De kwalificaties zijn in chaotische omstandigheden verlopen. De Q3 werd zelfs tweemaal met een rode vlag stilgelegd. De nieuwe mode in de Formule 1 vandaag. De regen onderscheidt de echte autocoureurs van de salonridders. In goeie oude tijden werd regen aanvaard als onderdeel van het autorijden. Maar drievoudig wereldkampioen Jackie Stewart - al lang Sir Jackie - was één van de eerste die protest daartegen uitte. Daarna ook viervoudig titeldrager Alain Prost en zo kwamen "wetraces" in opspraak. Nu de Amerikanen eigenaar zijn van de F1 (sinds maart 2017) is regen als een viezigheid.
Nochtans voorziet het sportief reglement van de FIA zowel intermediums als regenbanden met diepe profielen die zo'n 100 liter water per seconde kunnen "wegpompen". Daarnaast is er nog het menselijke aspect. Ooit vroeg ik aan Ayrton Senna of hij nooit bang was in de regen ? Zijn antwoord was verbijsterend. "Ja" zei hij, en op de verdere vraag hoe hij daar dan mee omging gaf hij een levensles voor alle piloten en wereldwijd alle automobilisten: "Vertragen", besloot hij, de "RegenMeister" bij uitstek... Bij zoveel logica voelde ik me klein.
Ook vandaag zijn er nog regenmeesters. Na in FP1 en FP2 de snelste tijd te hebben gezet demonstreerde Max Verstappen in FP3 vanochtend op de ijsgladde regenbaan van Istanbul dat hij iedereen overtroefde. Een échte regenrijder, samen met de Nestor van de F1, Kimi Räikkönen die van geen kleintje vervaard is en ook rally-ervaring heeft. Iedereen verwachte Max Verstappen in de kwalificaties als DE nummer één ! En Max vulde met 1'52"326 die verwachting in. Maar met nog vijf minuten te gaan in de Q3 doemde een lichte opdrogende ideale lijn op die een verscheurende twijfel opdrong tussen intermediumbanden en pure regenbanden.
De chrono zette iedereen onder zware druk. Plots klokte de Mexicaan Sergio Perez de snelste chrono op intermediums: 1'52"037, net iets beter dan Max Verstappen met 1'52"326 op regenbanden. Perez verbeterde nog zijn eigen tijd tot 1'49"321 terwijl Max Verstappen zich in de pits haastte om ook intermediums te laten monteren. Bij zijn directe poging om Perez van de spits weg te rijden riep hij langs de radio "ik heb geen grip...!!!".
In al die chaos, onder die verpletterende druk, tikte de 22-jarige Canadees Lance Stroll met 1'47"765 de poleposition aan op de chrono's. Daarmee verwees hij leeftijdsgenoot Max Verstappen naar de tweede plaats. Die stak zijn ontgoocheling niet weg. Lance Stroll behaalde zo zijn eerste pole uit zijn nog jonge loopbaan. Zesvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton reed voorzichtig de zesde tijd, op ruim 4" van Stroll en Valtteri Bottas nam de negende tijd voor zijn rekening, ruim 5" meer dan Stroll. Maar diens Racing Point wordt ook aangedreven door een Mercedes. Op die manier staat het merk met zijn zeven wereldtitels sinds 2014 toch weer als ster vooraan. Zij het dit keer dan niet in het zwart maar wel in roze kleur. Morgen kondigt zich een ongemeen boeiende race aan. Waarin Lewis Hamilton mogelijk zijn zevende wereldtitel al binnen haalt...en Max Verstappen de zege ruikt. (Walter Rombauts)
De kwalificaties:
1. Lance Stroll (Racing Point-Mercedes) 1'47"765
2. Max Vrerstappen (Red Bull-Honda) 1'48"055
3. Sergio Perez (Racing Point-Mercedes) 1'49"321
4. Alexander Albon (Red Bull-Honda) 1'50"448
5. Daniël Ricciardo (Renault) 1'51"595
|