Mazda voegt aan het segment "C" de "3" toe met een 1.5 liter turbodiesel die door de SkyActiv-technologie 105 pk levert. De compressieverhouding van 14,8 : 1 en geometrische turbolader maakt dat deze compactmotor in staat is de 1185 kg, lichte moeten we zeggen, Mazda3 in de snelle rij van de autobaan te laten rijden als de bestuurder dat wil.
De motor stoot 99 g/km aan CO2 uit en verbruikt bij het juiste gebruik van de versnellingen zo'n 4 à 5 l/100 km. Zowel in hatchback als sedan is de Mazda3 desgewenst uitgerust met alle multimedia-voorzieningen, achteruitrijcamera tot zelfs een Mazda Radar Cruise. Tijdens de strenge NACP (New Assesment Car Proving) haalde Mazda met deze auto 5 sterren.(wr)
MAX VERSTAPPEN BRENGT F1 TOT WAANZIN ALS JONGSTE WINNAAR OOIT
Onderlinge haat en nijd, die me doen terugdenken aan de tijd Prost-Senna, hebben gemaakt dat snelstartende Lewis Hamilton en zijn schaduw Nico Rosberg die er dierect voorbij reed, er elkaar na slechts één bocht uitreden. Mercedes werd plotseling een vallende Ster. "Gedeelde schuld", heette het direct. Maar oudgedienden hebben goed gezien dat Rosberg een "gat" liet en plots Lewis rechts in zijn spiegel zag en hem naar het gras drumde. Op dat gras verloor de Duitser de controle over de Mercedes en nam de andere mee in zijn hellevaart. Met het gekende gevolg. Dat was het drama.
Daarna was er alleen feest voor...Red Bull. Dat Oostenrijkse team - Dieter Mateschitz was aanwezig ! - kon het de Ferrari's van Räikkönen en Vettel zo moeilijk maken, dat eerst Daniël Ricciardo in een glansrol reed en daarna wegens uitzonderlijk bandenmanagement de 18-jarige Max Verstappen zijn directe belager Räikkönen tot het schuim op de lippen dwong. Om na 66 ronden als jongste winnaar van een GP sinds het 66ste seizoen van de F1 te worden afgevlagd. De aardbeving die gisteren was beloofd heeft plaatsgevonden. In de eerste GP op het Europese vasteland is er een aardverschuiving gebeurd. Alle wereldkampioenen zijn door een tiener naar het ouderlingentehuis verwezen. Bravo Max Verstappen, Bravo ook vader Jos. Woorden schieten verder voor iedereen tekort.(Walter Rombauts)
Lewis Hamilton heeft met 1'22"00 nipt de pole-position afgesnoepd van Nico Rosberg die over heel de lijn de meest soliede indruk maakte. Dat alles tijdens een aardverschuiving daar in Catalonië. Omdat een 18-jarige Belgische Nederlander Max Verstappen (geboren in Hasselt) lang in de Q3 de tweede plaats bezette. Tot razernij van Hamilton (3 titels), Vettel, (4 titels) en Räikkönen (1 titel). Tot nog grotere ontsteltenis bij Daniël Ricciardo die al lang bij Red Bull rijdt. Max Verstappen stapte dit weekend voor het eerst in die Red Bull...
Ricciardo werd naar de waanzin gedreven, in die mate dat hij net voor het einde van Q3 de derde chrono pakte en zich voor zijn nieuwe puberploegmaat Max Verstappen plaatste. Max-V (V staat in de mechanica voor snelheid) mag tevreden zijn over zijn debuut bij Red Bull. Teambaas Christian Horner en design-genie Adrien Newey bij Red Bull kunnen heel optimistisch zijn. Morgen staan de twee Red Bulls in de vijfde GP van het seizoen op de tweede startlijn, achter Hamilton - Rosberg.
