MAX VERSTAPPEN DEELT OPNIEUW KLAP UIT AAN HAMILTON
Terwijl Kimi Räikkönen en Sebastien Vettel elkaar in de laatste ronde nog in de vernietiging reden, streelde de zwart-wit geblokte vlag de vijftiende GP-zege van Max Verstappen. Met de pole, de snelste ronde én de zege, zette de Red Bull-coureur een volmaakte GP neer zoals alleen de grootsten hem dat hebben voorgedaan. Voor regerend wereldkampioen Lewis Hamilton (Mercedes) begon de race "voorzichtig" maar hij keek wel met lede ogen aan dat zijn titelrivaal een gat sloeg met het hele veld en verder zijn eigen koers reed. In de 43ste van de 71 ronden werd zijn zwanenzang naar een achtste wereldtitel duidelijk.
Hij meldde langs de boordradio "dat hij echt niet sneller kon". Ook al had hij zijn ingenieur eerder al gesmeekt om meer vermogen. Het werd nog dramatischer als duidelijk werd dat de wagenbodem links achter was beschadigd op een "vibreur". Als gevolg daarvan moest hij zichzelf offeren aan teammaat Valtteri Bottas en zich ook nog laten voorbijrijden door Lando Norris (Mc Laren). Diezelfde Mc Laren-rijder was ook in het begin van de race al het obstakel voor hem. Liefst 20 ronden lang duurde het voordat hij deze "snotneus" voorbij kon. Lando Norris werd vandaag tot "Driver of the Day" uitgeroepen... Lewis Hamilton geraakte niet op het podium en ziet Max Verstappen uitlopen in de voorlopige stand om de wereldtitel.
De race werd getekend door veel individuele duels die eindigden in welles-nietes-spelletjes om het gelijk van de eerste de ideale lijn te mogen kiezen. Met als gevolg strafseconden voor in het bijzonder Sergio Perez (Red Bull-Honda) die daardoor maar een bescheiden puntenbijdrage levert aan de WK-stand van de Constructeurs waarin Red Bull ook de leiding aanvoert. Een duel in schoonheid sierde het raceslot tussen Fernando Alonso-de-Oude (Alpine) en George Russell-de-Jonge (Williams). De Spanjaard, twee keer wereldkampioen (2005-2006), won het ene puntje verbonden aan de tiende plaats. (Walter Rombauts)
De uitslag:
1. Max Verstappen (Red Bull-Honda) 1 uur 23'54"543
DE TIEN "BONZEN" DIE DE F1-MOTOREN VOOR 2025 GAAN BEPALEN
Dat er nog geen defintief beeld is van de nieuwe F1-motoren voor 2025 is geen wonder. Negen boegbeelden van de F1 moeten gaan bepalen hoe groen ze die interne verbrandingsmotoren gaan concipiëren. Want het lijkt er sterk op dat het verbrandingsmotoren zullen blijven. Overigens is in de hele autoindustrie een trend om zowel de Diesel als de Ottomotor in ere te herstellen door gebruik van nieuwe brandstoffen. Daartoe behoren zowel synthetische brandstoffen als waterstof. Van de negen name die hieronder op een rijtje staan lijkt F1-motorsportbaas Ross Brawn technisch het best geplaatst. De anderen zijn meer CEO's van het "administratieve" gehalte. (wr)
Het Comité:
Ola Källenius (Daimler)
John Elkann (Ferrari)
Luca Di Meo (Renault)
Dieter Mateschitz (Eeigenaar van Red Bull; team én drankjes)
Stefano Domenicali (F1-baas)
Ross Brawn (F1-motorsortbaas)
Jean Todt (President van de Fédération Internationale de l'Automobile - FIA)
De kwalijke manier waarop viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel in de weg reed toen Fernando Alonso naar de Q3 aan het dingen was heeft de Duitser een gridstraf opgeleverd. De tweevoudige wereldkampioen Alonso (Alpine) was uitzinnig van woede want hij was beslist in de Q3 belandt ware er dat onaandachtig maneuver van Vettel niet. De Aston Martin-coureur heeft zich tegenover de Spanjaard verontschuldigd, bewust van zijn ongewilde fout. Maar de stewards bedenken Vettel wel met drie plaatsen achteruit op de grid. Hij start nu van de elfde plek. De rijders die hiervan "profiteren" zijn George Russell (Williams), Lance Stroll (Aston Martin) en Carlos Sainz (Ferrari).(wr)
MAX VERSTAPPEN - RED BULL HONDA - VERBLUFT MET KOMEETTIJD IN SPIELBERG
Max Verstappen start morgen in pole voor de GP van Oostenrijk. Achter hem staat niet Hamilton zoals gewoonlijk, maar wel Lando Norris in de Mc Laren-Mercedes ! De regerende wereldkampioen, net voor twee jaar bijgetekend, start op de vierde plaats en zal het van de bandenstrategie moeten hebben om de Red Bull-coureur te verslaan. Algemeen wordt aangenomen dat er een één-stop-strategie zal voorop worden gezet. Maar het raceverloop kan die visie natuurlijk doen veranderen. Heuglijk nieuws is dat Sebastien Vettel op de achtste plaats start. De Duitser heeft echter in de Q2 een erge fout gemaakt door in de weg te rijden van Fernando Alonso die beslist in de Q3 had geraakt en door Vettel die chrono vernietigd zag.
