ROMAIN GROSJEAN STAPT LEVEND UIT HELLEVUUR EN HAMILTON WINT ZIJN 95STE GP
In de eerste ronde was het al prijs ! Romain Grosjean reed met zijn rechterachterwiel over het linkervoorwiel van Kvyat en schoot zichzelf in de vangrail. De Haas-Ferrari ontplofte en 27" bleef de Fransman onzichtbaar in de metershoge vlammen. Toen stond hij uit den dode op en sprong over de vangrail in de armen van toegesnelde dokters en baancommissarissen. Dan werd hij met de helikopter naar een nabij militair hospitaal overgevlogen. Met gunstige uitslag: levend en wel. Met wat lichte brandwonden aan de handen, zoals Gerhard Berger destijds. De vangrail moest worden hersteld en de coureurs gingen voor meer dan 45' in de pits wachten op een nieuwe start.
Het ongeval was een gevisualiseerde cursus voor beginners in de veiligheids-aspecten van de Formule 1. Omdat de auto letterlijk in twee is gebroken was de overlevingscel vooraan duidelijk te zien. De "Halo"-beugel bleef ook intact en voorkwam dat Romain onthoofd werd zoals Sutherland in een sportwagenrace in Zolder. Of zoals Chris Bristow in de GP van België in 1960 overkwam door onder een gespannen prikkeldraad door te vliegen. Het "HANS"-systeem heeft gemaakt dat hij ook geen "coup-de-lapin" in zijn nek kreeg. De moderne F1 heeft zijn grote veiligheid bevestigd. Een evolutie die definitief ingezet is sinds Ayrton Senna op 1 mei 1994 in de Tamburellobocht in Imola om het leven kwam.
Voor er zich een duidelijke structuur in de race aftekende ging Lance Stroll met zijn Racing Point in de vierde ronde over de kop. Hij gebruikte daarvoor dezelfde wipplank als Romain Grosjean. Zijn rechterachterwiel bolde over het linkervoorwiel van Kvyat en de roze wagen ging over zijn zijde op de kop liggen. De rolbeugel, in combinatie met de Halobeugel, deed weer zijn werk. Dit keer kwam de Safety Car voorrijden en weer gingen vele ronden race-ontgoocheling verloren. Met de derde start nadat de SC van de baan verdween kwam er eindelijk echt racewerk aan te pas.
Lewis Hamilton leidde zoals hij ook het best was gestart, Max Verstappen hield de tweede plaats vast met een waterkans op een zege door bandenstrategie. Sergio Perez schitterde op de derde plek. Tot in de 54ste van 57 ronden zijn Mercedes-motor in brand schoot. Met laaiende vlammen in zijn rug zette hij de auto in het gras. De Safety Car kwam op de baan en zou de race beëindigen met erachter rijdend als eerste, Lewis, als tweede Max en - door de pech van Perez - Alex Albon op de derde plaats.
Valtteri Bottas nam een slechte start, wijzigde vaak de bandenstrategie en finishte 8ste. Aan die plaats zijn 4 WK punten gekoppeld. De Fin doet dus een slechte zaak en ziet dat Max Verstappen met 19 punten (18 van tweede plaats + 1 van snelste ronde 1'32"014) in zijn schaduw komt om vice-wereldkampioen te worden...? Voor de derde plaats in het WK van de Constructeurs bracht Mc Laren-Renault de beste punten op met de vierde plaats van Lando Norris en de vijfde van Sainz. Ferrari kwam in het stuk eigenlijk niet voor. Tenzij een incident tussen Charles Leclerc en...Daniil Kvyat. Volgende week zondag wordt op dit circuit in Bahrein de 16de GP en voorlaatste van het "seizoen" gereden. Hamilton's ambitie is al gekend, met name dit jaar nog zijn 100ste pole-position behalen. Max Verstappen wil gewoon voorbij Bottas geraken. (Walter Rombauts)
STRIJD OM DERDE PLAATS IN CONSTRUCTUERS-KAMIOENSCHAP MET Z'N VIEREN
In het Wereldkampioenschap voor Constructeurs is Mercedes al voor de zevende keer kampioen. Red Bull is zeker van de tweede plaats, maar voor de derde plaats vechten nog theoretisch vier merken, waarin Ferrari het slechts is geplaatst om nog derde te worden. Racing Point, Mc Laren en Renault zullen in de drie volgende en laatste races het onderling uitmaken. Bekijk daarvoor de voorlopige stand en trek zelf je conclusies.(wr)
HAMILTON MEESTER MET NIEUW RONDERECORD EN 98STE POLE
Het verhaal over de kwalificaties is simpel. De illusie die Max Verstappen met de beste tijd in de FP3 nog had, is door zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton gewoon verbrijzeld. De Brit klokte met 1'27"264 niet alleen een nieuw ronderecord maar tevens zijn 97ste pole. De kwalificaties kregen even een rode vlag omdat Carloz Sainz's Mc Laren spinde en door een versnellingsbak probleem niet meer weg geraakte. Na het wegtakelen hernam de Q2 met nog 9'10 te rijden. Beide Ferrari's werden uit de Q3 gehouden, wat het "drama" bij de Scuderia onderstreept. Morgen starten de beide zwarte Mercedessen op de eerste rij, gewoontegetrouw achtervolgt door Max Verstappen. (wr)
MAX VERSTAPPEN ZET HAMILTON OP ZIJN PLAATS MET SNELSTE TIJD IN FP3
Max Verstappen heeft in een bits duel met de heren Hamilton en Bottas uiteindelijk met een kometentijd van 1'28"355 de snelste tijd gereden in de derde vrije oefeningen. Hamilton en Bottas bleven wel binnen dezelfde seconde. Alexander Albon reed na zijn "criminele" crash met een spiksplinternieuwe Red Bull-Honda RB16 de vierde tijd. Hij poogt daarmee wat clementie bij Christian Horner en Dr. Helmut Marko te bekomen. Zijn plaats voor 2021 in het team wordt voor 2021 gewoon in vraag gesteld.
