MAX VERSTAPPEN WINT GP VAN SPANJE EN NEEMT LEIDING IN WK
In de 27ste van de 66 te rijden ronden verloor de Ferrari van Charles Leclerc vermogen met opgave als gevolg. Een zware slag voor Ferrari want de Monegask reed met 29" royaal naar een zekere zege. Hij startte het snelst, bleef vervolgens duidelijk baas over het race-verloop, tot de techniek het begaf. Vanaf dat moment gingen alle ogen naar het fantastische duel Russell (Mercedes) en Max Verstappen (Red Bull-Honda). Soms was het bloedstollend, maar de Limburger won het pleit. Uiteraard moest Sergio Perez die even aan de leiding reed, uit de weg voor Max die als kopman wordt gezien in het team. De Mexicaan kreeg wel 1 WK-punt cadeau door op "softs" de snelste ronde te rijden: 1'24"108
Wiens auto na een bliksemrace ook dreigde stil te vallen, was de Mercedes van zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton. In de eerste ronde werd zijn linkervoorwiel aangerden door Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) en de Brit moest naar de pits voor herstelling. Daarna werd hij auteur van een ongelooflijke inhaalrace die hem op de vier plaats bracht. Net toen kreeg hij het verzoek de voet te lichten om de auto toch aan de eindmeet te krijgen. Hij kon niet anders en Carlos Sainz - uitvoerder van een fameuze slipper in het racebegin - nam Lewis vierde plaats in. Maar Hamilton's race maakte zoveel indruk dat hij toch tot "Driver of the Day" wer uitgeroepen.
Een andere Spanjaard, Fernando Alonso, bracht zijn landgenoten tot de hysterie. Hij had een nieuwe motor gekregen en moest van op de 20ste en laatste plaats starten. Hij finishte met de Alpine negende en moest ziijn crew tijdens zijn laatste pitstop geen 5"9 verprutst hebben was hij wellicht zevende geworden, nu weliswaar op één ronde van de winnaar. Het is een race zonder safetycar geworden, en even leek Mick Schumacher (Haas-Ferrari) voor de eerste keer in de punten te rijden, doch het mocht niet zijn. Pierre Gasly, Daniël Ricciardo, Sebastien Vettel en Yuki Tsunoda waren hem te snel af. Red Bull neemt ook de leiding in de WK-stand van de Constructeurs over van Ferrari.(wr)
LECLERC SNELST, MAAR MERCEDESSEN SPLITSEN FERRARI EN RED BULL IN FP3
De kwalificaties om de "pole" zullen straks immens spannend worden. Mercedes is erin geslaagd in de FP3 een wig te drijven tussen Ferrari en Red Bull. Hoewel zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton de meeste ervaring heeft, kijkt toch iedereen uit naar zijn twaalf jaar jongere ploegmaat George Russell. Deze wordt op dit ogenblik als de enige beschouwd die Charles Leclerc of Max Verstappen te snel af zou kunnen zijn.(wr)
LECLERC - FERRARI - SCOORT 13DE POLE VOOR GP VAN SPANJE
Net op het moment dat Max Verstappen 1'19"073 op de wijzerplaat zette, na 7'14" van de Q3, hield iedereen het voor bekeken. Charles Leclerc was in een verbeterronde geslipt en moest de pits in. Gelukkig voor de Monegask bleven er nog enkele minuten om alsnog een poging naar de pole te doen. Ongeveer tegelijkertijd doorzag Max Verstappen de dreiging en ging ook nog een rondje doen, evenwel gehinderd door vermogenverlies van de Hondamotor. Hij kon zijn "magic-time" niet meer verbeteren. Die gaf hem evenwel de tweede plaats. Met haast buitenaardse perfectie stuurde ditmaal Charles Leclerc de Ferrari zo precies over het 4,675 km Catalaanse asfaltlint dat zelfs de chrono's beefden: 1'18"750 !!!
Carlos Sainz pikte als derde aan, Goerge Russel als vierde, Sergio Perez als vijfde, Lewis Hamilton zesde en voor het eerst in zijjn loopbaan geraakte Mick Schumacher in de Q3 en rondde die af op de 10de plaats. Daarmee zijn de kaarten geschud voor de startgrid van morgen. Mercedes doet opnieuw mee in de top, zij het nog niet naar wens van coureurs en teambaas Toto Wolff. Red Bull moet Ferrari blijven achtervolgen omdat zowel Max Verstappen als Christian Horner vaststellen dat betrouwbaarheidsproblemen zich voordoen. Teambaas Binotto is gelukkig omdat het "Steigerend Paard" (ooit gepikt van Porsche...) weer in de run is voor het wereldkampioenschap. De Italiaan krijgt evenwel zo onverwacht nog eens rillingen die over de rug lopen omdat zowel Leclerc als Sainz jr overgevoelig schoonheidfoutjes maken. Die koste soms een zege, soms een auto, soms imago...
