Fisichella zesde met nieuwe VJM02 en Vettel snelst in Jerez
De VJM02 die vanochtend om 9 uur in Jerez in Spanje werd voorgesteld heeft niets meer van de dramatisch slechte VJM01 waarmee Force India vorig seizoen geen punten kon sprokkelen. De Indiase triljonnair Vijay Mallya heeft nu gezegd "dat de totale ommegooi door de nieuwe reglementen en de V8 van Mercedes en de versnellingsbak van Mc Laren alle waarborgen bieden om eind maart al tijdens de GP van Australië al binnen te rijden. De mogelijkheid om KERS te gebruiken en het opnieuw rijden met slicks maakt dat we met gelijke kansen vertrekken.
Over KERS lopen de meningen nog uiteen. Niet van het effect van de "push to pass" waarmee eigenlijk het eigenlijke doel, brandstofbesparing, in de vergeethoek is geraakt, maar wel van de onbetrouwbaarheid van het kostelijke systeem op zich. Technici hebben er een vette kluif aan, in die mate dat de globale intentie om kostenbesparend te zijn dit seizoen eigenlijk al lachwekkend de mist in gaat. Williams heeft al laten weten KERS in Australië niet aan te wenden.
Overigens zit r in die versnellingsbak van Mc Laren een pignon die minstens de goudprijs waard is. Hij is vervaardigd uit nanostof. Nanostof kan je met een laserstraal zo aaneenklussen dat het een vaste vorm aanneemt en die "contouren" kan je dan vangen in een gewenste vorm. Het nanostof is uiterst licht én sterk. Op 27 maart 2009 weten we of deze revolutionnaire pignon zal worden gebruikt, of hij stand houdt en andere pignon's/tandwielen op die wijze in versnellingsbakken verder wordt ontwikkeld.
"Onze Force India VJM02 is van fysionomie gelijk aan die van de wereldkampioen van 2008 (Lewis Hamilton in de Mc Laren-Mercedes) en alleen variabele componenten verschillen van de "normauto" en die moeten dus goed worden genalyseerd. Een overwinning mogen we nog niet ambiëren maar wel iedere race vanaf midden het seizoen in de punten finishen, dàt moet mogelijk zijn", zei de Indische industriegigant. De nieuwe bolide is getekend en ontworpen door Mark Smith en technisch directeur James Key en projectleider 2009, Ian Hall. De VJM02 is ontworpen in nauwelijks vijf maanden. Sinds november reed Fisichella niet meer. Het deed hem vandaag zichtbaar deugd. Wennen aan de nieuwe vering was zijn eerste opgave.
Maar Giancarlo Fisichella deed het goed en pakte de zesde tijd vandaag. Want er was niet alleen de voorstelling van de nieuwe VJM02 maar tegelijkertijd de eerste testdag voor zowat alleman die nog iets wou bijprutsen voor Australië. Als Danic Patrick, AJ Allmendinger en de jonge Marco Andretti worden genoemd om de nieuwe USF1 te besturen, dan is dat slecht nieuws voor het "wishfull American Team", want die leuke dame en die beiden heren zijn te oud, niet snel genoeg en al achterhaald. De man die daarvoor heeft gezorgd vandaag in jerez is Sebastien Vettel met een Red Bull in RB4-configuratie. Hij verorberde 87 ronden van de 4,428 km lange Andalousische circuit en bevroor de chronowijzers op 1'19"055, hetzij 1"275 sneller dan Filipe Massa in de Ferrari F60. Iedereen moest eens slikken.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Force India)
De tijden vandaag in Jerez-de-la-Frontera:
1. S. Vettel (Red Bull Renault RB5) 1'19"055 2. Felipe Massa (Ferrari F60) 1'20"330 3. K.Kobayashi (Toyota TF109) 1'20"699 4. N.Rosberg (Williams Toyota FW31) 1'21"171 5. R.Kubica (BMW Sauber F1.09) 1'21"292 6. G. Fisichella (Force India VJM02) 1'21"584 7. P. de la Rosa (Mc Laren Mercedes MP4-24) 1'21"831 8. N.Piquet (Renault R29) 1'22"011
Williams verliest de Royal Bank of Scotland als sponsor
Nadat ING bekend maakte dat ze eind dit jaar 100 miljoen sponsorgeld van Renault terugtrekken maakte de Royal Bank of Scotland bekend dat ze Williams-Toyota niet verder kunnen steunen. Op jaarbasis was dat voor om en rond 22 miljoen. In de huidige economische situatie is dat voor de bank - die voor 70% in staatshanden is - niet meer haalbaar. Vooral niet omdat een ver doorgedreven herstructurering op het programma staat. De reden daarvoor is het grootste verlies dat een Britse firma ooit heeft genoteerd: 27 miljard, of 24 miljard pond. Maar vandaag steeg het aandeel met 25% omdat bij de beleggers bekend raakte dat er staatssteun op komst is van de Britse belastingetaler.
