PORSCHE 718 GTS, IN CAYMAN EN BOXSTER-KOSTUUM, TWEE GESPIERDE SPORTWAGENS
Porsche voegt twee duidelijk sportieve en rijkelijk uitgeruste modellen toe aan zijn gamma van sportwagens met mid-rear engine: de 718 Cayman GTS 4.0 en de 718 Boxster GTS 4.0. De nieuwe tweezitters worden aangedreven door dezelfde 294 kW (400 pk) sterke zescilinder boxermotor van vier liter inhoud die al wordt gebruikt in de 718 Spyder en de 718 Cayman GT4. In combinatie met de manuele zesversnellingsbak en het sportuitlaatsysteem geeft dit een uitzonderlijke krachtcocktail en een ongemene rij-ervaring. De auto's sprinten van 0 naar 100 km/h in 4"5 en kunnen doorgeduwd worden tot 293 km/h.
Dankzij het "Porsche Active Suspension Management" ( het) met 20 mm lagere grondspeling en het "Porsche Torque Vectoring"-systeem (PTV) met mechanisch sperdifferentieel slaagt de nieuwe generatie GTS erin om een opmerkelijk evenwicht te vinden tussen een dynamisch rijgedrag en een comfort voor elke dag. Het standaardpakket "Sport Chrono" met verbeterde Porsche Track Precision App, benadrukt daarnaast het atletisch karakter van de hele auto. Designdetails in contrasterend zwart en een donker Alcantara-interieur vormen de typische karaktertrekken van deze GTS-modellen. Vanaf eind maart zijn ze beschikbaar en de 718 Cayman GTS 4.0 zal €85.256,60 kosten en de 718 Boxster GTS 4.0 wordt voor €87.313,60 van de hand gedaan. (Walter Rombauts)
HOE DE F1 GELOOFWAARDIGER DAN DE FORMULA E ZOU KUNNEN WORDEN
Alles draait om de elektrische auto vandaag. Ook kent de Formula E een overrompelend succes. Licht bedreigend voor de populariteit van de Formule 1. Maar volgend jaar, in 2021 dus, is er de nieuwe Formule 1. Er wordt dan een zeventigjarig tijdperk afgesloten. Wel worden de huidige V6 Turbo Hybrid motoren die in 2014 ontstonden nog verder gebruikt tot eind 2024. Dan moeten er nieuwe motoren zijn en meer dan waarschijnlijk ook een nieuwe brandstof. Synthetische benzine die "groener" is. Pat Symonds, bruggehoofd van de nieuwe motorenaanpak, liet ook al een tweetaktmotor vallen als mogelijkheid... Maar niemand schijnt te denken aan waterstof als brandstof met alleen waterdamp aan de uitlaat. Vervuiling ZERO....op voorwaarde dat ze via zonne-energie, wind- en waterenergie "groen" wordt geproduceerd. Anders zitten we in hetzelfde schuitje als vandaag.
Dus is de motor met interne verbranding nog een lang leven beschoren als men dat wil. Overigens is er ook de "rotary-engine" van Mazda die zich daarvoor uitstekend leent. Felix Wankel's project stootte altijd op een zo goed als onmogelijke perfecte afdichting tussen de stator en de rotor. Maar enig verlies zou in dat geval meer verwaarloosbaar zijn. In ieder geval moet de F1 met iets dergelijks komen. Zoniet gaat de Formula E, nu al bezet door "afgedankte" F1-coureurs, de close-racing brengen waarin de Formule 1 geen race lang in slaagt. Voer voor de techneuten, maar wel het boeiendste element dat nu aan de gang is in een chaotisch wordende auto-industrie waarin niemand de dingen nog bij naam wil of kan noemen.(Walter Rombauts)
ANDRE LOTTERER - PORSCHE - AAST OP ZEGE IN E-PRIX IN CHILI
In Diriyah in Saudi Arabië wist André Lotterer al een tweede plaats te veroveren in de openingsrace van de Formula E. De works-Porsche, geheel elektrisch aangedreven, neemt aan heel het ABB FIA Formula E kampioenschap deel. De volgende race in is Santiago in Chili. Ook Stoffel Vandoorne neemt daaraan deel voor Mercedes. De Formula E geniet grote belangstelling, nu zowat de hele wereld - ten onrechte - er wil doorduwen. Meerdere CEO's, alsook wetenschappers zien in de waterstofauto de echte "groene" auto. Als die waterstof dan tenminste met wind, zon en waterkracht wordt aangemaakt.(wr)
SPOTGOEDKOPE RENTE KAN VERKOOP OP AUTOSALON BOOST GEVEN, MAAR WELKE AUTO KOPEN ?
