Mazda en SOS Kinderdorpen blikken terug op drie succesjaren
Vorig jaar vernieuwde Mazda voor de derde keer op rij zijn partnerschap met de organisatie SOS Kinderdorpen. Zes nationale verkoopondernemingen van Mazda (Oostenrijk, Mazda Belux, Kroatië, de Tsjechische Republiek, Duitsland en Hongarije) vernieuwen hun steun terwijl Mazda Spanje hen voor het eerst vervoegt. Elk land hanteert zijn eigen benadering maar allemaal bleven ze hun werknemers actief aanmoedigen om SOS-sponsor te worden of een deel van hun tijd als lokaal vrijwilliger te spenderen. Dat bleek een succesvolle aanvulling op de financiële steun, niet alleen vorig jaar maar ook in de twee jaren daarvoor.
"De organisatie SOS Kinderdorpen is een bron van goeds in de wereld," verklaarde Jeff Guyton, President en CEO van Mazda Motor Europe. "Al ruim zestig jaar heeft hun gezinswerk kinderen in nood een thuis en een scholing gegeven binnen hun eigen cultuur en religie en dat is wat hen zo bijzonder maakt. Het is een eer om ze drie jaar op rij te kunnen ondersteunen en om samen te werken met de collega's die zich keer op keer vrijwillig inzetten voor deze inspanningen."
In Oostenrijk,waar de organisatie SOS Kinderdorpen werd opgericht, steunde Mazda opnieuw het Barbacus House, een groep die met therapeutische bijstand leeft in het SOS-dorp in Moosburg. Mazda Belux gaf financiële steun om SOS-kinderen op vakantie te sturen met hun SOS-moeder of naar een SOS-kamp of sportkamp te gaan. Deze vakanties zijn in het verleden een hoogtepunt gebleken voor de kinderen en Mazda steunt alle SOS-kinderen in België op deze manier. Mazda Kroatië zette zijn partnerschap voort door een Mazda5 te doneren aan de Kroatische organisatie van SOS Kinderdorpen. Het voertuig biedt dagelijks transport voor twee SOS-dorpen in Kroatië
Mazda Tsjechische Republiek doneerde een sponsorbedrag voor iedere nieuwe Mazda2 die in de Tsjechische Republiek werd verkocht. Bovendien waren er nog verscheidene evenementen en "adopteerden" werknemers een SOS-kind voor een dag om hen rond te leiden in hun dagelijks werk. Ook werden twee tieners uitgenodigd om een Tsjechisch nieuwsmagazine te bezoeken en een artikel te schrijven.
Mazda Motors Duitsland steunde opnieuw het opleidingscentrum van SOS Kinderdorpen in Nüremberg en betaalde de speciale technische uitrusting evenals de volledige opleiding van een leerling. Er werd ook financiële steun gegeven uit de inkomsten van de ticketverkoop voor het MX-5 wereldrecord dat vorig jaar in Essen werd vastgesteld. Bovendien werd er in december vorig jaar een kookevenement georganiseerd in Hamburg met SOS-kinderen en een bekende Duitse televisiekok. Mazda Hongarije financierde vrijetijdsactiviteiten en reizen naar de biologische ouders van SOS-kinderen. Mazda-werknemers in Hongarije hielpen ook vrijwillig mee aan de renovatiewerken aan de speeltuin van SOS Kinderdorpen in Köszeg.
Vorig jaar werd het partnerschap van Mazda nog uitgebreid naar een zevende land met de toevoeging van Mazda Spanje, dat voor het eerst meewerkte. Er werd financiële steun gegeven aan de campagne "Verzamel Miljoenen Kussen", die als doel had om 20.000 kinderen uit Spanje, Latijns-Amerika en Afrika een plaats te geven in een SOS-kinderdorp in hun land. Mazda Spanje leverde ook twee exemplaren van de Mazda5 voor transport naar een lokaal SOS-dorp in San Lorenzo de El Escorial, vlakbij Madrid. Of hoe autoconstructeurs ook wel oog hebben voor socio-dramatische aspecten in de wereld. Om te beginnen in eigen land - Japan - maar ook "abroad". Mazda is het merk dat onder Kenichi Yamamoto de grootste technische uitdagingen aanging.
O.a. de erfenis van Felix Wankel, wiens krachtbron vanaf toen de "rotary-engine" is gaan heten en waarmee Pierre Dieudonné en Tom Walkinshaw (+) met de RX-7 de "24 Uren van Francorchamps" wonnen in 1981 en Gachot-Weidler-Herbert een Mazda 787B met rotary-engine naar de overwinning voerden in de "24 Uren van Le Mans 1991". Mazda heeft weldra heel wat te vieren ! Ook in de BTCS schijnt er een Mazda met rotary-engine te rijden. Een opstanding als je wil, maar verzoek om informatie hierover viel - vooral bij het dealership terzake - onbegonnen werk. In een zogenaamde, lachwekkende, informatiemaatschappij begint men daar niet meer aan. Dat moet worden gelaten aan zij die zich autojournalist noemen en het zout op hun boterham niet verdienen of het brood van anderen afpikken. Zoals een ambtenaar bij justitie die toch wel in het bezit scheen van een officiële perskaart. Dat soort volk bedoelen we, valt buiten de humaniteit van SOS-Kinderdorpen...ja, SOS, SOS, SOS. We zijn in opperste nood op dat gebied.