De Q1 was een kruisweg voor viervoudig wereldkampioen Sebastien die bleef steken met de Aston Martin. Van dezelfde koek voor de Spanjaard Fernando Alonso, tweemaal wereldkampioen, die zeventiende vetrekt. Dat Stroll en Alex Albon niet ronddraaiden, daarvoor is, de context in acht genomen, nog verzachtend over te vertellen. Maar die Canadees Nicholas Latifi, dat Williams het schaamrood blijft beorgen is onbegrijpelijk. Mogelijk brengt de man bomvolle dollarvaliezen mee, maar hij zou beter vervangen worden door Nederlander Nyck De Vries (juist geschreven: Nick de Vries; met kleine letter, zo is dat in Holland). Nyck levert niet alleen het bewijs in de Formula E waar hij onze Stoffel Vandoorne achtervolgd, maar heeft in zijn eerste optreden in de F1 al geloofsbrieven neergelegd.
De Q2 is snel samengevat. De jonge "aanstormende" generatie van Norris, Ocon, Tsunado, Gasly en Zhou moeten vorige nacht verzeild geraakt zijn in hete buurten in Barcelona, want geen één van de vijf had nog pijlen op zijn boog. Vooral Ocon werd, net als Alonso, hoger verwacht bij Alpine. Niettemin zijn ze morgen uitgeslapen en worden ze de "best of the rest". Of beter ? Wat in positieve zin is opgevallen tijdens deze tweede GP op Europese bodem is dat rode vlagge zijn uitgebleven. Er zijn enkele, maar globaal minieme, incidenten geweest waarover de stewards vaak de mantel van de autosportliefde hebben gelegd. De kwaliteit van de gezameijke stewards is verhoogd. Mogelijk heeft iemand hun diets gemaakt dat in een autorace wel eens een ongewild misverstandje kan voorkomen. Morgen een prachtige affiche: Ferrari contra Mercedes en Honda (Red Bull). (Walter Rombauts/Foto:Alpine)
De kwalificaties:
1. Charles Leclerc (Ferrari) 1'18"750
2. Max Verstappen (Red Bull-Honda) 1'19"073
3. Carlos Sainz jr (Ferrari) 1'19"166
4. George Russell (Mercedes W13) 1'19"393
5. Sergio Perez (Red Bull-Honda) 1'19"420
WK-stand van de Piloten na 5 races:
1. Charles Leclerc 104 punten
2. Max Verstappen 85
3. Sergio Perez 66
4. George Russell 59
5. Carlos Sainz 53
6. Lewis Hamilton 36
7; Lando Norris 35
8. Valtteri Bottas 30
9. Esteban Ocon 24
10. Kevin Magnussen 15
WK-stand na 5 races voor het Wereldkampioenschap van de Constructeurs:
LECLERC - FERRARI - SNELST VOOR...RUSSELL EN HAMILTON
Met 1'19"670 zette WK-leider Charles Leclerc na een half uur de snelste tijd in de FP2 met het oog op de GP van Spanje. Verrassend nemen George Russell en Lewis Hamilton de tweede en derde plaats in. Met niuewe motoren weliswaar maar vooral zonder het vervelende stuiteren van de auto bij hoge snelheid. Beide Mercedessen W13 bleken de snelste op de lange reche lijn van het 4,675 km lange circuit in Barcelona. De "porpoising", essentieel ontstaat het door een verstoord afveer/dempingprobleem door een sterke downforce die wordt gecreëerd door de lucht die onder de wagenbodem stroomt en versnelt, en deze die over de bovenvleugels en de diffuser stroomt.
Mercedes heeft dit dus kunnen oplossen en meldt zich blijkbaar weer vooraan. Vergeten we niet dat ook de Alpine's zich met de anderen rond Max Verstappen verzamelen. De Red Bull-coureur zal zich wellicht morgen in de FP3 weer aan de leiding zetten. Toch blijft de strijd om de pole en zondag de race over 308,424 km geheel open. Ferrari vreest alleen een bandenprobleem, meer bepaalt met de mediums. (wr)
LECLERC EN SAINZ - FEERARI - VOEREN TABELLEN AAN, DE VRIES VERRAST
Wat de Canadees Latifi wat lacherig van de hand deed als zou de Nederlander Nick De Vries hem zijn zitje bij Williams komen afnemen, zou binnenkort wel eens waarheid kunnen worden. Met de Williams van Alex Albon stootte hij in de eerste vrije trainingen voor de GP van Spanje na nog geen 20' door tot de vierde chrono. Met een hem onbekende auto. Natuurlijk snelden de grote jongens hem later voorbij, maar in de uitslag van FP1 staat hij wel voor...Latifi, op de 18de plaats. Nyck De Vries breekt dus potten, in tegenstelling tot Vips die Perez' auto even mocht lenen en Kubica die de Alfa Romeo mocht rijden.