...Op de derde startrij staan de twee Ferrari's van Räikkönen en Vettel, samen goed voor vijf wereldtitels. Ze zien voor zich een puber staan. Die niet de minste pretentie heeft, geboetseerd is naar vader "Jos-the-Boss" zoals die zich in zijn F1 loopbaan genoemd zag. Vader zal nog wel eens goede raad meegeven, maar zijn zoon verder de les leren is wellicht voorbij. Max-V rijdt gewoon tussen de wereldkampioenen...mogelijk binnen afzienbare tijd als hun gelijke...Voorbarig, maar die GP van Spanje morgen met Sainz jr op de achtste en Alonso op de tiende plaats, belooft een aarbeving op wielen te worden. Max Verstappen heeft Red Bull vleugels gegeven.(Walter Rombauts)
ROSBERG SNELST, MAAR MAX-V VIERDE IN FP3 IN CATALONIË
Bij een temperatuur van 28°C en een asfalt die bij het begin van de derde vrije training 18°C bedroeg, is deze één uur durende sessie eigenlijk een gezondheidswandelingetje geweest voor Nico Rosberg in zijn Mercedes. Wat ploegmaat Lewis Hamilton ook bedacht, hij bleef als drievoudig wereldkampioen achter de Duitser rijden. Derde klokte de viervoudige wereldkampioen Sebastien Vettel in de Ferrari SF16-H. Dat was - op Rosberg na - het groepje wereldkampioen (zeven titels samen) die de wet spelden in de FP3, de laatste vrije training vooraleer straks om 14 uur de kwalificaties om de "pole" beginnen.
Na voornoemde wereldkampioenen prijkt in FP3 op de vierde plaats ene...Max Verstappen (18) in de Red Bull waarmee hij hier zijn eerste GP rijdt. Met één plaats achter hem ploegmaat Daniël Ricciardo die al jaren thuis is in de Red Bull en er ook - dat moet gezegd - drie GP's mee won. Max Verstappen rijdt dus vlak achter twee zwaargewicht-wereldkampioenen, en staat zevenmijlslaarzen voor op...Kimi Räikkönen in de tweede Ferrari zesde, wereldkampioen in 2007. Max gaat ook die zéér verdienstelijke Spanjaard Fernando Alonso vooraf die de Mc Laren in de FP3 tiende plaatste. Alonso is een tweevoudig wereldkampioen (2005-2006). Daarachter bengelt nog een wereldkampioen: Jenson Button (2009) in de tweede Mc Laren-Honda.
Van al de rest, brutaal gezegd, geen goed nieuws. Met een lichte uitzondering voor Vallteri Bottas (Williams-Mercedes) die zevende werd in FP3. Van Renault niet echt opbeurend nieuws, van Haas ineens ook niet echt, en van degenen die achteraan bengelen in de "meute" van 22 is nauwelijks iets merkwaardigs te melden. Ze lijken als het "ontwikkelingsgedeelte" van het veld te behoren. Wie daarin niet thuis hoort is de Duitser Nico Hulkenberg (Force-India) - winnaar 24 Uren van Le Mans 2015 - die meeleeft met de ontij die het Indische team dit jaar treft. Onverdiend. Straks hoogspanning, hoewel het geen elektrische auto's zijn, maar dan toch 1.6 V6 Turbo Hybrid. Bliksems komen er niet van, vonken allicht wel.(Walter Rombauts)
Genie Pascal Vyncke heeft door vernieuwing puristen voor schut gezet
Sinds 2007, straks zijn we 2017, heb ik getrouw en met hart en ziel aan SeniorenNet.be dagelijks gewerkt. Alles moet anders, dat zie ik vandaag rondom het F1.Journaal.be. Drie schamelijke regels tekst rondom een explosieve GP van Spanje morgen. Dank U allemaal. Zelfs Peter Baert moest er het leven voor laten. Blogs, Internet, Facebooks, Twitters en al die andere bazaar begint ons leven te ontwrichten. Max Verstappen is geboren in Hasselt uit een Belgische moeder Sophie Kumpen en een Nederlandse vader Jos Verstappen. Max (18) is geboren in Hasselt, en het ging niet leuk tussen Sophie en Jos-the-Boss. Daar lees ik - behalve op mijn voorlopig blog - niets meer over. Gewoon maar een vaststelling. Die bij ons geboren jongen rijdt morgen in de GP van Spanje wel gewoon tussen de wereldkampioenen(wr)
Het was al in de sterrenhemel van Mercedes te voorspellen: vanochtend geen kemelharen sloffen uit de kast halen, de Ferrari-boy's goed gezind snelst laten wezen, en dan in de tweede vrije oefeningen op softs Mercedes terug de Ster laten spelen ! Op softs zette Nico Rosberg héél snel eerst Kimi Räikkönen, dan ploegmaat Hamilton en knappe gast Vettel, voor zot eigenlijk. Räikkönen waagde ook een poging op softs maar bleef enkele hondersten achter de Duitser "plakken". Het zal morgen in de derde vrije oefeningen duidelijk moeten worden wat zondag de beste race-strategie zal zijn.
