Auto-Icoon Guy Moerenhout is synoniem van Abarth en Fiat. De legendarische rallyrijder heeft rond Abarth zijn gelijknamig museum in Lier uitgebouwd. Het is zijn levenswerk, een tempel die met veel respect moet worden betreden. Dat deden vele aanwezigen vorige zaterdag op de persconferentie die daar werd gegeven ter gelegenheid van de "Legend Boucles of Bastogne" die 2, 3 en 4 februari worden gereden. Guy Moerenhout's Racing Team neemt daaraan deel met drie...Lada's !!! Ze worden bestuurd door Guido Devreker met Guy Verhofstadt (Lada 1600 Rally), Guy Moerenhout met zijn trouwe navigator Filip de Munck (Lada VFTS 1) en Eric Vlaisloir met de ceo van Powerplus, Jeroen Nys (Lada VFTS 2).
Hoe komt nu een Lada in het Abarth-hart van Guy Moerenhout's imperium ? Om daarop te antwoorden moeten we teruggaan naar het jaar 1966 toen de toenmalige Russische regering een deal sloot met Fiat om op basis van de Fiat 124 een auto te kunnen bouwen in Rusland. In 1967 werd de fabriek opgericht in Toljatti aan de Wolga die vanaf 1971 "Zjigoeli's" (Lada's/Lada= "liefje") uitspuwde via een...270 km lange productielijn waaraan 120.000 mensen werkten. Lada's kwamen ook naar onze regionen en boden een prijselijke mobiliteit voor bescheiden beurzen. Weliswaar met als nadeel dat de auto zwaar was en mede daardoor veel brandstof verbruikte.
Lada komt in de recente geschiedenis opnieuw voor doordat Renault en Nissan langsheen hun nu twaalfjarige alliantie een "jointventure" aangingen met Avtovaz. Lada is dus bijlange niet dood. Het merk, uit Fiatgesternte ontstaan, is eerder aan een - bescheiden - verrijzenis toe. Die Italiaanse oorsprong op de Fiat 124 inspireerde Guy Moerenhouts sportgenialiteit om met drie exemplaren deel te nemen aan de (-snelle) regelmatigheidsrit die de "Legend Boucles of Bastogne" zijn.
De eerste dag wordt op verharde wegen gereden en de tweede dag op onverhard wegdek. Lada zal niet de perspubliciteit oogsten zoals dewelke is bereikt met de deelname aan Parijs-Dakar, toen geprepareerd door Porsche (!), maar pers was talrijk aanwezig in Lier om de drie auto's te doen schitteren zoals ze in Bastogne ook zullen trachten te doen. Meteen weten we waarom Lada te rijmen valt met Guy Moerenhout's Abarth- en Fiat-imperium. Afspraak in Bastogne voor de vierde "Boucles" aldaar sinds 2015.
Op de presentatie waren ook enkele andere Belgische autosportkanjers te begroeten, met name Willy Appélian en Eric Van Bourgonie. De eerste drukte zijn stempel in een Lotus op slalomkampioenschappen en oogstte één Belgische titel en twee kategorietitels. De tweede is een doorgewinterde rallynavigator van het hoogste kaliber zoals Georges Van Oosten en Eddy Nijs. Ze deden de Lada-voorstelling alle eer aan. Net als redacteurs Eric Janssen en Guy Depré van het blad "Icons" dat voer is voor puristen. (Walter Rombauts/foto's:wr)
SIR STIRLING MOSS TREKT ZICH TERUG UIT PUBLIEKE LEVEN
Wellicht de snelste Formule 1 coureur (-mogelijk wedijverend met Tazio Nuvolari) Sir Stirling Moss trekt zich omwille van een aanslepende ziekte terug uit het openbare leven. Hij is 88 jaar. Moss won 16 GP's en finishte viermaal tweede in het WK, maar werd nooit wereldkampioen. Die eer ging in zijn Mercedes-tijdperk naar de Argentijn Juan Manuel Fangio die vijf keer de wereldtitel binnenhaalde (1951, 1954, 1955, 1956 en 1957). Stirling Moss grootste exploten vallen wel te noteren in de Mille Miglia 1955 die hij met Jenkinson als navigator in een Mercedes won. Die navigator werd later F1-journalist en vertelde me op één van de GP's in de wereld over de rit van Brescia naar Brescia naast Moss.