Op de 98ste Brussels Auto Show, die traditioneel ook een verkoopplaats is, zullen de banken met hun zéér lage rentevoeten mensen over de streep trekken om een nieuwe wagen te kopen. Weet wel dat die lage rentes alleen dienen om een "groene" auto te kopen. Hybride, CNG, puur elektrisch. De auto die we tot vandaag gewoon geweest zijn wordt denkbeeldig tot schroot herleid. In realiteit is de auto met enkel een interne verbrandingsmotor, diesel of benzine, een rijdende belastingsbrief geworden.
Zelfs fanaten zullen moeten toegeven dat welke auto ook, is achterhaald. Er ligt een nieuw domein open, dat grotendeels al door China en de USA is ingenomen. De prestigieuze Europese merken reppen zich voor het moment als angsthazen die de achterstand willen bijsprinten. Tot overmaat van ramp gijzelen de softwarefabrikanten meer en meer de Europese fabrikanten. Ze willen niet hun auto's produceren, maar hen wel verplichten hun naar artificiële intelligentie afglijdende "soft" netjes en dominerend aan zich te binden.
Er wordt gereageerd met inderhaast gemaakte puur elektrische auto's. Zij gezegd dat Renault en Nissan daar al lang een pioniersrol vervullen. Nu volgen letterlijk alle anderen. Een nieuw autotijdperk dient zich aan. Niets aan te doen. Een nieuwe bankenzeepbel hangt ook in die nabije toekomst. De miljarden aan papiergeld dat de ECB, zogoed als mateloos, bijdrukt devalueert het tot monopolygeld, helikoptergeld heet dat nu. Dat de consument daardoor zal gaan betalen om geld bij een bank te stallen zal weldra als een boemerang in de economie terugkeren... 2008...de Lehman Brothers...Het dreigt opnieuw.
Maar toch zal in Brussel alles schitteren. Op de echte nieuwe auto, die met de brandstofcel zullen we als serieproduct nog moeten wachten. Binnen 10 jaar zullen we hem in Le Mans misschien zien winnen. Dat is niet mijn visie, maar wel die van 'l Automobile Club de l'Ouest (AC0), sinds 1923 organisator van de grootste jaarlijkse industriële autoconfrontatie. Ook André Lotterer, driemaal winnaar in La Sarthe is die mening toegedaan. Tot overmorgen in Brussel en dan tot 19 januari 2020. (Walter Rombauts)
MAZDA MET EV MX 30 BRENGT EUROPESE PREMIERE OP BRUSSELS MOTOR SHOW
Mazda zet in Brussel de achtervolging in op Renault inzake puur elektrische voertuigen. Renault legde zojuist al een succesvolle vuurproef af door de vorige nacht "The Responsible Young Drivers" hun taak te laten uitvoeren met een elektrische auto.. Eén die het flexibele begrip "betaalbaarheid" nadert. Zoiets wil Mazda nu ook doen met de MX-30 die op de vorige Tokio Motor Show in wereldpremière ging en nu zijn Europees debuut maakt vanaf 10 januari in Brussel.
Volgens Mazda werden er geen toegevingen gedaan in afwerking, noch rijplezier. Dat gewicht als dusdanig een rol speelt in een elektrische auto is nogal wiedes en daarom is de batterijkeuze "letterlijk" doorwegend. Om die reden koos de konstrukteur uit Hiroshima voor een batterij van 35,5 kWh en een rijbereik van meer dan 200 km. Volgens hun marketingstaf in de praktijk meer dan voldoende...? Gerekend dat de meeste mensen niet veel dagelijkse afstanden doen kan die redenering opgaan. De MX-30 zal €34.590 kosten en de eerste leveringen worden in september 2020 voorzien.(Walter Rombauts)
JACKY ICKX 75 JAAR, PORSCHE BEWIJST EER MET BELGIAN LEGEND EDITION, DE NIEUWE 911
Gisteren is Jacky Ickx 75 jaar geworden. De beste Belgische autocoureur ooit kreeg als eerbewijs van Porsche de nieuwe 911 (992) in "Belgian Legend Edition". Dit is een initiatief van de Belgische Porsche-invoerder D'Ieteren. Het valt Jacky Ickx uiteraard te beurt omwille van zijn gigantische bijdrage aan de sportsuccessen van het merk uit het Duitse Weissach in de jaren '70 en '80. Jacky Ickx is een icoon, zoals Jacky Stewart en andere Henri Pescarolo's.
