Pescarolo's mond gesnoerd met Peugeot's 908 HDi in Le Mans
Henri Pscarolo heeft altijd gelijk gehad in Le Mans in verband met die lullige ongelijkheid tussen de diesels van Audi en Peugeot en zijn Pescarolo's zoals naar oeroude traditie met benzinemotoren waren ontworpen en gebouwd. Nu staat Pesca met een pruilenmondje want de nummer 17 staat op de lijst die de ACO vanmiddag heeft vrijgegeven met een 5500 cm3 turbo HDi Peugeotmotor. Met "FAP" en de hele hutsekluts. Concreet wil dat zeggen dat met die wagen Pescarolo kans maakt de "24 Uren van Le Mans" te winnen. Hij is één van de éénentwintig die in de LMP1-lijst staan.
In de LMP2 vermeld de lijst twaalf auto's met natuurlijk de uitschieters Porsche RS Spyder's met hun 3396 cm3 V8-motoren, atmosferisch, maar onwaarschijnlijk van lange adem. Iedereen droomt het maar niemand durft het zeggen. Stel u voor dat zo'n LMP2 Le Mans zou winnen...! Principieel kan dat niet, maar Porsche speelt wel de kaart van absolute betrouwbaarheid uit terwijl, op Audi na, de Peugeot 908's, liefst vier nieuwe Aston Martin's LMP1's zo altijd nog wat moeten experimenteren Aston Martin trok de atmosferische kaart: een 5993 cm" die nog niet echt uit-ontwikkeld is terwijl de Judd in de Pescarolo (5496 cm3) dat eigenlijk al wel is. Die motor zit aan het eind van zijn latijn.
Officieel heeft Mazda niets te maken met de Lola's en Pescarolo die met een 1997 cm3 turbokrachtbron zijn uitgerust en in de LMP2 Porsche zullen bekampen. Daar is gode reden voor om geen officieel label te plakken op die auto's. ocht Mazda ooit terugkomen naar Le Mans dan kan dat industrieel gezien niet ànders zijn dan met een rotary-engine. Misschien zelfs wel op waterstof, dat zou pas futuristisch zijn. Nu is de innoviteit in de LMS eigenlijk beperkt. Hoewel in de ALMS het KERS-systeem aanwezig zal zijn in Sebring en dus een "milieustap" voor staat.
De GT1 is een mager beestje met maar acht wagens. Vier Corvette's, twee Aston Martin DBR9's en twee Lamborghini's Murceliago. Klinkt allemaal leuk maar het speelt zich af in een figurantenrol. De GT2 telt er veertien. Dat is een stoetje zeg maar, van Porsche's, Ferrari's, een Aston MartinV8 en een Spyker C8 Laviolette. Leuk voor wie deelneemt, saai voor de observator. Nochtans als die zich op 8 en 9 maart naar Le Castellet begeeft kan hij daar 25 à 27 auto's zien die in Le Mans het mooie weer kunnen maken. Van mooi weer gesproken, Peugeot zit ermee. Die verdomde airco die moet maken dat het in de cockpit niet warmer wordt dan 32°C, bezorgt meer kopzorgen dan verwacht. Wat verbruik, wat gewicht, geen gezellig gegeven dus. Maar hetzelfde reglement geldt ook voor de nieuwe Aston Martin die beslist dé grote nieuwigheid wordt in een "24 Uren van Le Mans" die geen sippe Henri Pescarolo meer toont.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Aston Martin)