Vorig jaar was 28 februari 1014 het moment om de motor te homologeren. Vanaf dat ogenblik mocht niets meer aan de V6 Turbo Hybrid nog worden veranderd. Omdat Honda als motorleverancier - aan Mc Laren in eerste instantie - heeft de FIA het homologatietijdstip uitgesteld. Het is het "bevriezingsmoment' van de motor. Er is een token-systeem ingevoerd. Token is een Engels woord dat "jeton" betekent. Eind de jaren '73 was er ook een Token Racing Team F2 onder impuls van Ron Dennis.
Voor zover het mysterieuze systeem laat doorschemeren beschikt ieder team over 66 "token". Mercedes zou er daarvan al 32 hebben aangewend. Andere teams 22 of 32 zoals Ferrari, 20 of 32 voor Renault en Honda zou als nieuwkomer zijn motor mogen doorontwikkelen tot 2016. Stemmen gaan op dat Mercedes te ver vooruit is. Hamilton won met 32", meer dan een halve minuut, op Sebastien Vettel, de eerste keer met Ferrari. Nico Rosberg reed gewoon zijn rondjes achter de regerende wereldkampioen. Anders kan je dat toch niet noemen.
Het is een vreemd gegeven dat iedere motor principieel hetzelfde is, en er toch zulke verschillen bestaan. Max Verstappen moest na een pitstop op bevel van zijn ingenieur de Toro Rosso met rokende motor het gras inrijden. Die beslissing is genomen om de motor te sparen. Ieder team heeft voor het hele seizoen slechts vier motoren. Zogenaamd zou een bougie aan de basis liggen van die beslissing. Met Max als slachtoffer die naast zijn eerste WK-punten greep, zoals Räikkönen ook slachtoffer werd van een klungel-bandenwissel. Onderliggende conclusie: de F1 is over-gereglementeerd.
Coureurs kunnen zichzelf niet meer zijn, ze moeten met teveel rekening houden dat niets meer te maken heeft met de essentie van snel, feilloos autorijden. Christian Horner, ceo van Red Bull, wil dat de FIA Mercedes aan banden legt. Hij wordt daarbij gesteund door...Bernie Ecclestone,...Ron Dennis en een informele uitlating van RB-boss Dieter Mateschitz om uit de F1 te stappen. Maleisië is op 29 maart a.s. Tot nu toe heeft Mercedes lakoniek gereageerd dat de tragere tegenstanders misschien wat harder moeten werken. Dixit Toto Wolff. In alle geval heeft Mercedes dat - harder werken - wel gedaan toen Red Bull vier opeenvolgende jaren een zekere Duitser Sebastian Vettel wereldkampioen maakte...(Walter Rombauts)
|