Het idee om Ickx' 75 jaar in de spots te zetten ontstond in 2018 toen de nieuwe 992 vorm kreeg. Die zou de eerste speciale editie van het nieuwe model worden, waarbij het talent van de "Porsche Exclusive Manufaktur" benut werd om een unieke creatie te ontwerpen die een gepast eerbetoon zou zijn naar Jacky Ickx toe. Deskundigen van Style Porsche en met klem de Belgische Porsche-importeur D'Ieteren hebben een rol gespeeld bij het ontwerp van de nieuwste Belgian Legend Edition.
Er werd besloten om het ontwerp te baseren op de kenmerkende blauwe-witte helm van Ickx. De auto in kwestie, een 911 Carrera 4S, werd daarom afgewerkt in de speciale kleur X-Blue. Zo werd het model de eerste 992 die bedekt is met de gegeerde "Paint To Sample" van Porsche. Een badge met de Belgische vlag en de handtekening van Jacky op de B-stijl aan de bestuurderskant verwijzen naar de in de motorsport zo beroemde coureur die zesmaal de "24 Uren van Le Mans" won, acht GP's op zijn naam schreef en éénmaal vice-wereldkampioen werd in 1970. De Oostenrijker Jochen Rindt (Lotus) reed zich dood tijdens de trainingen van de GP van Italië in Monza. Hij had evenwel al zoveel punten voorsprong voor de wereldtitel dat de FIA besloot hem posthuum tot wereldkampioen uit te roepen. Rindt telt in de puntenstand van dat jaar 45 eenheden tegenover Jcky Ickx (Ferrari) met 40.
Terugkomend op de unieke kleur, deze heeft zich ook een weg gebaand naar de 20/21"-wielen van de Carrera Classic. De subtiele witte accenten zijn opnieuw een verwijzing naar de helm van Ickx, die oorspronkelijk een fijne witte lijn rond het vizier vertoonde. Om dit precisiewerk te kunnen verwezenlijken heeft Porsche Exclusive Manufaktur gegraveerd met een zeer geavanceerde laser.
De "cockpit" van de auto is bekleed met zwart leder met een kruissteek in Pebble Grey op het dashboard, het portierpaneel en de achterzijde, allemaal nauwgezet met de hand afgewerkt. Ook de X-vormige steek werd gekozen als een subtiele verwijzing naar de man van Nieuwjaarsdag 1 januari 2020: Jacky Ickx.
Nog andere unieke kenmerken van het interieur zijn de Pebble Gray zoom op de 18-voudig verstelbare sportstoelen en de "911" op de hoofdsteun, iets wat niet verkrijgbaar is op de standdaardmodellen van de Carrera 4S. De achterzijde van de stoelen is ook afgewerkt met leder - nog een bijkomend uniek detail van deze nieuwe Legend Edition. Er worden slechts 75 exemplaren van gemaakt en ook op de sleutel in bijpassende kleur staat Jacky's handtekening. Omdat het Nieuwjaar is, een nieuw decennia, kan je d'r een spaarvarken voor stukslaan. Voor de banken ermee weg zijn. (Walter Rombauts)
PORSCHE TAYCAN IN BELGISCHE PREMIERE ZAL PUBLIEK ALS ELEKTROMAGNEET AAN ZICH PLAKKEN OP BRUSSELSE SALON.