"Ik durfde niet meer over het raampje kijken", zei hij, "ik deed het letterlijk in mijn broek". De legende wil dat de ontembare Stirling de Mercedes na de 1600 km racen ook nog eens naar Stuttgart naar de Mercedes-factory reed. Een ander exploot van Moss was de GP van Monaco 1961 waarin voor het eerst de Ferrari's met een "mid-rear-engine" reden (Ritchie Ginther en Phil Hill). Stirling Moss reed in een "ouwe" Lotus Climax van het Rob Walker team en was op het hart gedrukt "de kist" te sparen. Maar Moss kwam aan de leiding en verbeterde iedere ronde opnieuw het ronderecord.
Bij Walker in de pits was men radeloos en beduidde men de Brit telkens de auto te sparen. Vergeefs, het ging alsmaar sneller tot Ginther en Moss precies dezelfde snelste rondetijd draaiden in 1'36"3 over het toen 3,138 km lange stadslint in het Prinsdom dat nog honderd keer moest gerond worden. Moss werd als winnaar op de schouders gedragen. Toen Juan Manuel Fangio 80 werd reden ze ieder nog met de W196 in de Motodroom van Hockenheim.
Bij het weerzien vielen ze in elkaars armen, zeiden omzeggens niets tegen elkaar, keken in elkaars ogen en zagen de film van ieders leven in cinemascope voorbijflitsen. Sir Stirling Moss, nu getemd door de leeftijd, kijkt nu met vrouw Susie in intimiteit terug op een onbeschrijfelijk leven. Waarin het winnen van zijn home-GP in Silverstone in 1955 wellicht het langst zijn aandacht zal vasthouden.(Walter Rombauts/Foto's: Mercedes)
SERGEY SIROTKIN VERSCHALKT ROBERT KUBICA VOOR 2018-ZITJE BIJ WILLIAMS
Wie Felipe Massa bij Williams ging vervangen bleef de laatste open vraag om de hele bezetting van coureurs in de teams te kunnen overschouwen. Vandaag is de knoop doorgehakt. De Rus Sergey Sirotkin heeft de naar heroptreding snakkende Pool Robert Kubica verschalkt. De Rus rijdt voor Williams en de Pool is testrijder uit respect voor zijn vroegere verdienste en integer persoon. Daarmee is de bezetting voor het hele seizoen bekend. Lewis Hamilton, zopas nog in kwalijk licht gezet op de sociale media, blijft voor 2018 de te kloppen man. Voor zover de nieuwe eigenaars van de F1 niet teveel kermistoeren gaan uithalen.(wr/Foto:Mercedes)
Omdat het reglement van de F1 voor 2018 slechts drie krachtbronnen toelaat voor alle 21 races belooft het een hectisch seizoen te worden. Als de gridpenalty's niet worden afgeschaft zal de techniek eerder dan de rijkunst van de piloot de wereldkampioen bepalen. De nieuwe eigenaars van de Formule 1, het Amerikaanse Liberty Media, wil één en ander veranderen. Momenteel wordt beroep gedaan op topingenieur Ross Brawn om niet alles teveel door elkaar te gooien. Deze wordt bijgestaan door David Richards die poogt minstens de verlieslatende GP van Engeland op de kalender te houden.
Als in 2020 de "Concorde Akkoorden" met de FIA ten einde zijn, zal er in 2021 een kompleet nieuwe F1 ontstaan die erg "veramerikaniseerd" zal zijn. De vraag is of Liberty Media de intrinsieke historische industriële waarde van de hoogste autosportdiscipline zal kunnen waarborgen. Naar mijn gevoel is de kans groot dat de F1 in de Indy-richting zal neigen. Ook wordt al over een andere startgrid-opstelling gespeculeerd...Drie wagens naast elkaar op iedere rij, of drie, twee, drie...De eerste bocht zal iedereen kijken. Daarna zijn er mogelijk geen auto's meer, tenzij naast de asfalt her en der.
Nu al wordt gespeculeerd welke piloten uit de Indy de Haas' bolide's zouden kunnen bemannen... Doordenkende insiders zien zelfs een mogelijke (her-) verkoop door Liberty Media van de F1 ingeval zij de dialoog met de huidige motorenleveranciers Mercedes, Ferrari (Fiat), Renault en Honda, niet vlot kunnen trekken. Ferrari dreigde al met uit de discipline te stappen na 2020... Hoewel hij evengoed weet dat de Formula E geen F1-vervangende kansen heeft. Een terugkeer naar Le Mans is een andere zaak.
