VAN HAMILTON MOGEN DE F1'S NA 2020 OPNIEUW RAKETWAGENS WORDEN
Tijdens de talrijke recepties waarop de viervoudige wereldkampioen Lewis Hamilton de geziene gast is, wordt uiteraard heftig gediscussieerd over de nabije toekomst van de Formule 1. Vooral over het seizoen 2021, het jaar nadat de Concorde Accoorden" zullen zijn vervallen en de nieuwe eigenaars vrij spel hebben in alle richtingen om de F1 een nieuw gezicht te geven. Chase Carey, ceo van Liberty Media, maakt er geen geheim van dat de toekomstige F1 een "Barnum-embryo" in zich draagt. De enige die zich daarin verstandelijk kan mengen is Ross Brawn. Dat is bruutweg gezegd de "opvolger" van Bernie Ecclestone, met dewelke hij altijd in de clinch lag. Beide heren mochten elkaar niet.
Raar is wel dat én coureurs, én organisatoren krachtiger, snellere F1's willen en dat die vooral een "snelheidsbeeld" moeten overdragen naar het publiek. Lewis Hamilton gaf het grif toe dat hij daar voor te vinden is. Vliegende sigaren, een beetje zoals de raketauto die Opel én andere constructeurs in hun rijke geschiedenis bouwden. Gedaan dus met het aerodynamisch raffinement van een genie als Adrien Newey. Eerder brute raketkracht, met stoten in de rug, met wat minder "downforce", dikkere banden en met Halo-overkapping...Hallo ?
Wie de toekomst-ontwerpen voor 2025 van de Formule 1 wagens heeft gezien, die weet dat 67 historische jaren zijn afgesloten en een circusgeschiedenis begint. Clowns zijn er genoeg te vinden in die glitterzeepbel. Maar de kunstenaars van de lach moeten het vaak van lachwekkenden, felgekleurde attributen hebben als te grote groene schoenen, grote rode neuzen, te grote jassen met schreeuwend ruitdesign... Hun echte ontroering verwekkende lach komt vaak van de melancholie, zeg maar ei zo na de nostalgie. Maar gezien de vergrijzing van de puristen in de historische F1 tot 2020 zullen de nostalgisten uitsterven en dikbetaalde maar zo ver van het publiek staande "piloten" (zeker geen autocoureurs meer) hun show opvoeren. Een nieuwe geschiedenis van de F1 zal dan in 2021 zijn aangevangen.(Walter Rombauts)
NOSTALGIE: ALS GILBERT STAEPELAERE HET NIET KAN...WIE DAN WEL ?
Nostalgie uit de Gazet van Antwerpen van 24 november 1974: Over de "Rally De Drie Zustersteden 1974". De twee bladijden zijn in bijlage en op het originele maquette-papier van de krant geschreven. Uiteraard met een oude schrijfmachine die geen fouten toeliet en het manuscript een authentiek uiterlijk geeft, samen met "de tand des tijds". (Walter Rombauts)
RENAULT MAAKT MET DAIMLER NIEUWE 1,3 LITER TURBO-MOTOR
In de basisconfiguratie levert de nu voorgestelde viercilindermotor van 1330 cm3 met variabele sturing en een directe inspuiting met 250 bar volgens de Renault-specificaties als TCe 115 pk vermogen en een maximaal koppel van 220 Nm. De volgende vermogenstrap is de TCe 140 met 140 pk en 240 Nm. Dan is er nog het "summum" van de kleine viercilinder met 160 pk en 260 Nm. In eerste instantie zal een handgeschakelde zesversnellingsbak worden aangeboden. Maar het zal niet lang duren eer de zevengangige automaat met dubbelkoppeling van Daimler in het aanbod zal zitten. De nieuwe motoren worden in het Spaanse Valladolid geproduceerd en zijn begin 2018 bestemd voor de Scénic en de Grand Scénic. (Walter Rombauts/Foto:Renault-Daimler)
NOSTALGIE: HET ANTIDIEFSTALSYSTEEM VAN DE OPEL OMEGA 1993
Hedendaagse ingenieurs verslikken zich erin van het lachen. Maar 24 jaar geleden, om precies te zijn in december 1993, snoefde Opel nog met dit antidiefstalsysteem. De contactsleutel (rood 4) zendt een infrarode straal uit. Spanveren (blauw 1) houden de portieren, het kofferdeksel en de motorkap gesloten en controleren ook de radio.. De infraroodstralen nemen ook trillingen in het interieur waar. Er is natuurlijk ook een systeem dat verhindert dat de motor kan worden gestart (groen 3). En ingeval van inbraak geven de visuele signalen en de vier pinkers een niet te miskennen alarm. Dat was in de Opel Omega 1993, pure nostalgie.(Walter Rombauts/Schema:wr)
Mazda stelt zijn volledige gamma tentoon op het Autosalon van Brussel 2018 in Paleis 6, met een Belgische première voor de deze zomer gelanceerde gloednieuwe Mazda CX-5. De Mazda MX-5 RF wordt bovendien geshowed in de Premium Hall.
