HAMILTON WINT GP VAN ITALIË, RÄIKKÖNEN VERRADEN DOOR BANDEN
Het is een gewoonte geworden dat in de eerste ronde van een GP een incident een safety car uitlokt. Dit keer haalde trainingsnelste Kimi Räikkönen de Ferrari netjes door de chicane na de start. Hamilton en Vettel willden zij aan zij door diezelfde smalle deur. Te smal zo bleek toen Vettel's rechtervoorwiel het midden van de Mercedes van de Brit raakte en in een spin ging. De sportcommissarissen lieten het terecht als een race-incident passeren. Vettel kon vanaf de 18de plaats aan een inhaalrace beginnen. In de startverwarring ging ook de Toro Rosso-Honda van Brendon Hartley aan diggelen.
Räikkönen leidde soliede, Hamilton schaduwde hem, wachtend op het minste falen van de Fin om de leiding over te nemen. Max Verstappen reed derde. Sebastien Vettel kwam van ver terug, vrij snel al in de punten om uiteindelijk vierde te rijden. Die plaats kreeg hij "cadeau" van Max Verstappen die tijdens een inhaalmaneuver van Bottas - weerom - van lijn wisselde en 5" straftijd kreeg. Daarmee verspeelde hij een redelijk zeker podium en bracht er Bottas in zijn plaats op.
Lewis Hamilton kon de race naar zijn hand zetten veel later dan Kimi Räikkönen nieuwe banden te gaan halen. Pas in de 29ste van de 53 ronden. Bottas bleef nog langer doorrijden waardoor hij een buffer werd voor Kimi Raïkkönen en Lewis Hamilton dichter bij de Ferrari kon brengen. Toen Hamilton minder dan een seconde van Räikkönen reed, ging Bottas nieuwe softs halen in de 37ste ronde en reed daarna vierde na Max. De anekdote daarvan is hiervoor verteld.
Vanaf Bottas weg was voor Kimi Räikkönen, bleek deze gewoon een vogel voor de kat voor Hamilton. De softs van de Ferrari - te vroeg gewisseld - sleten zienderogen en de Fin verloor zichtbaar grip waarvan Lewis Hamilton gretig gebruik maakte om de Ferrari van Kimi Räikkönen comfortabel voorbij te rijden. Door de stommiteit van Max Verstappen kreeg Vettel nog de vierde plaats in handen en beperkt hij enigszins de schade in de voorlopige stand om het WK waarin Hamilton zijn leidersplaats verstevigt. Stoffel Vandoorne finishte dertiende, buiten de punten. (Walter Rombauts)
KIMI RÄIKKÖNEN - FERRARI - RIJDT SNELSTE TIJD OOIT IN MONZA !
Het gebeurde allemaal in de laatste vijftien seconden. Hamilton pole ! Neen, Vettel sneller !! Kimi Räikkönen deed met 1'19"119 alle chronowijzers als de bubbels van champagne in het rond vliegen !!! Niemand reed ooit sneller over het moderne 5,793 km lange, moeilijke, Monza ! Sebastien Vettel werd tweede, zijn titelbelager Lewis Hamilton derde. Meteen zijn de hoofdspelers van morgen genoemd. Valtteri Bottas is wel vierde, Max Verstappen vijfde, maar behoudens regen of ongevallen zullen de eerste drie in de stand om de wereldtitel om de zege dingen in de GP van Italië F1 in het "Parco di Monza", ondanks het weldoende groen rood gekleurd van de Ferrari-euforie die er heerst.
Koeltjesweg moeten Vettel en Räikkönen elkaar het licht in de ogen gunnen, maar meer dan waarschijnlijk zijn ze daar verstandig genoeg voor. Toch is daar die Hamilton op de derde plaats die niet gaat rondvertellen dat Mercedes door een licht andere wielgeometrie de banden sneller op temperatuur zou krijgen dan de Ferrari's. Wat kan inhouden dat de Mercedessen iets vroeger strijdvaardig zijn in de startverwarring. De start om 15.10 uur morgennamiddag zal ons op dit alles antwoorden. Stoffel Vandoorne start vanop de twintigste en laatste plaats.(Walter Rombauts)
De viervoudige Duitse wereldkampioen Sebastien Vettel heeft in de derde vrije oefeningen voor de GP van Italië de snelste tijd gereden. Maar... als straks om 15 uur de kwalificaties voor de "pole" aanvangen ziiet de Ferrariridder zich wel geprangd in een vork van 0,173" met Lewis Hamilton, tweede nu en Kimi Räikkönen, derde. Het belooft dus een kanjer van een kwalificatie te worden. De Monegask Charles Leclerc wordt door insiders overigens verwacht in de Q3, de laatste van drie korte sessies waarin de "pole" moet worden ingepikt. Hij rijdt in een Sauber. Boeiend. (Walter Rombauts)
VETTEL SNELST IN FP2, ERICSSON MAAKT HORRORCRASH, VANDOORNE LAATSTE
De tweede vrije oefeningen om de GP van Italië in Monza werd gelukkig op een droge baan gereden. Toch werd de sessie al vroeg onderbroken door een horrorcrash van de Zweed Marcus Ericsson in zijn Sauber. Ooggetuigen zeggen dat de DRS is blijven op staan tijdens het remmen en de piloot daardoor de controle over de wagen verloor. Hij ging zijdelings over de kop en kwam er heelhuids vanaf. Eigenlijk kan worden gesteld dat de Halo-beugel dit seizoen zo een tweede keer zijn nut heeft bewezen.