Omdat RBS op tijd Sir Frank Williams van die beslissing op de hoogte stelt is de kans groot dat het team toch nog nieuwe geldschieters voor de toekomst kan vinden. Frank Williams heeft alleen maar lof voor de RBS en is dankbaar voor de genoten steun. Daarmee heeft het team over de voorbije drie jaar 500 mensen in hoogtechnologische jobs en nog eens 2700 Britse toeleveranciers werk gegeven.(wr)
1 AUDI SPORT TEAM JOEST DEU MICHELIN AUDI R15 5499T 3 AUDI SPORT TEAM JOEST DEU MICHELIN AUDI R15 5499T 2 AUDI SPORT NORTH AMERICA DEU MICHELIN AUDI R15 5499T 14 KOLLES DEU AUDI R10 5499T 15 KOLLES DEU AUDI R10 5499T 7 TEAM PEUGEOT TOTAL FRA MICHELIN PEUGEOT 908 5500T 8 TEAM PEUGEOT TOTAL FRA MICHELIN PEUGEOT 908 5500T 9 PEUGEOT SPORT TOTAL FRA MICHELIN PEUGEOT 908 5500T 17 PESCAROLO SPORT FRA MICHELIN PEUGEOT 908 5500T 16 PESCAROLO SPORT FRA MICHELIN PESCAROLO JUDD 5496A OO7 ASTON MARTIN RACING GBR MICHELIN LOLA ASTON MARTIN 5993A OO9 ASTON MARTIN RACING GBR MICHELIN LOLA ASTON MARTIN 5993A OO8 AMR EASTERN EUROPE CZE MICHELIN LOLA ASTON MARTIN5993A 13 SPEEDY RACING TEAM SEBAH CHE MICHELIN LOLA ASTON MARTIN 5993A 10 TEAM ORECA MATMUT AIM FRA MICHELIN COURAGE-ORECA AIM 5496A 11 TEAM ORECA MATMUT AIM FRA MICHELIN COURAGE-ORECA AIM5496A 6 TEAM LNT GBR MICHELIN GINETTA ZYTEK4496A 23 STRAKKA RACING GBR MICHELIN GINETTA ZYTEK4496 12 SIGNATURE PLUS FRA MICHELIN COURAGE JUDD5496A 20 EPSILON EUSKADI ESP MICHELIN EPSILON EUSKADI JUDD 5496A 4 CREATION AUTOSPORTIF USA DUNLOP CREATION JUDD 5496A
N° LM P2 WAGENS/CILINDERINHOUD EN TYPE MOTOR
5 NAVI TEAM GOH JPN MICHELIN PORSCHE RS SPYDER 3396A 31 TEAM ESSEX DNK MICHELIN PORSCHE RS SPYDER 3396A 49 VITAPHONE RACING TEAM DEU MICHELIN PORSCHE RS SPYDER 3396A 25 RML GBR MICHELIN LOLA MAZDA COUPE 1998T 44 KSM DEU MICHELIN LOLA MAZDA COUPE 1997T 30 RACING BOX SRL ITA MICHELIN LOLA JUDD COUPE 3397A 33 SPEEDY RACING TEAM SEBAH CHE MICHELIN LOLA JUDD COUPE 3394A 24 OAK RACING FRA DUNLOP PESCAROLO MAZDA 1997T 35 OAK RACING FRA DUNLOP PESCAROLO MAZDA 1997T 40 QUIFEL - ASM TEAM PRT DUNLOP GINETTA ZYTEK 09S 3396A 41 GAC RACING TEAM CHE MICHELIN ZYTEK 07S 3396A 26 BRUICHLADDICH BRUNEAU GBR DUNLOP RADICAL AER 1994T
N° LM GT1 WAGENS EN TYPE MOTOR