Alles is magnetisch, het hele leven is scheikunde. Zo ook de auto die nu meer dan 125 jaar wel en wee van de wereld bepaalt. De paardenkoetsen werden elektrische...auto's. Zo ook was de eerste Lohner-Porsche een elektrische ! Vandaag, na honderd jaar motoren met interne verbranding, is de Elektrische Auto terug ! Later ongetwijfeld nog vervangen door de brandstofcel die uit waterstof elektrische energie puurt. Wat Tesla in 2007 in gang heeft gezet, zorgt niet voor een aardverschuiving, maar wel voor een omwenteling waarmee de industrie niet goed raad weet. Na Elon Musk en zijn gigafabrieken van batterijen, nu en dan fameuze uitschuivers zoals ieder mens die écht lèèft, wordt China blijkbaar in alle stilte koploper...
Maar op de komende Brussels Motor Show (10 tot 19 januari 2020) zullen de elektrische velden met elkaar wedijveren. Porsche, recent 70 jaar jong, zal met de 100% elektrische Taycan - in drie versies - een heuse permanente magneet voor het publiek worden. Weinige gegadigden zullen hem rijden of hebben. Hij staat in Paleis 11, op de imposante Porsche-stand van 600 m2 groot. Dominant zoals de sportwagen is, zal hij even een elektroshock aan de concurrentie geven. Toch moet worden rekening gehouden dat o.a. Renault, Audi en eigenlijk alle andere merken een nieuwe dimensie aan de EV willen geven. Met name betaalbaarheid.
Renault zit daar met de ZOE al héél dicht tegen, nu China MG kocht en onder stroom zet, is dat een even grote uitdaging voor ons Westerse autoindustrie. De staatskunde in onze kontreiën staat de concurrentiekracht van onze resterende autobouwers in de weg. Laadstations, stekkerdozen, zogoed als lawaaivrije auto's. Alleen het bandengerol en de rijwind zijn te horen, en een licht (? tot 60 dB) zoemend geluid. Als bijen rond bloemen. Maar die zijn zoek in Europa.
We hebben na WOII langdurig geslapen en op onze vermeende lauweren gerust. De noeste werkers in China hebben naar Japans voorbeeld in de jaren '60 veel ingepalmd. Volvo, Smart, MG, 10% aandelen in Daimler-Benz... Het lijstje is lang. De moeite waard om in Brussel eens goed op te letten. Steek niet teveel metaal in de vestzakken, of je geraakt van die elf Porsche's (waaronder de 718 Spyder) niet weg. Magnetisme is iets raar, maar onvermidelijk tussen de "plus" en de "min". Daartussen wordt Brussel een spanningsveld. Ook voor de verkoop. (Walter Rombauts/foto's: Renault, Mazda en Porsche)
"De Tijd", de enige krant die nog enige betrouwbaarheid biedt, heeft "d'Ieteren's CEO", Francis Deprez, op Sinterklaasdag bedacht met een mooi artikel. Met name dat een berg cash geen probleem hoeft te zijn...Er werd niet bij gezegd dat die Mount Everest van 3,83 miljard winst niet op een spaarboekje mag worden geparkeerd. Als Moleskine-gebruiker, Carglassfanaat (Belron), Porsche-klant, tester van zowat alle Porsche's, ook de laboratoriumauto "959", en oudst levende echte beroeps autojournalist in Vlaanderen, heb ik nogal wat bedenkingen hoe de verschillende takken van het bedrijf functioneren.
Lang mocht ik tijdens het Salon van Amsterdam logeren in hotel "The Grand", waar Mijnheer (expliciet met een juiste hoofdletter, daarmee zijn vader erend), Roland d'Ieteren zijn beschutting zocht. In die tijd mocht ik het genoegen smaken talrijke verrijkende gesprekken, in gelijk welke taal, met hem te hebben. Vooral als autofanaten en Duitsgezinde merken waarderend. VW, Audi, Porsche enz... Skoda en Seat is daarin een ander verhaal. Mocht hij nu echt beseffen hoe vooral de autotak van zijn bedrijf aan aftakeling toe is door personeel, in zijn plaats zou ik niet meer gerust slapen. Hoewel, zoveel bedrijfskapitaal krijg je in één leven niet op.
Het is verbijsterend dat de autoverkopers, nog speciaal die van sportwagens, geen enkele technische inlichting meer kunnen verschaffen aan de koper van zo'n ding. Weliswaar is het product "auto" gelijkwaardig geworden aan een wasmachine of een televisietoestel. Maar wie enige technische belangstelling heeft en - bijvoorbeeld - durft te vragen of de gebruikte turbo's van "KKK" of "Garett" zijn, wordt in het aankoopgesprek al schuin bekeken. Zoiets wordt vandaag geacht niet meer gevraagd te worden. De klant is voor de verkoper een onbeduidende gestalte.