Eigenlijk rijdt iedereen zijn koersje in de koers. Buiten Palmer met Renault die een virtuele safety car uitlokte in het begin van FP2, experimenteert iedere coureur welke banden hem het snelst rondbrengen op het snelle 4,655 km lange circuit in Catalonië. Zo legde Sainz plichtsgetrouw 23 ronden af of zogezegde harde banden. Met als achterliggende redenering dat als hij midden of achteraan in de grid moet starten, hij één derde van de race op die rubbers voortkan en de snelle jongens vroeg, soms héél vroeg of hun zachte sloffen al tijdrovende bandenwissels moeten doen. Op die manier ziet hij zichzelf hen al wuivend voorbij snorren. Maar dromen zijn bedrog.
Het zal wel degelijk opnieuw tussen Mercedes en Ferrari gaan. Met een leuke ondertoon van Red Bull-Renault bij wie de Australiër Daniël Ricciardo - winnaar van drie GP's - zich ongemakkelijk begint te voelen door de adem in zijn nek van een 18-jarige die voor het eerst in de Red Bull voor een achtste chrono in GP2 zorgt...! Daardoor zette Ricciardo de zesde chrono op het bord. Minstens het gezicht redden voor teambaas Christian Horner die na vier wereldtitels met Sebastien Vettel absoluut weer met succes wil aanknopen.
Na de derde vrije training morgenochtend zijn er de kwalificaties voor de "pole" van zondag. Nico Rosberg won alle vier de tot nu toe gereden GP's en als hij zondag ook in Spanje zou winnen dan roept hij een - wegdeemsterende - Michaël Schumacher in herinnering die ooit ook de eerste vijf races van een seizoen won. Opmerkelijk is dat "matador" Fernando Alonso de Mc Laren-Honda netjes naar een zevende plaats stuurde. Of waarom thuis spelen altijd leuker is dan op verplaatsing. Ook de tweede Spanjaard in het 22-koppige veld, Carlos Sainz jr, wil voor eigen publiek zijn beste kant laten zien. Maar wie in de Spaanse hemel naar de sterren tuurt, ziet er altijd één iets meer schitteren. Mercedes, oorspronkelijk een meisjesnaam. Morgen is het weer leuk om in Barcelona te zijn.(Walter Rombauts/foto's:Renault en Mercedes)
Onder een afwisselend bewolkte en zonnige hemel werden de eerste vrije trainingen voor de GP van Spanje afgemaald. Direct bij het ingaan van de anderhalf uur durende sessie plaatsen Rosberg en Hamilton zich in hun Mercedessen boven de tabellen. Gekende koek. Dus uitkijken naar een Max Verstappen die beslist zijn "entréé" bij Red Bull niet miste. Hij reed lang sneller dan teamgenoot Daniël Ricciardo, maar die kon naar het einde van de training toe de eer redden door zich vijfde te plaatsen, net voor Max...die de zesde plaats innneemt !
Om precies 11.10 uur zette viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel de puntjes op de chronowijzers. Snelste tijd in 1'23"951 voor ploegmaat Kimi Raïkkönen in de Ferrari, beiden rijdend op softschoeisel. Rosberg en Hamilton hielden zich gedeisd op de derde en vierde plaats, wat doet vermoeden dat bij Mercedes deze ochtend niet één keer op softs werd gereden. Wel op mediums. Dus hangt er straks voor de tweede vrije training hoogspanning in de lucht, want als teamleider van Mercedes Toto Wolff beslist ook op softs wedstrijdomstandigheden te simuleren, kunnen de tabellen helemaal worden omgegooid.