Mazda stelt niet minder dan 14 auto's voor op een niet eerder geziene standoppervlakte van 1400 m2. Dus de Mazda 2, de Mazda 3 Hatchback en Sedan, de CX-3, de MX-5 RF, Roadster en 160 Edition. Ten slotte ook de fonkelnieuwe Mazda 6 Sedan en de hogergenoemde CX-5. Het Autosalon van Brussel vindt plaats van 11 t/m 21 januari 2018 op de Heizel(wr)
Het ging Renault niet voor de wind in Hong Kong. Terwijl D. Abt voor Audi de overwinning in de wacht sleepte, geholpen door de rode vlag, was het S. Bird van DS Virgin Racing die de tweede koers vandaag zondag op zijn naam schreef. Hij ging een schitterende J.Vergne vooraf terwijl Nick Heidfeld van Mahindra-racing derde werd. Nicolas Prost lukte slechts een negende plaats en de kampioen, de Zwitser Sebastien Buemi, beiden in de Renault e-dams, werd pas elfde. De superpole zag Vergne als auteur. Daarmee is het vierde seizoen op gang gevonkt. Nico Rosberg heeft belangstelling in de Formula E en ook de naam van Felipe Massa wordt genoemd.(wr)
Het vierde Formula E - seizoen 2017/2018 is gisteren begonnen in Hong Kong met een icidentenrijke eerste race. Wereldkampioen Sebastien Buemi reed in de Renault Z.E. van e-dams met 1'03"310 de snelste oefentijd. Maar de race zelf was chaotisch. Toen een Venturi de hele baan blokkeerde kwam voor de eerste keer in de geschiedenis van de Formula E een rode vlag boven die alles stopte. Daardoor werd Buemi 19de en Nicolas Prost 6de. Viervoudig wereldkampioen Alain Prost, mede-eigenaar van het team, liet weten voor de tweede race (vandaag zondag) betere kaarten te zullen trekken.(wr)
ALFA ROMEO KOMT IN 2018 WEER IN F1 MET LABEL OP SAUBER
Het is al lang de wens van Sergio Marchionne, ceo van Fiat-Chrysler, dat Alfa Romeo zou terugkeren in de Formule 1. "Image-building" schijnt het merk heus nodig te hebben. Volgend jaar is het zover. Alfa Romeo zal als "label" te zien zijn op de renwagens van Sauber. De motoren zullen van Ferrari komen. De hamvraag is of Alfa Romeo in de nabije toekomst een eigen auto zal ontwikkelen. Mogelijk is dat gepland voor 2021, het eerste jaar dat verlost is van de befaamde "Concorde-akkoorden" en de Formule 1 een geheel nieuwe gezicht zal krijgen.
Volgend jaar (2018) in maart zullen we de bolides met het "Halo-systeem" aan de start zien. De driehoekige veiligheidsbeugel geeft een "horrorbeeld" aan de renwagens en de puristen vinden het stuk voor stuk maar niets. Met Niki Lauda en Lewis Hamiton op kop. Maar de FIA besliste en is tot nader order de sportwetgevende macht in de autosport.
