Tijdens de laatste vergadering van de FIA in 2021 is een vaag beeld geschetst van de nieuwe motoraanpak vanaf 2026. De basis blijft de 1,6 liter V6 verbrandingsmotor die waarschijnlijk op syntehtische brandstof zal functioneren en een sterker groen etiquette moet neerzetten. Ook de hybridetechniek blijft bestaan. De vandaag 120 kW (163 pk) opgeslagen vertragingsenergie zal worden opgetrokken tot 350 kW (476 pk) wat een "ja-boodschap" moet zijn naar de verdere electricificatie van "den automobiel". Er zal getracht worden een maximum budget in te stellen dat toelaat aan meerdere autoconstructeurs om zich aan de F1 te wagen.
Zo worden - volgens geruchten - Audi en Porsche al genoemd als motorleveranciers van Red Bull en Mc Laren. Er zal nog veel water door de zeeën en rivieren stromen eer dit plaatje duidelijk wordt, want zoals ieder weldenkend autofanaat weet wordt waterstof als brandstof het eindstation. Op voorwaarde dat ze groen wordt gewonnen met zon-, wind-, en/of waterslag-energie. In Le Mans werkt de 'l Automobile Club de l'Ouest zéér hard aan een reglement voor waterstofauto's. Die zullen volgens drievoudig Le Mans-winnaar André Lotterer pas over tien jaar de etmaalrace kunnen winnen. Misschien daarom dat Max Verstappen, volgende week deelneemt aan de virtuele "24 Uren van Le Mans" Een hemels vooruitzicht. (wr)
EINDELIJK ZONNECELLEN OP AUTODAKEN ALS HULPBRON OM 1000 KM ACTIERADIUS TE HALEN
Op de zojuist gehouden technologiebeurs van Las Vegas toonde Mercedes een puur elektrische concept-car die 1000 km reikwijdte belooft. Insiders weten nu al dat die nooit zal febariceerd zal worden en mocht dat toch zo zijn, dan haalt de "lightbau" sterwagen 764 km. Niet mis, maar anderen, Chinese, Amerikaanse én Europese merken, o.a. Porsche, zullen dit weldra nadoen en overtreffen. De sensatiepers wijt het "lichtgewicht" van de auto aan de ervaringen met de F1 en Formula E renwagens. Daaruit worden zeker aspecten overgenomen, maar men mag dat niet overdrijven. Zo zijn de F1 auto's van vandaag en de nieuwe van dit jaar 2022 nooit eerder zo zwaar geweest (+700 kg) in de zeventig jarige geschiedenis van de na-oorlogse F1. Dus is dat ander voer om over te kribbelen.
Wél héél interessant is te zien dat in het dak van meerdere concept-cars zonnecellen worden gemonteerd die de batterij ondersteunen en dus de actieradius een "booster" kunnen geven. Nu wil het toeval dat dit geen hot news is. Zo'n veertig jaar geleden had ik het voorrecht in de woestijn van Arizona, nabij Phoenix, een "filiaaltje" van het toen nog Zweedse merk te bezoeken. Daar hielden twee Nederlanders zich onledig met het plaatsen van zonnecellen op de achtervleugels die sommige Volvo's toen hadden. Die moesten niet de actieradius vergroten - want het ging om benzine- en dieselauto's - maar wel alle toebehoren voeden zodat de batterij gevoelig werd ontlast. Deze toepassingen zijn niet direct te zien geweest in de seriebouw. Mogelijk te kostelijk en ook omdat men zon moet hebben. In Arizona schijnt de zon altijd en is het er in juni bijvoorbeeld constant 55° C. Dat is dus anders dan op de Antwerpse of Brusselse Ring waar alleen flitscamera's voor enig licht zorgen. Zonneklaar.
Een echte zonnewagen die als een schubbendier de wereldberoemde race Darwin - Adelaïde in Australië baas kan over 3000 km, behoort niet tot de objecten waar een mens zich dagelijks wil mee verplaatsen. De lichtbouw is verregaand, het oppervlak aan zonnecellen maximaal en de mens erin is compleet bijzaak. Die moet zich schikken naar de technische eisen van het voertuig en zit meestal oncomfortabel. Aan dit laatste aspect is - gezien de afstand - hard gesleuteld, maar toch... Nu is het gebruiken van zonnecellen op autodaken of vleugels hoogstaander dan een BMW die van kleur verandert (ook in Las Vegas) maar de creatie uit Munchen is wel een elektronische- en software-gerichte krachttoer die de jonge mensen van vandaag moet boeien naar de zéér nabije toekomst toe.
Met daaraan direct de hoop gekoppeld dat er werkgelegenheid blijft opdat een groot deel van de 8 miljard "human beings" op deze aardkloot er kunnen van genieten. Zo niet is er een probleem. Vorige week is mijn goede vriend en hoogst bescheiden man, Eric Elst overleden, een sterrenkundige die 3760 astéroïden heeft ontdekt...en die me zei, tijdens een gezellige babbel dat het zinvol was op de Maan of Mars naar uitbreidend "lebensraum" te zoeken... Onze planeet geraakt vol. En Maan- en Marslanders hebben al bewezen dat wielen kunnen rollen op die bodems. Dus hoopgevend voor de wereldauto-industrie. Ze hebben maar naar Elon Musk te bellen en die zorgt voor een raketje op en neer naar de planeten. De wereld gokt, Musk gokte succesvol met Tesla, daarom dat die techno-beurs ook ieder jaar in Las Vegas wordt gehouden. Met uiteraard veel glitter zoals de mens zich de wereld dagelijks inbeeldt (Walter Rombauts/Foto:Honda)
Tijdens de laatste vergadering van de FIA in 2021 is een vaag beeld geschetst van de nieuwe motoraanpak vanaf 2026. De basis blijft de 1,6 liter V6 verbrandingsmotor die waarschijnlijk op syntehtische brandstof zal functioneren en een sterker groen etiquette moet neerzetten. Ook de hybridetechniek blijft bestaan. De vandaag 120 kW opgeslagen vertragingsenergie zal worden opgetrokken tot 350 kW (476 pk) wat een "ja-boodschap" moet zijn naar de verdere electricificatie van "den automobiel". Er zal getracht worden een maximum budget in te stellen dat toelaat aan meerdere autoconstructeurs om zich aan de F1 te wagen. Zo worden - volgens geruchten - Audi en Porsche al genoemd als motorleveranciers van Red Bull en Mc Laren. Er zal nog veel water door de zeeën en rivieren stromen eer dit plaatje duidelijk wordt, want zoals ieder weldenkend autofanaat weet wordt waterstof als brandstof het eindstation. Op voorwaarde dat ze groen wordt gewonnen met zon-, wind-, en/of waterslag-energie. In Le Mans werkt de 'l Automobile Club de l'Ouest zéér hard aan een reglement voor waterstofauto's. Die zullen volgens drievoudig Le Mans-winnaar André Loterer in het beste geval over tien jaar kunnen winnen.(wr)