Net op het moment dat Max Verstappen 1'19"073 op de wijzerplaat zette, na 7'14" van de Q3, hield iedereen het voor bekeken. Charles Leclerc was in een verbeterronde geslipt en moest de pits in. Gelukkig voor de Monegask bleven er nog enkele minuten om alsnog een poging naar de pole te doen. Ongeveer tegelijkertijd doorzag Max Verstappen de dreiging en ging ook nog een rondje doen, evenwel gehinderd door vermogenverlies van de Hondamotor. Hij kon zijn "magic-time" niet meer verbeteren. Die gaf hem evenwel de tweede plaats. Met haast buitenaardse perfectie stuurde ditmaal Charles Leclerc de Ferrari zo precies over het 4,675 km Catalaanse asfaltlint dat zelfs de chrono's beefden: 1'18"750 !!!
Carlos Sainz pikte als derde aan, Goerge Russel als vierde, Sergio Perez als vijfde, Lewis Hamilton zesde en voor het eerst in zijjn loopbaan geraakte Mick Schumacher in de Q3 en rondde die af op de 10de plaats. Daarmee zijn de kaarten geschud voor de startgrid van morgen. Mercedes doet opnieuw mee in de top, zij het nog niet naar wens van coureurs en teambaas Toto Wolff. Red Bull moet Ferrari blijven achtervolgen omdat zowel Max Verstappen als Christian Horner vaststellen dat betrouwbaarheidsproblemen zich voordoen. Teambaas Binotto is gelukkig omdat het "Steigerend Paard" (ooit gepikt van Porsche...) weer in de run is voor het wereldkampioenschap. De Italiaan krijgt evenwel zo onverwacht nog eens rillingen die over de rug lopen omdat zowel Leclerc als Sainz jr overgevoelig schoonheidfoutjes maken. Die koste soms een zege, soms een auto, soms imago...
De Q1 was een kruisweg voor viervoudig wereldkampioen Sebastien die bleef steken met de Aston Martin. Van dezelfde koek voor de Spanjaard Fernando Alonso, tweemaal wereldkampioen, die zeventiende vetrekt. Dat Stroll en Alex Albon niet ronddraaiden, daarvoor is, de context in acht genomen, nog verzachtend over te vertellen. Maar die Canadees Nicholas Latifi, dat Williams het schaamrood blijft beorgen is onbegrijpelijk. Mogelijk brengt de man bomvolle dollarvaliezen mee, maar hij zou beter vervangen worden door Nederlander Nyck De Vries (juist geschreven: Nick de Vries; met kleine letter, zo is dat in Holland). Nyck levert niet alleen het bewijs in de Formula E waar hij onze Stoffel Vandoorne achtervolgd, maar heeft in zijn eerste optreden in de F1 al geloofsbrieven neergelegd.
De Q2 is snel samengevat. De jonge "aanstormende" generatie van Norris, Ocon, Tsunado, Gasly en Zhou moeten vorige nacht verzeild geraakt zijn in hete buurten in Barcelona, want geen één van de vijf had nog pijlen op zijn boog. Vooral Ocon werd, net als Alonso, hoger verwacht bij Alpine. Niettemin zijn ze morgen uitgeslapen en worden ze de "best of the rest". Of beter ? Wat in positieve zin is opgevallen tijdens deze tweede GP op Europese bodem is dat rode vlagge zijn uitgebleven. Er zijn enkele, maar globaal minieme, incidenten geweest waarover de stewards vaak de mantel van de autosportliefde hebben gelegd. De kwaliteit van de gezameijke stewards is verhoogd. Mogelijk heeft iemand hun diets gemaakt dat in een autorace wel eens een ongewild misverstandje kan voorkomen. Morgen een prachtige affiche: Ferrari contra Mercedes en Honda (Red Bull). (Walter Rombauts/Foto:Alpine)
De kwalificaties:
1. Charles Leclerc (Ferrari) 1'18"750
2. Max Verstappen (Red Bull-Honda) 1'19"073
3. Carlos Sainz jr (Ferrari) 1'19"166
4. George Russell (Mercedes W13) 1'19"393
5. Sergio Perez (Red Bull-Honda) 1'19"420
WK-stand van de Piloten na 5 races:
1. Charles Leclerc 104 punten
2. Max Verstappen 85
3. Sergio Perez 66
4. George Russell 59
5. Carlos Sainz 53
6. Lewis Hamilton 36
7; Lando Norris 35
8. Valtteri Bottas 30
9. Esteban Ocon 24
10. Kevin Magnussen 15
WK-stand na 5 races voor het Wereldkampioenschap van de Constructeurs:
1. Ferrari 157 punten
2. Red Bull 151
3. Mercedes 95
4. Mc Laren 46
5. Alfa Romeo 31
|