PORSCHE 718 GTS, IN CAYMAN EN BOXSTER-KOSTUUM, TWEE GESPIERDE SPORTWAGENS
Porsche voegt twee duidelijk sportieve en rijkelijk uitgeruste modellen toe aan zijn gamma van sportwagens met mid-rear engine: de 718 Cayman GTS 4.0 en de 718 Boxster GTS 4.0. De nieuwe tweezitters worden aangedreven door dezelfde 294 kW (400 pk) sterke zescilinder boxermotor van vier liter inhoud die al wordt gebruikt in de 718 Spyder en de 718 Cayman GT4. In combinatie met de manuele zesversnellingsbak en het sportuitlaatsysteem geeft dit een uitzonderlijke krachtcocktail en een ongemene rij-ervaring. De auto's sprinten van 0 naar 100 km/h in 4"5 en kunnen doorgeduwd worden tot 293 km/h.
Dankzij het "Porsche Active Suspension Management" ( het) met 20 mm lagere grondspeling en het "Porsche Torque Vectoring"-systeem (PTV) met mechanisch sperdifferentieel slaagt de nieuwe generatie GTS erin om een opmerkelijk evenwicht te vinden tussen een dynamisch rijgedrag en een comfort voor elke dag. Het standaardpakket "Sport Chrono" met verbeterde Porsche Track Precision App, benadrukt daarnaast het atletisch karakter van de hele auto. Designdetails in contrasterend zwart en een donker Alcantara-interieur vormen de typische karaktertrekken van deze GTS-modellen. Vanaf eind maart zijn ze beschikbaar en de 718 Cayman GTS 4.0 zal €85.256,60 kosten en de 718 Boxster GTS 4.0 wordt voor €87.313,60 van de hand gedaan. (Walter Rombauts)
HOE DE F1 GELOOFWAARDIGER DAN DE FORMULA E ZOU KUNNEN WORDEN
Alles draait om de elektrische auto vandaag. Ook kent de Formula E een overrompelend succes. Licht bedreigend voor de populariteit van de Formule 1. Maar volgend jaar, in 2021 dus, is er de nieuwe Formule 1. Er wordt dan een zeventigjarig tijdperk afgesloten. Wel worden de huidige V6 Turbo Hybrid motoren die in 2014 ontstonden nog verder gebruikt tot eind 2024. Dan moeten er nieuwe motoren zijn en meer dan waarschijnlijk ook een nieuwe brandstof. Synthetische benzine die "groener" is. Pat Symonds, bruggehoofd van de nieuwe motorenaanpak, liet ook al een tweetaktmotor vallen als mogelijkheid... Maar niemand schijnt te denken aan waterstof als brandstof met alleen waterdamp aan de uitlaat. Vervuiling ZERO....op voorwaarde dat ze via zonne-energie, wind- en waterenergie "groen" wordt geproduceerd. Anders zitten we in hetzelfde schuitje als vandaag.
Dus is de motor met interne verbranding nog een lang leven beschoren als men dat wil. Overigens is er ook de "rotary-engine" van Mazda die zich daarvoor uitstekend leent. Felix Wankel's project stootte altijd op een zo goed als onmogelijke perfecte afdichting tussen de stator en de rotor. Maar enig verlies zou in dat geval meer verwaarloosbaar zijn. In ieder geval moet de F1 met iets dergelijks komen. Zoniet gaat de Formula E, nu al bezet door "afgedankte" F1-coureurs, de close-racing brengen waarin de Formule 1 geen race lang in slaagt. Voer voor de techneuten, maar wel het boeiendste element dat nu aan de gang is in een chaotisch wordende auto-industrie waarin niemand de dingen nog bij naam wil of kan noemen.(Walter Rombauts)
ANDRE LOTTERER - PORSCHE - AAST OP ZEGE IN E-PRIX IN CHILI
In Diriyah in Saudi Arabië wist André Lotterer al een tweede plaats te veroveren in de openingsrace van de Formula E. De works-Porsche, geheel elektrisch aangedreven, neemt aan heel het ABB FIA Formula E kampioenschap deel. De volgende race in is Santiago in Chili. Ook Stoffel Vandoorne neemt daaraan deel voor Mercedes. De Formula E geniet grote belangstelling, nu zowat de hele wereld - ten onrechte - er wil doorduwen. Meerdere CEO's, alsook wetenschappers zien in de waterstofauto de echte "groene" auto. Als die waterstof dan tenminste met wind, zon en waterkracht wordt aangemaakt.(wr)