Auto-Icoon Guy Moerenhout is synoniem van Abarth en Fiat. De legendarische rallyrijder heeft rond Abarth zijn gelijknamig museum in Lier uitgebouwd. Het is zijn levenswerk, een tempel die met veel respect moet worden betreden. Dat deden vele aanwezigen vorige zaterdag op de persconferentie die daar werd gegeven ter gelegenheid van de "Legend Boucles of Bastogne" die 2, 3 en 4 februari worden gereden. Guy Moerenhout's Racing Team neemt daaraan deel met drie...Lada's !!! Ze worden bestuurd door Guido Devreker met Guy Verhofstadt (Lada 1600 Rally), Guy Moerenhout met zijn trouwe navigator Filip de Munck (Lada VFTS 1) en Eric Vlaisloir met de ceo van Powerplus, Jeroen Nys (Lada VFTS 2).
Hoe komt nu een Lada in het Abarth-hart van Guy Moerenhout's imperium ? Om daarop te antwoorden moeten we teruggaan naar het jaar 1966 toen de toenmalige Russische regering een deal sloot met Fiat om op basis van de Fiat 124 een auto te kunnen bouwen in Rusland. In 1967 werd de fabriek opgericht in Toljatti aan de Wolga die vanaf 1971 "Zjigoeli's" (Lada's/Lada= "liefje") uitspuwde via een...270 km lange productielijn waaraan 120.000 mensen werkten. Lada's kwamen ook naar onze regionen en boden een prijselijke mobiliteit voor bescheiden beurzen. Weliswaar met als nadeel dat de auto zwaar was en mede daardoor veel brandstof verbruikte.
Lada komt in de recente geschiedenis opnieuw voor doordat Renault en Nissan langsheen hun nu twaalfjarige alliantie een "jointventure" aangingen met Avtovaz. Lada is dus bijlange niet dood. Het merk, uit Fiatgesternte ontstaan, is eerder aan een - bescheiden - verrijzenis toe. Die Italiaanse oorsprong op de Fiat 124 inspireerde Guy Moerenhouts sportgenialiteit om met drie exemplaren deel te nemen aan de (-snelle) regelmatigheidsrit die de "Legend Boucles of Bastogne" zijn.
De eerste dag wordt op verharde wegen gereden en de tweede dag op onverhard wegdek. Lada zal niet de perspubliciteit oogsten zoals dewelke is bereikt met de deelname aan Parijs-Dakar, toen geprepareerd door Porsche (!), maar pers was talrijk aanwezig in Lier om de drie auto's te doen schitteren zoals ze in Bastogne ook zullen trachten te doen. Meteen weten we waarom Lada te rijmen valt met Guy Moerenhout's Abarth- en Fiat-imperium. Afspraak in Bastogne voor de vierde "Boucles" aldaar sinds 2015.
Op de presentatie waren ook enkele andere Belgische autosportkanjers te begroeten, met name Willy Appélian en Eric Van Bourgonie. De eerste drukte zijn stempel in een Lotus op slalomkampioenschappen en oogstte één Belgische titel en twee kategorietitels. De tweede is een doorgewinterde rallynavigator van het hoogste kaliber zoals Georges Van Oosten en Eddy Nijs. Ze deden de Lada-voorstelling alle eer aan. Net als redacteurs Eric Janssen en Guy Depré van het blad "Icons" dat voer is voor puristen. (Walter Rombauts/foto's:wr)
SIR STIRLING MOSS TREKT ZICH TERUG UIT PUBLIEKE LEVEN
Wellicht de snelste Formule 1 coureur (-mogelijk wedijverend met Tazio Nuvolari) Sir Stirling Moss trekt zich omwille van een aanslepende ziekte terug uit het openbare leven. Hij is 88 jaar. Moss won 16 GP's en finishte viermaal tweede in het WK, maar werd nooit wereldkampioen. Die eer ging in zijn Mercedes-tijdperk naar de Argentijn Juan Manuel Fangio die vijf keer de wereldtitel binnenhaalde (1951, 1954, 1955, 1956 en 1957). Stirling Moss grootste exploten vallen wel te noteren in de Mille Miglia 1955 die hij met Jenkinson als navigator in een Mercedes won. Die navigator werd later F1-journalist en vertelde me op één van de GP's in de wereld over de rit van Brescia naar Brescia naast Moss.
"Ik durfde niet meer over het raampje kijken", zei hij, "ik deed het letterlijk in mijn broek". De legende wil dat de ontembare Stirling de Mercedes na de 1600 km racen ook nog eens naar Stuttgart naar de Mercedes-factory reed. Een ander exploot van Moss was de GP van Monaco 1961 waarin voor het eerst de Ferrari's met een "mid-rear-engine" reden (Ritchie Ginther en Phil Hill). Stirling Moss reed in een "ouwe" Lotus Climax van het Rob Walker team en was op het hart gedrukt "de kist" te sparen. Maar Moss kwam aan de leiding en verbeterde iedere ronde opnieuw het ronderecord.
