GP VAN CHINA DEFINTIEF VAN F1 KALENDER 2023 GESCHRAPT
In 2019 werd de recentste GP van China gereden en die werd gewonnen door Lewis Hamilton met Mercedes. Dat was meteen de 1000ste GP sinds op 13 mei 1950 in Silverstone de eerste werd gereden in het kader van het na-oorlogse nieuwe Formule 1 Wereldkampioenschap voor Piloten werd gereden. Die werd gewonnen door Giuseppe Farina in een Alfa Romeo. De vierde afgelasting op rij van de GP van China is een voortvloeisel van de strenge covid-pandemie normen, maar ook met een wereldwijde moeilijke geologische tijdsgeest. Daardoor verkoos Liberty Media, eigenaars van de F1 sinds 2017, de race af te voeren van de kalender 2023. (wr)
ROSS BRAWN VERLAAT F1-MANAGEMENT MAAR GAAT BIJ FERRARI ORDE SCHEPPEN
Samen met Adrian Newey (aerodynamisch) Ross Brown (motorisch) wellicht één van de, zoniet de grootste F1-ingenieur die de Formule 1-wereld tot nu toe heeft gekend. Helemaal los van Liberty Media - althans met geest en leden - want hij was F1-directeur - gaat hij wellicht naar Ferrari om daar orde op zaken te stellen. Maar eerst gaat hij een jaartje vanuit zijn sofa thuis de F1 in 2023 volgen, kwestie van oog te hebben voor de nieuwe motoren in 2026 en de technische regelementen. Ross is mede met Jean Todt en Michaël Schumachet gedurende VIJF wereldtitels bij Ferrari, de ziel van de scuderia geweest. Het heeft niets te maken met het wederzijdse ontslag-akkoord tussen de Scuderia en Mattias Binotto, maar dat is ondertussen teruggedraaid en Ferrari zal Ross Brawn hebben verzocht de vijf jaren terug te halen waarin het trio Michaël Schumacher, Jean Todt en Ross Brawn voor vijf wereldtitels zorgden voor de Duitser uit Kerpen. Jean Todt noemt Michaël Schumacher, zevenvoudig wereldkampioen zoals Lewis Hamilton, een "genius" in 2002. Feit is dat het trio op zich een genialiteit was met een ongeziene "Ordnüng muss Sein" dewelke de gekende vruchten heeft afgeworpen.
Toen Mercedes in 2009 niet meer officieel meedeed als gevolg van de instorting van Lehman Brothers in Wall Street en daarmee de hele wereldwijde bankcrisis (lees: bankfraude) aan het licht kwam, maakte Ross Brawn met toelating van Mercedes zijn "Brawn" waarmee Jenson Button in 2009 wereldkampioen werd. Hij draaide de F1 ondersteboven ! De financiële crisis gebeurde in 2008 en luidde meteen de geboorte in van de cryptomunten die voor de banken zo onder vuur liggen, maar waar ze zelf mee bezig zijn om een Europese Cryptomunt te maken zodat onze spaarcenten verdampen terwijl we er bijstaan. De F1-teams hebben er last van. Allemaal, met Mercedes op kop, door de inflatie, FTX failliet, Binance en andere volgen. In die sfeer zal de reus Ross Brawn Ferrari er weer bovenop moeten halen. Met het oog op 2026 als de zogezegde nieuwe motoren eraan komen. Voor de heldt thermisch, voor de andere helft elektrisch, met synthetische brandstof... Een vriendin van me - een degelijke laborante - zei me: "Zolang je iets verbrandt is er uitstoot van iets".
De F1 is in een serieuze beweging. Naar mijn gevoel in de eerste plaats oud (Alonso en Hamilton) tegen jong (Max Verstappen en George Russell). Dan volgt het budgettaire: de $145000 miljoen dollar worden aangetast door de inflatie. In mensentaal gezegd is dienen hoop geld niet meer genoeg om zich vooraan te bevinden. Red Bull en Aston Martin hebben over geïnvesteerd, maar anderen ook, iedereen wellicht omdat het "meedingen" anders niet meer ging. We gaan naar een nieuw seizoen toe. Max zal vermoedelijk de overhand houden. Hij is dit jaar terecht wereldkampioen, de eerste titel in 2021 blijft hoe dan ook beschadigd. Maar dat wordt vergeten. Mensen zijn bijzonder kort van geheugen. Tenzij het nieuwe anti-Alzheimer-medicament aanslaat. Maar het is nog ontzettend duur. Daarom ermee beginnen in de F1 waar sommigen - ik spreek uit eigen ervaring - ook tekenen van vergetelheid beginnen te vertonen... (Walter Rombauts)