde "pole". Nico Rosberg kan dan nog een poging doen, hoewel.(Walter Rombauts/Foto: Mercedes)

    08-05-2015 om 16:04 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ROSBERG PIKT EERSTE SNELLE TIJD IN FP1 IN BARCELONA
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Hoewel Lewis Hamilton's topsnelheid op de lange rechte rechte lijn voor de pits en tribune's 335 km/h bedroeg en die van Nico Rosberg 319 km/h, heeft de wat verbitterde Duitser de snelste tijd in de eerste vrije oefeningen uit de bochten gepuurd. Een pientere evenwichtigste balans tussen neerwaartse druk en vloeiende stroomlijn hebben hem - tot nu toe - ploegmaat Hamilton weten te strikken met een tijd van 1'26"828 over 4,655 km asfalt dat een warmte heeft had vanochtend van 20°C. Het is duidelijk dat Mercedes met de W06 de overhand houdt op Ferrari's SF15-T van Vettel en Räikkönen. Om precies zijn 1". Eén seconde is het onoverspringbare gat waarover Vettel in de vorige dagen sprak.

    Eerste vrije oefeningen: 1 Rosberg 2 Hamilton 3 Vettel 4 Räikkönen en 5 Sainz met 6 Verstappen. Deze jongste belhamels rijden in de Toro Rosso met een Renaultmotor. Ze zijn beter af dan Daniël Ricciardo in de Red Bull. Diens Renaultmotor vertikte het zogoed als heel de sessie, en pas in de laatste drie minuten kon hij met heldenstuurwerk de Red Bull op de elfde plaats zetten. Renault loopt imagoschade op, net als Honda in de Mc Laren. Wat duurt het een eeuwigheid eer Fernando Alonso "zich onder de mensen kan begeven" met die krat. De Spanjaard kan niet anders dan gefrustreerd zijn en liet dat blijken door op het einde in bocht 12 een onopzettelijke 360°-spin te maken.

    Dame Susie Wolff reed de "hele" ochtend in de Williams-Mercedes en scoorde finaal de veertiende tijd. Palmer als reserverijder bij Lotus snoepte de auto van Romain Grosjean af. De ploegmaat, de Venezolaan Pastor Maldonado, kon ongestoord verder aanklungelen. Want al heeft hij één GP hier gewonnen, globaal rijdt deze man straks al tien jaar op oliedollars uit zijn land. Waaruit mag blijken dat de F1 niet is veranderd. Valiezen, neen, boten vol geld, meestal zo zwart als de gaten in het heelal, blijft regeren. Daardoor kunnen niet "pur sang"-coureurs deelnemen aan het feest. 

    De mannen die met wit geld worden betaald voor hun talent zijn beperkt. Lewis Hamilton uiteraard, Nico Rosberg ook, Sebastien Vettel zeker, Kimi - ontdooiende ijsman - Räikkönen zeer terecht ook. De jonge gasten als Carlos Sainz en Max Verstappen zullen geen boterham te kort komen maar moeten op het miljardairschap nog wachten. Daniël Riiciardo bij Red Bull staat ook niet met lege zakken, net zo min gelukkig als Fernando Alonso die bij Ron Dennis en Eric Boulier bij Mc Laren het mooie weer zou moeten maken. Honda, waar zitten jullie ?

    Stichter Soichiro Honda zou zich in zijn graf omdraaien mocht hij deze manklopende affaire in het hiernamaals nog kunnen horen. Personenauto's maken die niet kapot gaan, waardoor de dealers hun klanten niet meer weerzien, oerkwalitatief, en dan op de F1-scène een slechte start maken. Honda heeft laten weten in 2016 competitief te zullen zijn. Straks om 14 uur zijn er de tweede vrije oefeningen (FP2) en als Hamilton zijn slippertje van vanochtend in bocht 10 niet herhaald is het denkbaar dat Nico Rosberg weer een uitvlucht moet zoeken...(Walter Rombauts/Foto:Mercedes)

    08-05-2015 om 12:25 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MET DEZE CIJFERS BEGINT DE GP VAN SPANJE MET VRIJE TRAININGEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Morgenochtend sturen de F1-"goden" hun bolides aanvankelijk "schoorrijdend" over het circuit van Barcelon voor de eerste vrije traingen. 's Morgens, en na de lunch. Een coureur-met-klasse heeft na vier ronden opnieuw het ritme en zijn "repairpunten" op de omloop geassimileerd. Dan komt hij meestal de pits binnen om fijnere, meer chronogerichte afstellingen te laten doen. Niet direct om de pole, want die moet zaterdagnamiddag worden behaald. Wèl om te experimteren. Met volle tanks, met maar enkele kilogram benzine, met god-weet-welke banden. Onderling begint in die eerste vrije traingen al de onderlinge misleidingsspelletjes tussen de teams. De eerste twee vrije oefeningen zijn - ook al ben je de snelste - onbeduidend.