Voor hem geldt de kunst zo snel mogelijk zoveel mogelijk geld uit het individu te zuigen. "NEDC", "Euro 6d" of "WLTP", het intereseert ze geen zier. Laat staan dat je nog naar de overdrive-verhoudingen in een achttraps-automaat zou vragen... Zoiets is onfatsoenlijk geworden tegenover de arrogante verkopers die talrijk zijn bij één, zoniet hét, nobelste merken die er rondrijden. Een Porsche verstandig rijden is als een visitekaartje afgeven. Een aspirant-klant wordt geacht méér te weten dan de verkoper. Wordt ook geacht geen vragen te stellen over het product. We gaan terug naar een tijdperk waarin een Porsche evengoed in een Carrefour kan worden verkocht. Zoals vroeger de gebroeders van Doorne hun Dafjes écht in "de Grote Bazaar" stonden. En Leclerc in Frankrijk ook een tijd auto's in zijn toonzalen had staan. Als d'Ieteren geen klantenbinding meer kan realiseren, sluipen daarvan de eerste mindere verkoopsresultaten in de tabellen. Zelfs een persbericht zenden naar een autojournalist - die er gebruik van maakt - is de "PR" teveel geworden. Misschien weet de CEO dat ook niet. De vriendelijke en ongetwijfeld bekwame man heeft evenmin autoroots. Zo vergaat het bijna de hele autoindustrie. Puristen sterven uit.(wr)
HAMILTON, POLE, ZEGE VAN START TOT FINISH, PLUS SNELSTE RONDE IN ABU DHABI
Lewis Hamilton heeft na de pole ook de 55 ronden lange GP van Abu Dhabi van start tot finish beheerst. Hij reed naar het einde toe ook nog de snelste ronde. Zijn zesvoudige titel is zéér terecht. Evenals de "Driver of the Day" logischerwijze naar Valtteri Bottas gaat die van een twintigste startplaats naar de vierde finishplaats stormde. Op één ronde van het einde bedreigde hij nog Charles Leclerc (Ferrari) voor de derde plaats, maar die wist nipt te weerstaan. Max Verstappen werd tweede, na een verstandige knappe race, een piloot die derde eindigt in het Wereldkampioenschap 2019. Hij won drie GP's, scoorde twee pole-positions.
Knappe prestatie van Nico Hülkenberg (Renault) en eigenlijk ook die van Robert Kubica (Williams-Mercedes) die ook zijn laatste GP reed. Het is duidelijk dat de F1 een generatiewissel kent, waartegen Hamilton vandaag nog net opgewassen is. Ook rijzen meer en meer vragen over "de nieuwe" F1 van 2021. In die optiek worden vanaf morgen bandentesten gedaan door Pirelli. Die moeten het hele circus doen besluiten van volgend jaar met de huidige banden voort te doen, of nieuwe te ontwerpen.
Ook in 2021 dwingen de 18"-wielen tot andere technieken, maar de huidige V6 Turbo-Hybridmotoren blijven - tot nader order - gebruikt tot eind 2024. Dan zullen ze er tien jaar hebben opzitten. Naarstig wordt gezocht iets "groen" in de F1 te brengen. De volgende weken en maanden zullen daarover meer duidelijkheid brengen. Na 21 races zegt iedereen tegen iedereen "best wishes", tot volgend jaar dan zijn er 22 GP's... Niemand zal ooit meer thuis zijn. (Walter Rombauts)
1. Lewis Hamilton (Mercedes) 305,47 km in 1 uur 34'05"715 of een gemiddelde van 194,783 km/h
...SINTERKLAAS, KERSTMIS, DE KERSTMAN, NIEUWJAAR, DRIE KONINGEN, TOT VALENTIJN GROTE VAKANTIE...
Het doek is gevallen over het Formule 1 seizoen 2019. Het volgende seizoen wordt nog gereden met oldtimers met ouderwetse interne verbrandingsmotoren. Nog steeds V6 Turbo Hybrid, een verbrandingsmotor en een elektrische. Deze laatste krijgt kW-impulsen van een supercondensator die de elektrische energie tijdens het vertragen (negatieve versnelling) opslaat omdat de motor dan kort als generator werkt.
