Minstens drie of vier intense onderzoeken zal de Spanjaard Fernando Alonso (33) nog moeten ondergaan eer de medische staf van de FIA toelating geeft om te starten in de GP van Maleisië volgende zondag. In mijn lange ervaring als gespecialiseerd journalist in de F1, kan ik me niet herinneren een ongeval met zoveel mysterie omfloerst te zien. Er is bijzonder weinig informatie over gelekt, buiten de paar norse woorden waarmee Ron Dennis de pers afwimpelde. Er hangt een sfeer rond het ongeval van Alonso in Barcelona met de Mc Laren-Honda. Eén ding weet ondertussen iedereen: Fernando was korte tijd bewusteloos in de auto. De windstoot waardoor de Mc Laren met de rechterachterkant tegen de muur geblazen zijn verliest aan windkracht. Er moet iets ànders zijn geweest. Fernando Alonso is er ook de man niet naar die zich als een sigarettenblaadje door een vleugje wind uit zijn evenwicht laat brengen...
Een intuïtief gevoel zegt dat hij geen toelating krijgt om zondag 29 maart 2015 de GP van Maleisië te rijden. In dat geval kan de tweevoudige wereldkampioen (2005-2006-Renaul) een zo gedroomde derde wereldtitel wel vergeten. Hij heeft Ferrari ontgoocheld verlaten omdat de "Scuderia" hem niet de goede auto kon geven. De overstap naar Mc Laren waar Honda na zes jaar afwezigheid opnieuw in de F1 kwam en motorleverancier werd van het historische team, ooit gesticht door de Nieuw-Zeelander Bruce Mc Laren. Nu blijkt niets te functioneren in het huwelijk Mc Laren-Honda. Enige positiviteit kan pas tegen 2016 worden verwacht en dan resten er twee jaren om mogelijke resultaten te boeken.
Ondertussen beginnen de echt jonge gasten tussen de wielen te rijden. Max Verstappen, Carlos Sainz jr, Felipe Nasr, Daniil Kvyatt, Vallteri Bottas, Kevin Magnussen, en andere Marcus Ericsson's. Binnen afzienbare tijd zal ook onze Stoffel Vandoorne zijn talenten binnen die jonge groep sprokkelen. Het ziet er dus - met het oog op een derde wereldtitel - niet zo best uit voor Fernando Alonso, en eerlijk gezegd ook niet voor Jenson Button (wereldkampioen 2009 met Brawn). Hij vertoont een gelatenheid, zegt naar de pers toe dat alles goed komt. Maar er is in de F1 één ongemakkelijke factor: de cijfers, de chrono's, de resultaten. Spreken die niet in de plaats van woorden, dan overheerst stilte in denkende, zwijgende hoofden.(Walter Rombauts)
Zowel de organisatoren van Hockenheim (eerst) als deze van de Nürburgring (tweede) hebben de GP van Duitsland afgevoerd van de kalender. Wegens geen tijd genoeg over, wegens geen belangstelling genoeg (tweede). De achterliggende reden is natuurlijk dat het een - onderhuidse - weerwraak is op het verloren proces, zijnde een "dading" om het conflict te doen stoppen. Tussen Bernie Ecclestone en de Duitse bankier aan wie hij smeergeld betaalde. Daarmee komt het aantal GP's in 2015 op 19. De volgende GP is die van Maleisië op 29 maart a.s. Onberekenbaar.
De F1 komt in een nieuwe stroomversnelling, zeg maar ontwrichting, omdat NIEMAND klare wijn weet te schenken over de toepassing van die "token", troeven, geen zinnig woordenboek heeft er een éénsduidelijke verklaring voor. De F1 glijdt af, omdat alle nalatenschap van pionier, magistraal man, Bernie Ecclestone in het ongewisse verkeert. De enige mannen die kunnen redden wat er te redden nog valt is Jean Todt, President van de "Fédération du Sport Automobile", en Ron Dennis en weggedduwd achter de schermen, Luca Di Montezelo echte erfgenaam van "Il Commendatore" himself Enzo Ferrari.. En natuurlijk de schaduw - of is het eerder terechte dominatie - over de hele F1, Niki Lauda, Ross Brawn, Adrien Newey. Voor de komende dagen staan er nog boeiende discussies op de agenda.(Walter Rombauts/foto:Mercedes)
FERNANDO ALONSO IN DE MC LAREN SIMULATOR VOOR SEPANG
De tweevoudige wereldkampioen Fernando Alonso is aan het oefenen in de Mc Laren-simulator. De Spanjaard doet dit natuurlijk met het oog op de GP van Maleisië die op 29 maart a.s. wordt gereden. Het is te hopen dat er meer dan 15 renwagens aan de start komen. Want het startveld was kwantitatief een mager beestje. Kwalitatief was er niets mis. Integendeel een eerste treffen tussen de geaaide senioren tegen de naar WK-punten happende jonge leeuwen. Het is een wedstrijd in de wedstrijd. Maleisië is onberekenbaar en dus zijn weddingschappen slechts voorzichtig af te sluiten.