Ondertussen heeft het Zwitserse team zijn renwagen voorgesteld met het Alfa Romeo-embleem. Als coureurs zijn de Zweed Ericsson (27) en de Monegask Charles Leclerc (20) voor 2018 aangeduid. Ten nadele van de Duitser Pascal Wehrlein die op zoek moet bij o.a. Williams. Daar ziet hij echter de Pool Kubica, de Rus Sirotkin en Kvyatt voor zich in de rij staan. Mogelijk wordt het voor hem opnieuw DTM en hier of daar testrijder in de F1. De Italiaan Giovinazzi wordt testrijder bij Sauber en moet nog wat geduld oefenen voor een vast zitje. Charles Leclerc wordt als dé belofte gezien en na al één seizoen zou hij in 2019 mogelijk doorschuiven naar Ferrari om Kimi Räikkönen te vervangen.(Walter Rombauts/Foto:Fiat)
VIERDE FORMULA E-SEIZOEN START DIT WEEKEND IN HONG KONG
Zaterdag en zondag wordt de eerste en tweede manche gereden van de eGP van Hong Kong. Daarmee van het vierde kampioenschap 2017/2018 aan waarin Renault met zijn Z.E.17 zijn drievoudige titel verdedigt in de discipline. Coureurs zijn andermaal Sebastien Buemi en Nicolas Prost. Eerst genoemde Zwitser heeft al de twee GP's in Hong Kong gewonnen en gaat door als de te verslaan favoriet. De omloop is gesitueerd aan het "Central Harbourfront" en telt tien bochten waarvan twee haarpinnen.
Zaterdag wordt de eerste race over 43 ronden gereden en zondag de tweede over 45 ronden. 2018 is een kantelmoment in een zeer bevochten specialiteit met vooral Renault e-dams tegen Audi en het lanceren van een geheel nieuw elektrisch éénzittersconcept. De betrachting is een volledige koers te rijden met één batterij. Eens dit is ingevuld wordt gedacht de lengte van een GP op te voeren.(Walter Rombauts/Foto:Renault)
VALTTERI BOTTAS KRIJGT DERDE SEIZOENZEGE CADEAU VAN HAMILTON
De Fin Valtteri Bottas heeft met Mercedes de GP van Abu Dhabi gewonnen voor viervoudig wereldkampioen Lewis Hamilton. Het is een saaie race geweest, op de bandenwissel na, trainingsnelste Bottas van start tot finish aan de leiding. Met naar het einde toe zijn ploegmaat Lewis die tot op iets minder dan 2" seconden van de Fin kwam.
Bij wijze van groet zou men kunnen zeggen, want de Brit liet zich terug top op 4" afzakken om tweede te worden. Mogelijk gaf hij zijn ploegmaat de zege "cadeau" voor de bewezen diensten gedurende een héél lang en moeilijk seizoen. Mercedes is door het tweetal weerom en voor de vierde maal wereldkampioen bij de constructeurs geworden.
De rest van de race samenvatten is simpel. Onze Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Honda) werd twaalfde en neemt afscheid van de Hondamotor om volgend jaar met een Renaultkrachtbron een beter F1-seizoen bij Mc Laren te rijden. Vettel en Räikkönen, derde en vierde zagen hun Steigerende Ferrari's op ruim 20" van de Mercedessen gereden. Max Verstappen (Red Bull) reed braaf naar de vijfde plaats, terwijl zijn ploegmaat Daniël Ricciardo in de 21ste van 55 ronden met een hydraulica-probleem moest opgeven.
Bij Renault is iedereen gelukkig dat Nico Hülkenberg zesde werd - in weerwil van een 5"-straf - en daarmee ook de zesde plaats in de constructeursstand voor de Franse autobouwer verzekerde. Het verschil in prijzengeld tussen zesde en zevende plaats bedraagt...9 miljoen dollar... Felipe Massa (Williams) reed zich in zijn laatste race nog in de punten. De kaarten liggen duidelijk op tafel. Nu begint het Wereldkampioenschap Formule 1 2018.(Walter Rombauts)
De Fin Valtteri Bottas heeft met Mercedes in 1'36"231 zijn vierde pole-position gereden. Hamilton werd nochtans in zijn plaats verwacht want de nieuwe viervoudige wereldkampioen - met goud op de nieuwe helm - domineerde de FP2 en FP3. De eerste vrije oefeningen (Free Practice 1) FP1 moest hij aan eveneens viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel (Ferrari) laten. In de race van morgen over 55 ronden van 5,554 km op het Circuit Yas Marinas zal Valtteri Bottas nog pogen vice-wereldkampioen te worden ten nadele van Sebastien Vettel die nu nog tweede staat in de WK-stand. Natuurlijk zal de Duitser dat niet zomaar laten gebeuren. Maar met explosieve startrijen is iedere GP kompleet onvoorspelbaar geworden. Er is nog een ander spanningsveld in Abu Dhabi: tussen Mercedes en Hamilton over een contract voor 2019. De big-boss van Mercedes, Dieter Zetsche krijgt bijna een hartinfarct bij de gedachte dat de Brit in 2019 naar Ferrari zou trekken.
