PORSCHE NIPT SNELLER DAN AUDI OP TESTDAG IN LE MANS
Le Mans. Als een magneet zuigt die plek je naar zich toe. Daar is sinds 1906 autogeschiedenis geschreven zonder weerga. De 24 Uren van Le Mans zijn begonnen in 1923. Al georganiseerd door de l'Automobile Club de 'l Ouest. De grote verdienste van die historische club is dat ze autoconstructeurs toestonden verschillende technieken toe te passen. Wat in de F1 niet het geval is. Dat is eenheidsworst. Niet altijd geweest, want al voor WOII - terwijl nu de derde eraan komt - bekampten Italiaanse- en Duitse autoconstructeurs elkaar met wat op zich "ingeniositeit" kan worden genoemd. Alfa Romeo, Auto Union (nu Audi), Mercedes. Met grote namen als Tazio Nuvolari, Bernd Rosemeyer, Hans Stuck sr en andere von Manfred von Brauswitch's. Dat is nu verleden tijd. Het leven kabbelt geëloktroniseerd verder. Met elkaar praten kunnen mensen niet meer. Langs de tablet of het idiote Facebook kan alles, en zelfs verder.
Terug naar die magnetische plek Le Mans. Jacky Ickx (°1945) heeft die etmaalrace zesmaal gewonnen. Hij is de grootste Belgische autocoureur ooit. Hij heeft ook Parijs-Dakar gewonnen en was vice-wereldkampioen toen posthuum Jochen Rindt in een Lotus - build by Colin Chapman - in 1970 Monza dodelijk verongelukte. In 1955 gebeurde de grootste autosportramp uit de geschiedenis. Pierre Levegh (Mercedes) en Mike Hawtorn (Jaguar D) kregen een misverstand voor de hoofdtribune waardoor de Mercedes in die "rijkentribune" vloog, ontplofte, en 82 toeschouwers doodde, naast vele tientallen gewonden. Juan Manuel Fangio (Mercedes) wist door het twistmis-verstand, doorheen de chaos zijn vel te redden. Maar Mike Hawton en Yves Bueb wonnen in een Jaguar wel de race. Waarom die race dan niet wordt gestopt ? Omdat paniek en het afvoeren van doden en gewonden niet zou worden verstoord. Punt, andere regel.
Op de testdag gisteren wist de Australiër Brendo Hartley in de Porsche 919 Hybrid met 3'21"061 de overhand te houden op het trio Treluyer-Fässler-Lotterer die de twee jongste edities wonnen in de Audi R18 e-tron Hybrid Quattro. Deze traingsdag werd getekend door regen. Het belette niet dat onze landgenoot Laurens Vanthoor - eindelijk in Le Mans ! - in een Ligier HPD van Oak-racing in de LMP2 de snelste chrono voor zich opeiste. De LMP2 sluit aan bij de krachtiger en wat grotere LMP1, de klasse waaruit normaliter de algemene winnaar uitkomt.
Dat zijn dan de Porsche's 919 Hybrid, de Audi's R 18 e-tron Hybrid Quattro, en Toyota's TS 040 Hybrid en de Nissan GT-R LMP1. Toyota bleef "steken" op 4" van de Porschetijd, en Nissan geraakte door elektriciteitsproblemen in "hybrid" niet verder dan een achttiende plaats. Maar tegen 7 juni, wanneer de echte Le Mans-week begingt en de kamp om de "pole" wordt ingezet zal Nissan dat wel hebben opgelost. Toen ze in 1990 met een blauw-rode auto afkwamen eiste Nissan daarmee de pole-position op. Nu is er als herrinnering ook een blauwe wagen met rood dan én één helemaal in het rood. De autowereld kijkt met ongeduld uit naar de confrontatie tussen Japan met Nissan en Toyota tegen Duitsland met Porsche en Audi.
De eerste Japanse auto die in Le Mans won, was de Mazda 787 in 1991. Hij werd bestuurd door Volker Weidler, Johnny Herbert en Bertrand Gachot. Die auto had een rotatiemotor, een erfenis van wijlen Felix Wankel. De motor is commercieel nooit echt doorgebroken omdat de afdichting tussen stator en rotors nooit "brandstofdicht" was en er toch altijd een beetje compressieverlies opzat. Toen speelde het brandstof verbruik ook niet echt mee. Nu wél.
