Degenen die de asfaltgradatie bepalen in samenspraak met de bandenleverancier moeten enkelvoudig compoundleverancier Pirelli verantwoordelijk stellen voor de resultaten die de coureurs op de piste behalen. De pitstop van Lance Stroll was op zijn minst verdacht. Waarom rijdt de ene coureur langer met zijn banden (softs, mediums, hard, intermediums en wets) dan de andere ? Het antwoord is duidelijk: de rijstijl van de "meesters" in kwestie is van eerste orde. Maar hoe komt het dat de ene band sneller "graining" vertoont dan de andere ? Journalistiek met een vraagteken is altijd slechte journalistiek. Maar hier rijst toch wel die vraag waarom op de ene band eerder ronde korreltjes ontstaan dan op een andere...? Die korreltjes rubber maken de auto's meer of minder bestuurbaar. De stuurmanskunst van de coureurs speelt daarin een rol. Maar toch. Pirelli weegt in deze een grote verantwoordelijkheid op de schouders. Rubbercompound maken is een kunst. Pirelli beheerst die, maar er zijn altijd toleranties die al dan niet overschreden worden. Het zou wenselijk zijn dat minstens twee bandenleveranciers de teams bevoorraden. Zoals het nu is wordt het verdacht. Voorbeeld zie Lance Stroll. Van hero to zero na 37 ronden.... Om over na te denken. Dus pleidooi voor twee bandenleveranciers. (wr)
11 WERELDTITELS OP HET PODIUM, 7 VOOR HAMILTON, 4 VOOR VETTEL
De Grote Prijs van Turkije is ongelooflijk spannend geweest. Met een ongewone polesitter, Lance Stroll die de beste start maakte en 37 ronden aan de leiding bleef eer hij binnengeroepen werd voor een bandenwissel. Alleman vertrok op regenbanden om daarna over te gaan op intermediums. Die pitstop brak de cadans van Lance Stroll en hij viel roemloos terug op de zesde plaats. Dat feit bracht Lewis Hamilton op de leidersplaats die hij niet meer zou afstaan. Hij had daarvoor Sergio Perez (Racing Point) die even eerste reed moeten voorbij snorren. Wat een koud kunstje was. Lewis Hamilton reed feilloos naar zijn zevende wereldtitel, dus nu evenveel als Michaël Schumacher. Ploegmaat Valtteri Bottas en Esteban Ocon (Renault) tikten elkaar aan in de eerste bocht al. Bottas viel terug naar de zeventiende plaats en verloor alle kansen om in de punten te eindigen. Zijn afgang werd nog extra geaccentueerd toen Lewis Hamilton hem dubbelde. Bijna een vernedering. Twee ronden voor het einde nam Hamilton nog een risico door geen nieuwe banden te halen want zijn inermediums waren versleten slicks geworden. Maar hij reed ermee door. Vastberaden en geen angst om ingehaald te worden. Hoewel de achtervolgers Perez en Vettel dichter kwamen...
Charles Leclerc (Ferrari) reed een diamantgave race tot hij naar de finish toe Sergio Perez wilde "pakken" voor de tweede plaats. De Mexicaan riposteerde en in de korte verwarring van dat maneuver zag viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel (Ferrari) een gat om tussen hen beiden door te rijden en de derde plaats in te pikken. Sergio Perez, momenteel zonder stuur voor 2021 wegens de komst van...Sebastien Vettel bij Racing Point, stond op het podium dus tussen twee wereldkampioen zwaargewichten. Lewis en Sebastien, beiden tezamen goed voor 11 wereldtitels. Voor wie het mocht vergeten zijn: op de meer dan duizend GP's die vanaf 13 mei 1950 zijn gereden hebben, welgeteld 33 coureurs wereldtitels behaald.
Max Verstappen, sterk verwacht als winnaar, miste compleet zijn start. Hij kon zich echter snel opnieuw een weg banen naar een vierde en derde stek. Maar dan kwam de serie tegenslagen. Hij spinde als een volmaakte stuntman driemaal rond zijn as zonder iets te raken. Vervolgens reed hij na de tweede pitstop in ronde 21 bij het buitenrijden van de pitlane héél even - met de nadruk op bijna niet - over de witte lijn die de pitlane van de racebaan scheidt en direct waren de stewards in de weer om hem een straf te geven. Enfin, het zat niet mee voor de Belgische Nederlander die eerder schitterde in FP1, FP2 en FP3. Het is een les in nederigheid, dat is altijd opvoedend. Zelfs als je wereldkampioen in spé bent. Want dat wordt Max op één of andere dag minstens één keer.