Snelste man van de FP2, Sebastien Vettel plantte zijn Ferrari na de Parabolica ook even naast de baan, maar vernielde omzeggens niets en kon na een pitsbezoek verder naar 1'21"105 over de 5,793 km lange historische baan. In zijn schaduw rolde Kimi Räikkönen in de tweede Ferrari. Lewis Hamilton pikte de derde tijd voor Mercedes-ploegmaat Valtteri Bottas. Die kon echter Max Verstappen met Red Bull achter zich houden. Doordat Ericsson geen tijd zette in de FP2, staat Stoffel Vandoorne op de 19de en laatste plaats. Morgenmiddag om 12 uur is er de FP3, gevolgd door de kwalificaties voor de "pole". (Walter Rombauts/Foto:Fiat)
Hat ware beter hoovercrafts geweest dan Formule 1 wagens om de eerste vrije trainingen in Monza af te werken. Op Kimi Räikkönen hielden de groten zich gedeist. Stoffel Vandoorne zat sowieso aan de kant. Afgesproken was dat vandaag in de FP1 die 18-jarige Lando Norris mocht rijden. De belofte en gelijktijdig dé bedreinging voor Stoffels zitje in 2019 liet niet veel zien want hij staat op de twintigste en laatste plaats. Snelste bleek Sergio Perez in de "Racing Point Force India" die 1'34"000 liet opschrijven. Kimi Räikkönen in de Ferrari werd tweede op ruim een halve seconde. Iedereen hoopt dat het in FP2 droog za blijven.(Walter Rombauts)
GISTEREN IN FRANCORCHAMPS ZOGENAAMD LECLERC'S LEVEN GERED DOOR HALO
Ik heb gisteren bewust niets geschreven over het spectaculaire ongeval na de start in de GP van België F1. De Duitser Nico Hülkenberg moet verschrikkelijk aan het dromen zijn geweest tot hij met vier geblokkeerde wielen te laat afremde en met volle impact in de achterzijde van Alonso's Mc Laren dramde. De Spanjaard, op zijn beurt, werd de lucht ingekatapulteerd en zijn auto viel zijdelings op de Halobeugel van Charles Leclerc's Sauber. Op wat kapotte vleugels van Ricciardo's Red Bull en een platte band voor Räikkönen, bleef alles beperkt tot dit.
Direct waren alle voorstanders van de Halo (inventie ontstaan uit het overlijden van Jules Bianchi in 2015 in Japan) luidt aan het verkondigen dat de Halo (cockpitbescherming) het leven van de Monegask had gered. De beugel is op een foto duidelijk verwrongen, maar als de kinetische baan van Alonso's Mc Laren punctueel zou worden gevolgd zal het resultaat zijn dat zonder die Halo de symphatieke Charles er met de schrik was vanaf gekomen. Overigens is het zeer de vraag of Halo ook bij zomaar een losgekomen schokdemper (zoals Massa in Hongarije heeft ervaren) van een andere auto uit het aangezicht van de coureur zou weren...? Voor- en tegenstanders hebben gelijk of ongelijk.
Als natuurlijk een Nico Rosberg zegt dat hiemee de discussie is afgesloten "omdat nu bewezen is dat Halo mensenlevens redt", dan kan je daar als historicus van de F1 niet meer tegen op. Het is uiteraard zo dat we niet meer naar de GP's terug moeten waar vreselijke ongevallen en héél vaak met dodelijke afloop gebeurden.. Maar al is de Halo-beugel maar een 9 kg wegend magnesiumonderdeel, eenvoudig eigenlijk, het heeft de hele fysionomie van de geijkte Formule 1 wagen veranderd.
Zoals Liberty Media, de nieuwe eigenaars van de F1 sinds maart 2017, ook sluiks het nieuwe goedkopere onderhuidse infiltreren om tegen 2021 met een goedkopere F1-aanbod uit te pakken en alzo meerdere merken aan te trekken. Met een andere verdeling van de prijzenpot ook. Halo staat daar al ver af, al kan het doemdromers ertoe brengen meerdere tollerij van auto's, zoals gisteren, te zien. Het publiek wil ook wat. Onder hen leven echter geen 15% "puristen". Sensatiezoekers, geen passionele technneuten van de zuiverheid die puur autorijden vereist.(Walter Rombauts/Foto:Fiat)