Naar verluidt zou de ceo van Fiat-Chrysler, Sergio Marchionne, daar niet vies van zijn. Dus wordt Lewis Hamilton 45 miljoen euro voor een jaar geboden. Dit weekend zou dat in Abu Dhabi worden getekend, tenzij Lewis nog iets meer kan verzilveren door langer poker te spelen. Hij is de beste coureur van het ogenblik, lacht om de "Paradise Papers" waarin zijn naam op de lijst staat, net als die van Guy Verhofstadt. Die is er niet op geraakt door stuurkunst, eerder door volksverlakkerij, een héél andere kunst. Lewis Hamilton denkt aan een vijfde wereldtitel zoals Juan Manuel Fangio die in 1954 na enkele races bij Mercedes een eerste keer €1500 kreeg....Hij was dan al wereldkampioen geworden in 1951 met...Alfa Romeo.
Of hoe de F1 van gedaante is veranderd op 67 jaar. In 1978 stichtte Bernie Ecclestone (87) de Formule One Constructor Association (FOCA) die even in de clinch ging met de FIA in Parijs. Maar Ecclestone won het pleit en kreeg gedaan dat televisierechten ontstonden, dat de eerder van mecenassen afhankelijke autocoureurs, betaald werden en de teams naar prestaties uit de bijeen gebrachte pot werden betaald. Nu is iedereen in de Formule 1, mits enige functie, gewoon steenrijk. Morgen is er de GP van Abu Dhabi, de laatste race van het seizoen en die van Felipe Massa. In een decor als een fata morgana, zoals de wereld er voor ieder mens zou moeten uitzien.
Eén waarin welstellend zijn de norm is en niet de armoe de abnorm zoals hier in ons Oude Continent. In 2018 krijgen de bolide's het door de FIA doorgeduwde Halo-systeem, een driehoekige kooi boven het hoofd van de coureur. Draconisch gezicht. In 2020 lopen de Concord Accoorden af. Daarna doet het Amerikaanse Liberty Media, sinds maart 2017 nieuwe eigenaar van "de grot van Ali Baba" met de F1 wat ze willen. Mogelijk houdt Ross Brawn nog een laatste restje historiek overeind, want de kans groeit dat tegen die tijd na de aankomst een coureur met een simpele dozen-opener uit zijn bolide wordt bevrijd. (Walter Rombauts/Foto: Mercedes en wr)
WE LEVEN NAAR DE LAATSTE RACE F1 TOE VAN 2017: ABU DHABI.
Vrijdag beginnen de eerste vrije trainingen voor de GP van Abu Dhabi, de laatste GP van een bewogen 2017 in de Formule 1. Er is veel gebeurd in dit jaar. CVC (Bernie Ecclestone) heeft de F1 voor 31 miljard dollar aan het Amerikaanse Liberty Media verkocht. De Brit die in 1979 met de Formule One Constructor Association (FOCA) de moderne fysionomie van de sinds 1950 historische F1 bepaalde, mocht aanvankelijk nog één jaar CEO blijven.
Maar big-boss van Liberty Media, Chase Casey, had ook jong bloed nodig. Dat vond hij in het motorengenie Ross Brawn. In de 67 jaar historische F1 die teneinde lopen in 2020 met het einde van de Concorde Agreements met de FIA, bleken Ross en Bernie nogal wat wrijvingen te hebben gekend. Op de vraag van de Amerikanen of Ross Brawn het nieuwe "Bernie-gezicht" wou worden, gaf Brawn een ja, gekoppeld aan de voorwaarde dat Bernie Ecclestone (86) per direct aan de deur zou worden gezet. Zo geschiedde.
Als in 2020 de Concorde-Accoorden een einde nemen ontstaat er een nieuw tijdperk in de post-historische Formule 1. Liberty Media wil eenvoudiger motoren en meer autoconstructeurs betrekken in de F1. Ross Brawn kan voor de motoren-inbreng zorgen. Liberty Media poogt nieuwe constructeurs te vinden. Momenteel zijn de betrokken automerken Mercedes, Renault, Honda, en Ferrari (Fiat). De aantrekkingskracht van de F1 op autoconstructeurs is niet meer zo groot. Wegens kostprijs, het verhoogde Barnumgehalte van de Amerikanen en het naderend einde van de doorontwikkeling van de verbrandingsmotoren, benzine én diesel.