Ondertussen viert de Formula E hoogtij, met Porsche al direct in de voorste gelederen met André Lotterer. Maar ook Meredes met Stoffel Vandoorne en Nyck de Vries. Ook het DTM-kampioenschap mikt naar elektrowagens. De "elektrificatie" van de autowereld is begonnen. Al weet ongeveer geen mens hoe het zal aflopen. Omdat duurzame waterstof ook wenkt, de brandstofcel, met alleen waterdamp als uitstoot. De autoconstructeurs zitten met de handen in het haar. Alleen in China niet. Maar al de anderen, de Japanse het minst, kunnen omzeggens alles van nul af aan herbeginnen.
Als Kasper, Balthazar en Melchior het goud, mirre en wierook hebben afgegeven op de plaats waar de sterre bleef stille staan - niet die van Mercedes - en weer verder trokken, is de opgefokte Nieuwjaarsdrukte alweer wat afgezwakt. Het leven kan dan verder naar Sint Valentijn toe. Liefdesperikelen en bubbels kunnen dan de weg wijzen naar de lente en het nieuwe auto- en autosportjaar. Tot dan neem ik na zeventig jaar in pole de auto te hebben gevolgd, even rust. Een gravitatieloze pitstop, in een cocoon die zijn gelijke niet heeft. Na 10 jaar in de top 10 te hebben doorgebracht wens ik al mijn mede-auteurs op SeniorenNet.be veel schrijfgenot, een blakende gezondheid en ook de salonverkopers, al dan niet er technisch nog iets van snappend, een Mount Everest aan bestelbons en champagnefonteinen. Tot na St. Valentijn, de dag dat de oesters en champagne het lekkerst zijn.
Daarna begint opnieuw het volle autosportseizoen. Wie het tot die tijd niet kan harden zijn kennis niet te vergroten kan altijd het boek kopen van Serge Vanbocryck over de Porsche 956. Hij was één van mijn medewerkers bij de krant die de sport-prototype-races op briljante wijze versloeg. Hij werkte 10 jaar aan dit meesterwerk dat "The Ultimate Works Porsche 956" noemt. Net voor Sinterklaas naar me toe komt, is het mijn grootste plezier Serge daarmee op ongeveinsde manier te feliciteren. Tot volgend jaar ! (Walter Rombauts)
HAMILTON PAKT IN GROTE STIJL POLE EN NIEUW RONDERECORD IN ABU DHABI
Zesvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton heeft in zijn Mercedes in grote stijl én de pole én het nieuwe ronderecord op het 5,554 km lange circuit van Yas Marina gepakt. Hij meldt zich natuurlijk direct aan voor een ijzingwekkend duel met Max Verstappen (Red Bull-Honda). Bottas, tweede, zou als "buffer" tussen de twee explosieven hebben kunnen dienen, maar dat gaat niet door. Een motorwissel maakt dat de Fin achteraan vertrekt en Max dus vanaf de tweede plaats.
Op vier en vijf staan Charles Leclerc en Sebastien Vettel. In hun rode Ferrari's staan ze als voornaamste waarnemers in het front. Wellicht eerst zien waar de brokken vallen en dan eigen belangen gaan dienen. De Duitser Nico Hülkenberg die voor Renault zijn laatste GP rijdt, deed zijn klinkende naam eer aan door in de Q3 te geraken. Weliswaar tiende met 1'36"710, maar tekenend voor zijn intrinsieke vaste waarde. (Walter Rombauts)
MAX VERSTAPPEN - RED BULL HONDA - SNELST IN FP3 IN ABU DHABI
De derde vrije oefening voor de GP van Abu Dhabi is gedomineerd door Max Verstappen in de Red Bull-Honda. Die auto is uitgerust met een kleine infraroodcamera om de bandensleet vast te leggen. Na de GP gaat Pirelli intensieve testen uitvoeren. De resultaten daarvan zullen beslissend zijn of de huidige rubbers voor 2020 behouden blijven of niet. Zo is er ook discussie rond de "banking" van 30° die in Zandvoort zal zijn voor de GP aldaar. Pirelli zegt alvast geen aparte band te kunnen/willen ontwikkelen voor alleen die race. Voor de testen van volgende week hebben ook andere teams al speciale sensoren aangebracht om data rond het bandengedrag te verzamelen. (Walter Rombauts)
Twee jaar geleden kondigde Porsche aan terug in de Formule 1 te komen. In 2020 dus. De auto en de motor waren daarvoor ondertussen klaar. Maar de beslissing om met Neel Jani en André Lotterer het Formula E kampioenschap te gaan rijden, zette de V6 Turbo Hybrid-motor die sinds 2014 de Formule 1 bolides aandrijft, even opzij. Het nieuwe Formule 1 reglement bepaalt dat de zojuist genoemde krachtbronnen zullen meegaan tot eind 2024. Dan komen er nieuwe in.