Hamilton's "W07" kreeg een nieuwe turbo en een nieuw MGU-H-systeem, wat de Brit nieuw vertrouwen geeft. Ondertussen zette Kevin Magnussen met de Renault de eerste kilometers neer met een eerste, ietwat onzekere evolutie van de Renault die - dat is bekend - pas in 2017 zijn ware gelaat kan tonen. Aan die bolide wordt nu koortsachtig gewerkt en de Deen Magnussen haalde met een elfde chrono de eerste eer binnen met de evoluerende troeven van de auto. De Spanjaard Fernando Alonso zette de Mc Laren-Honda voor eigen publiek op de tiende plaats en zijn landgenoot Carlos Sainz jr in de Toro Rosso (met Ferrarimotor van 2015) plaatste zich achtste. Er deden zich geen noemenswaardige spectaculaire aspecten voor op het Circuit de Catalunya. Straks vult de tijdtabel zich wellicht met andere naamschakeringen.(Walter Rombauts/foto's:Renault en Mercedes)
Iets meer dan een jaar na de officiële en digitale lancering wordt morgen, op 12 mei 2016 op het Circuit Park Zandvoort het startschot gegeven van de TCR-Benelux, de heropstanding van een sterk sprintkampioenschap in de Lage Landen. Eén week voordat de TCR Benelux zich opmaakt voor de eerste meeting op het Circuit van Spa-Francorchamps, krijgen de deelemers de gelegenheid om samen op het prachtige Nederlandse duinengebied te testen en de concurrenten kunnen daarbij elkaar al eens aan de tand voelen.(wr)
Kalender TCR Benelux 2016
12 mei - Testdag Park Zandvoort
20-21-22 mei - International GT Open - Circuit Spa-Francorchamps
15-16-17 juli - DTM - Circuit Park Zandvoort
18 - 20 augustus - 24 Hours of Zolder - Circuit Zolder
24 - 25 september - Luxembourg Trophy - Colmarberg
22 - 23 oktober - Formido Final Races - TT Circuit Assen
30 oktober - Kronos 10 Hours of Mettet - Circuit Jules Tacheny de Mettet
ROSBERG PAKT POLE VOOR VETTEL, HAMILTON BEGINT VIERDE INHAALRACE !
Er hangt een doem boven Lewis Hamilton's hoofd. Hij kreeg motorproblemen en de FIA ging ook spijkers op laag water zoeken door Lewis in Q1 te beschuldigen niet correct langs een paaltje weer de piste te zijn opgereden. Jaloerse mensen zijn gevaarlijke mensen. Ook - en misschien vooral - binnen de FISA. Morgen in de GP van Rusland begint de Brit vanop de tiende plaats zijn vierde inhaalrace van het seizoen. Nico Rosberg reed met 1'35"417 in de Mercedes W07 de snelste tijd, 0,706" sneller dan Sebastien Vettel in de Ferrari. Verrassend derde werd Vallteri Bottas in de Williams-Mercedes.
Daarmee ging hij zijn landgenoot Kimi Räïkkönen vooraf in de Ferrari. Omdat Vettel vijf plaatsen achteruit moet omwille van het wisselen van een versnellingsbak, start hij 7de. Bottas start daarom van plaats 2, "naast" Rosberg. Dat het weer een boeiende race wordt moet eigenlijk al niet meer worden gezegd. Al zijn de hoofdrolspelers wel versleten aan het geraken. Op die sakkerse Max Verstappen na, de tiener die vanaf de 9de plaats vertrekt, net voor Hamilton. De toekomst behoort de jeugd, dat bewijst die Max nog maar eens.(wr)
De koorts stijgt naar de kwalificaties toe. Terwijl Nico Rosberg voor morgen van een vierde opeenvolgende overwinning droomt gaf drievoudig wereldkampioen Lewis Hamilton zijn visitekaartje af met daarop 1'36"403. Na Rosberg volgden Vettel en Raïkkönen in de Ferari's. Ze hebben allen hun tijd neergezet op supersofts. Massa en Bottas, in die volgorde, trokken de aandacht weer op de Williams-Mercedessen die duidelijk last berzorgen aan o.a. de Australiër Daniël Ricciardo in de Red Bull-Renault. Voor wat Renault betreft heeft de teamleiding gemeld dat voor Sirotkin - die gisterochtend voor het eerst reed - in de nabije toekomst meer testsessies zullen worden voorzien. Binnen twee uur zijn er de kwalificaties.(wr)
De tweede vrije trainingen om de GP van Rusland die zondag wordt gereden was opnieuw een kat- en muisspelltejes tussen Ferrari en Mercedes. Even leek het erop dat Sebastien Vettel de rapste wijzerstand ging behouden. De viervoudige wereldkampioen viel met een elektrische panne stil, en daardoor kwam er kort een virtuele dafetycar.