De Formula E - puur elektrische éénzitters - kent een stijgende populariteit. Jaguar, Renault, Audi en andere Mercedessen zijn méér dan geïnteresseerd. Renault domineerde met het e-dams-team de eerste drie seizoenen. Ze wonnen zowel de coureurs- als de constructeurtitel. Nu het vierde seizoen zich aandient en de Formule E ook volledig van gedaante zal veranderen trekt Renault zich als sponsor van het e-damsteam terug. Maar blijft actief in de Formula E waarin grote namen rijden zoals Sebastien Buemi (drievoudig kampioen), Nelson Piquet jr, Nicolas Prost, en het lijstje zal weldra nog kunnen aangevuld worden met mogelijk Felipe Massa, Jenson Button en andere Rubens Barrichello's die de F1 hebben verlaten. Er is een boeiende story hierin op komst.
Renault dat straks 117 jaar in de hoogste regionen van de autosport tuft, blijft een vaste waarde in de Formule 1. Volgend jaar maakt Mc Laren van een Renault 1,6 liter V6 Turbo gebruik om de Honda te vergeten die het merk heeft belachelijk gemaakt. Renault's eigen team dingt opnieuw naar overwinningen in 2018. Renault verzamelde 11 wereldkampioens-titels, 12 Constructeurtitels en won 172 GP' met 24 verschillende autocoureurs.
Los daarvan heeft Renault - dat auto's maakt sinds...1898 - zich een prominente plaats verworven in de productie van Elektrische Voertuigen (EV's= Electrical Vehicles) en er wereldwijd al 120.000 van verkocht. Renault is Europees leider in de elektrische auto met de ZOE en de Twizy terwijl ze in de bestelwagens aanwezig zijn met de Kangoo Z.E. Deze EV's steken schril af tegen de glitter van Tesla maar bieden wel veel concretere gebruiksvoorwaarden dan de Californische gigant. Al was het alleen al maar de prijs. Als vrijdag de GP van Abu Dhabi begint, speelt dit alles onderhuids industrieel mee. Omdat de de door de FIA gereglementeerde autosport een industrieel schaakspel is met de naam geld.(Walter Rombauts/Foto's: Renault, Mazda en Tesla)
VETTEL - FERRARI - WINT ZIJN 47STE GP IN BRAZILIË
Al in de eerste ronde was het boem-patat en lagen Vandoorne's Mc Laren, Grosjean's Haas, Ocon's Force India, Magnussen's Haas en Ricciardo als botsautootjes links en recht langs de baan. Direct gele vlag, bliksemsnel gevolgd door een heuse safetycar voor vijf ronden van de 71. In dat geharrewar sloot de in de pitlane laatst vertrokken Lewis Hamilton in het geëlimineerde veld aan.
Trainingsnelste Sebastien Vettel nam na de start de leiding voor Valtteri Bottas, Kimi Räikkönen en Max Verstappen. Ook nadat de safety car was verdwenen hield dat treintje het dertig ronden vol. Met die nuance dat Lewis Hamilton zich bij hen aansloot en toen Sebastien Vettel nieuwe rubbers haalde zowaar de leiding van de GP van Brazilië in handen nam. Iedereen wist natuurlijk dat de viervoudige wereldkampioen ook nieuwe supersofts moest halen. Zo geschiedde en Hamilton zag zich op twintig ronden voor het einde weerom achter Max Verstappen.
Toch verschalkte de Brit de jonge Nederlander in de Red Bull bij een tweede poging. Dan begon Hamilton, die gisteren zwaar crashte, de achtervolging op Kimi Räikkönen met het oog op de derde podiumplaats. Maar daar schoot hij iets te kort voor. De Fin, wereldkampioen 2007 met Ferrari, hield in de Ferrari stand. Hamilton moest genoegen nemen met een vierde plaats. Toch kan hij als "driver of the day" doorgaan, want de remonte die hij opvoerde was een GP op zich. De crash die Lewis gisteren deed was 27 races geleden, zijnde de GP van België in 2016.