    Ze hebben alleen een publicitaire waarde omdat naam en wagen in de media komen. Zaterdagochtend vallen de maskers dan kilometergewijs af. Alles is gericht om de F1-bolide een optimale configuratie mee te geven zodat de coureur in kwestie "zich in een zetel" naar de "pole" kan rijden. De kanjers zijn kanjers omdat ze zich inderdaad - zelfs tegen 300 km/h - zalig lekker in "hun" zetel voelen. Ook al is die zetel dan maar een bijna belachelijk klein schaamlapje, tweedehuids aan hun poep en billen, maar wel beter gemoduleerd dan eender welke kleermaker het beste maatpak kan snitten.

    In die wondere wereld van dat ene kleine zitplaatsje achter dat ingewikkelde stuurtje voelen ze zich thuis. De cockpit geeft een bepaalde geborgenheid, De auto omarmd de coureur en die wordt er daardoor mee één. Daarmee zijn de beste begiftigd, Hamilton, Räikkönen, Vettel, Rosberg en andere Vallteri Bottas' of Massa's. Op Daniël Ricciardo en Nico Hulkenberg na, zijn meteen de besten van vandaag genoemd. De jongeren als Carlos Sainz en Max Verstappen pikken met de Toro Rosso's voeren het peleton van de onvoorspelbaren aan...Morgenochtend ziet de voorlopige stand in het WK F1 2015 na vier races er als volgt uit:

    01 / Lewis Hamilton - GB - (Mercedes)                                    93 punten

    02 / Nico Rosberg - D -(Mercedes)                                          66 punten

    03 / Sebastien Vettel (Ferrari)                                                65

    04 / Kimi Räkkönen - FIN - (Ferrari)                                        42

    05 / Felipe Massa - BR - (Williams-Mercedes)                           31

    06 / Vallteri Bottas - FIN - (Williams-Mercedes)                        30

    .................. Benieuwd als we zijn houden we zondagnamiddag als de zwart-wit-geblokte vlag de winnaar afvlagt onze adem in. Niet om een MRI te ondergaan, maar wel om te bestatigen dat regerend wereldkampioen Lewis Hamilton on zijn Mercedes W06 nog meer brandhout zal maken (-kan hebben gemaakt-) binnen de gefrustreerde namen die hierboven zijn neergeschreven. Vervelend, maar behoudens technische pech of een dwaze botsing, is de kans daartoe groot. Vettel zei gisteren nog dat er een ongelooflijk "gat" bestaat tussen zijn rood steigerend paard en de Mercedes van Lewis H. waarover hij het paard uit Maranello wil laten springen. Waarmee hij de uitlating van Lauda dat de Mercedes en Ferrari nu technisch op "gelijk niveau" rijden !

    Kimi Räikkönen ervaart een betere behandeling bij de "Scuderia Ferrari" waardoor hij zowaar ontdooit en nu en dan iets verbaal uitspeekt. Dat is een nieuw ongezien gegeven. Want zelfs toen Kimi in 2007 wereldkampioen werd, ontdooide hij niet. Integendeel, hij gaf een jaartje later de F1 op en begon aan wat bedenkeleijke rally-avonturen...In 2013 keerde hij weer bij Lotus om in 2014 naast Alonso bij Ferrari door te brengen. Er boterde niets. Nu vindt Kimi dat alles kan. Hij vindt zelfs het nieuwe jongere management bij Ferrari "aangenaam", beter, meer doelgericht.

    Maurizio Arrivabene, uitverkoren door Fiat/Chryslerbaas Sergio Marchionne als teambaas, is door hem met de beide voeten op de grond gezet. "Chichi" vermindert. De bigboss Marchionne heeft er een hekel aan, draagt nooit een das, loopt er altijd losjes bij, maar wat hij zegt is zilver en wat hij niet zegt, tenzij achter de schermen is goud. Zowel viervoudig wereldkampioen, de Duitser Sebastien Vettel als de éénmalige wereldkampioen Kimi Räikkönen voelen zich nu goed bij Ferrari. Nico Rosberg moet eigenlijk met de kriebels over het lijf rijden.

