Zo'n twintig minuten geleden heeft onze landgenoot Stoffel Vandoorne (24) moeten ondervinden wat een morele opkikker het is als je een GP hebt gewonnen. De Westvlaming reed vanochtend nogal overtuigend het snelst in de Mc Laren-Honda. Max Verstappen volgde gedwee tweede. Deze namiddag echter haalde Max het onderste uit de fel gunstig evoluerende Renaultmotor en zette 1"23"267 op de klokken, bijna 0,8" onder de tijd van Stoffel.
De vraag zal nooit met exactheid worden beantwoord, maar heeft men bij Mc Laren geen fout gemaakt die goeie Jenson Button (wereldkampioen 2009) niet te vervangen door onze jonge man. De eerste race waarin hij Fernando Alonso moest vervangen, sprokkelde hij het eerste WK-punt voor Mc Laren-Honda bijeen. Dan moest hij weer aan de kant, weliswaar om in Japan te "rijpen", maar daar ligt voorhem weinig te rapen. Buiten de verdiensten die hij daar al heeft. Als GP2-kampioen 2015 zou hij recht hebben gehad op dat zitje in het WK F1 2016. Maar het is niet anders.
Mercedes liet vandaag ook Pascal Wehrlein rijden in een W07. Die bengelt anders in een Manor achteraan, maar de Ster houdt hem in het oog. Daarstraks zette hij met 1'24"145 een derde tijd neer. Weer een jonge gast mee vooraan. Kevin Magnussen in de Renault liet 1'25"133 opschrijven. Er van uitgaande dat die twee motoren, deze van de Red Bull en deze van Renault gelijk zijn, zijn de twee seconden verschil tussen Max en Kevin te zoeken in het chassis. Precies hetzelfde probleem zoals men dat kent bij Force India met de Mercedesmotor en deze van het fabriekswagens. Nadat stark duidelijk is wie snelst was in Barcelona gaat vanaf nu alle aandacht uit naar de GP van Monaco.(Walter Rombauts/Foto's: Renault)
Gisteren was het Sebastien Vettel met Ferrari die de snelste tijd reed in de eerste van twee tesdagen op het Circuit de Catalunya. Vandaag - tot vanmiddag althans - reed onze landgenoot Soffel Vandoorne in de Mc Laren-Honda die zoals Mc Laren had voorzien vandaag bestuurde Met zijn chrono van 1'24"006 ging hij...Max Verstappen in de Red Bull-Renault vooraf met 0,395".
Derde staat voorlopig de Rus Daniil Kvyat in de Toro Rosso-Ferrari. De Deen Kevin Magnussen plakte de Renault op de vier wijzerstand. Deze namiddag gaan de trainingen verder. Testdata verzamelen en ze inpinnen in het lijfelijke van de auto is de voornaamste doelstelling.
Ook voor bandenleverancier Pirelli zijn die peilingen van gisteren en vandaag belangrijk. De vogende GP is deze van Monaco en daarin wil de Italiaanse rubbergigant "supersofts" zien gebruiken. Een compound die zich als de zuignap van een inktvis aan het asfalt plat. Straks weten wie het snelst deze tweede testdag heeft afgesloten.(Walter Rombauts)
Mazda voegt aan het segment "C" de "3" toe met een 1.5 liter turbodiesel die door de SkyActiv-technologie 105 pk levert. De compressieverhouding van 14,8 : 1 en geometrische turbolader maakt dat deze compactmotor in staat is de 1185 kg, lichte moeten we zeggen, Mazda3 in de snelle rij van de autobaan te laten rijden als de bestuurder dat wil.
De motor stoot 99 g/km aan CO2 uit en verbruikt bij het juiste gebruik van de versnellingen zo'n 4 à 5 l/100 km. Zowel in hatchback als sedan is de Mazda3 desgewenst uitgerust met alle multimedia-voorzieningen, achteruitrijcamera tot zelfs een Mazda Radar Cruise. Tijdens de strenge NACP (New Assesment Car Proving) haalde Mazda met deze auto 5 sterren.(wr)