63 CORVETTE RACING USA MICHELIN CORVETTE C6.R 6993A 64 CORVETTE RACING USA MICHELIN CORVETTE C6.R 6993A 72 LUC ALPHAND AVENTURES FRA CORVETTE C6.R 6993A 73 LUC ALPHAND AVENTURES FRA CORVETTE C6.R 6993A 60 GIGAWAVE MOTORSPORT LTD GBR MICHELIN ASTON MARTIN DBR9 5993A 66 JETALLIANCE RACING GMBH AUT MICHELIN ASTON MARTIN DBR9 5993A 55 IPB SPARTAK RACING RUS MICHELIN LAMBORGHINI MURCIELAGO 5988A 68 JLOC ISAO NORITAKE JPN LAMBORGHINI MURCIELAGO 5988A
N° LM GT2 WAGENS EN TYPE MOTOR
76 IMSA PERFORMANCE MATMUT FRA MICHELIN PORSCHE 911 GT3 RSR (997) 3996A 77 TEAM FELBERMAYER-PROTON DEU PORSCHE 911 GT3 RSR (997) 3996A 80 FLYING LIZARD MOTORSPORT USA MICHELIN PORSCHE 911 GT3 RSR (997) 3996A 78 AF CORSE SRL ITA MICHELIN FERRARI F 430 GT 3996A 82 RISI COMPETIZIONE USA MICHELIN FERRARI F 430 GT 3996A 83 RISI COMPETIZIONE USA MICHELIN FERRARI F 430 GT 3996A 84 TEAM MODENA GBR MICHELIN FERRARI F 430 GT 3996A 89 HANKOOK - TEAM FARNBACHER DEU HANKOOK FERRARI F 430 GT 3996A 92 JMW MOTORSPORT GBR DUNLOP FERRARI F 430 GT 3996A 96 VIRGO MOTORSPORT GBR DUNLOP FERRARI F 430 GT 3996A 97 BMS SCUDERIA ITALIA SPA ITA PIRELLI FERRARI F 430 GT 3996A 99 JMB RACING MCO MICHELIN FERRARI F 430 GT 3996A 87 DRAYSON RACING GBR ASTON MARTIN V8 4475A 85 SNORAS SPYKER SQUADRON NLD MICHELIN SPYKER C8 LAVIOLETTE 3800A
RESERVEN
GT2 R1 TEAM SEATTLE ADVANCED ENG ITA MICHELIN FERRARI F 430 GT 3996A GT2 R2 ENDURANCE CHINA TEAM CHN DUNLOP PORSCHE 911 GT3 RSR (997) 3797A GT2 R3 IMSA PERFORMANCE MATMUT FRA MICHELIN PORSCHE 911 GT3 RSR (997) 3996A LM P2 R4 BARAZI EPSILON FRA ZYTEK 07S 3396A LM P2 R5 GERARD WELTER FRA DUNLOP WR ZYTEK 3396A LM P1 R6 EPSILON EUSKADI ESP MICHELIN EPSILON EUSKADI JUDD 5496A GT2 R7 TEAM FELBERMAYER-PROTON DEU PORSCHE 911 GT3 RSR (997) 3996A GT2 R8 SNORAS SPYKER SQUADRON NLD MICHELIN SPYKER C8 LAVIOLETTE 3800A GT1 R9 TEAM LARBRE COMPETITION FRA SALEEN S7R 6998A LMP2 R10 RACING BOX SRL ITA MICHELIN LOLA JUDD COUPE 3397A
Pescarolo's mond gesnoerd met Peugeot's 908 HDi in Le Mans
Henri Pscarolo heeft altijd gelijk gehad in Le Mans in verband met die lullige ongelijkheid tussen de diesels van Audi en Peugeot en zijn Pescarolo's zoals naar oeroude traditie met benzinemotoren waren ontworpen en gebouwd. Nu staat Pesca met een pruilenmondje want de nummer 17 staat op de lijst die de ACO vanmiddag heeft vrijgegeven met een 5500 cm3 turbo HDi Peugeotmotor. Met "FAP" en de hele hutsekluts. Concreet wil dat zeggen dat met die wagen Pescarolo kans maakt de "24 Uren van Le Mans" te winnen. Hij is één van de éénentwintig die in de LMP1-lijst staan.
