De monotonie door de absolute dominantie van regerend wereldkampioen Lewis Hamilton in de Mercedes is in de 64ste ronde doorbroken door overmoed van Max Verstappen. Vechtend met Romain Grosjean om de tiende plaats - de eerste plaats die punten geeft - wilde Max V. koste wat het koste, de Franse Lotusrijder voorbij. Als in een kart stuurde hij de Toro Rosso naast de Lotus, maar net iets té nipt.
Zijn linkervoorwiel tikte de rechterachterband van Grosjean aan, het wiel brak af en de Nederlander kon niet meer remmen voor de "Virage de St.Devote"...en knalde héél hard in de bandenmuur: Toro Rosso vernield, Max, even met de ogen knipperend, handen aan het stuurtje, bijna onaangeroerd uitstappend over de bandenmuur. In doktershanden: alles OK. Safety Car op de baan...
Weinige seconden voordien was Hamilton, vreemd op dat ogenblik, maar zoals later bleek door het team daarvoor binnengeroepen, nieuwe rubbers gaan halen en kwam na Vettel (Ferrari) en nieuwe leider Rosberg (Mercedes) als derde terug op de piste. De Safety Car bevroor alles en bleef tot ronde 72 van de 78 op de baan. Volgens ondergetekende, ervaringsdeskundige, heeft de koersdirectie de Safety Car te lang laten ronddtoeren.
Lewis Hamilton zat te koken in zijn cockpit, terwijl ieders banden door de lage snelheid, afkoelden. Drama naar het einde toe, met de wetenschap dat voorbijsteken in Monaco zo goed als een mirakel is. Heel vaak beslist St.Devote (patroonheilige van Monaco) aan het einde van de aankomstlijn daarover...Dit keer weer. Door Verstappen's (over-)moedige maneuver kon Nico Rosberg in een Mercedeszetel naar zijn derde opeenvolgende zege rijden voor zijn deur.
Alleen Ayrton Senna heeft hem dat voorgedaan. Maar iedere vergelijking tussen beiden valt in het niet. De op 1 mei 1994 in Imola verongelukte Ayrton deed dat zonder de Lotto te winnen, en zonder door - zoals vandaag - afgeschermd te zijn voor zijn ploegmaat Lewis door Sebastien Vettel (Ferrari). Senna deed dat zonder Lottowinst. Senna won vijf keer deze elite-wedstrijd en Graham Hill vier keer.
Max Verstappen (17) heeft Rosberg's zege cadeau gedaan. En misschien een te partijdige koersdirectie die de Safety Car te lang op de baan hield. Het is niet de eerste keer dat zo wordt gewonnen in Monaco. Maar na afloop gaf iedereen elkaar de hand op het podium. Dat is veel waard. Wat Hamilton heeft gemist, innerlijk onnoemelijk onder lijdt, heeft beleefdheid, opvoeding en etiquette, hem groter gemaakt dan hij al geworden was. Hij is de echte, morele, winnaar van de GP van Monaco F1 2015.
Lewis Hamilton heeft heel even een dipje gehad in zijn loopbaan. Nu rijdt hij opnieuw als wereldkampioen 2014 bij Mercedes. Dat de Brit, die duidelijk veel aan zichzelf heeft gewerkt, zoveel vertrouwen krijgt van Mercedes en daarmee een platina hernieuwd contract, heeft zo zijn redenen. Iedereen is stilaan vergeten dat LH in 2008 wereldkampioen werd in een Mc Laren-Mercedes... Over die titel kan ook een verhaal worden gebrouwen. Want iedereen is ook vergeten dat Felipe Massa als wereldkampioen over de meet reed.
Maar in de laatste bocht van Interlagos (Brazilië) ,in gutsende regen, reed Lewis voorbij Timo Glock en daaraan genoeg had om Massa als wereldkampioen te onttronen. Niemand zal ooit overtuigd weten of LH voorbij Glock is gereden, of Glock even van het gaspedaal is geweest... Officieel heet het dat Glock op slicks reed en Hamilton door zijn regenbanden zo gemakkelijk voorbij kon. In zo'n sfeer is die pitstop van Lewis Hamilton in Monaco ook verlopen. Een duistere niet doorzichtige pitstop. Die niet nodig bleek !
Lewis Hamilton blijft leider in de voorlopige stand om het WK met 126 punten tegenover ploegmaat Nico Rosberg met 116. Sebastien Vettel telt er 98. De rest kan 2015 al vergeten, voor hun zijn de resterende GP's kermiskoerskens. Met wel een eerste op de paardenmolen van het eiland St.Hélène, aan de rand van Montreal, binnen veertien dagen. De zevende GP, ook voor Max V.(Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
|