CEO van Fiat-Chrysler Sergio Marchionne kent maar al te goed de historische waarde van het Steigerende Paard, dat op de eerste GP na (13 juli 1950 in Silverstone) àlle GP's meedeed. De bigboss daar in Turijn accepteerde ook de Rus Daniil Kvyatt als testrijder in Fiorano. Marchionne waakt ook over de verschillende motorconcepten die na 2020 kunnen worden toegepast.
De huidige V6 Turbo Hybrid-motoren die sinds 2014 worden gebruikt - dicht tegen de 750 kW (1000 pk) zitten - worden niet met zekerheid behouden. Het elektrisch gedeelte is moeilijk om door te ontwikkelen en kost enorm, zeg maar téveel, geld, zo zei Adrien Newey van Red Bull onlangs nog. Het F1-seizoen is nog lang niet begonnen maar de intrigerende speculaties voor dit seizoen en dat van 2019 zijn volop aan gang.(Walter Rombauts/Foto:Renault)
Belgisch beroepsautocoureur Nico Verdonck is in een Ford GT3 Lamda vijftiende geworden in de 24 Uren van Dubai. Tom Boonen eindigde met zijn team negenveertigste op 91 ronden van de winnaars. Dat waren...Abdulaziz Al Faisal-Hubert Haupt, Yelmer Buurman en Gebriele Piana. Ze gebruikten daarvoor een Mercedes AMG GT3 waarmee ze 606 ronden aflegden. Naast Nico Verdonck finishte een andere Belg, amateurpiloot Dries Vanthoor in een Audi R8 LM zevende. Tom Boonen heeft het uiteraard op de fiets gekund, maar aan een stuurtje draaien op vier wielen is duidelijk niet hetzelfde. Misschien trappers in de auto bijzetten ? (wr)
GUY MOERENHOUT'S...LADA SPORT HISTORIC ZAL SCHITTEREN ROND BASTOGNE
Guy Moerenhout, bezieler van het "Abarth Squadra Storica" team tevens houder van het Abarth Works Museum in Lier, is één van de grootste autosportpuristen van Belgenland. Hij heeft een indrukwekkend palmares, behoort technisch tot de meest begaafden, en is het eerste weekend van februari van de partij voor de "Legend Boucles de Bastogne". Dat is de regelmatigheidsrit die de "Legend Boucles de Spa" vervangt sinds 2015 in de streek rond Bastogne.
De "Legend Boucles de Bastogne" worden over twee dagen gereden. De eerste dag - zaterdag - zijn er negen proeven en zondag nog eens zoveel maar dan alleen op onverhard terrein. Er worden plusminus 200 deelnemers verwacht die allemaal een rallywagen voor 1986 in lijn brengen. Het Abarth Squadra Storica van Guy Moerenhout is ieder jaar een blikvanger. Maar dit jaar wilde de rallyvirtuoos eens iets speciaals.
Hij brengt drie auto's aan de start, maar geen Fiat's. Wel een...afgeleide daarvan: de Lada. De Russische autoindustrie heeft met deze auto aldaar mobiliteit gepromoveerd, terwijl het merendeel van de kopers niet heeft beseft dat de Lada afstamde van de Fiatstal. Overigens heeft het merk soms hoge ogen gegooid, denk maar aan de door Porsche getunede Lada die furore maakte in de vroegere, echte Parijs-Dakar's. Maar nu terug naar Bastogne.
Er zijn drie teams voor drie wagens. Een Lada VFTS 1, die door Guy Moerenhout wordt bestuurd en zijn trouwe bijrijder Filip de Munck aan zijn zijde heeft. In de tweede auto, een Lada VFTS 2 zit Eric Vlaisloir met Jeroen Nys in het navigatorzitje. De derde Lada, een 1600 Rally, wordt gereden door politieker Guy Verhofstadt met naast zich Guido Devreker als navigator. Deze laatste is gewoonlijk weer te vinden achter stuurrad - ooit won hij o.a. de 24 Uren van Zolder - maar dit keer wisselt hij van plaats.
