Het is al lang de wens van Sergio Marchionne, ceo van Fiat-Chrysler, dat Alfa Romeo zou terugkeren in de Formule 1. "Image-building" schijnt het merk heus nodig te hebben. Volgend jaar is het zover. Alfa Romeo zal als "label" te zien zijn op de renwagens van Sauber. De motoren zullen van Ferrari komen. De hamvraag is of Alfa Romeo in de nabije toekomst een eigen auto zal ontwikkelen. Mogelijk is dat gepland voor 2021, het eerste jaar dat verlost is van de befaamde "Concorde-akkoorden" en de Formule 1 een geheel nieuwe gezicht zal krijgen.
Volgend jaar (2018) in maart zullen we de bolides met het "Halo-systeem" aan de start zien. De driehoekige veiligheidsbeugel geeft een "horrorbeeld" aan de renwagens en de puristen vinden het stuk voor stuk maar niets. Met Niki Lauda en Lewis Hamiton op kop. Maar de FIA besliste en is tot nader order de sportwetgevende macht in de autosport.
Ondertussen heeft het Zwitserse team zijn renwagen voorgesteld met het Alfa Romeo-embleem. Als coureurs zijn de Zweed Ericsson (27) en de Monegask Charles Leclerc (20) voor 2018 aangeduid. Ten nadele van de Duitser Pascal Wehrlein die op zoek moet bij o.a. Williams. Daar ziet hij echter de Pool Kubica, de Rus Sirotkin en Kvyatt voor zich in de rij staan. Mogelijk wordt het voor hem opnieuw DTM en hier of daar testrijder in de F1. De Italiaan Giovinazzi wordt testrijder bij Sauber en moet nog wat geduld oefenen voor een vast zitje. Charles Leclerc wordt als dé belofte gezien en na al één seizoen zou hij in 2019 mogelijk doorschuiven naar Ferrari om Kimi Räikkönen te vervangen.(Walter Rombauts/Foto:Fiat)
|