Hamilton zette twee minuten voor het einde 1'37"583 neer en daar legde iedereen zich bij neer. Zondag is het 22 jaar geleden dat Ayrton Senna in de Tamburellobocht in Imola verongelukte. Morgen zijn er de derde vrije trainingen en in de namiddag dan de kwalificaties voor de "pole". Op de manier van 2015.(wr)
Zo goed als direct plaatsten de twee Mercedessen van Rosberg en Hamiton zich aan de spits van de eerste vrije tariningen om de GP van Rusland die zondag wordt gereden in Sochi. De Ferrari's van Kimi Räikkönen en Sebastien Vettel volgden op plaats drie en vier, maar met nog een duidelijke kloof met de Duitse sterwagens. Ricciardo in de Red Bull-Renault en Bottas in de Williams-Mercedes zochten duidelijk aansluiting, maar in hun ritme was nog geen echte kadans te vinden. Straks worden de tweede vrije trainingen gereden.(wr)
Mazda heeft vandaag bekend gemaakt dat het zijn miljoenste legendarische MX-5 heeft geproduceerd. De meest verkochte roadster ter wereld, bekroond met ontelbare "awards", bereikt daarmee een historisch hoogtepunt. Geen enkel ander merk doet dat na. Sinds het jongste Salon van Tokio 2015 is de nieuwe MX-5 verkrijgbaar met de Sky-Activ-motortechniek in een 1,5 liter versie en een 2.0 liter uitvoering. Er is ook de nieuwste die met een elektrisch bediend openend dak op de markt is. Kwestie van meer open-air-liefhebbers naar het merk van Hiroshima te lokken.(wr)
VANDAAG STELT RENAULT ZIJN NIEUWE KOLEOS VOOR IN PEKING
"Groupe Renault Chaiman and CEO Carlos Ghosn, stelt vandaag op de "Beijing Internationale Automobile Exhibition" de nieuwste Koleos voor die de Renault "Captur" en "Kadjar" vervoegt, maar er als SUV-eindproduct bovenuit torent. De nieuwe Koleos is binnenin nog ruimer, achteraan werd zelfs 289 mm knieruimte gewonnen. De zit is hoog in de Koleos, die alle voorzieningen als rij- en parkeer-assistentie in de overtreffende trap overneemt van de Kadjar.
Omdat de Koleos ook is voorzien van de 2WD, de 4WD "Auto" en de differentieelblokkering voor het ruwste terreinwerk, is hij een auto met meerdere karakters diezowel als luxueuze promenadepaard - met verwarmd stuurwiel desgewenst - kan worden gereden, of spiervol door moeilijk terrein kan worden gestuurd. En tja...voor degenen die er echt kaas hebben van gegeten geeft de 213 mm grondspeling in combinatie met een lange veeruitslag topwerk in het terrein. Tijdens dat schommelen door onbegaanbaar gebied dienen ook de handgrepen die aan de middenconsole werden als extra houvast. De Renault Koleos is voorzien van o.a. een zijdelingse hulp bij parkeren omdat gevaarsdreiging rondom heel het voertuig wordt gedetecteerd.
Tijdens het rijden is er een waarschuwing als de auto van zijn lijn afwijkt, een noodremstop-assistentie, een signaal (in te stellen) wanneer de wettige snelheid wordt overtreden. De BOSE-Audio installatie maakt van het smaakvol ingerichte interieur ook nog eens een gevulde concertzaal indien gewenst. Uiteraard is er een handfree-phone en wie in die Koleos troont als bestuurder heeft een ruime blik over de weg, een onweerstaanbaar effect van meesterschap over die weg. Als de auto wordt gereden in de 4WD-modus is de verhoogde grip van de vier wielen goed te voelen. Als een motorkoppel over vier wielen wordt verdeeld kan iedere band een grotere zijdelingse kracht opnemen en dat doet zich gevoelen in een stabielere wegligging, een wegmagneet zouden we zeggen.
