In 1978 had ik het genoegen een Porsche 928 als "Auto van het Jaar" op mijn cover te zetten van Keesings Auto Magazine. Ik was daar stichter en hoofdredacteur van. Het was het eerste nummer "7" dat op wit papier verscheen in plaats van fritpapier. Weldra wordt opnieuw de "Auto van het Jaar" verkozen en de titel daarvoor wordt op 2 maart 2020, de vooravond van het Salon van Genève, uitgereikt. Of de puur elektrische Porsche Taycan daarvoor in aanmerking komt is zéér de vraag. Dat hangt eigenlijk af van wat Porsche aan kostelijke cadeau's over heeft voor de 61 juryleden uit 23 landen die de punten uitdelen.
Dat voor België een niet beroeps-journalist, maar wel ambtenaar bij een ministerie, ruim een decennia als jurylid fungeerde duidt het gehalte aan van waarover het gaat. Kompleet niet technische- maar wel meertalige "journalisten" van alle slag bepalen de winnaar. Niet wars van commerciële belangen, het woord corrupt net niet gebruikend. Porsche maakt met die Taycan niet veel kans, hoewel het merk veel invloedgeld heeft. Het is raar dat een sporticoon als Porsche een wereldvreemde verkoopspolitiek heeft tegenover zijn klanten. Ook al geven die hen de pap in de mond voor een "upgrade" van een "718" naar een "911"......Onverklaarbaar.
Het historische en van oorsprong bijna edele merk, moet opboksen tegen...Toyota Corolla, Renault Clio, Tesla Model 3, Ford Puma, Peugeot (e-) 208 het merk dat bewijsbaar onbetrouwbaar is tegenover trouw klienteel, en de BMW 1-reeks dewelke poulair is maar minstens middelmatig mag worden genoemd. Het merk dat de strafste cadeaus geeft wint. Porsche zal daar niet van wakker liggen. De oervaders van het merk leiden zijn ware volgelingen naar bescheidenheid. Niet naar macho, zoals wel de verkopers wordt aangeleerd.
Porsche kijkt neer op zijn klanten. Meestal is dat het begin van het einde. Hoogmoed komt voor de val. Porsche op zich creëert die mentaliteit niet, maar ergens een (mis-)verlicht management wel. Ik ken mensen die daarvoor een Ferrari zijn gaan kopen, of een collectors-item als de Mazda MX-5. Mazda figureert overigens niet in de voorlopige top-zeven van "Auto's van het Jaar". Dat alleen duidt al op een totale onkunde in technisch inzicht van een voorname "vakjury". Door angst overmand voor de eindscore noemen de autoconstructeurs die zo.(Walter Rombauts/foto:Porsche)
|