Zijn kennis van autowedstrijden zal zeker bijdragen om samen met het "Lada Sport Historic"-team hoog te scoren. Blikvanger blijft evenwel Guy Moerenhout wiens verdiensten in de Belgische autosport slechts met de grootsten te vergelijken zijn. Wellicht worden de "Legend Boucle de Bastogne" nog een parel op de alsmaar zwaarder wegende kroon van zijn levenswerk.(Walter Rombauts/Foto's:Abarth Works Museum in Lier)
OOIT GEDACHT DAT DIT ENKEL EEN AUTOBLOG ZOU ZIJN !
De grenzen worden overschreden. Door iedereen. Dwars en weerwaarts. Ik heb het nooit voor mogelijk gehouden dat de debiliteit het zou winnen van het verstand. Maar het is nu een feit ! Autonieuws is verkracht. Niet meer door goedbetaalde en pientere PR-mensen, maar door de sociale media zelf. Ik sta op het punt - na 48 jaar beroeps-autojournalistiek - een nieuwe auto te kopen. Bob Lutz, de ex-GM en Fodrbaas, die zoals heel de wereld gek was op porno, heeft het duidelijk gezegd: al wat NU ronrijdt is schroot. Morgen vertel ik verder de naakte waarheid. Sorry voor het naakte in deze herboren puriteinse wereld.(wr)
Op 29 december 2013 kreeg zevenvoudig wereldkampioen F1 op 45-jarige leeftijd een ski-ongeval nabij Grenoble. De Duitser is sindsdien niet meer in het openbaar te zien geweest. Nu, vier jaar later, verkeerd de hele wereld nog in het ongewisse over zijn gezondheidstoestand. Misschien is het juist te veronderstellen dat de naaste familie dit los van de Formule 1 ziet en het als een van de (pers-) wereld een afgesloten hoofdstuk vindt. Ook aan zoon Mick die in het spoor van vader tracht te geraken werd gevraagd niets daarover te vertellen. Menselijk.(wr)
VAN HAMILTON MOGEN DE F1'S NA 2020 OPNIEUW RAKETWAGENS WORDEN
Tijdens de talrijke recepties waarop de viervoudige wereldkampioen Lewis Hamilton de geziene gast is, wordt uiteraard heftig gediscussieerd over de nabije toekomst van de Formule 1. Vooral over het seizoen 2021, het jaar nadat de Concorde Accoorden" zullen zijn vervallen en de nieuwe eigenaars vrij spel hebben in alle richtingen om de F1 een nieuw gezicht te geven. Chase Carey, ceo van Liberty Media, maakt er geen geheim van dat de toekomstige F1 een "Barnum-embryo" in zich draagt. De enige die zich daarin verstandelijk kan mengen is Ross Brawn. Dat is bruutweg gezegd de "opvolger" van Bernie Ecclestone, met dewelke hij altijd in de clinch lag. Beide heren mochten elkaar niet.
Raar is wel dat én coureurs, én organisatoren krachtiger, snellere F1's willen en dat die vooral een "snelheidsbeeld" moeten overdragen naar het publiek. Lewis Hamilton gaf het grif toe dat hij daar voor te vinden is. Vliegende sigaren, een beetje zoals de raketauto die Opel én andere constructeurs in hun rijke geschiedenis bouwden. Gedaan dus met het aerodynamisch raffinement van een genie als Adrien Newey. Eerder brute raketkracht, met stoten in de rug, met wat minder "downforce", dikkere banden en met Halo-overkapping...Hallo ?
Wie de toekomst-ontwerpen voor 2025 van de Formule 1 wagens heeft gezien, die weet dat 67 historische jaren zijn afgesloten en een circusgeschiedenis begint. Clowns zijn er genoeg te vinden in die glitterzeepbel. Maar de kunstenaars van de lach moeten het vaak van lachwekkenden, felgekleurde attributen hebben als te grote groene schoenen, grote rode neuzen, te grote jassen met schreeuwend ruitdesign... Hun echte ontroering verwekkende lach komt vaak van de melancholie, zeg maar ei zo na de nostalgie. Maar gezien de vergrijzing van de puristen in de historische F1 tot 2020 zullen de nostalgisten uitsterven en dikbetaalde maar zo ver van het publiek staande "piloten" (zeker geen autocoureurs meer) hun show opvoeren. Een nieuwe geschiedenis van de F1 zal dan in 2021 zijn aangevangen.(Walter Rombauts)
NOSTALGIE: ALS GILBERT STAEPELAERE HET NIET KAN...WIE DAN WEL ?