Bij Walker in de pits was men radeloos en beduidde men de Brit telkens de auto te sparen. Vergeefs, het ging alsmaar sneller tot Ginther en Moss precies dezelfde snelste rondetijd draaiden in 1'36"3 over het toen 3,138 km lange stadslint in het Prinsdom dat nog honderd keer moest gerond worden. Moss werd als winnaar op de schouders gedragen. Toen Juan Manuel Fangio 80 werd reden ze ieder nog met de W196 in de Motodroom van Hockenheim.
Bij het weerzien vielen ze in elkaars armen, zeiden omzeggens niets tegen elkaar, keken in elkaars ogen en zagen de film van ieders leven in cinemascope voorbijflitsen. Sir Stirling Moss, nu getemd door de leeftijd, kijkt nu met vrouw Susie in intimiteit terug op een onbeschrijfelijk leven. Waarin het winnen van zijn home-GP in Silverstone in 1955 wellicht het langst zijn aandacht zal vasthouden.(Walter Rombauts/Foto's: Mercedes)
SERGEY SIROTKIN VERSCHALKT ROBERT KUBICA VOOR 2018-ZITJE BIJ WILLIAMS
Wie Felipe Massa bij Williams ging vervangen bleef de laatste open vraag om de hele bezetting van coureurs in de teams te kunnen overschouwen. Vandaag is de knoop doorgehakt. De Rus Sergey Sirotkin heeft de naar heroptreding snakkende Pool Robert Kubica verschalkt. De Rus rijdt voor Williams en de Pool is testrijder uit respect voor zijn vroegere verdienste en integer persoon. Daarmee is de bezetting voor het hele seizoen bekend. Lewis Hamilton, zopas nog in kwalijk licht gezet op de sociale media, blijft voor 2018 de te kloppen man. Voor zover de nieuwe eigenaars van de F1 niet teveel kermistoeren gaan uithalen.(wr/Foto:Mercedes)
Omdat het reglement van de F1 voor 2018 slechts drie krachtbronnen toelaat voor alle 21 races belooft het een hectisch seizoen te worden. Als de gridpenalty's niet worden afgeschaft zal de techniek eerder dan de rijkunst van de piloot de wereldkampioen bepalen. De nieuwe eigenaars van de Formule 1, het Amerikaanse Liberty Media, wil één en ander veranderen. Momenteel wordt beroep gedaan op topingenieur Ross Brawn om niet alles teveel door elkaar te gooien. Deze wordt bijgestaan door David Richards die poogt minstens de verlieslatende GP van Engeland op de kalender te houden.
Als in 2020 de "Concorde Akkoorden" met de FIA ten einde zijn, zal er in 2021 een kompleet nieuwe F1 ontstaan die erg "veramerikaniseerd" zal zijn. De vraag is of Liberty Media de intrinsieke historische industriële waarde van de hoogste autosportdiscipline zal kunnen waarborgen. Naar mijn gevoel is de kans groot dat de F1 in de Indy-richting zal neigen. Ook wordt al over een andere startgrid-opstelling gespeculeerd...Drie wagens naast elkaar op iedere rij, of drie, twee, drie...De eerste bocht zal iedereen kijken. Daarna zijn er mogelijk geen auto's meer, tenzij naast de asfalt her en der.
Nu al wordt gespeculeerd welke piloten uit de Indy de Haas' bolide's zouden kunnen bemannen... Doordenkende insiders zien zelfs een mogelijke (her-) verkoop door Liberty Media van de F1 ingeval zij de dialoog met de huidige motorenleveranciers Mercedes, Ferrari (Fiat), Renault en Honda, niet vlot kunnen trekken. Ferrari dreigde al met uit de discipline te stappen na 2020... Hoewel hij evengoed weet dat de Formula E geen F1-vervangende kansen heeft. Een terugkeer naar Le Mans is een andere zaak.
CEO van Fiat-Chrysler Sergio Marchionne kent maar al te goed de historische waarde van het Steigerende Paard, dat op de eerste GP na (13 juli 1950 in Silverstone) àlle GP's meedeed. De bigboss daar in Turijn accepteerde ook de Rus Daniil Kvyatt als testrijder in Fiorano. Marchionne waakt ook over de verschillende motorconcepten die na 2020 kunnen worden toegepast.
De huidige V6 Turbo Hybrid-motoren die sinds 2014 worden gebruikt - dicht tegen de 750 kW (1000 pk) zitten - worden niet met zekerheid behouden. Het elektrisch gedeelte is moeilijk om door te ontwikkelen en kost enorm, zeg maar téveel, geld, zo zei Adrien Newey van Red Bull onlangs nog. Het F1-seizoen is nog lang niet begonnen maar de intrigerende speculaties voor dit seizoen en dat van 2019 zijn volop aan gang.(Walter Rombauts/Foto:Renault)