De FIA keurde na grondig nazicht de Aston Martin comform alle reglementen. Red Bull had klacht neergelegd wegens "plagiaat", of minstens "geïnspireerd op..." en op de Red Bull pitmuur stonden uitzonderlijk en komisch groene blikjes, de kleur van Aston martin. Ook plagiaat. Bij Williams werd verf over de autoneus gegoten zodat precies kon worden gezien wat de luchtstroom ermee doet. In de top wordt eerder aan champagne dan aan "flow-viz" gedacht. Max Verstappen lijkt op het eerste gezicht te achtervolgen op de Ferrari's. Maar straks is er FP2 en dan kunnen de kaarten wel eens doorschud worden in Catalonië waarop sinds 1991 de Spaanse GP doorgaat.(Walter Rombauts)
TEST- EN RESERVERIJDERS MORGENOCHTEND OP DE PISTE IN BARCELONA
Voor de eerste vrije oefeningen om de GP van Spanje komen morgen in de vrije traingen enkele test- en reserverijders proeven van de nieuwe F1. Zi stapt de Pool Robert Kubica in een Alfa Romeo en de Nederlander Nyck De Vries bij Wiiliams. Bij Red Bull dan weer moet de Mexicaan Sergio Perez zijn Red Bull-Honda voor de FP1 afstaan aan Juri Vips. Tussen Red Bull en Sergio Perez zijn de onderhandelingen bezig over een contractverlenging. Die jongeman Juri Vips is in de Formule 2 actief voor het Hitech-team.(wr)
Het Franse Renault heeft zijn meerderheids-participatie (67,69 %) in Lada (AvtoVaz) aan de Russische overheid verkocht. Ook de Renaultfabriek nabij Moskou, Avtoframos is door CEO Luca de Meo verkocht waardoor Renault niet meer in Rusland fabriceert. Er is evenwel een clausule in het verkoopscontract vorzien door de hogergenoemde CEO om eventueel binnen zes jaar de factory weer te kopen. Met als humane optie het werk van liefst 45.000 arbeiders te blijven waarborgen.(wr)
Vrijdag beginnen de eerste oefeningen voor de GP van Spanje, zesde wedsrijd om het WK F1 2022. Tot dan is het nieuwsgaring allerhande om de de F1 in de actualiteit te houden, terwijl er al op ernstige wijze de aandacht van wordt afgeleid door de Formula E... Een contraversieel gegeven binnen de hedendaagse autosport. Sinds Liberty Media in maart 2017 de F1 overkocht voor 31 miljard is het "Amerikaanse accent" binnengeslopen en gelijk daarmee het sluipend gif van gemis aan respect. Dat hebben we nog gezien vorige week in Monaco waar WK-leider Charles Leclerc tijdens de "Historic GP van Monaco" , als demonstratie, de historische Ferrari 312 B van Niki Lauda uit 1974 in Mirabeau aan diggelen reed. "Il Commendatore", Enzo Ferrari, keert zich om in zijn graf of waar hij zich ook maar in het astrale kan bevinden. 't Was de schuld van de auto. De remmen functioneerden niet.
Wat ook niet functioneert is de FIA. Onder het nieuwe voorzitterschap van Mohamed Ben Salayem, is er zowaar een kans ontstaan dat koersdirecteur Michaël Masi opnieuw in de F1 aan de slag zou kunnen...! Hij is de man die vorig jaar in de laatste race geheel onterecht de Brit Lewis Hamilton zijn achtste wereldtitel ontnam. Ongetwijfeld beïnvloed door de gesprekken tussen hem en Christian Horner (Red Bull) en Toto Wolff (Mercedes). Daaruit puurde de in Hasselt geboren Max Verstappen zijn eerste wereldtitel die altijd bij kenners een terechte in vraagstelling zal oproepen. Nu, Max kan het ! Daar bestaat geen twijfel over.
Maar persoonlijk zou ik op die manier geen wereldkampioen willen geworden zijn. In verkrachting van het sportieve- en safetycar-reglement triomferen zou mij geen goed doen. Maar de F1 is veranderd. Het is een bedriegelijke kermis geworden. De wereld trapt erin, net als in een oorlog. Het "Woord" is al een hele poos verloren. Overigens doet niemand de moeite om het ooit nog terug te vinden. Zondag GP van Barcelona met die ene lange tergende rechte lijn waar motoren (te-) lang op maxiimum power moeten draaien. (Walter Rombauts)