Nostalgie uit de Gazet van Antwerpen van 24 november 1974: Over de "Rally De Drie Zustersteden 1974". De twee bladijden zijn in bijlage en op het originele maquette-papier van de krant geschreven. Uiteraard met een oude schrijfmachine die geen fouten toeliet en het manuscript een authentiek uiterlijk geeft, samen met "de tand des tijds". (Walter Rombauts)
RENAULT MAAKT MET DAIMLER NIEUWE 1,3 LITER TURBO-MOTOR
In de basisconfiguratie levert de nu voorgestelde viercilindermotor van 1330 cm3 met variabele sturing en een directe inspuiting met 250 bar volgens de Renault-specificaties als TCe 115 pk vermogen en een maximaal koppel van 220 Nm. De volgende vermogenstrap is de TCe 140 met 140 pk en 240 Nm. Dan is er nog het "summum" van de kleine viercilinder met 160 pk en 260 Nm. In eerste instantie zal een handgeschakelde zesversnellingsbak worden aangeboden. Maar het zal niet lang duren eer de zevengangige automaat met dubbelkoppeling van Daimler in het aanbod zal zitten. De nieuwe motoren worden in het Spaanse Valladolid geproduceerd en zijn begin 2018 bestemd voor de Scénic en de Grand Scénic. (Walter Rombauts/Foto:Renault-Daimler)
NOSTALGIE: HET ANTIDIEFSTALSYSTEEM VAN DE OPEL OMEGA 1993
Hedendaagse ingenieurs verslikken zich erin van het lachen. Maar 24 jaar geleden, om precies te zijn in december 1993, snoefde Opel nog met dit antidiefstalsysteem. De contactsleutel (rood 4) zendt een infrarode straal uit. Spanveren (blauw 1) houden de portieren, het kofferdeksel en de motorkap gesloten en controleren ook de radio.. De infraroodstralen nemen ook trillingen in het interieur waar. Er is natuurlijk ook een systeem dat verhindert dat de motor kan worden gestart (groen 3). En ingeval van inbraak geven de visuele signalen en de vier pinkers een niet te miskennen alarm. Dat was in de Opel Omega 1993, pure nostalgie.(Walter Rombauts/Schema:wr)
Mazda stelt zijn volledige gamma tentoon op het Autosalon van Brussel 2018 in Paleis 6, met een Belgische première voor de deze zomer gelanceerde gloednieuwe Mazda CX-5. De Mazda MX-5 RF wordt bovendien geshowed in de Premium Hall.
Mazda stelt niet minder dan 14 auto's voor op een niet eerder geziene standoppervlakte van 1400 m2. Dus de Mazda 2, de Mazda 3 Hatchback en Sedan, de CX-3, de MX-5 RF, Roadster en 160 Edition. Ten slotte ook de fonkelnieuwe Mazda 6 Sedan en de hogergenoemde CX-5. Het Autosalon van Brussel vindt plaats van 11 t/m 21 januari 2018 op de Heizel(wr)
Het ging Renault niet voor de wind in Hong Kong. Terwijl D. Abt voor Audi de overwinning in de wacht sleepte, geholpen door de rode vlag, was het S. Bird van DS Virgin Racing die de tweede koers vandaag zondag op zijn naam schreef. Hij ging een schitterende J.Vergne vooraf terwijl Nick Heidfeld van Mahindra-racing derde werd. Nicolas Prost lukte slechts een negende plaats en de kampioen, de Zwitser Sebastien Buemi, beiden in de Renault e-dams, werd pas elfde. De superpole zag Vergne als auteur. Daarmee is het vierde seizoen op gang gevonkt. Nico Rosberg heeft belangstelling in de Formula E en ook de naam van Felipe Massa wordt genoemd.(wr)
Het vierde Formula E - seizoen 2017/2018 is gisteren begonnen in Hong Kong met een icidentenrijke eerste race. Wereldkampioen Sebastien Buemi reed in de Renault Z.E. van e-dams met 1'03"310 de snelste oefentijd. Maar de race zelf was chaotisch. Toen een Venturi de hele baan blokkeerde kwam voor de eerste keer in de geschiedenis van de Formula E een rode vlag boven die alles stopte. Daardoor werd Buemi 19de en Nicolas Prost 6de. Viervoudig wereldkampioen Alain Prost, mede-eigenaar van het team, liet weten voor de tweede race (vandaag zondag) betere kaarten te zullen trekken.(wr)
ALFA ROMEO KOMT IN 2018 WEER IN F1 MET LABEL OP SAUBER
Het is al lang de wens van Sergio Marchionne, ceo van Fiat-Chrysler, dat Alfa Romeo zou terugkeren in de Formule 1. "Image-building" schijnt het merk heus nodig te hebben. Volgend jaar is het zover. Alfa Romeo zal als "label" te zien zijn op de renwagens van Sauber. De motoren zullen van Ferrari komen. De hamvraag is of Alfa Romeo in de nabije toekomst een eigen auto zal ontwikkelen. Mogelijk is dat gepland voor 2021, het eerste jaar dat verlost is van de befaamde "Concorde-akkoorden" en de Formule 1 een geheel nieuwe gezicht zal krijgen.