In de GP van België 1951 kwamer er slechts 13 auto's aan de start en finishten er 9. Dat is in de oertijd van het FIA Wereldkampioenschap Formule 1 meer gebeurd. Eén van die opvallende koersen kwam er ook in 2005 in Indianapolis waar slechts 6 aan de start kwamen. Dat vloeide voort uit een bandenkwestie. Michelin en Bridgestone waren dat jaar bandenleverancier. Nu was de GP van Amerika in Indianapolis voorzien op een stuk "stratencircuit" dat was aangelegd binnen het 4km lange ovaal, maar er werd ook een deel van de banking gebruikt waarop de hoogste snelheden mogelijk maakten.
Kort verteld, na heel wat palaver reden twintig auto's naar de startgrid, maar keerden alle Michelins (14 auto's) nog voor de start weer naar hun stands. Michaël Schumacher won de "race", bekogeld, net als Barrichello, met bierflessen en alles wat de Amerikanen maar als werpbaar konden vinden. Het is een GP - laat het ons een voorval noemen dat begon met een crash van Ralf Schumacher in de vrijdagtrainingen - die zoveel mogelijk wordt toegedekt in de archieven van de FIA. De Portugees Tiago Monteiro in zijn Jordan-Toyota werd door het Ferrariduo op één ronde gereden en stond juichend alsof het een zege betrof op het derde trapje van het podium...Weinigen herinneren zich nog deze GP. Velen die hem op 19 juni 2005 wel hebben gezien en er een wrange smaak aan hebben overgehouden, hopen dat het met de huidige stand van zaken in de F1 niet een keer dezelfde kant opgaat.(Walter Rombauts)
Over wat eerst wat lacherig werd gedaan - bigboss van Red Bull Dietrich Mateschitz zegde uit de F1 te stappen - neemt ernstiger vormen aan. Teamleider Christian Horner veegde in zijn woorden de vloer aan met de Renault-motoren. Renault, als constructeur dan, neemt het ook serieus en zou op zoek zijn om een team te kopen. Toro Rosso...? Dat ook Bernie Ecclestone betrokken partij is komt omdat hij met Red Bull een overeenkomst heeft dat die tot minstens 2020 in de F1 zou actief blijven.
Maar Mateschitz ziet zich zakelijk zo benadeeld door de ondermaatse rol die de Franse krachtbronnen spelen, dat hij mogelijk niet zal voldoen aan de overeenkomst met de Grote Manitou....! Het is duidelijk dat als monumenten afpikken, afsterven, afgedankt worden als loopjongens zoals met Luca di Montezemolo door Fiat-Chryslerbaas Sergio Marchionne is gebeurd, merken als Honda een opvallende start missen, een Fernando Alonso niet aan de start van een eerste GP verschijnt, het FIA-juweel dreigt uiteen te vallen.
Onze wereld is sinds 1950 zo drastisch veranderd dat "waarden" en "normen" geen betekenis meer hebben. Het woord is verloren. De globalisering nivelleert verdiensten met niet-verdiensten. Wie zijn best doet vandaag wordt net hetzelfde bedeeld als iemand die zich verliest in leegloperij of, erger nog, in het misdadige. Direct moet gezegd dat de reacties van Red Bull op de dominatie van Mercedes bij de Ster verveling opwekt. Als men bij Mercedes iets doet, is dat doordacht. Dat is niet hetzelfde als direct succesvol. Denk maar aan de veelbesproken "come-back" van zevenvoudig wereldkampioen Michaël Schumacher.