Er resten nog vier GP's dit jaar. Twee in Bahrein en één in Abu Dhabi. Dan is het rampseizoen 2020 voorbij. Het F1 circus maakt zich dan op voor 21 maart 2021 in Australië om te beginnen aan een seizoen van 23 races.... Volgens de dan geldende, nieuwe Concorde Akkoorden, kunnen de Amerikanen tot 25 GP's per jaar organiseren. Of de FIA, sportieve én grondwetgevende macht van de hoogste autosportdiscipline daarmee akkoord zal gaan is een andere vraag. Niemand nooit meer thuis... Maar er is nog een ander verhaal.
Er komen nieuwe auto's, en eind 2024 ook nieuwe motoren. De discussies laaien hoog op hoe en wat die moeten zijn. Het maximum jaarbudget van $145.000 zou meerdere constructeurs moeten aantrekken. Maar hoe gaan die marketingsgewijs hun doelen halen in een discipline die nog met fossiele brandstof rijdt. De oliewereld wordt afgebouwd door de groei van elektrische- én waterstofauto's. Politiek wordt de klassieke auto aan de schandpaal genageld. Dus welke vormgeving moet men aan de nieuwe F1 geven, welke brandstof, welke motoren, zelfs tweetakt is alweer besproken...! En de "Hamilton Commissie" wil meer "black" zien introduceren in de F1.
Ondertussen viert de Formula E hoogfeest. In die mate dat Lewis Hamilton en Nico Rosber er zelf een team in gaan laten rijden. Pas in 2022 zal duidelijk worden hoe het werkelijk is geëvolueerd. Nu eerst nog zeggen dat Hamilton met zijn 94ste GP-zege ook al met twee races meer dan Schumacher heeft laten opschrijven. 2021 wacht: op Covidvaccins, op de nieuwe F1. Op de terugkeer van: met de voeten op de grond. Want gezond blijven in een zieke wereld is aartsmoeilijk. Daarbij moet niet noodzakelijk aan Covid-19 worden gedacht. Ethiek en moraliteit kunnen misschien weer een beetje aan waarde winnen. Zoals Sebastien Vettel als een duivel uit zijn Ferraridoosje stapte en de eerste was om Lewis Hamilton's rechterhand in de zijne te knijpen. De handgreep duurde lang. Elf wereldtitels werden uitgewisseld. En een paar tranen. Je zou voor minder er één wegpinken. Diep respect voor zoveel, tussen twee grootheden, die evengoed al meer dan eens ruzie hadden. Maar weten dat ze elkaar volgend jaar weer nodig hebben om tegen elkaar te strijden.(Walter Rombauts)
LANCE STROLL - RACING POINT MERCEDES - SCOORT EERSTE POLE IN JONGE LOOPBAAN
De kwalificaties zijn in chaotische omstandigheden verlopen. De Q3 werd zelfs tweemaal met een rode vlag stilgelegd. De nieuwe mode in de Formule 1 vandaag. De regen onderscheidt de echte autocoureurs van de salonridders. In goeie oude tijden werd regen aanvaard als onderdeel van het autorijden. Maar drievoudig wereldkampioen Jackie Stewart - al lang Sir Jackie - was één van de eerste die protest daartegen uitte. Daarna ook viervoudig titeldrager Alain Prost en zo kwamen "wetraces" in opspraak. Nu de Amerikanen eigenaar zijn van de F1 (sinds maart 2017) is regen als een viezigheid.
Nochtans voorziet het sportief reglement van de FIA zowel intermediums als regenbanden met diepe profielen die zo'n 100 liter water per seconde kunnen "wegpompen". Daarnaast is er nog het menselijke aspect. Ooit vroeg ik aan Ayrton Senna of hij nooit bang was in de regen ? Zijn antwoord was verbijsterend. "Ja" zei hij, en op de verdere vraag hoe hij daar dan mee omging gaf hij een levensles voor alle piloten en wereldwijd alle automobilisten: "Vertragen", besloot hij, de "RegenMeister" bij uitstek... Bij zoveel logica voelde ik me klein.