Plaatselijke favoriet Felipe Massa die voor eigen publiek zevende eindigde in de Williams stopt nu met de Formule 1. Zijn geschiedenis in de discipline is uniek en dramatisch. Die van Max Verstappen daarentegen niet anders dan veelbelovend. Hij ging - te laat - nog ultrasofts halen denkend dat hij een podiummirakel kon doen. De teamleiding vond dat niet goed, maar Max zette zijn willetje door.
Om dokter Helmut Marko van Red Bull gelijk te geven en te sussen, reed Max nog wel een nieuw ronderecord in de wedstrijd op het 4,309 km lange circuit van Interlagos. Volgende week is er de GP van Abu Dahbi en dan is het WK 2017 gedaan. Max verstappen denkt al aan zijn derde seizoen - 2018 - waarin hij door enkelen al een beetje voorbarig de nieuwe wereldkampioen wordt genoemd.(Walter Rombauts)
Met een spannende en onvoorspelbare afsluiter tijdens The Final Race op Circuit Zolder nog vers in het geheugen, heeft Kronos Events de laatste hand gelegd aan de kalender versie 2018 van de European VW Fun Cup.
Hier volgt de officieuze kalender 2018:
31 maart - 1 april Spa-Francorchamps 8 uren
28-29 april Dijon-Prenois 4 uur + 4 uur
26-27 mei Circuit Zandvoort 3 uur + 3 uur
5-6-7-8 juli Spa-Francorchamps 25 Uren
22-23 september Circuit Jules Tacheny Mettet 10 uur
HAMILTON CRASHT IN Q1 EN BOTTAS PAKT POLE IN Q3 IN BRAZILIË
Het was ademstokkend hoe de pas gekroonde viervoudige wereldkampioen Lewis Hamilton de Mercedes in de muur knalde. Het was nog maar het begin van de Q1, de eerste ronden van de kwalificaties voor de pole. De Brit reed - overmoedig - met te koude rubbers nog veel te snel. Hij was er duidelijk de kluts van kwijt, zo lang bleef die in het wrak zitten. Maar stapte er na dit stilleven wel heelhuids uit. Kwalificatie over voor het stuurfenomeen. Mercedes is nu rond een nieuw chassis een nieuwe auto aan het samenstellen om morgen vanop de laatste plaats te starten. Pikant detail, de halfgod kennende zal hij auteur worden van een sensationele inhaalrace.
Felipe Massa (Williams) haalde voor een talrijk eigen uitzinnig publiek de Q3 waarin de wijzers door Vettel, Räikkönen en Bottas op zijn scherpst werden gewrongen. Vettel dwong ze naar 1'08"360, Ferrari-ridder Räikkönen kwam ook even de puntjes wat scherper zetten. Maar de zo gedreven Bottas, bezield om vice-wereldkampioen te worden, scherpte de besttijd aan tot 1'08"327. Daarmee start hij vanaf "pole", voor de twee Ferrari's en Max-V vierde. Mocht Bottas morgen winnen en Vettel tweede eindigen dan telt Bottas nog maar 8 punten achterstand op Vettel voor de eindstand in het WK. Dan rest er volgend weeleinde nog Abu Dahbi waar de laatste punten worden verdeeld.
De GP van Brazilië F1 wordt om nog een andere reden uiterst spannend. Interlagos ligt eigenlijk in een bassin dat Sao Paulo voorziet van water. Er is een permanent wisselspel van zon, wolken, (stort-)regen en het is perfect mogelijk dat het aan de ene kant kurkdroog is en het asfalt 35°C is en aan de andere kant tot onder 20°C afkoelt door de regen. Eén van de meest dramatische situaties daardoor geschiedde in 2008 toen Massa over eindmeet reed en als wereldkampioen werd uitgeroepen. Hamilton was buiten schot, ware het niet dat hij een door waterwolken een "onzichtbare" Timo Glock nog voorbij reed en zijn eerste van nu vier wereldtitels behaalde...Morgen wordt aan de geboorte- en begrafenisplaats van wijlen Ayrton Senna da Silva (°21-3-1960 Sao Paulo / + 1 - 5 - 1994 Imola) weer een speciale racedag verwacht. Zoals Interlagos altijd heeft ingelost.(Walter Rombauts)
De eerste twee vrije vrijdagtrainingen waren het monopolie van Lewis Hamilton. Vandaag, vrijdag met straks de kwalificaties voor de pole, eigende ploegmaat Valtteri Bottas met 0,003" voor de viervoudige wereldkampioen de snelste tijd (1'09"281) voor zich op. Mercedes heeft dus de drie vrije oefeningen gedomineerd. Al gaf de Fin Kimi Räikkönen er met de Ferrari aanvankelijk een rode kleur aan. Tot bijna tien minuten voor het einde domineerde Kimi en bleef ook zijn ploegmaat Sebastien Vettel voor.