Volgend jaar (2018) in maart zullen we de bolides met het "Halo-systeem" aan de start zien. De driehoekige veiligheidsbeugel geeft een "horrorbeeld" aan de renwagens en de puristen vinden het stuk voor stuk maar niets. Met Niki Lauda en Lewis Hamiton op kop. Maar de FIA besliste en is tot nader order de sportwetgevende macht in de autosport.
Ondertussen heeft het Zwitserse team zijn renwagen voorgesteld met het Alfa Romeo-embleem. Als coureurs zijn de Zweed Ericsson (27) en de Monegask Charles Leclerc (20) voor 2018 aangeduid. Ten nadele van de Duitser Pascal Wehrlein die op zoek moet bij o.a. Williams. Daar ziet hij echter de Pool Kubica, de Rus Sirotkin en Kvyatt voor zich in de rij staan. Mogelijk wordt het voor hem opnieuw DTM en hier of daar testrijder in de F1. De Italiaan Giovinazzi wordt testrijder bij Sauber en moet nog wat geduld oefenen voor een vast zitje. Charles Leclerc wordt als dé belofte gezien en na al één seizoen zou hij in 2019 mogelijk doorschuiven naar Ferrari om Kimi Räikkönen te vervangen.(Walter Rombauts/Foto:Fiat)
VIERDE FORMULA E-SEIZOEN START DIT WEEKEND IN HONG KONG
Zaterdag en zondag wordt de eerste en tweede manche gereden van de eGP van Hong Kong. Daarmee van het vierde kampioenschap 2017/2018 aan waarin Renault met zijn Z.E.17 zijn drievoudige titel verdedigt in de discipline. Coureurs zijn andermaal Sebastien Buemi en Nicolas Prost. Eerst genoemde Zwitser heeft al de twee GP's in Hong Kong gewonnen en gaat door als de te verslaan favoriet. De omloop is gesitueerd aan het "Central Harbourfront" en telt tien bochten waarvan twee haarpinnen.
Zaterdag wordt de eerste race over 43 ronden gereden en zondag de tweede over 45 ronden. 2018 is een kantelmoment in een zeer bevochten specialiteit met vooral Renault e-dams tegen Audi en het lanceren van een geheel nieuw elektrisch éénzittersconcept. De betrachting is een volledige koers te rijden met één batterij. Eens dit is ingevuld wordt gedacht de lengte van een GP op te voeren.(Walter Rombauts/Foto:Renault)
VALTTERI BOTTAS KRIJGT DERDE SEIZOENZEGE CADEAU VAN HAMILTON
De Fin Valtteri Bottas heeft met Mercedes de GP van Abu Dhabi gewonnen voor viervoudig wereldkampioen Lewis Hamilton. Het is een saaie race geweest, op de bandenwissel na, trainingsnelste Bottas van start tot finish aan de leiding. Met naar het einde toe zijn ploegmaat Lewis die tot op iets minder dan 2" seconden van de Fin kwam.
Bij wijze van groet zou men kunnen zeggen, want de Brit liet zich terug top op 4" afzakken om tweede te worden. Mogelijk gaf hij zijn ploegmaat de zege "cadeau" voor de bewezen diensten gedurende een héél lang en moeilijk seizoen. Mercedes is door het tweetal weerom en voor de vierde maal wereldkampioen bij de constructeurs geworden.