In de LMP2 vermeld de lijst twaalf auto's met natuurlijk de uitschieters Porsche RS Spyder's met hun 3396 cm3 V8-motoren, atmosferisch, maar onwaarschijnlijk van lange adem. Iedereen droomt het maar niemand durft het zeggen. Stel u voor dat zo'n LMP2 Le Mans zou winnen...! Principieel kan dat niet, maar Porsche speelt wel de kaart van absolute betrouwbaarheid uit terwijl, op Audi na, de Peugeot 908's, liefst vier nieuwe Aston Martin's LMP1's zo altijd nog wat moeten experimenteren Aston Martin trok de atmosferische kaart: een 5993 cm" die nog niet echt uit-ontwikkeld is terwijl de Judd in de Pescarolo (5496 cm3) dat eigenlijk al wel is. Die motor zit aan het eind van zijn latijn.
Officieel heeft Mazda niets te maken met de Lola's en Pescarolo die met een 1997 cm3 turbokrachtbron zijn uitgerust en in de LMP2 Porsche zullen bekampen. Daar is gode reden voor om geen officieel label te plakken op die auto's. ocht Mazda ooit terugkomen naar Le Mans dan kan dat industrieel gezien niet ànders zijn dan met een rotary-engine. Misschien zelfs wel op waterstof, dat zou pas futuristisch zijn. Nu is de innoviteit in de LMS eigenlijk beperkt. Hoewel in de ALMS het KERS-systeem aanwezig zal zijn in Sebring en dus een "milieustap" voor staat.
De GT1 is een mager beestje met maar acht wagens. Vier Corvette's, twee Aston Martin DBR9's en twee Lamborghini's Murceliago. Klinkt allemaal leuk maar het speelt zich af in een figurantenrol. De GT2 telt er veertien. Dat is een stoetje zeg maar, van Porsche's, Ferrari's, een Aston MartinV8 en een Spyker C8 Laviolette. Leuk voor wie deelneemt, saai voor de observator. Nochtans als die zich op 8 en 9 maart naar Le Castellet begeeft kan hij daar 25 à 27 auto's zien die in Le Mans het mooie weer kunnen maken. Van mooi weer gesproken, Peugeot zit ermee. Die verdomde airco die moet maken dat het in de cockpit niet warmer wordt dan 32°C, bezorgt meer kopzorgen dan verwacht. Wat verbruik, wat gewicht, geen gezellig gegeven dus. Maar hetzelfde reglement geldt ook voor de nieuwe Aston Martin die beslist dé grote nieuwigheid wordt in een "24 Uren van Le Mans" die geen sippe Henri Pescarolo meer toont.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Aston Martin)
Op zes uren vliegen van Brussel en 60 km (terrein-) rijden van de Senegalese hoofdstad naar Sindia ligt een nieuw 4,7 km lang autocircuit met 21 bochten en met een baanbreedte van 12 meter. Roland Bruynseraede, de FIA-inspecteur en vroeger deeltje van Bernie Ecclestone's rechterhand, heeft de omloop gekeurd en er een FIA-goedkeuring opgeplakt. Directeur is Johan Moons, in wezen een oude rot in het vak die van alle markten thuis is en ons altijd sterk doet denken aan het profiel van Jean-Pierre Nulens: ondernemer.