Voor wie hybride een te moeilijk woord vindt en tweeslachtigheid eerder op bi's terugslaat, is het infomatief te zeggen dat de groep aspirantwinnaars zowel een verbrandingsmotor- als een elektrisch aandrijf-aggregaat hebben. Deze zijn constant in onderlinge actie. Ieder van de vier kanshebbers, Audi, Porsche, Toyota en Nissan hebben hun eigen visie daarin ontwikkeld. Dat is in de eenheidsworst van de F1 niet meer denkbaar. Daarom is Le Mans zo ingenieus technisch getint als autokoers. De 24 Uren van Le Mans is de diamant op de kroon van het "World Endurance Championship" (WEC).
De behaalde punten in Le Mans tellen dubbel voor het kampioenschap. Toch worden niet daarvoor enkele miljarden geïnvesteerd. Wel omdat winnen in Le Mans als autoconstructeur de grootste publiciteit is die het grote publiek, de automarkt raakt. Daarom is het zo spijtig dat Mercedes en Peugeot daar niet meer bij zijn. De 83ste 24 Uren van Le Mans 2015 gaan door op 13 en 14 juni a.s. De datum staat - behoudens heerkracht - altijd het dichtst tegen de langste dag en dus de korste nacht. Er worden 250.000 toeschouwers verwacht.(Walter Rombauts)
Na het verschrikkelijke gebeuren in de GP van Monaco, Hamiltons sabotage vanuit eigen team, heeft Niki Lauda (hallo; niet eender wie...) zijn afkeer uitgedrukt van wat er is gebeurd. Toen de Safety Car op de baan kwam na Verstappen's jeugdzonde, kreeg Hamilton het verzoek via de radio om banden te wisselen. De regerende wereldkampioen reageerde dat het niet nodig was.
Er ontstond volgens Niki Lauda die bij Mercedes kan "meeluisteren" een chaotische woordenwisseling. Maar Lewis Hamilton, van kindsaf streng opgevoed via de karting door Ron Dennis, wilde niet ongehoorzaam zijn en kwam de pits in. Zijn nieuw, pas afgesloten Mercedes-contract dat op 100 miljoen dollar wordt geschat, zal zijn gedweeheid hebben geholpen. Hij reed al 72 van de 78 ronden foutloos aan de leiding. Zijn zege was een feit. Nog 6 ronden.
Terug op de piste stelde hij vast dat...ploegmaat Nico Rosberg aan de leiding reed. Met Sebastien Vettel (Ferrari) op de tweede plaats...Op het stratencircuit van Monaco is dat een niet te omzeilen buffer. Lewis ontplofte zowat in zijn cockpit... Hij reed er zelfs voor over stoepen om het tweetal weer voorbij te komen. Vergeefs natuurlijk. Gefrustreerd stopte hij voor de Prinselijke Tribune en vergat niet zijn winnende tegenstander de hand te drukken om te feliciteren.
Teamleider Toto Wolff heeft zich bij Lewis in alle gedaantes verontschuldigd. Niki Lauda drukte de Mercedesbaas Dieter Wietsche op het hart tot op het bot in deze zaak binnen het team een onderzoek in te stellen. De bandenwissel was compleet niet nodig, Hamilton moest gewoon doorgereden zijn. Maar wilde niet ongehoorzaam zijn aan zijn "superieuren". Een te strenge opvoeding wreekt zich meestal later. Lewis is menselijker dan gedacht.(Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
Als automobilist ben ik gelukkig met een Peugeot 308 HDi Turbodiesel met commonrail-injectie, handgeschakelde zes versnellingsbak en genoeglijk zitcomfort. Dit product is ei zo na perfect. De grootste aantrekkingskracht gaat uit van die comfortabele koppelcurve in de motor. Tussen 1700 en 2100 t/m klauwen de schitterende Michelinbanden - de besten - in het asfalt, beton of kasseien. Als een leeuw. De "Leeuw van Sochaux", die door de krisis die in 2008 begon (-en nog steeds voortduurt-) klappen kreeg. De familie Peugeot moest met ietwat weemoed aanzien dat derden aandeleninbreng verwierven.
Peugeot-Citroën herstelt zich langzamerhand. Peugeot is een steengoede naam in de autowereld. Het merk won de "500 Mijlen van Indianapolis", toen bijna niemand, buiten Mercedes, de oversteek vanuit het - nu letterlijk - Oude Continent durfde en financieel kon maken. Peugeot won eigenlijk in alles, ook in de "24 Uren van Le Mans". Van de editie 2015 gaat de testdag door op zondag 31 mei a.s. Peugeot is er niet bij. Het gaat tussen Porsche, Audi, Toyota en Nissan voor de totale zege op 13 en 14 juni aanstaande. Peugeot speelt nu liever in de woestijnzandbakken. Geen ergernis daarover, want ondergetekende is medeplichtig daaraan.
