Tijdens de talrijke recepties waarop de viervoudige wereldkampioen Lewis Hamilton de geziene gast is, wordt uiteraard heftig gediscussieerd over de nabije toekomst van de Formule 1. Vooral over het seizoen 2021, het jaar nadat de Concorde Accoorden" zullen zijn vervallen en de nieuwe eigenaars vrij spel hebben in alle richtingen om de F1 een nieuw gezicht te geven. Chase Carey, ceo van Liberty Media, maakt er geen geheim van dat de toekomstige F1 een "Barnum-embryo" in zich draagt. De enige die zich daarin verstandelijk kan mengen is Ross Brawn. Dat is bruutweg gezegd de "opvolger" van Bernie Ecclestone, met dewelke hij altijd in de clinch lag. Beide heren mochten elkaar niet.
Raar is wel dat én coureurs, én organisatoren krachtiger, snellere F1's willen en dat die vooral een "snelheidsbeeld" moeten overdragen naar het publiek. Lewis Hamilton gaf het grif toe dat hij daar voor te vinden is. Vliegende sigaren, een beetje zoals de raketauto die Opel én andere constructeurs in hun rijke geschiedenis bouwden. Gedaan dus met het aerodynamisch raffinement van een genie als Adrien Newey. Eerder brute raketkracht, met stoten in de rug, met wat minder "downforce", dikkere banden en met Halo-overkapping...Hallo ?
Wie de toekomst-ontwerpen voor 2025 van de Formule 1 wagens heeft gezien, die weet dat 67 historische jaren zijn afgesloten en een circusgeschiedenis begint. Clowns zijn er genoeg te vinden in die glitterzeepbel. Maar de kunstenaars van de lach moeten het vaak van lachwekkenden, felgekleurde attributen hebben als te grote groene schoenen, grote rode neuzen, te grote jassen met schreeuwend ruitdesign... Hun echte ontroering verwekkende lach komt vaak van de melancholie, zeg maar ei zo na de nostalgie. Maar gezien de vergrijzing van de puristen in de historische F1 tot 2020 zullen de nostalgisten uitsterven en dikbetaalde maar zo ver van het publiek staande "piloten" (zeker geen autocoureurs meer) hun show opvoeren. Een nieuwe geschiedenis van de F1 zal dan in 2021 zijn aangevangen.(Walter Rombauts)
|