De Renault Koleos die nu aan het hoofd staat van de stoet Captur en Kadjar, zal op 80 markten worden verkocht. Voor al die afzetgebieden wordt de auto in Zuid-Korea gemaakt en voor de eigen Chinese markt is dat in de modernste fabrieken op gebied van milieu in Wuhan.(Walter Rombauts)
Robotiek zal alles overnemen. Mensen, de zogenaamde "human beiings" die alles aandrufden trekken zich terug ! Elon Musk wil naar Mars en dan zeggen vaarwel aarde. Red Bull stelde hun "Halo-systeem" voor om het hoofd van de coureur te beschermen...Mag er aan een moeiijk vak - zoals ook dat van chirurg - nog een gevaarszone grenzen ? Een uitdaging. Of gaan we naar een steriele Formule 1 waarvoor de Robotauto's klaar staan. Back to Scalextric, zonder gevaar, alleen wat lachen... Einde historische F1 waarin ingenieurs, coureurs, mecaniciens en industrieën zich engageerden. Salontoestanden, pitpoezen en champagne, wat later op de avond al wat minder...voor wie het begrijpt. Salue, wonderbaarlijke historie van het presteren. Als de HEER Bernie Ecclestone zijn 85-jarig hoofd komt te leggen sluit hij een geschiedenis af die zijn voorgaande niet ken hervinden. Heren als...de controversiële Max Mosley en de teruggetrokken Jean Todt kunnen dan nog wat geven en nemen. Maar met Elon Musk en zijn Tesla, en de paraatheid van de Formula "e", wordt in 2017 een einde gemaakt aan een historisch monument/ de enige echte Formule 1. Geschreven in 1946, eindigend na 66 jaren in 2017.(wr)
Renault bevolkt mee met de Kadjar de drukke markt van de SUV's. Iedereen wil een "Sportly Utility Vehicle". Het idee van de SUV's en de Crossover's is uit de marktvraag ontstaan die naar de ingenieurs toe de wens uitte een terreinauto te hebben die het comfort van een limousine benadert en daarbovenop nog eens de emotionaliteit van een sportwagen op de straatstenen zet. Als opdracht niet min, maar omzeggens alle autoconstructeurs hebben aan die verzuchting van Koning Klant kunnen voldoen. Voor iets meer dan €37000 rijdt je in een Kadjar met al dan niet permanente vierwielaandrijving, handgeschakelde zesversnelligsbak, verwend door alle luxe- en veiligheidsvoorzieningen die men zich kan indenken. Deze meest uitgeruste versie reed Walter's Auto Cahiers onlangs
In de Kadjar zit men hoog. De grondspeling om in het echte ruwe terrein onstakels te nemen, speelt mee in die wagenhoogte. Anderzijds komt dat "troongevoel" dat in die lange auto overheerst tegemoet aan de ijdelheid van veel automobilisten. Mensen zien zich graag gekroond op een troon. Doordat de 4WD liefst niet permanent moet ingeschakeld zijn heeft men de keuze uit een zuinige tweewielaandrijving, of een heuse wegmagneet als de vier wielen happen en de differentieelblokkering, laat toe de grofste onbegaanbare paden te doorschommelen. Het spreekt voor zich dat in de gewone tweewielaandrijving - de voorwielen - het zuinigst wordt gereden. Met een gewicht van kg, een wielbasis van 4,25 meter en alle last die zo'n krachtpatser kan meesleuren door terrein en verkeer is 6,7 l/100 km bescheiden in die 130 pk sterke onwaarschijnlijke kleine viercilinder-turbomotor van 1198 cm3.
Het partnership van Renault en Nissan is bekend. Een alliantie die al meer dan tien jaar duurt en vruchten afwerpt. Daarom ligt het in de logica dat één en ander technisch wordt uitgewisseld. Dat is kostenbesparend, een grote zorg voor iedere constructeur, zeker voor volume-constructeurs. In het geval van de Kadjar is dat met zekerheid het CMF-platform dat evengoed voor de Nissan Qashqai geldt, er gevoelsmatig zelfs van is overgenomen. Net zoals de nieuwste Renault Koleos op datzelfde platform is getekend door een klinkende naam als Laurens van den Acker. Het moet voor hem een moeilijke klus zijn geweest de "badge-engineering" tussen zo'n twee kanjers van merken te klaren.
De 1381 kg die de auto weegt moeten "met verstand worden meegesleurd". Dat wil om te beginnen zeggen dat er "mikpunten" zijn. De eerste versnelling dient enkel om het gevaarte - met excuses, maar zo komt de Kadjar over bij iemand die door vlotte, snelle, sportieve laagzitters is verwend -uit rust op gang te krijgen. Het is aangeraden snel naar tweede te gaan en altijd op koppel van 205 Nm tegen 2000 t/m de zesde ingrijpende overdrive te bereiken. Anders is het hoger genoemde brandstofverbruik niet te realiseren.