"Door met de mensen daar in contact te komen met de Dakar's die ik met Albert Vanierschot mocht beleven, ben ik een grote drang gaan voelen om daar te gaan leven. Daar in Dakar is geen druppel regen van november tot mei. Altijd zon en lachende mensen. Voor de rest - het is waar - is er niet veel anders. Maar wat heb je meer nodig ? In Dakar is alles. Mooie hotels, goede bediening, prachtige stranden, en nu kunnen we d'r nog gaan autoracen ook. Onbegrensde mogelijkheden." Johan Moons is formeel.
Of hij het zand van de piste kan houden zodat je geen zandstormen moet weerstaan zoals de F1 in Bahrein ? " "Dat is simpel, er waait geen zand op de piste. Het is eerder een steenkarakter van het woestijngebied, dus niet direct met de borstel gaan vegen. Voorlopig wordt het circuit tijdens regionale koersen voor het publiek gesloten door één politieman-met-gezag. het is leuk om zien. Maar natuurlijk is dat voorlopig. Als er tot F3's zullen overjagen zullen er meer politiemensen nodig zijn... Grapje. Dan wordt Sindia ernstige realiteit." Johan Moons, met toekomst in de zon. (wr)
De officiële voorstelling van het nieuwe Amerikaanse F1-team dat de naam "USF1" draagt snoert alle monden van de vele criticasters die het voor een luchtbel hielden. Maar nu is bevestigd dat de auto in Charlotte, North Carolina, zal worden gebouwd en het team er ook zijn hoofdkwartier zal opslaan, weet Bernie's wereldje er niet echt blijf mee. Voor de eerste keer hebben we de F1-baas in de vorige dagen het energieke hoofd zien schudden over zoveel onbegrip vanwege Honda in Brackley waar Brawn en Fry al verschillende offers kregen, maar die weigerden. Ook die van de grote manitou Ecclestone.
Dat USF1 zich in 2010 als tiende team aansluit bij de constructeurs is des te zekerder omdat Ken Anderson in het partnership Peter Windsor ondersteund. Anderson was vroeger technisch directeur bij Ligier en Onyx en staat in de States bekend voor zijn kennis over "open-wheel-racecars-design". Op de vraag hoe de nieuwe auto er zal uitzien kwam eerder een ontwijkend antwoord. "Er bestaat geen boek over hoe je een F1 maakt", zei Anderson. "Er bestaan wel veel boeken hoe je er moet mee rijden, maar hoe je een team ordent, daarover bestaat geen één..."
"Maar als je in het verre en recente verleden kijkt, is het belangrijkste een belangstellende biljardair te vinden en hem een vaardig team aan te bieden. Dan heb je de grootste kans op slagen. Of je moet zoveel geluk hebben dat je wordt uitgenodigd door een grote autoconstructeur om hun Formule 1 activiteit voor hun te ontwikkelen." zei voormalig teambaas en journalist Peter Windsor nog. Opdat hij voor die nogal arrogante uitspraken niet direct bij het nekvel zou worden gegrepen en als welpje aan de kant gesmeten, haastte hij zich om er snel aan toe te voegen dat "Ken (Anderson) en ik lang genoeg het wereldje kennen om niet één van die twee even irreële als ideale mogelijkheden te zoeken. We willen ons eigen team realiseren en op onze manier."
"We beseffen ook dat het bijna onfatsoenlijk klinkt om in een recessie bergop te gaan alsof ons geld als manna uit de hemel valt. We zullen slechts een klein deel van ons team ter beschikking van sponsors stellen. Maar hoe en wat precies vertellen we pas later." besloot Windsor, ex-Williams team manager die daarom eigenlijk au serieux moet worden genomen. Frank Williams heeft aan zijn jongens altijd wat meegegeven.O.a.discipline. Maar er blijft een waas van fantasme hangen over USF1. Zeker als we ons herinneren hoe Onyx's geschiedenis is verlopen, of die van Coloni om over die van Ligier nog maar te zwijgen Vandaag zijn we eerder geneigd de pogingen van Ross Brawn en Nick Fry om Honda F1 te redden ernstig te nemen dan een USF1-team dat komt, nog niet te zien is, maar er zal zijn...Het geeft ons het gevoel dat Jean-Pierre Van Rossem met zijn Moneytron geldaanmaakmachine weer klaar staat om in de F1 te komen. Maar een crisis als degene die nu de wereld heeft ontredderd heeft twee kanten: bergaf en bergop. Zoals een Amerikaans voorbeeld aanduidt. Tesla, de compleet elektrische sportwagen, wordt steeds meer gekocht. Tesla opent meer en meer showrooms en tegen juni van dit jaar zou de Californische maatschappij al het break-even-point bereiken. Dus kunnen mirakels in de F1 ook nog.