    Hij heeft weer eens beloofd dat het in deze GP van Spanje zal veranderen. Naar eigen  zeggen heeft hij zijn assertivieteit omhoog getild, en hopelijk zijn agressiviteit, nijdigheid op zijn ploegmaat ingetoomd. Zodat er geen onderlinge botsingen, ineenhaken of zelfs maar intimideren zou kunnen ontstaan. Mercedes-teambaas Toto Wolff, gesteund door drievoudig wereldkampioen én legende Niki Lauda, heeft beide Mercedesrijders ingelicht dat met teamorders zal worden ingegrepen als de gang van zaken in het WK F1 voor Constructeurs schade zou worden berokkend door de "spielerei" van Rosberg en Hamilton. Nu leidt Mercedes in die stand, met alle comfort boven de anderen trouwens.

    Drie dagen lang kunnen we zien hoe het er in de praktijk aan toe zal gaan. Verwacht wordt dat ook Nico Hulkenberg zich uit de schaduw gaat rijden nu hij in Le Mans met een Porsche 919 rijdt. Op zondag 31 mei a.s. maakt hij voor het eerst kennis met het "Circuit de La Sarthe". Op 13 en 14 juni 2015 rijdt hij voor het eerst de "24 Uren van Le Mans". Hij is momenteel de enige F1-coureur die ook in een andere discipline uitkomt. Fernando Alonso (McLaren-Honda) wilde ook in zo'n Porsche 919 Hybrid, maar zijn contract met Mc Laren en Honda verbood het hem. Morgenochtend om 10 uur gaan de heren eerst behoedzaam het asfalt op. Daarmee begint de GP van Spanje.(Walter Rombauts/Foto:Mercedes)

    08-05-2015 om 08:36 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1000 PK-MOTOREN IN 2017 MOET FORMULE 1 ATTRACTIEVER MAKEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Zondag wordt met de GP van Spanje de vijfde race om het WK F1 2015 gereden. De eerste van het seizoen op Europese bodem. In Spanje nabij Barcelona. Regerend wereldkampioen Lewis Hamilton en Mercedes hebben zich in de voorlopige stand bij de piloten en constructeurs al een flinke voorsprong bijeen gestuurd t.a.v. Sebastien Vettel (Ferrari) en Nico Rosberg (Mercedes). Lewis heeft meer dan één portie punten, verbonden aan een overwinning (25), voorsprong op. Om precies te zijn 27 meer dan Vettel. Ferrari knaagt aan de hegemonie van Mercedes en Vettel's talent is dermate groot dat hij een wig heeft gedreven tussen Hamilton en Rosberg. Dit is het enige spannende element in het huidige seizoen. Verder dreigt het saai te worden. In die mate dat er achter de coulissen wordt gefluisterd dat publieke aandacht voor de F1 afzwakt. Minder toeschouwers, minder kijkcijfers...Er blijkt iets te ontbreken. Wat ?

    Om te beginnen is een F1-race voor het grote publiek veelal moeilijk om volgen. Zelfs geaaide commentatoren van uiteenlopende stations, Duitse, Franse, Engelse hoor je vaak gissen wat er gebeurt. Laat staan de dikbetalende toeschouwers die geen fluit inzicht hebben in de bandenstrategie, virtuele safety-car, motortechniek zoals de V6 Turbo Hybrid die sinds 2014 "de nieuwe F1 aandrijft". Niet voor vakidioten, maar wel voor de gemiddelde belangstellende wordt erover te weinig uitgelegd. Overigens komende meeste toeschouwers nog voor de sfeer, het - nu wat ontbrekende - snerpend lawaai, de ongelukken en de onderlinge pronkzucht.

    Nu is dat krachtiger maken van de motoren niet direct een gek idee. De "jockey's" moeten maar zien dat ze dergelijke krachtbeesten beheersen. Wellicht zal de spektakelwaarde naast pitpoezen, champagne en VIP's zich nog versterkt zien. Maar...het "edele" basisidee om met een hybrid Formule 1, zogezegd een groene F1, uit te pakken is dan wel aan diggelen. De "doorgedreven" F1 met dat monstervermogen van 735 kW of 1000 pk zal nieuwe, zwaardere investeringen vragen en op de baan 200 kg brandstof eisen i.p.v. de nu geldende 100 kg.

