Renault Clio en Clio Grandtour in de club onder 120 g/km
De Renault Clio en Clio Grandtour die uitgerust zijn met de 1.5dCi dieselmotor van 63 kW of 85 pk hebben sinds een tweetal maanden een uitstoot aan koolstofdioxyde die slechts 115 g/km bedraagt. Daarmee vergroten ze de club van auto's die minder dan 120 g/km CO2 uitstoten. Dank zij die motor die ook in Nissanmodellen is terug te vinden wordt een federale overheidskorting vorzien. Inwoners van het Waalse gewest krijgen daar bovenop nog eens een premie van 800 en bedrijven zullen over 5% extra aftrekbaarheid beschikken.
In de Renault Twingo levert die motor nog milieuvriendelijker cijfers af. Omdat die slechts 4,4 l/100 km verbruikt is de CO2-uitstoot slechts 104 g/km waarmee naar de benijdenswaardige 88 g/km van de Smart wordt geknipoogd. De prijzen van de Renault Clio en Clio Grandtour hebben nog steeds 16.500 als basis voor de Renault Clio dCi 85 "Expression", de driedeurs van de gamma.(wr)
Vorige week donderdag werkte Nicola Larini in de Chevrolet Cruze een perfecte workshop af op het Circuit Zolder met het oog op de ontvangst van het "World Touring Car Championship" in 2010. De zon was van de partij, de ex-F1-coureur zijn humeur ook en de Cruze draaide zijn geplande rondjes. Chevrolet blijft onder leiding van Eric Nève een belangrijke rol spelen in het WTCC. Chevrolet blijft overigens binnen het hele GM-verhaal een aparte rol spelen. Begin juli wist het merk bij monde van Yves De Cauwer dat de "Volt", de elektrische auto waaraan zoveel is gelegen, voor was op het geplande programma. Iedere week worden er een paar exemplaren gemaakt en direct" real time" ingezet in het drukke Amerikaanse verkeer. Vorige dagen werd er één gespot. Daarvan hier een real time beeld ! Een Chevrolet Volt in battle dress om volgend jaar in productie te gaan.
Het is geen boerenbedrog, maar er zit wel een geruststellend gevoel in de auto - net als het principe van de Ampera - omdat bij het legen van de accu na zo'n 400 km, een kleine verbrandingsmotor ervoor zorgt dat de batterijen weer kunnen opgeladen worden. Met een lege accu stranden is dus niet mogelijk. Actieradius wordt op die manier opgevoerd "naar wens". Maar zoals de Tesla's die enkel en alleen op die lithium-ion batterij rijden is het dus met de Volt en de Ampera niet gesteld. Het is een keuze.
De Chevrolet Volt kan - zoals de zaken nu staan -worden aangesloten op een 220v stopcontact om de accu op te laden. In drie uur zou de batterij weer vol zijn en GM maakt zich sterk dat het slechts 1 per nacht kost om de accu helemaal op te laden en een pure elektrische autonomie tot 60 km te waarborgen. Clean Week 2020 dat voor de tweede keer wordt georganiseerd tussen 5 en 9 mei 2010 in Zolder, hoopt zowel de Volt als de Opel Ampera te mogen verwelkomen binnen de groeiende lijst auto's die beantwoorden aan normen die al een eeuw geleden moesten zijn opgelegd.(Tekst en foto:Walter Rombauts)