Buiten een gigantische media-oogst was de terugkomst van de Duitser sportief ronduit een mislukking. Maar toen reden wel Nico Rosberg en Michaël Schumacher jaren achter de succesvolle Red Bull's van Sebastien Vettel en Mark Webber. Godenkind "Schumi" moest buigen voor Red Bull (foto-inzet boven). Mercedes's topingenieurs bogen nederig het hoofd en gingen ingenieuzer aan de slag dan ooit voordien. Met het vandaag gekende resultaat: Mercedes staat met hoofd en schouders boven de concurrentie. En eer men bij Renault opnieuw een...Bernard Dudot vindt, tja, dat kan lang duren. Genieën, zoals ook Ross Brawn en Andrew Newey's worden niet iedere generatie in de F1-wieg geboren. Hopelijk blijft het bij een storm in een glas water, hoewel deze keer...(Walter Rombauts/foto's:Mercedes)
RED BULL KLAAGT BIJ FIA EN RENAULT 100 PK VERSCHIL AAN !
De twee Mercedessen hebben met iets meer dan een halve minuut gewonnen van viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel in de Ferrari. Hoogst gefrustreerd kwam Red Bull uit de eerste daadwerkelijke confrontatie van het seizoen: Bottas zere rug, Ricciardo met een brede "smile" voor eigen publiek zesde...Naar verluidt - Mark Webber trad in Melbourne op als vaardig speaker - zou ceo Red Bull, of minstens teamleider, naar de FIA hebben gebeld dat de escalatie van Mercedes moet worden ingetoomd. "Dit kan niet", moet hij hebben uitgeschreeuwd, "er is minstens 73,5 kW (100 pk) verschil tussen ons en hen. Waarop lakoniek moet zijn geantwoord: "Hebben jullie in de winter je huiswerk gemaakt ? Ferrari wel blijkbaar, want die "gap" was kleiner..." Er werd aan weerszijden ingelegd.
Het frustrerende aan het hele verhaal is dat eind 2013 iedereen voor 2014 aan hetzelfde motorconcept begon: V6 Turbo met hybride-instelling, d.w.z. vertragings-energie wordt in elektrische energie opgeslagen in een batterij of supercondensator (wellicht zal de meerderheid it laatste hebben). En dat was hetzelfde uitgangspunt voor iedereen. Nu is het rare dat iedere motor-ingenieur, iedere ingenieur in thermodynamika, in wrijvingsverliezen, turbo-aanjaging en andere (binnen-)verbrandingskamers anders denkt. Of men het graag hoort of niet, Mercedes - en ondergetekende kent daarvan enkele ingenieurs "ten gronde" - heeft altijd de bijna goddelijke kunst verstaan het perfecte te perfectioneren.
In Duitsland heb ik het voorrecht gehad - toen fotoshop nog lang niet bestond - een fotograaf te leren kennen "Die das KünstLiche Erliebte". Hij maakte zo'n volmaakte foto's dat het object, subject in perfectibilteit oversteeg. Ik vind zijn naam wel één van de dagen terug, het is veertig jaar geleden en Alzheimer-Light wil toeslaan. Ondertussen is er "fotoshop" en kan iedere idiote sterveling, zoals hij een "vrouw" heeft, die foto tot buitenaardse perfectie brengen. Met het ontwerpen, ontwikkelen, door-ontwikkelen van een racemotor is dat precies hetzelfde. Bij Renault - met alle respect - heeft men na Bernard Dudot nooit meer het genie in huis gehad om te spelen met toleranties, wrijvingen, dode punten, mislukte inleidende verbrandingen en diens meer. (Max Verstappen out door een bougie; niet door naast de baan zoals zijn vaderlandse omroep als niet-ingewijden wereldkond maakten).
Bij Mercedes en ook grotendeels bij Ferrari groeien die technische genieën in de tuinen rondom de fabrieken. Superboss van Fiat-Chrysler Marchionne die straks €52 miljoen uitgekeerd krijgt - als de beleggers het ermee eens zijn - heeft Luca di Montezemolo aan de deur gezet " il faut le faire" en een rare kwast aan het hoofd van het F1-team gezet. Overigens Ferrari gaat weldra naar de beurs om de diepe put aan schulden die bij Fiat nog gaapt mee te helpen dichten. Maar die kwast, uit het niets geplukt, is er wel in geslaagd Kimi Räikkönen met een niet vasgeschroefd linkerachterwil de pits uit te jagen. Minder dan een kilometer verder stopte de Ferrari, stapte Kimi uit en dacht er het zijne van. 3'49 was de pitstoptijd. Bij Mercedes 2'9, en dan zag ik er nog één in zijn neus staan peuteren...