In de rand van de GP van Bahrein kunnen we noteren dat de FIA-stewards de tijd-annulatie voor bocht 4 hebben opgeschort. Er kwamen teveel reclamaties vanwege coureurs en teams. In concreto wil dat zeggen dat koersdirecteur Masi oogluikend toestaat dat in bocht 4 met de vier wielen over de baanlimiet mag worden gereden. Daar zal dan straks in de kwalificaties dankbaar gebruik van worden gemaakt door de coureurs en zal stof tot discussie opleveren.
De hond die gisteren de FP2 even verstoorde is terecht en het F1-wereldje zoekt er een naam voor... De decadentie vreet verder in op het F1-gezelschap. Lewis Hamilton heeft ook een hond, dus "Dogs Lives Matter" is geboren...! Carlos Sainz sluit zich onmiddellijk met zijn hond aan bij de beweging. Dat doet me eraan herinneren dat ooit een haas - niet die van Grosjean of Magnussen, maar een echte - in Silverstone voor consternatie zorgde, maar ook dat de Brit Alan Stacey, rijdend in een Lotus in de GP van België 1960, door een vogel die hem in het gezicht vloog de controle over zijn wagen deed verliezen en er het leven bij inschoot. Het is zaaks al dan geen huisdieren te weren uit de infrastructuur van de F1. (wr)
MERCEDES DRIEMAAL BOVENAAN IN FP1 VOOR GP VAN BAHREIN
Regerend wereldkampioen Lewis Hamilton reed de snelste tijd in de eerste vrije efeningen voor de GP van Bahrein, een nachtrace waar 495 schelle spots het woestijnspektakel zullen in beeld brengen. Valtteri Bottas pakte de tweede chrono en Sergio Perez (Racing Point-Mercedes) schitterde op de derde plek. Concreet wil dat zeggen dat drie Mercedes 1,6 liter V6 Turbo Hybrid-motoren op de eerste drie plaatsen staan. Het merk is zeven keer wereldkampioen bij de constructeurs en zal zeker een vinger in de pap hebben over het concept van de nieuwe krachtbronnen voor 2026. De algemene trend is naar iets "simpeler" motoren gaan die minder het budget belasten. Welke dat zullen zijn is op dit moment helemaal niet geweten. Synthetische benzine is alvast voorzien en de FIA wil dat de F1 vasthoudt aan motoren met inwendige verbranding. Met een beetje elektrische hulp. Wat hybrid zoals....vandaag.
Het Bahrein International Circuit is gebouwd op een vroegere kamelenkwekerij. Liefst 1120 plambomen ondersteunen het exotische decor waar toch nu en dan regen kan vallen. Nooit eerder is een GP in Bahrein zo laat in het jaar gereden. Dus klimaatsgewijs is het anders. Ook anders is het verzoek van Amnesty International aan zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton om zijn mening te geven over de mensenrechtenschendingen die volgens de internationale politiek en pers daar schering en inslag zijn. Als het goed begrepen is zou de Brit, stimulator van de Black Lives Matter aangegeven hebben in alle landen waar hij rijdt de accenten op het anti-racisme te leggen en aan de machthebbers de universele rechten van de Mens te respecteren. Hopelijk predikt Lewis daar niet in de woestijn.