Wie de zogenaamde sportnoot van deze SUV wil gebruiken, ziet een afschrikwekkend verbruik. En gezien de cilinderinhoud, het motorvermogen en het leeggewicht laat dat geen enkel verstandig mens twijfelen. Meer spierkracht zou de Kadjar ten goede komen. Maar kopers van dergelijke wagens zijn vooral gefascineerd door de veronderstelde macho-allure van deze - overigens indrukwekkende - auto. Zich boven de medemens verheffen mag iets kosten, al is het maar voor de schijn. Dat is het profiel van niet alleen Kadjar-kopers, maar van àlle eigenaars die zich met dit soort auto's in de files bevinden. Op het echte terrein zie je ze niet...(Walter Rombauts/Foto's:wr)
Als op 1 mei 2016 de GP van Rusland - binnen een week - als vierde race om het WK F1 2016 zal worden gereden, is dat een speciale gelegenheid. Zelfs in de wereldpolitiek. Bernie Ecclestone (85) is een goede vriend van Vladimir Poetkin. Dat is geen geheim. En als ze zo samen zitten te keuvelen zal Bernie, in de knie van Poetkin knijpend, en hem woordelijk zeggen "dat mensen het goed hebben is belangrijk Vladimir." De andere zal knikken en aan zijn glas champagne nippen. In zijn gedachte nodigt hij misschien zelfs President Obama uit om "zijn" Amerikaanse team HAAS eens te ontmoeten. Met Grosjean en Guitterez. Zo worden grenzen gesloopt, zo worden mensen vrij. Wereldijd heeft iedereen er belang bij. Merkel zal de afwas wel doen.
Ondertussen is die sakkerse Duitser Nico Rosberg (Mercedes W07) na drie overwinningen de uitdager voor ploegmaat Lewis Hamilton, driemaal wereldkampioen. Maar viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel, (Ferrari) wil daar een stokje voor steken. Hij wil Mercedes verslaan. CEO van Fiat-Chrysler raakt er zelfs van uit de bol" Als Elon Musk de Tesla 3 doet slaan, dan kopiëer ik me en geef hem een dagelijks Italiaan s tintje... Prachtig Sergio, genieeën als jij zijn er niet veel. Maar Alon Musk (CEO Tesla) heeft al kantklare batterijen voor thuis om de zonnen-panelen-energie op te slaan. Musk wil ook naar Mars. Musk werkt aan een terugkerende raket naar aarde.
Elon Musk, zoals alle diepdenkende wetenschappers, enigszins verlegen om de aandacht, jong, geniaal is onder te verdelen in figuren als daar waren Newton; Einstein; Edison's en andere Farady's. Dit is de zacht aanvoeldende aanloop naar de GP van Rusand, een auto-industrieel bepalend gegeven. Mogelijk van wereldformaat. Onder het motto "Heren, gebruik allen jullie verstand" Een global "understanding" is niet meer weg te denken. Dank aan de Dames én Heren met verstand.. Zondag is het de GP van Rusland, 'k wou dat ik naast Poetkin mocht zitten. Ik heb hem iets belangrijks te vertellen. Met een tolk, maar wel schouderschuddend. En hij - Mister Vladimir Poetkin - zal het nooit vergeten. "Zijn " Rus Daniil Kvyatt kan zondag in de Red Bullu niet winnen. Renault heeft nog even een adempauze nodig. (Walter Rombauts/foto's: Renault er wr)
In de start verraste de Australiër Daniël Ricciardo vanop zijn tweede startplaats pole-sitter Nico Rosberg in de Mercedes. Onder de twee Ferrari's die vanop de tweede lijn startten, ontstond geharrewar, in die mate zelfs dat Kimi Raïkkönen de voorvleugel van ploegmaat Vettel beschadigde doordat deze op zijn beurt de Rus Kvyat moest ontwijken. Vettel kon naar de stands en aan een inhaalrace beginnen die hem uiteindelijk op de tweede trapje van het podium bracht.
De viervoudige Duitse kampioen was niet te spreken over het incident tussen hem en Kimi. "Zonder dat had ik hier gewonnen !" zegde hij kordaat. Wellicht was dat zo, want terwijl Nico Rosberg als in een zetel aan zijn derde seizoenoverwinning reed, was zijn landgenoot in de Ferrari duidelijk snediger.
Lewis Hamilton die helemaal achteraan vertrok reed voor wat hij waard was, maar kon zijn bravourstukje van Hongarije in 2014 - zijnde dan nog een podium halen - niet overdoen. Hij kwam daarvoor teveel "duellisten" tegen op zijn rush naar voren en één daarvan was o.a. Raïkkönen, maar ook Max Verstappen (Toro Rosso-Ferrari) die weerom knap 8ste eindigde en dus opnieuw in de punten.