Door deel te nemen aan "La Piste des Lions" over 21.000 km door landen waar nu alleen maar kommer en kwel heersen, bommen vallen, mensen elkaar naar het leven staan. Naar mijn mening waren alle toenmalige modellen van de gamma in de "raid" van de partij. Het was een huzarenstukje. De woestijn is een valkuil als geen ander. Over heel die afstand had het gamma van Peugeot te kampen met één defect: een kapot achterlicht. Vastrijden over dagelijkse ritten was er natuurlijk bij. Onvermijdelijk, zoals in Djanet, naast duinen van 300 meter hoog. Waartegen overigens Thierry Sabine, stichter en vormgever van de echte Parijs-Dakar destijds, zich met een helikopter de dood invloog.
Bedenker, bezieler van "La Piste des Lions", was Peugeot's familievriend en pr-man als geen ander, Corrado Provera. Net als Churchill had hij altijd een dikke sigaar in zijn vingers of mond. 's Morgens om 6 uur liet hij iedereen ontwaken op de tonen van een militaire march. "Ordnung müss sein". Pienter als hij was, had hij voor alle zekerheid om iedere in het zand vastgereden "leeuw" te kunnen lostrekken, een Mercedes G meegenomen. Die tufte achter de meute zandstorm zaaiende Peugeot's. Zekerheid voor alles. Vele van de deelnemers hebben vele keren "de Ster" gezien. Tot daar, om te zeggen dat Peugeot een meer dan bekwame autoconstructeur is, briljante pepermolens maakt en minstens leuke fietsen aanbiedt.
Als een stuk van je leven doorgebracht is met Peugeot's allerhande, je ooit kind aan huis was in Sochaux, tja dan is het om zéér persoonlijke redenen overstappen van een intieme relatie overstappen naar de platheid van de dealerships natuurlijk een niet gemakkelijke stap. Maar het was een gewilde, zéér bewuste keuze dat mijn 308 door Peugeot Deurne is geleverd. Dat dealership is nu weg en houdt huis aan de Boomsesteenweg. De overgang naar Deurne > Wilrijk, iets voor Ikea, heeft aan wat mensen hun job gekost. Herstructureren heet dat. Kankers, klieren en dure werknemers, 35 tot 40 jaar dienst buitenjassen. Ervaring weggooien.
Ze vervangen door echte etters, zoals nu bij Peugeot aan de Boomsesteenweg. Waar voordien vriendelijke, attente, verkopers rondliepen, "en famille", is het in Wilrijk zoeken naar iemand die je te woord wil staan. Ook met een zak centen achter je slepend, smachtend naar misschien een nieuwe "Leeuw van Sochaux", een Peugeot. Eén die het met minder dan 4 liter over 100 km doet. Zo kun je tenminste vanuit dierentuin Antwerpen naar Nice rijden in één trek om er op de Promenade des Anglais op een terrasje, een ijsje te gaan likken. Eén "plein" in zo'n Peugeot brengt je zorgeloos zo ver.
Ah ja, na die bemerking, er was natuurlijk de receptie, met drie verzorgde heren achter de barrière klant-ontvanger. Eén van de drie werd de mijne. Een mij onbekend iemand. Verzorgd, mij wat weemoedig aankijkend, met in het achterhoofd "wat komt die ouwe zak hier vragen...". Ik had een aangetekende brief gekregen dat er aan de spoorstangen vooraan bouten moesten worden vervangen. De tweede keer op 25.000 km dat "er iets" gratis, wegens grote bezorgdheid om de kwaliteit, moest worden vervangen. Op zich niet erg. Iedere autoconstructeur moet al eens wagens binnenroep om een na-leverings-ingreep op te vangen. Sterren als Mercedes, Toyota, Mazda, Nissan en andere Audi's hebben dat ook voor.
