Hoewel het WK Formule 1 tot 's werelds grootste TV-spektakels behoort, snappen veel toeschouwers er niet veel meer van. Voetbal is simpeler. De "rode" schoppen de bal naar rechts, de "blauwe" vlammen hem naar links Vijfenveertig minuten later is het andersom. In de F1 is er natuurlijk spektakel. De pitstops, de bandenwissels en de over elkaar wippende mecaniciens, het weg zoeven met spinnende rubbers. Het hoort bij elkaar. Maar welke banden welke coureur kiest en precies waarom is veelal niet duidelijk. De Pirelli-banden - enige leverancier - willen volgens de rijders onderling wel eens van compound-kwaliteit verschillen en beïnvloeden zege of verlies.
Maar erger is wat vorige GP gebeurde dat na een bandenwissel het rechterachterwiel van Webber's Red Bull RB9-Renault los kwam en een cameraman van de FOM-filmploeg verwondde. (FOM=Formule One Management) . Die ploeg verzorgt het interne TV-circuit en levert de vaak spectaculaire beelden vanuit de cockpit, met mogelijkheid om race-situaties onder verschillende hoeken te belichten. Prachtig, maar de bandenstops blijven een gevaarlijke situatie omdat het zo razendsnel moet gaan. De - ingehuurde - monteursploegen zitten aan de grens van wat menselijk in snelheid mogelijk is.
Om ongevallen zoals die van vorige zondag te voorkomen willen de reglementenmakers lagere snelheden in de pitstraat en iedereen - letterlijk iedereen - gehelmd zien lopen. Het wordt zoiets als een buitenaards plaatje. Subliem F1-fotograaf Christian de Baré, geliefd en geducht, wist via facebook te openbaren dat er een soort "terug naar de bron" inzake bandenstrategie moet plaatsvinden. Eén of twee sets banden voor de race, regenbanden als de weerman meespeelt. Eenvoudiger en dus per definitie veiliger. Persoonlijk vind ik het geen slecht idee en wanneer straks - in 2014 - de nieuwe Formule 1's (1,6 liter V6 turbomotoren met sterkere KERS) eraan komen is het mogelijk het meest geschikte moment om die bandendrukte terug te schroeven. Wat de brandstof betreft: dat is simpel. Zoals nu met één tank een ganse race doen en nog net genoeg overhouden om niet aan de meet stil te vallen. Logischer en veiliger.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Renault)