Stoffel Vandoorne plaatste zich elfde en Fernando Alonso zesde achter Daniël Ricciardo (Red Bull) die hoe dan ook aankijkt tegen een gridpenalty van tien plaatsen. Hij is niet alleen, met hem ook Gasly omwille van de kapotte MGU-H elektrische systeem en Hartley wegens de ontplofte motor gisteren. In de kwalificaties hoopt Max Verstappen dat de Red Bull-technici hem van een tergend zwaar onderstuur verlossen.
Dan kan Max-V nog voor een mokerslag zorgen in Interlagos waar het net niet regende. Dat vier coureurs - Bottas, Hamilton, Räikkönen en Vettel op 0,58" van elkaar klokken kan alleen meer de spanning verhogen in de Auto Dromo Carlos Pace in Sao Paulo waar Ayrton Senna begraven ligt.(wr)
HAMILTON OVERHEERST FP1 EN FP2 VOOR GP VAN BRAZILIË
Met 1'09"515 over 4,309 km plaatste viervoudig wereldkampioen Lewis Hamilton zich in de Mercedes op de eerste plaats in de FP2. In de FP1 had hij net hetzelfde gedaan en de rest van het veld reed er niet moedeloos bij, maar de einde-seizoensmoeheid is toch voelbaar. Alleen de nieuwe voorvleugel op de Mc Laren-Honda van Stoffel Vandoorne bleek een meevaller. Hij reed er in de eerste vrije oefeningen een achtste tijd mee.
Morgen worden de derde vrije oefeningen gereden en dan de kwalificaties. Zondag gaat de race over 71 ronden. Daarin kan de Fin Valtteri Bottas nog proberen voorbij Vettel te gaan en vice-wereldkampioen te worden. Mercedes zou dat beslist leuk vinden die twee zilverpijlen helemaal bovenaan: wereldtitel piloten en constructeurs en héél misschien nog vice-wereldkampioen bij de piloten. U voelt het, de GP van Brazilië is toch nog meer gekruid dan op het eerste gezicht lijkt.(wr)
Lewis Hamilton is wereldkampioen met Mercedes. Terloops is zijn naam vermeld in de "Paradise Papers" omtrent zijn privéjet. Maar dat is een privézaak en niet die van Mercedes dat nog twee kansen heeft om ook de tweede wagen op de plaats van vice-kampioen te brengen. Vanaf de GP van Brazilië die volgende zondag wordt gereden heeft Sebastien Vettel nog enkel zijn titel van vice-wereldkampioen te verdedigen. Hoezo verdedigen ? Jawel, want de heer Valtteri Bottas staat met 262 punten op de derde plaats. Dat is "maar" 15 punten achterstand op Vettel die er 277 telt. In de laatste twee races zijn er nog tweemaal 25 punten toe te wijzen aan degene die wint. Gezien de Fin zijn Mercedes beter mag worden geacht dan de Ferrari van Vettel en Räikkönen, is de kans niet ondenkbaar dat Bottas zich in Brazilië en Abu Dahbi tot vice-wereldkampioen rijdt.
Vrijdag beginnen de eerste vrije oefeningen en zal een scenario als hierboven al dan niet gestalte krijgen. Met een Max Verstappen als mogelijke spelbreker. Christian Horner van Red Bull beweert dat de Nederlander volgend jaar een auto heeft om wereldkampioen te worden. Insiders zien dat niet vrolijk tegemoet want ronduit gezegd wordt er omwille van het onbuigzaam rijgedrag van de dan 21-jarige zijnde Max, gevreesd voor meer ongevallen in de start.