Ook vandaag zijn er nog regenmeesters. Na in FP1 en FP2 de snelste tijd te hebben gezet demonstreerde Max Verstappen in FP3 vanochtend op de ijsgladde regenbaan van Istanbul dat hij iedereen overtroefde. Een échte regenrijder, samen met de Nestor van de F1, Kimi Räikkönen die van geen kleintje vervaard is en ook rally-ervaring heeft. Iedereen verwachte Max Verstappen in de kwalificaties als DE nummer één ! En Max vulde met 1'52"326 die verwachting in. Maar met nog vijf minuten te gaan in de Q3 doemde een lichte opdrogende ideale lijn op die een verscheurende twijfel opdrong tussen intermediumbanden en pure regenbanden.
De chrono zette iedereen onder zware druk. Plots klokte de Mexicaan Sergio Perez de snelste chrono op intermediums: 1'52"037, net iets beter dan Max Verstappen met 1'52"326 op regenbanden. Perez verbeterde nog zijn eigen tijd tot 1'49"321 terwijl Max Verstappen zich in de pits haastte om ook intermediums te laten monteren. Bij zijn directe poging om Perez van de spits weg te rijden riep hij langs de radio "ik heb geen grip...!!!".
In al die chaos, onder die verpletterende druk, tikte de 22-jarige Canadees Lance Stroll met 1'47"765 de poleposition aan op de chrono's. Daarmee verwees hij leeftijdsgenoot Max Verstappen naar de tweede plaats. Die stak zijn ontgoocheling niet weg. Lance Stroll behaalde zo zijn eerste pole uit zijn nog jonge loopbaan. Zesvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton reed voorzichtig de zesde tijd, op ruim 4" van Stroll en Valtteri Bottas nam de negende tijd voor zijn rekening, ruim 5" meer dan Stroll. Maar diens Racing Point wordt ook aangedreven door een Mercedes. Op die manier staat het merk met zijn zeven wereldtitels sinds 2014 toch weer als ster vooraan. Zij het dit keer dan niet in het zwart maar wel in roze kleur. Morgen kondigt zich een ongemeen boeiende race aan. Waarin Lewis Hamilton mogelijk zijn zevende wereldtitel al binnen haalt...en Max Verstappen de zege ruikt. (Walter Rombauts)
MAX VERSTAPPEN - RED BULL HONDA - OOK IN FP2 ACROBATISCH SNELSTE
"Ik rijd precies op ijs", liet Max Verstappen zich vanochtend ontvallen. Doordat de asfaltlaag biljartfijn was hed precies niemand grip. Maar naarmate er meer werd gereden en zeker in de tweede vrije oefeningen werd ze lichtelijk bedekt met rubber. Toch onderbonden zowat alle coureurs wat men "graining" pleegt te noemen. Doordat de band wat schuift over het asfalt wordt er rubber afgeschraapt die zich als kleine bolletjes over de band verspreiden. Het instabiele gevoel blijft.
Daarom noem ik de tijd van Max Verstappen 1'28"330 "acrobatisch". Hij ging er Charles Leclerc (Ferrari) mee vooraf, die ook koorddanser-eigenschappen heeft, en de Mercedes-boy's, in volgorde Bottas en straks zevenvoudig wereldkampioen, hielden het minder spectaculair. In de trapeze, hoogrisicowerk, OK, maar dan wel met een vangnet... Dus namen ze genoegen met die derde en vierde plaats. Morgenochtend zullen we zien in de FP3 wie zich nog in de "club" van dan zeker 1'27" zal bevinden. In de kwalificaties zal het nog sneller gaan. Vraag is wie van de heren onder de pole van 2011 - laatste GP op dit circuit - zal gaan. Die was toen 1'25"049. Normaliter moet die chrono sneuvelen.(wr)
MAX VERSTAPPEN - RED BULL HONDA - SNELSTE IN FP1 IN ISTANBUL
Max Verstappen heeft de snelste tijd gereden in de eerste vrije oefeningen om de GP van Turkije op de slipperige "Istanbul Park". Hamilton hield zich enigszins afzijdig en wordt zondag wellicht hier wellicht voor de zevende keer wereldkampioen. (wr)