Ik vroeg naar de directeur die minstens een ouwe vriend was. Die het van mecanicien tot bedrijfsleider had gebracht. Die was er niet. Hij vertelde er niet bij dat juist dàt gezicht, en nog enkele andere dure, ervaren vakmannen zélf de handdoek in de ring hebben gegooid. Vervangen door postkaarten die bij gebrek aan gewicht door de wind omhoog worden geblazen... We stelden samen anoniem een datum vast. Naamloos. Ah, nee, hij vroeg mijn nummerplaat. Ik moest denken. De politie aan "mijn zee" in Zoutelande, Domburg, Renesse, kent die van buiten, ik betaal daarvoor, maar zelf ken ik ze niet echt, net als mijn vast telefoonnummer. Ik moest twee seconden denken. Voor de wreed, koele, onvriendelijke man achter de loopgraaf had ik Alzheimer. Plots hielp me een oplichtende ster het nummer uit te braken. Het nummer was juist ! Hij reageerde zelfs niet zoals in het eeuwige programma "Blokken". Alleen koele afstandelijkheid was eigenlijk zijn antwoord.
Daarom heb ik maar niet meer gevraagd om een nieuwe Peugeot, een "Blue", die nog milieuvriendelijker en zuiniger is. Ik zag als klant, als passionant van het merk, vele sterren. Ze schitterden zo dat ik meende dat de Drie Koningen aankwamen. Melchior, Wathelet en Balthazar. Aan één ervan zal ik me ooit vastklampen, "de" Ster, tenminste als ze net als Hyundai een achtgangige automaat hebben. Daarmee zal het joggen in een auto - naar ouderwetse gewoonte - dan gedaan zijn. Maar zeker niet meer bij Peugeot. Omdat er geen gezicht meer is. Althans in "Antwerpen" toch niet. Goud, Mirre en Wierook worden niet door Peugeot naar Antwerpen gebracht. Daarvoor moet je elders zijn. Moest hij het weten, Corrado Provera wrat zijn sigaar op...De klant was Koning voor hem. Met de onvriendelijkheid en arrogantie waarmee Peugeot zich nu tooit hebben ze straks zelfs geen drie Koningen meer.(Walter Rombauts/Foto's: wr)
KAPEL VAN ST.DEVOTE IN MONACO WERD IN 1606 GEBOUWD
De patroonheilige van Monaco is St.Devote. Hij heeft een mooie kapel die zowat achterin staat in de eerste rechtse, zéér verraderlijke, bocht na de start van de GP van Monaco. "Virage St.Devote" is zowat synoniem geworden met de Formule 1. De grootste namen zijn er al in de val getrapt. Raïkkönen en Verstappen natuurlijk nog vorige weekend. Vanuit de cockpit gezien is het alsof hij telkens een andere gedaante aanneemt. Hij maakt net geen (90°) rechte hoek, vanuit de helikopter gezien lijkt hij op een boemerang.
De kapel staat net ver genoeg achteruit opdat er geen bolide kan invliegen. Daardoor is er voor wie bijvoorbeeld te laat remt, een vluchtplaats. Voor een schietgebedje. De mooie kapel is in 1606 gebouwd, daarna is de gevel nog eens vernieuwd en tijdens WOII zijn onder de Duitse bombardementen alle mooie glasramen aan diggelen gevlogen. Een zekere Fassi Cadet restaureerde ze in 1948. Voor iedere bezoeker aan Monaco is ze een bezoek waard. Zonden worden er vergeven en er staan héél grote offerblokken. Zoals dat in Monte Carlo hoort.
Anthony Noghès, voorzitter van de "Automobile Club de Monaco", dikke vriend van de familie Grimaldi, ligt aan de basis van de eerste GP met die naam. Hij werd gewonnen door William-Grover-William in een Bugatti 35. Net als zijn vriend, landgenoot en tegenstrever op de piste's, de Fransman Robert Benoist ging Grover in het verzet en belandde in het Duitse concentratiekamp Dachenau waar hij op zijn 42ste in maart 1945 werd doodgemarteld. De stratenomloop van Monaco is opgenomen in de lijst van "Zeven Sportwonderen van de Wereld". Werelderfgoed dus en beschermd.
Michaël Schumacher, zevenvoudig wereldkampioen F1, zei ooit over Monaco "vanwege het gevaar is het aanvaardbaar dat het één keer per jaar op de kalender staat, maar eigenlijk kan het niet." Maar gevaarlijker dan skieën waar het niet hoort kan het niet zijn. De Italiaan Lorenzo Bandini is de bekendste van vijf doden die Monaco in zijn geschiedenis eistte. Hij verbrandde levend in zijn Ferrari in de GP van Monaco 1967. St.Devote kon niet helpen.(Walter Rombauts)