Porsche kan niet zomaar werkeloos toezien, die motor zien staan en tracht met het Kroatische Rimac een hypersportwagen te bouwen. Het bedrijf waarin Porsche 15,5% bezit, ziet dat best wel zitten om samen een hypersportwagen, de 918, te realiseren die - bijvoorbeeld de Mercedes AMG One - het vuur aan de schenen te leggen. Principieel zal er dus een plug-inhybrid uit de samenwerking komen. Wanneer precies is moeilijk te zeggen, maar duidelijk is dat na de Taycan het Duitse merk op meerdere fronten zal moeten gaan strijden. Vooral op een gebied waar batterijfabrikanten en softwaregiganten het eerder voor het zeggen hebben dan klassieke ingenieurs. Leuk om volgen.(Walter Rombauts)
De tweede vrije oefening voor de GP van Abu Dhabi zag Valtteri Bottas en Lewis Hamilton als 1 en 2. Charles Leclerc en Sebastien Vettel pakten 3 en 4, terwijl Max Verstappen de vijfde crhrono in de Rec Bull-Honda voor zijn rekening nam. De beide Ferrari-boys verklaarden bijna in koor dat de aanrijding in Interlagos nooit had mogen gebeuren.
Met die late lullige uitlating gebeuren voordien altijd de grootste drama's. en misverstanden. Zo speelde Romain Grosjean nog eens een figurantenrolletje door met Bottas even te botsen in een inhaalmaneuver. Piepklein detail, als een speld in een woestijnduin. Morgen FP3 en dan de kwalificaties. Zondag de race en dan uitkijken naar 2020, het laatste jaar van de huidige F1 die in 2014 in deze configuratie begon. (wr)
Hij maakte furore in de plaats van Mick Schumacher in de Formule 2. Hij reed test voor Williams en vervangt voor 2020 de Pool Robert Kubica. Daarmee krijgt de historische renstal van Frank Williams opnieuw enige allure. Hoe Schumachter jr zijn intrede bij Ferrari verder zal maken is niet duidelijk. Maar een slipper van Sebastien Vettel aan het einde van de FP1 kan onvoorziene plannen van de Scuderia oproepen...(wr)
De enkele maanden geleden overleden Dokter Diploma Ingenieur Ferdinand Piëch, kleinzoon van Ferdinand Porsche, was de bezieler achter de Porsche 917 waarmee Hans Hermann en Richard Attwood in 1970 de 24 Uren van Le Mans wonnen. Het is één van de meest fascinerende racewagens van het merk. In die mate dat op de jongste I.A.A. in Frankfurt Porsche virtueel een designstudie toonde gebaseerd op diezelfde racewagen #23 uit 1970. Er zou midden 2020 mee worden uitgepakt en zal natuurlijk samenvallen met de 24 Uren van Le Mans.(wr)
Morgen worden de eerste en tweede vrije oefeningen gereden op het woestijncircuit. De omloop is een uitdaging voor de ingenieurs. Niet alleen vanwege de woestijnwind, maar zeker door de erg schommelende temperaturen. In de nachtrace kan het nog 37°C zijn, maar morgen tijdens FP1 kan het net als vorig jaar 51°C zijn. Dus speciale omstandigheden voor training, kwalificatie én race. De Duitser Nico Hülkenberg rijdt zijn 62ste en laatste GP voor Renault. Hij is principieel niet meer op de grid te vinden volgend jaar.