De rest van de race samenvatten is simpel. Onze Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Honda) werd twaalfde en neemt afscheid van de Hondamotor om volgend jaar met een Renaultkrachtbron een beter F1-seizoen bij Mc Laren te rijden. Vettel en Räikkönen, derde en vierde zagen hun Steigerende Ferrari's op ruim 20" van de Mercedessen gereden. Max Verstappen (Red Bull) reed braaf naar de vijfde plaats, terwijl zijn ploegmaat Daniël Ricciardo in de 21ste van 55 ronden met een hydraulica-probleem moest opgeven.
Bij Renault is iedereen gelukkig dat Nico Hülkenberg zesde werd - in weerwil van een 5"-straf - en daarmee ook de zesde plaats in de constructeursstand voor de Franse autobouwer verzekerde. Het verschil in prijzengeld tussen zesde en zevende plaats bedraagt...9 miljoen dollar... Felipe Massa (Williams) reed zich in zijn laatste race nog in de punten. De kaarten liggen duidelijk op tafel. Nu begint het Wereldkampioenschap Formule 1 2018.(Walter Rombauts)
De Fin Valtteri Bottas heeft met Mercedes in 1'36"231 zijn vierde pole-position gereden. Hamilton werd nochtans in zijn plaats verwacht want de nieuwe viervoudige wereldkampioen - met goud op de nieuwe helm - domineerde de FP2 en FP3. De eerste vrije oefeningen (Free Practice 1) FP1 moest hij aan eveneens viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel (Ferrari) laten. In de race van morgen over 55 ronden van 5,554 km op het Circuit Yas Marinas zal Valtteri Bottas nog pogen vice-wereldkampioen te worden ten nadele van Sebastien Vettel die nu nog tweede staat in de WK-stand. Natuurlijk zal de Duitser dat niet zomaar laten gebeuren. Maar met explosieve startrijen is iedere GP kompleet onvoorspelbaar geworden. Er is nog een ander spanningsveld in Abu Dhabi: tussen Mercedes en Hamilton over een contract voor 2019. De big-boss van Mercedes, Dieter Zetsche krijgt bijna een hartinfarct bij de gedachte dat de Brit in 2019 naar Ferrari zou trekken.
Naar verluidt zou de ceo van Fiat-Chrysler, Sergio Marchionne, daar niet vies van zijn. Dus wordt Lewis Hamilton 45 miljoen euro voor een jaar geboden. Dit weekend zou dat in Abu Dhabi worden getekend, tenzij Lewis nog iets meer kan verzilveren door langer poker te spelen. Hij is de beste coureur van het ogenblik, lacht om de "Paradise Papers" waarin zijn naam op de lijst staat, net als die van Guy Verhofstadt. Die is er niet op geraakt door stuurkunst, eerder door volksverlakkerij, een héél andere kunst. Lewis Hamilton denkt aan een vijfde wereldtitel zoals Juan Manuel Fangio die in 1954 na enkele races bij Mercedes een eerste keer €1500 kreeg....Hij was dan al wereldkampioen geworden in 1951 met...Alfa Romeo.
Of hoe de F1 van gedaante is veranderd op 67 jaar. In 1978 stichtte Bernie Ecclestone (87) de Formule One Constructor Association (FOCA) die even in de clinch ging met de FIA in Parijs. Maar Ecclestone won het pleit en kreeg gedaan dat televisierechten ontstonden, dat de eerder van mecenassen afhankelijke autocoureurs, betaald werden en de teams naar prestaties uit de bijeen gebrachte pot werden betaald. Nu is iedereen in de Formule 1, mits enige functie, gewoon steenrijk. Morgen is er de GP van Abu Dhabi, de laatste race van het seizoen en die van Felipe Massa. In een decor als een fata morgana, zoals de wereld er voor ieder mens zou moeten uitzien.
Eén waarin welstellend zijn de norm is en niet de armoe de abnorm zoals hier in ons Oude Continent. In 2018 krijgen de bolide's het door de FIA doorgeduwde Halo-systeem, een driehoekige kooi boven het hoofd van de coureur. Draconisch gezicht. In 2020 lopen de Concord Accoorden af. Daarna doet het Amerikaanse Liberty Media, sinds maart 2017 nieuwe eigenaar van "de grot van Ali Baba" met de F1 wat ze willen. Mogelijk houdt Ross Brawn nog een laatste restje historiek overeind, want de kans groeit dat tegen die tijd na de aankomst een coureur met een simpele dozen-opener uit zijn bolide wordt bevrijd. (Walter Rombauts/Foto: Mercedes en wr)
WE LEVEN NAAR DE LAATSTE RACE F1 TOE VAN 2017: ABU DHABI.