Alonso en Button reden de Mc Laren's naar de spits van peloton, maar bleven buiten de punten. Bij Mc Laren is in die zin vooruitgang geboekt dat de auto's nu al een race-afstand aankunnen. Met deze derde seizoenszege scoort Nico Rosberg 25 punten bovenop de 50 die hij al oogstte in Melbourne en Bahrein. Hamilton heeft er 39. Het embryo voor een eerste wereldtitel vormt zich voor de zoon van Kéké Rosberg die in een Williams-Ford in 1982 wereldkampioen werd. De volgende wedstrijd is op 1 mei en dat is de GP van Rusland.(wr)
Wegens de regen werd gewacht tot het wat opdroogde eer "het oude kwalificatieformat" uit 2015 op gang kwam. Met zo'n 25" minuten vertraging. Onmiddellijk zette Sebastien Vettel een kanontijd in 1'37"001. Zowat iedereen viel die chrono direct aan, behalve drievoudig én regerend wereldkampioen Lewis Hamilton.
Hij had duidelijk een "baaldag" zoals hij die voor het laatste kende in Hongarije 2014. Nog voor de Q1 voorbij was stapte de Brit uit zijn Mercedes, zonder chrono en met vijf plaatsen terug op de grid. Morgen kan Lewis voor de derde opeenvolgende keer dit nieuwe seizoen aan een inhaalrace beginnen...
Felipe Nasr in de Sauber verdrong in de laatste seconden Kevin Magnussen, die daarmee als laatste afvaller werd aangeduid en de zestiende plaats bezet. Daarna laat het lijstje lezen: Guiterrez, Palmer, Haryanto, Wehrlein en...een beetje onwezenlijk Lewis Hamilton.
In Q2 zette de Fin Kimi Raïkkönen de Ferrari SF16H direct in voorlopige pole met een tijd van 1'36"118. De tijd leek onaanvechtbaar waardoor de Fin opnieuw in "pole" zou staan sinds 2008...! Zelfs ploegmaat Seb Vettel strandde op 0"065 van zijn ploegmaat in de andere Ferrari. Afvallers in de Q2 waren een duidelijk ontgoochelde Fernando Alonso (11de), Jenson Button (12de), Roamin Grosjean (13de), Ericsson (14de) en Nasr (15de). De Duitser Nico Hulkenberg in de Force India-Mercedes staat op de tiende plaats en hield het daarbij. Net voor het einde van de Q2 ging zijn linkervoorwiel aan de haal. Het wiele leidde honderden meters een eigen leven zonder evenwel iets of iemand te schaden. De winnaar van de 24 Uren van Le Mans 2015 start dus vanop de tiende plaats.
In de Q3 tenslotte maakte eerst opnieuw Raïkkönen het mooie weer met 1'35"972, maar wrong Nico Rosberg er zich toch weer langs met zijn Mercedes W07 met 1'35"402. De Australiër Daniël Ricciardo in de Red Bull-Renault wist zich als een wig tussen Rosberg en Raïkkönen te drijven en pakte de tweede plaats op de eerste rij. Omdat Vettel vierde werd, is de tweede rij bloedrood van de Ferrari's. Vervolgens staat er een sterke Vallteri Bottas, een al even puntenhongerige Daniil Kvyat, de Rus en in één adem dan Sergio Perez, Carlos Sainz jr., Mx Verstappen en NicoHulkenberg. Alleen al omwille van de inhaalrace van Hamilton wordt er morgen zondag een spectaculaire GP verwacht, de derde in een reeks van éénentwintig.(Walter Rombauts/foto:Mercedes)
De derde vrije oefeningen voor de GP van China ging onder stortregens door. Met 1'57"351 liet Sebastien Vettel op intermediaires de beste tijd optekenen. Op 0"710 volgde hem Bottas in de Williams-Mercedes. Zowat iedereen hield zich gedeisd in de regen sessie. De nodige glijpartijen werden geregistreerd met één van mooiste van de Fransman Roamin Grosjean die een 180°-spin maakte, zonder erg. Renaultrijder Kevin Magnussen voelde zich beter op het nat nu zijn RE16 van veel kommer en kwel is hersteld en zette de zevende tijd. Max Verstappen de negende. Straks zijn er de kwalificaties voor de "pole" en als de nattigheid aanhoudt beloven die minstens spectaculair te worden.(wr)