De onbetwistbaar getalenteerde zoon van Jos Verstappen wordt niet met de vinger gewezen. Ook niet voor de start in Singapore die Vettel alle kansen op een vijfde wereldtitel ontnam. Maar "observateurs" zien wat ze zien. Uit dat beeld bekruipt hen een ongemakkelijk gevoel. 2017 loopt ten einde, 2018 kondigt zich veelbelovend aan. Een Red Bull-jaar wordt voorspeld...Mc Laren met een Renault-motor. Robert Kubica na dit weekend alles opnieuw te hebben bewezen toch voorgoed terug bij Williams en in de F1 ? Journalistiek met een vraagteken is slechte dagbladschrijverij. Laat ons dus eerst maar zien wat de GP van Brazilië ons openbaart. Met onze twee voeten nog in 2017.(Walter Rombauts)
MARCHIONNE BROMT, MASSA STOPT EN HET EINDE VAN DE CONCORDE-ACCOORDEN IS IN ZICHT
Ferrari is het enige merk dat sinds 1950 - op één na op 13 juli in Silverstone - aan alle GP's in het wereldkampioenschap Formule 1 heeft deelgenomen. Voor die trouw beloonde Bernie Ecclestone in 1970 het merk met een aparte levenslange premie van 68 miljoen dollar per jaar. Kleinere teams in de "Formule One Constructors Association" hebben daarop al vergeefs veel kritiek geuit. Nu Bernie Ecclerstone (86) geen eigenaar meer is van de F1 en die dit jaar in maart voor 31 miljard dollar aan Liberty Media verkocht, is het niet onmogellijk dat bij het beëindigen van de "Concorde-accoorden" met de FIA in 2020 Liberty Media zal proberen deze overeenkomst te verbreken. De Concorde-accoorden in hun definitieve vorm zijn ingegaan op 1 januari 2013 en nemen een einde op 31 december 2020.
Wat Liberty Media wellicht nog niet weet, tenzij Ross Brawn het hen heeft verteld, is dat na 2020 de historische Formule 1 van gedaante zal veranderen. Dat Ferrari, Mercedes en andere Renault's er zouden uitstappen (ten gunste van een Formula E) houden zij niet echt voor mogelijk. Nochtans zijn er al vele teams die de "Barnum-aanpak" van Liberty Media, met muzikale omlijsting en vergane VIPS als attractie (bv Stevie Wonder en Bill Clinton) niet echt zien zitten. Liberty Media wil van de F1 een soort Plopsaland maken en dat valt niet overal goed.
Vergeten wordt dat de F1 het summum is van wat nu 66 jaar hoogtechnologische ontwikkelingen zijn geweest. De auto als begrip staat op een keerpunt. De doorontwikkeling van verbrandingsmotoren ziet zijn einde naderen. Renault, dat meer dan 116 jaar in de autosport op het hoogste vlak aanwezig is, weet net als alle andere constructeurs (niet het minst Mazda, zo in Tokio te zien) dat de auto zoals wij hem graag hebben uiteindelijk op waterstof zal rijden. Mits ze groen wordt geproduceerd. De elektrische auto zal net als nu de hybride, een laatste overstap zijn naar de echte zero-uitstoot (waterdamp) via waterstof.
Mogelijk wordt een nieuwe Formule 1 geboren en is de ver-Amerikaniseerde pretparkversie voor het museum. In ieder geval heeft Fiat-Chrysler CEO Sergio Marchionne te kennen gegeven zich terug te trekken uit de F1 als aan de premie zou worden geraakt. Nu moet de President van de Fédération Internationale de l'Automobile, Jean Todt, nog zijn mening geven. En die is niet Amerikaans/Engels gezind en ook niet echt F1 gezind. Meer bezorgd over verkeer, milieu en de Formula E. De elektrische éénzitters waarin Renault als drie jaar wereldkampioen is via e-dams...Wordt vervolgd. (Walter Rombauts/Foto's: Fiat en Renault)
Sinds mei 2007 - een jaar voor de bankencrash - is het de eerste keer dat technische problemen hebben verhinderd dat Walter Rombauts niet zogoed als dagelijks zijn autosteentje bijdroeg aan SeniorenNet.be. De computerproblemen hielden een week lang aan en zodoende viel de boeiende GP van Mexico letterlijk in de prullenmand. Vandaag heeft stichter, bezieler en IT-genie Pascal Vyncke gezorgd dat "Walter's Auto Cahiers" weer functioneert. Straks al brengt Walter Rombauts alweer enige al dan niet geliefde berichtjes.