Christian Horner, sympathieke boy maar verwend met Vettel's succes, moet aan Renault smeken dat ze de genieën zoeken die iedere krukasslag kan analyseren, iedere inspuiting en inleiding van verbranding kan "maîtriseren", de wisselwerking tussen verbrandingsmotor en elektromotor als het ware in zijn onderhuid heeft, opdat Red Bull terug succes zal hebben. De Australiër Ricciardo lijkt ons een waardig opvolger van Vettel. Mercedes is oppermachtig. Ten spijt van wie het benijdt, zogoed als in alles. Ofwel legt men zich daarbij neer en aanvaardt men de dingen die men niet kan veranderen. En - in het andere geval - werk je te pletter om het beter te doen. (Foto-inzet: de gewraakte Renault V6 Turbo)
Tot slot: Volgens "Nieuwsuur" is Max Verstappen van de baan gereden...Men moet dat anders uitleggen. Max is na een pitstop door zijn ingenieur verplicht geweest de Toro Rosso in het groen gras te rijden. "Om de motor te sparen" hoorden we Max zeggen. Natuurlijk, want er zijn maar vier motoren beschikbaar per piloot voor het hele jaar..." Dus terecht. Hij volgde "het bevel" en reed dus een perfecte race. Geen brokken, discipline, uitkijken. Zijn vader - Jos - en ik hebben elkaar niet zo "close" gekend, en iedereen is zijn weg gegaan. Maar Max Verstappen, mede-gesponsord door de supermarktketen Jumbo in Nederland, is een wereldkampioen in spé. En ik heb geen enkele gegronde reden om dit te zeggen. Ik trachtte altijd te schrijven naar waarheid. Vandaar. Met schade en schande. Max Verstappen gaat het maken. (Walter Rombauts)
Vorig jaar was 28 februari 1014 het moment om de motor te homologeren. Vanaf dat ogenblik mocht niets meer aan de V6 Turbo Hybrid nog worden veranderd. Omdat Honda als motorleverancier - aan Mc Laren in eerste instantie - heeft de FIA het homologatietijdstip uitgesteld. Het is het "bevriezingsmoment' van de motor. Er is een token-systeem ingevoerd. Token is een Engels woord dat "jeton" betekent. Eind de jaren '73 was er ook een Token Racing Team F2 onder impuls van Ron Dennis.
Voor zover het mysterieuze systeem laat doorschemeren beschikt ieder team over 66 "token". Mercedes zou er daarvan al 32 hebben aangewend. Andere teams 22 of 32 zoals Ferrari, 20 of 32 voor Renault en Honda zou als nieuwkomer zijn motor mogen doorontwikkelen tot 2016. Stemmen gaan op dat Mercedes te ver vooruit is. Hamilton won met 32", meer dan een halve minuut, op Sebastien Vettel, de eerste keer met Ferrari. Nico Rosberg reed gewoon zijn rondjes achter de regerende wereldkampioen. Anders kan je dat toch niet noemen.
Het is een vreemd gegeven dat iedere motor principieel hetzelfde is, en er toch zulke verschillen bestaan. Max Verstappen moest na een pitstop op bevel van zijn ingenieur de Toro Rosso met rokende motor het gras inrijden. Die beslissing is genomen om de motor te sparen. Ieder team heeft voor het hele seizoen slechts vier motoren. Zogenaamd zou een bougie aan de basis liggen van die beslissing. Met Max als slachtoffer die naast zijn eerste WK-punten greep, zoals Räikkönen ook slachtoffer werd van een klungel-bandenwissel. Onderliggende conclusie: de F1 is over-gereglementeerd.
Coureurs kunnen zichzelf niet meer zijn, ze moeten met teveel rekening houden dat niets meer te maken heeft met de essentie van snel, feilloos autorijden. Christian Horner, ceo van Red Bull, wil dat de FIA Mercedes aan banden legt. Hij wordt daarbij gesteund door...Bernie Ecclestone,...Ron Dennis en een informele uitlating van RB-boss Dieter Mateschitz om uit de F1 te stappen. Maleisië is op 29 maart a.s. Tot nu toe heeft Mercedes lakoniek gereageerd dat de tragere tegenstanders misschien wat harder moeten werken. Dixit Toto Wolff. In alle geval heeft Mercedes dat - harder werken - wel gedaan toen Red Bull vier opeenvolgende jaren een zekere Duitser Sebastian Vettel wereldkampioen maakte...(Walter Rombauts)