Ik heb gisteren bewust niets geschreven over het spectaculaire ongeval na de start in de GP van België F1. De Duitser Nico Hülkenberg moet verschrikkelijk aan het dromen zijn geweest tot hij met vier geblokkeerde wielen te laat afremde en met volle impact in de achterzijde van Alonso's Mc Laren dramde. De Spanjaard, op zijn beurt, werd de lucht ingekatapulteerd en zijn auto viel zijdelings op de Halobeugel van Charles Leclerc's Sauber. Op wat kapotte vleugels van Ricciardo's Red Bull en een platte band voor Räikkönen, bleef alles beperkt tot dit.
Direct waren alle voorstanders van de Halo (inventie ontstaan uit het overlijden van Jules Bianchi in 2015 in Japan) luidt aan het verkondigen dat de Halo (cockpitbescherming) het leven van de Monegask had gered. De beugel is op een foto duidelijk verwrongen, maar als de kinetische baan van Alonso's Mc Laren punctueel zou worden gevolgd zal het resultaat zijn dat zonder die Halo de symphatieke Charles er met de schrik was vanaf gekomen. Overigens is het zeer de vraag of Halo ook bij zomaar een losgekomen schokdemper (zoals Massa in Hongarije heeft ervaren) van een andere auto uit het aangezicht van de coureur zou weren...? Voor- en tegenstanders hebben gelijk of ongelijk.
Als natuurlijk een Nico Rosberg zegt dat hiemee de discussie is afgesloten "omdat nu bewezen is dat Halo mensenlevens redt", dan kan je daar als historicus van de F1 niet meer tegen op. Het is uiteraard zo dat we niet meer naar de GP's terug moeten waar vreselijke ongevallen en héél vaak met dodelijke afloop gebeurden.. Maar al is de Halo-beugel maar een 9 kg wegend magnesiumonderdeel, eenvoudig eigenlijk, het heeft de hele fysionomie van de geijkte Formule 1 wagen veranderd.
Zoals Liberty Media, de nieuwe eigenaars van de F1 sinds maart 2017, ook sluiks het nieuwe goedkopere onderhuidse infiltreren om tegen 2021 met een goedkopere F1-aanbod uit te pakken en alzo meerdere merken aan te trekken. Met een andere verdeling van de prijzenpot ook. Halo staat daar al ver af, al kan het doemdromers ertoe brengen meerdere tollerij van auto's, zoals gisteren, te zien. Het publiek wil ook wat. Onder hen leven echter geen 15% "puristen". Sensatiezoekers, geen passionele technneuten van de zuiverheid die puur autorijden vereist.(Walter Rombauts/Foto:Fiat)
|