In de eerste ronde was het al prijs ! Romain Grosjean reed met zijn rechterachterwiel over het linkervoorwiel van Kvyat en schoot zichzelf in de vangrail. De Haas-Ferrari ontplofte en 27" bleef de Fransman onzichtbaar in de metershoge vlammen. Toen stond hij uit den dode op en sprong over de vangrail in de armen van toegesnelde dokters en baancommissarissen. Dan werd hij met de helikopter naar een nabij militair hospitaal overgevlogen. Met gunstige uitslag: levend en wel. Met wat lichte brandwonden aan de handen, zoals Gerhard Berger destijds. De vangrail moest worden hersteld en de coureurs gingen voor meer dan 45' in de pits wachten op een nieuwe start.
Het ongeval was een gevisualiseerde cursus voor beginners in de veiligheids-aspecten van de Formule 1. Omdat de auto letterlijk in twee is gebroken was de overlevingscel vooraan duidelijk te zien. De "Halo"-beugel bleef ook intact en voorkwam dat Romain onthoofd werd zoals Sutherland in een sportwagenrace in Zolder. Of zoals Chris Bristow in de GP van België in 1960 overkwam door onder een gespannen prikkeldraad door te vliegen. Het "HANS"-systeem heeft gemaakt dat hij ook geen "coup-de-lapin" in zijn nek kreeg. De moderne F1 heeft zijn grote veiligheid bevestigd. Een evolutie die definitief ingezet is sinds Ayrton Senna op 1 mei 1994 in de Tamburellobocht in Imola om het leven kwam.
Voor er zich een duidelijke structuur in de race aftekende ging Lance Stroll met zijn Racing Point in de vierde ronde over de kop. Hij gebruikte daarvoor dezelfde wipplank als Romain Grosjean. Zijn rechterachterwiel bolde over het linkervoorwiel van Kvyat en de roze wagen ging over zijn zijde op de kop liggen. De rolbeugel, in combinatie met de Halobeugel, deed weer zijn werk. Dit keer kwam de Safety Car voorrijden en weer gingen vele ronden race-ontgoocheling verloren. Met de derde start nadat de SC van de baan verdween kwam er eindelijk echt racewerk aan te pas.
Lewis Hamilton leidde zoals hij ook het best was gestart, Max Verstappen hield de tweede plaats vast met een waterkans op een zege door bandenstrategie. Sergio Perez schitterde op de derde plek. Tot in de 54ste van 57 ronden zijn Mercedes-motor in brand schoot. Met laaiende vlammen in zijn rug zette hij de auto in het gras. De Safety Car kwam op de baan en zou de race beëindigen met erachter rijdend als eerste, Lewis, als tweede Max en - door de pech van Perez - Alex Albon op de derde plaats.
Valtteri Bottas nam een slechte start, wijzigde vaak de bandenstrategie en finishte 8ste. Aan die plaats zijn 4 WK punten gekoppeld. De Fin doet dus een slechte zaak en ziet dat Max Verstappen met 19 punten (18 van tweede plaats + 1 van snelste ronde 1'32"014) in zijn schaduw komt om vice-wereldkampioen te worden...? Voor de derde plaats in het WK van de Constructeurs bracht Mc Laren-Renault de beste punten op met de vierde plaats van Lando Norris en de vijfde van Sainz. Ferrari kwam in het stuk eigenlijk niet voor. Tenzij een incident tussen Charles Leclerc en...Daniil Kvyat. Volgende week zondag wordt op dit circuit in Bahrein de 16de GP en voorlaatste van het "seizoen" gereden. Hamilton's ambitie is al gekend, met name dit jaar nog zijn 100ste pole-position behalen. Max Verstappen wil gewoon voorbij Bottas geraken. (Walter Rombauts)
De uitslag:
1. Lewis Hamilton (Mercedes) 1 uur 34'01"829
2. Max Verstappen (Red Bull-Honda) op 1"254
3. Alexander Albon (Red Bull-Honda) op 8"005
4. Lando Norris (Mc Laren-Renault) op 11"337
5. Carlos Sainz jr. (Mc Laren-Renault) op 11"787
Stand WK Piloten:
1. Hamilton 332
2. Bottas 201
3. Verstappen 189
Stand WK Constructeurs:
1. Mercedes 533
2. Red Bull-Honda 274
3. Mc Laren-Renault 171
4. Racing Point 154
5. Renault 144
|