Nico totaliseerde in zijn Renaulttijdperk 149 WK-punten, met een beste resultaat in de GP van Duitsland 2018. Dat was een vijfde plaats. Nico Hülkenberg die in 2015 de 24 Uren van Le Mans won met Porsche, zalzich snel opgenomen zien in een andere discipline en mag zeker niet worden bestempeld als een "gedumpte" autocoureur. Morgenochtend loeien de motoren, kijkt iedereen weer ut naar een nieuwe spannende GP. De acteurs kunnen enigszins worden voorspeld: Charles Leclerc, Max Verstappen, Lewis Hamilton, Alex Albon, Valtteri Bottas en mogelijk sluit ook Carlos Sainz nog eens aan. (wr)
In 1978 had ik het genoegen een Porsche 928 als "Auto van het Jaar" op mijn cover te zetten van Keesings Auto Magazine. Ik was daar stichter en hoofdredacteur van. Het was het eerste nummer "7" dat op wit papier verscheen in plaats van fritpapier. Weldra wordt opnieuw de "Auto van het Jaar" verkozen en de titel daarvoor wordt op 2 maart 2020, de vooravond van het Salon van Genève, uitgereikt. Of de puur elektrische Porsche Taycan daarvoor in aanmerking komt is zéér de vraag. Dat hangt eigenlijk af van wat Porsche aan kostelijke cadeau's over heeft voor de 61 juryleden uit 23 landen die de punten uitdelen.
Dat voor België een niet beroeps-journalist, maar wel ambtenaar bij een ministerie, ruim een decennia als jurylid fungeerde duidt het gehalte aan van waarover het gaat. Kompleet niet technische- maar wel meertalige "journalisten" van alle slag bepalen de winnaar. Niet wars van commerciële belangen, het woord corrupt net niet gebruikend. Porsche maakt met die Taycan niet veel kans, hoewel het merk veel invloedgeld heeft. Het is raar dat een sporticoon als Porsche een wereldvreemde verkoopspolitiek heeft tegenover zijn klanten. Ook al geven die hen de pap in de mond voor een "upgrade" van een "718" naar een "911"......Onverklaarbaar.
Het historische en van oorsprong bijna edele merk, moet opboksen tegen...Toyota Corolla, Renault Clio, Tesla Model 3, Ford Puma, Peugeot (e-) 208 het merk dat bewijsbaar onbetrouwbaar is tegenover trouw klienteel, en de BMW 1-reeks dewelke poulair is maar minstens middelmatig mag worden genoemd. Het merk dat de strafste cadeaus geeft wint. Porsche zal daar niet van wakker liggen. De oervaders van het merk leiden zijn ware volgelingen naar bescheidenheid. Niet naar macho, zoals wel de verkopers wordt aangeleerd.
Porsche kijkt neer op zijn klanten. Meestal is dat het begin van het einde. Hoogmoed komt voor de val. Porsche op zich creëert die mentaliteit niet, maar ergens een (mis-)verlicht management wel. Ik ken mensen die daarvoor een Ferrari zijn gaan kopen, of een collectors-item als de Mazda MX-5. Mazda figureert overigens niet in de voorlopige top-zeven van "Auto's van het Jaar". Dat alleen duidt al op een totale onkunde in technisch inzicht van een voorname "vakjury". Door angst overmand voor de eindscore noemen de autoconstructeurs die zo.(Walter Rombauts/foto:Porsche)
In oktober is de Europese autoverkoop met 8,7% gestegen tot een total van 1.177.746 eenheden. Dat maakt dat de voorbije oktobermaand de hoogste scoort sinds 2009, toen het herstel begon na de bankencrisis waarin het faillisement van de Lehman Brothers in 2008 het startschot was voor een wereldomavttende financiële paniek.
In Duitsland noteert men + 12,7 %, in Frankrijk +8,7 %, Italië +6,7 %, Spanje + 6'3 % en in het Verenigd Koninkrijk - 6,7 %. Zou de Brexit er voor iets tussenzitten ? In oktober van vorig jaar viel de Europese autoverkoop in oktober met 7,3% terug in verhouding tot dit jaar. Dat kwam door de invoering van de WLTP-norm, opgelegd door Europa. Die nieuwe "World Large Test Program" bracht veel vertraging in de productie van de constructeurs. De aanpassing daaran deed sommige fabrieken, zoals Porsche, enkele maanden sluiten. Nu lijkt die kwaal hersteld te zijn. (Walter Rombauts)