Het laatste accent van de FP1 is dat Pirelli een C3 Compound liet uitproberen die in 2021 zal worden gebruikt. Zowat alle coureurs reden er al mee en zoals altijd lopen de meningen uiteen. In de vrijdagtraining mogen nieuwelingen of "ouwe knarren" nog eens iemand als proefpiloot vervangen. Robert Kubica verving Kimi Räikkönen bij Alfa Romeo en Roy Nissany verving Russell in zijn Williams. Het hoeft niet gezegd dat het verloren moeite, energie en geld was. Robert Kubica werd wel dertiende maar het kan niet betekenen dat de Pool opnieuw een vol seizoen kan afdwingen. Net als Romain Grosjean (Haas) die andermaal de uitlokker was van de eerste gele vlag, zoals we hem kennen met een magistrale slipper die hem de grindbak deed bezoeken. Straks zijn er de tweede vrije oefeningen. De kans zit er dik in dat Mercedes bovenaan blijft. Want Max Verstappen is niet echt in zijn sas. Het laatste kwartier van de FP1 werkten de mecaniciens hard aan de vloer van de RB16. De Limburger staat dan ook "maar" op P6. (Walter Rombauts)
FP1:
1. Lewis Hamilton (Mercedes) 1'29"033 - gemiddeld 218,831 km/h
2. Valtteri Bottas (Mercedes) 1'29"215 - 215,264 km/h
3. Sergio Perez (Racing Point-Mercedes) 1'30"214 - 214,445 km/h
HAMILTON - MERCEDES - NET ALS DAARSTRAKS: KING OF THE ROAD IN BAHREIN
Max Verstappen (Red Bull-Honda) en Sergio Perez (Racing Point-Mercedes) hebben een glansrol gespeeld in de tweede vrije trainingen om de GP van Bahrein. Zondag is dat de vijftiende GP van dit (ver-) schrikkeljaar en daarna blijven er nog twee over. Mocht het de snelheidsgoden behagen dan was er eens een ander merk aan de top van de tabellen geweest. Maar zelfs een zwarte Mercedes, ver weg van de zilverpijlen, is in handen van Mister Lewis Hamilton de beste, de snelste. De Brit, minstens excentriek te noemen, neemt de allures van mensgod aan zoals, Cassius Clay, Ayrton Senna en Diego Maradona. Zelfs over de dood heen blijven ze levendig.
Max Verstappen die halfgoderij al toekennen is nog wat vroeg. Al jaagt de Limburger de zevenvoudige titelhouder toch op. Bottas, in die tweede zwarte sterauto, bleek een gemakkelijke prooi te zijn voor de Red Bull-coureur die Honda weer op het podium tilde. Het is met zekerheid dat hij in Suzuka in Honda's thuisland Japan al wordt vereerd, minstens als samurai. Maar die Red Bull kon Max niet dichter dan 0"347 bij Hamilton brengen. De Brit klokte 1'28"971 en hield Max Verstappen buiten diezelfde seconde. Acht rijders bleven vervolgens in die 1'29" hangen. Allemaal knappe gasten, zeker die Sergio Perez die volgend jaar zijn auto aan Sebastien Vettel moet geven en Racing Point als naam ophoudt te bestaan. Het is dan Aston Martin dat geldschieters voor de zoveelste keer in de geschiedenis van het merk weer adrenaline wil inspuiten. Vermelden we nog de zeer zware crash van Alex Albon met de Red Bull. Dit ernstig voorval brent zijn positie bij het team nog meer in gevaar voor 2021.
Morgen zijn er de derde vrije oefeningen. Dan de kwalificaties voor de pole. Mogelijk moet weer Mercedes en Hamilton worden vernoemd. Om het uit te schreeuwen en hopen dat Red Bull zijn verzoek om een motor-ontwikkelingsstop te verkrijgen. Zoniet zal die niet zwarte Lewis Hamilton volgend jaar naar een achtste wereldtitel rijden. Ongezien. Mick Schumacher, zoon van, zal nog te onervaren zijn om tegen zoveel natuurtalent, neen, karakterkracht van het fenomeen Lewis op te kunnen. Zonder de schoonheid van Senna, zonder de genialiteit van Schumacher Sr. zal Lewis worden genoteerd als de grootste ooit. Vanuit een achtergestelde jeugdpositie naar het rijk van de onsterfelijkheid gereden. Bij Mercedes moest het in de sterren geschreven staan. Het begon in 2008 met een eerste wereldtitel, terwijl Felipe Massa die al vierde met champagne, stak Lewis de Duitser Timo Glock voorbij in een regenwolk... Nooit zal geweten zijn of Glock gas loste, of Lewis er echt blindelings voorbij reed. Het is Massa's grootste desillusie geweest in zijn grootse loopbaan. (Walter Rombauts)