OPNIEUW EEN VROUW IN DE F1 KAN DE BUSINESS KOMPLEET MAKEN
Volgens ex-Formule 1 piloot David Coulthard hebben slechts zes vrouwen ooit deelgenomen aan een F1-weekend. Hij wil één van de dames die nu de "Formule Woman" rijden overhevelen naar de F1... In de jaren '50 heb ik Maria-Teresa Defilipis in een Maserati 250F zien rijden. Dezelfde bolide waarmee Juan Manuel Fangio in 1957 zijn vijfde wereldtitel won. De dame kwam volgens eigen zeggen fysieke kracht daartoe te kort. Maar er was toen nog geen stuurbekrachtiging. Er wordt in de huidige context een beetje minachtend gedaan tegenover de dames in de autosport. Danica Patrick won de 500 Mijlen van Indianapolis. Geen F1 weliswaar maar wellicht nog straffer want "Crashgate-wereldkampioen 2006", Fernando Alonso, heeft dat nog niet kunnen nadoen...
In werkelijkheid hebben méér dan 700 dames geschiedenis geschreven in de wereldwijde autosport. In ons eigen land kunnen we aan Yvette Fontaine en Christine Beckers denken.Ze stonden hun mannetje achter het stuur. Ook in Le Mans. Lella Lombardi kan net als Michèle Mouton aan de héél lange lijst worden toegevoegd. Lella Lombardi was de eerste vrouw in de F1 die een half WK-punt scoorde. (1975 GP van Spanje) Maar een vrouw in de F1 vandaag zou natuurlijk de show vergroten.
Daarbij moet ik denken aan ene Mevrouw Hacksell die in een Osca de "Coupes de Spa" reed in Francorchamps, enkel gekleed in bikini. In een nieuw victoriaans hypokriet tijdperk zou dat niet meer kunnen. De "Me Too-lijst" zou snel worden bovengehaald. Aristoteles heeft het 322 jaar voor onze jaartelling gezegd: "als de vrouw de gelijke aan de man wordt is zij de baas"...Zover zijn we nog niet in de F1. (Walter Rombauts)
WAAROM FORMULE 1 NOOIT MEER F1 ZAL BLIJVEN VANAF 2021
In de vorige dagen beschreef ik in grote lijnen hoe de nieuwe Formule 1 vanaf 2021 er zal uitzien. Vandaag zijn de eerste windtunnelstests gedaan onder leiding van Pat Symonds en daarbij wordt nog meer duidelijk. Boven de voorwielen is een strip, zeg maar een kleine wielkap te zien. Die breekt dus met de aloude traditie dat F1-bolides vrije openstaande wielen moeten hebben. Als we de HALO-veiligheidskooi zien, de HANS-nekbeschermer (waarvan bedenker Dr. Robert Hubbard in 1985 patent nam en in maart j.l. op 75 jaar is overleden), en daarbovenop die kleine wielkap, dan is de stap naar een Le Mans-prototype-model snel gemaakt voor de nabije toekomst. Maar wel eenzitter blijvend.
Dat wielkapje, is echter van het grootste belang. Het stuurt een betere luchtstroom naar de remmen, zodat ze beter gekoeld op hun beurt minder hitte aan de banden overdragen. De controle op de banden zal van cruciaal belang blijven. Vooral omdat men moet voorkomen dat bij een hoge temperatuur - in een spin bijvoorbeeld - de harslaag in de band zou smelten. Dus hebben de toonaangevende ingenieurs als F1-director Ross Brawn (onweerstaanbare man) lichte toegevingen gedaan aan de historische authenticiteit van de F1. Het concept van de nieuwe wagen heet "India". Verleng het aub niet naar India"napolis". Het zou te duidelijk worden dat de Amerikanen het nu voor eens en voorgoed te zeggen hebben over een sport die in een TV-show is veranderd. Maar soms toch wel heel spannend, en technisch blijvend bedwelmend.(Walter Rombauts)