Vrijdag beginnen de eerste vrije trainingen voor de GP van Abu Dhabi, de laatste GP van een bewogen 2017 in de Formule 1. Er is veel gebeurd in dit jaar. CVC (Bernie Ecclestone) heeft de F1 voor 31 miljard dollar aan het Amerikaanse Liberty Media verkocht. De Brit die in 1979 met de Formule One Constructor Association (FOCA) de moderne fysionomie van de sinds 1950 historische F1 bepaalde, mocht aanvankelijk nog één jaar CEO blijven.
Maar big-boss van Liberty Media, Chase Casey, had ook jong bloed nodig. Dat vond hij in het motorengenie Ross Brawn. In de 67 jaar historische F1 die teneinde lopen in 2020 met het einde van de Concorde Agreements met de FIA, bleken Ross en Bernie nogal wat wrijvingen te hebben gekend. Op de vraag van de Amerikanen of Ross Brawn het nieuwe "Bernie-gezicht" wou worden, gaf Brawn een ja, gekoppeld aan de voorwaarde dat Bernie Ecclestone (86) per direct aan de deur zou worden gezet. Zo geschiedde.
Als in 2020 de Concorde-Accoorden een einde nemen ontstaat er een nieuw tijdperk in de post-historische Formule 1. Liberty Media wil eenvoudiger motoren en meer autoconstructeurs betrekken in de F1. Ross Brawn kan voor de motoren-inbreng zorgen. Liberty Media poogt nieuwe constructeurs te vinden. Momenteel zijn de betrokken automerken Mercedes, Renault, Honda, en Ferrari (Fiat). De aantrekkingskracht van de F1 op autoconstructeurs is niet meer zo groot. Wegens kostprijs, het verhoogde Barnumgehalte van de Amerikanen en het naderend einde van de doorontwikkeling van de verbrandingsmotoren, benzine én diesel.
De Formula E - puur elektrische éénzitters - kent een stijgende populariteit. Jaguar, Renault, Audi en andere Mercedessen zijn méér dan geïnteresseerd. Renault domineerde met het e-dams-team de eerste drie seizoenen. Ze wonnen zowel de coureurs- als de constructeurtitel. Nu het vierde seizoen zich aandient en de Formule E ook volledig van gedaante zal veranderen trekt Renault zich als sponsor van het e-damsteam terug. Maar blijft actief in de Formula E waarin grote namen rijden zoals Sebastien Buemi (drievoudig kampioen), Nelson Piquet jr, Nicolas Prost, en het lijstje zal weldra nog kunnen aangevuld worden met mogelijk Felipe Massa, Jenson Button en andere Rubens Barrichello's die de F1 hebben verlaten. Er is een boeiende story hierin op komst.
Renault dat straks 117 jaar in de hoogste regionen van de autosport tuft, blijft een vaste waarde in de Formule 1. Volgend jaar maakt Mc Laren van een Renault 1,6 liter V6 Turbo gebruik om de Honda te vergeten die het merk heeft belachelijk gemaakt. Renault's eigen team dingt opnieuw naar overwinningen in 2018. Renault verzamelde 11 wereldkampioens-titels, 12 Constructeurtitels en won 172 GP' met 24 verschillende autocoureurs.
Los daarvan heeft Renault - dat auto's maakt sinds...1898 - zich een prominente plaats verworven in de productie van Elektrische Voertuigen (EV's= Electrical Vehicles) en er wereldwijd al 120.000 van verkocht. Renault is Europees leider in de elektrische auto met de ZOE en de Twizy terwijl ze in de bestelwagens aanwezig zijn met de Kangoo Z.E. Deze EV's steken schril af tegen de glitter van Tesla maar bieden wel veel concretere gebruiksvoorwaarden dan de Californische gigant. Al was het alleen al maar de prijs. Als vrijdag de GP van Abu Dhabi begint, speelt dit alles onderhuids industrieel mee. Omdat de de door de FIA gereglementeerde autosport een industrieel schaakspel is met de naam geld.(Walter Rombauts/Foto's: Renault, Mazda en Tesla)