    Anderzijds is het ook waar dat de coureurs nu met het brandstofverbruik moeten rekening houden en de races over telkens iets meer dan 300 km voor hen soms de indruk geven een "economy-run" te zijn. Met wat meer brandstof te verkwisten zal het weer oerend hard gaan. Dat wil het publiek, dat eist het spektakel. Of de piloten dat ook zo leuk zullen vinden is een andere vraag. Er zal een nieuwe talentenjacht ontstaan, want niet ieder huidig F1-rijder zal dat machtig geduw in zijn rug baas blijven.

    Het laatste nevenaspect is of genoeg teams de grotere kosten zullen kunnen dragen. Marussia bijvoorbeeld, zelfs een Force India en mogelijk ook Lotus zullen naar adem moeten happen. Het veld is nu al mager bezet. Als ondergetekende zijn parate geheugen raadpleegt, meent hij te herinneren dat in de eerste GP van het WK F1 op 13 mei 1950 in Silverstone er vierëndertig auto's aan de start stonden. In ieder geval staan 21 piloten dat eerste van nu 65 jaar genoteerd met WK-punten in dat jaar.

    Zondag zullen er 20 auto's aan de start staan, waarvan er eigenlijk - laat ons eerlijk zijn - alleen Mercedes, Ferrari en Williams met hun zessen echt van tel zijn. De rest rijdt erbij voor spek en bonen. Zondag 10 mei is er de GP van Spanje. De vrije trainingen vrijdag, de kwalificaties zaterdag. Met een "pole-sitter" als hoogtepunt. Hamilton, Vettel, Räikkönen, Rosberg...Of tovert Felipe Massa nog een wit konijn uit de hoed van Williams. Ah ja, enne, Ferrari denkt aan Vallteri Bottas voor 2016 en 2017. Een landgenoot van crack Kimi Räikkönen...(Walter Rombauts)

    05-05-2015 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HAMILTON WINT, RÄIKKÖNEN VULT IN WAT ROSBERG NIET KAN

    Regerend wereldkampioen Lewis Hamilton heeft met Mercedes nu ook de GP van Bahrein gewonnen. Tweede werd...de altijd onderschatte Fin Kimi Räkkönen met Ferrari. Nadat hij na tweederde van de race "softs" was gaan halen, begon hij te jagen op Nico Rosberg die met de andere Mercedes tweede reed. De Fin kwam per ronde dichterbij en één ronde voor het einde kon de Duitse Fin de druk van Kimi niet meer aan en maakte een fout.

    Ook omdat zijn rubbers meer en meer versleten. Maar toch; Kimi Räikkönen, werd tweede. Er zijn drie aanmerkingen te maken over Rosberg: 1. Hij is niet zo snel als gedacht 2. Is niet stressbestendig en 3. roept altijd een verontschuldiging in opdat (nu weer remmen...) de fout van hem zou afschuiven.

    Max Verstappen en Carlos Sainz vielen in de 31-ste en 36-ste ronde met hun Toro Rosso uit en Renault zette het Bahreinse vuur kracht bij door Daniël Ricciardo met een brandende Red Bull over de eindstreep te rijden. Vettel reed een sterke race, maar "circumstances" maakten dat hij dit keer grote eer aan teammaat Kimi moest laten. In de voorlopige stand versterkt Lewis Hamilton natuurlijk zijn voorsprong en steekt Mercedes in de constructeursstand al kop en nek boven iedereen uit.

    Bernie Ecclestone brabbelde intussen verder over V6 turbomotoren van 1000 pk voor 2017. Zoals begin de jaren '80. Daarmee zou het "groene masker" van de F1 afvallen, want die krachtbron van 1000 pk zou zo'n 200 kg brandstof per uur gebruiken. Volgende keer is het de GP van Spanje in Barcelona. Waar Alonso thuis is, maar evengoed de match Mercedes-Ferrari verder zal gaan.(Walter Rombauts)

    19-04-2015 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 04/09-10/09 2023
  • 28/08-03/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 15/05-21/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 16/01-22/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 26/12-01/01 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 29/08-04/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 27/12-02/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2027
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief
  • Alle berichten


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!