Nochtans is het sinds 2006 geleden dat de F1 nog Amerika aandeed. Het meest succesvolle team was Penske dat drie seizoenen lang (1974 tot 1976) meedraaide zonder evenwel een vergelijkbaar succes te kennen zoals de Europees geboren teams. In de eerste race in 1974, de GP van Canada, finishte Mark Donohue twaalfde. Er ging een jaar over eer in de GP van Zweden met een vijfde plaats weer optimisme kon worden geoogst. Maar dan kwam die GP van Oostenrijk waar Donohue in een zwaar ongeval werd betrokken en wat later aan zijn verwondingen overleed. Het team gaf forfait voor de GP van Italië en maakte een wederoptreden met John Watson achter het stuur. De in Belfast geboren Watson werd negende en Penske bood hem een contract voor 1976.
In dat jaar behaalde Watson twee podiums en een alles bepalende zege in Oostenrijk. Tot vandaag betekent die zege van John Watson de enige overwinning van een Amerikaans team buiten Aerika voor het WK. Uiteraard deze in de 500 Mijlen van Indianapolis niet meegrekend. In die dagen telde die berucht race ook mee voor het WK F1. Penske keerde in 1977 de F1 de rug toe en ging weer naar de Indycars.
Nog was de Amerikaanse honger om succesvol te zijn in de F1 niet gestild. Maurice Philippe, een ex-Lotus en ook Tyrrell-ingenieur tekende voor Parnelli Jones de "Parnelli" en met een Cosworth DFVen Mario Andretti in de cockpit werd 1975 aangevallen.Mario die later in een Lotus wereldkampioen (1978) zou worden, behaalde met de Parnelli een vierde plaats in de GP van Zweden, één beter dan Donohue met Penske. Maar dan stopte Firestone en Parnelli vrloor de moed en na twee races kapte hij ermee. In de 16 GP's die het Parnelliteam reed sprokkelde het 16 punten.
De recentste Amerikaanse poging in het WK F1 kwam in 1985 met Carl Haas en Teddy Mayer - recent overleden - en Team Haas met fondsen van Beatrice Foods en gewezen F1-wereldkampioen Alan Jones(1980). Het team werd als Lola-Hart (chassis en motor, in afwachting van een beloofde Fordmotor) en Jones reed vier GP's maar maakte daarin geen enkele indruk en ontbrak dus iedere impact. In de kwalificatie raakte de Australiër niet verder dan een negentiende plaats en in iedere race moest hij zich met technische problemen terugtrekken. Jones en de Haasboy's konden alleen hoopvol uitkijken naar 1986. Tegen dat de nu met Ford Cosworth DFV THL2 raceklaar was annonceerde sponsor Beatrice dat ze uit de F1 gingen. Een bittere pil voor het team. Alan Jones finishte dat seizoen twaalfde in de indstand van het WK F1 met vier punten. Ploegmaat Patrick Tambay vijftiende met twee eenheden. Zoekend naar een onvindbare sponsor stopte Haas alle inspanningen voor 1987. Noch Jones, noch Tambay, hebben sinds dan nog een F1-race gereden.
Het is dus intrigerend of het USF1 team zal kunnen breken met een eerder ongelukkige trend van made in USA en ervoor te gaan om te winnen in de F1. Om het nog heel even over dat boek te hebben dat niet zou bestaan. De FIA heeft bijbels reglementen. Op het raadplegen van die moeilijke boeken staat geen grens. Iedereen kan ze raadplegen. Tot nu toe is gebleken dat Europese en Japanse ingenieurs hun studies daarin met meer vrucht hebben afgelegd. In de F1 is de States tot nu toe niet verder geraakt dan bluffpoker.(Tekst en foto:Walter Rombauts)