Ook moet George Russell worden vernoemd die de kwetsbare Williams op de negende startplaats zette. Morgen is er een magma-GP in het verschiet, een race die wordt gesponsord door "BTW" (Best Water Treatment) en "Crypto.com. Deze laatste wordt expliciet hier vernoemd omdat ze voor Liberty Media sponsor gaan spelen voor de sprintraces die de klassieke kwalificaties gaan vervangen (experimenteel in eerste instantie). In een korte race verovert de winnaar de "pole". Het zal een bizar gevoel zijn voor de puristen om de verbrokkeling van zeventig jaar "classicisme" voltrokken te zien. (Walter Rombauts)
MAX VERSTAPPEN OVERKLAST OPNIEUW IN FP3 IN SPIELBERG
Max Verstappen had maar een half uur en twee setjes zachte banden nodig om met 1'04"941 iedereen met verstomming te slaan. Mercedes sloot wel aan met niet direct Hamilton maar wel Valtteri Bottas die de tweede chrono pakte in de FP3. Aanvankelijk leken de Aston Martin's van Vettel en Stroll aan te sluiten, maar finaal gingen Pierre Gasly (AlphaTauri-Honda) en Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo) met de ereplaatsen aan de haal. Sebastien Vettel viert vandaag zijn 34ste verjaardag en de viervoudige wereldkampioen lijkt herboren.
Hij voelt zich opnieuw beter in het zakenimperium dat de F1 onder Bernie Ecclestone (90) is geworden. Een goed geoliede machine die sinds maart 2017 voor 31 miljard dollar is overgedragen aan het Amerikaanse Liberty Media. Straks zijn er de kwalificaties voor de pole in de GP van Oostenrijk. Op Spielberg daar klint nog net niet de "Sound of Music", al horen we toch de partyklanken van de Hondamotoren. Voor de volledigheid: Nikita Mazepin zorgde ook deze sessie even voor geel... (Walter Rombauts)
FP3:
1. Max Verstappen (Red Bull-Honda) 1'04"591
2. Valtteri Bottas (Mercedes) 1'05"129
3. Lewis Hamilton (Mercedes) 1'05"277
4. Pierre Gasly (AlphaTauri-Honda) 1'05"280
5. Antonio Giavinazzi (Alfa Romeo-Ferrari) 1'05"345
HAMILTON TEKENT TOT EIND 2023 NIEUW CONTRACT MET MERCEDES
Nog goed en wel voor de derde vrije oefeningen aanvangen, raakte bekend dat zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton voor twee jaar bij tekende bij Mercedes. Dat is het nuchtere nieuws. Vandaag komen de F1 bonzen bijeen om over de nieuwe krachtbronnen voor 2025 te spreken. Over één ding zijn Jean Todt (FIA) Ola Källenius (Daimler) en andere Olivier Blurne (Porsche) en de andere zes matchmakers het eens: de F1 moet een groene tint krijgen. Een eerste stap zou zijn synthetische brandstof met een uitstoot zero.
Maar zoals de kaarten nu liggen lijkt de meerderheid van het deskundig gezelschap voorstander om de huidige interne verbrandingsmotoren in hybridconfiguratie te behouden. Budgetgewijs maar ook omdat om synthetische brandstof te gebruiken slechts minieme wijzigingen aan de motor moeten worden doorgevoerd. Iedereen is benieuwd bij welke krachtbron men zal uitkomen.
Feit dat ook Porsche mee aan tafel zit kan betekenen dat het merk zich opnieuw - als motorleverancier ? - wil verbinden in de hoogste autosportdiscipline. Los van dit alles is ook wereldkundig gemaakt dat George Russell de nieuwe ploegmaat van Lewis Hamilton wordt. Mogelijk een meesterzet naar Verstappen toe. (Walter Rombauts)
HAMILTON BOVENAAN, REGEN FNUIKT VERSTAPPEN IN FP2 IN SPIELBERG
Net toen de race-simulaties konden beginnen leldde Sebastien Vettel regendruppels. Met nog één kwartier te gaan regende het harder en kon Max Verstappen zijn tijd niet meer verbeteren. Lewis Hamilton bleef met 1'04"523 bovenaan de tabellen. Dit voor ploegmaat Bottas en titelrivaal Max Verstappen. Als bij regenwonder plaatsten Lance Stroll en Sebastien Vettel de Aston Martin-Mercedes in die volgorde op P4 en P5. Max Verstappen vroeg zijn ingenieur, Gianoiero Lambriase, of het nog zin had verder te rijden op die natte baan met regentijden van 1'09"698 (Hamilton) en kreeg een verrassend antwoord:
"Zondag wordt hetzelfde weer voorspelt, dus zolang je de auto binnen de witte lijnen kan houden, blijf je maar buiten. Je kan er van leren voor zondag..." Die niet mis te verstane woorden gelden voor iedereen. Want stel dat de hemelsuizen voor spektakel gaan zorgen, dan is de winnaar nog lang niet bekend. WK-leider Max Verstappen reed dus verder en mikt morgen op de "pole". Los daarvan wordt regerend wereldkampioen Lewis vaker gemeld in de race-simulator bij Mercedes... De zevenvoudige wereldkampioen ontkent niet dat de strijdvaardige Limburger hem in de greep heeft. Al is het verschil nu nog "maar" 18 punten. (wr)
MAX VERSTAPPEN DOMINEERT OPNIEUW IN FP1 VOOR GP VAN OOSTENRIJK
Tijdens de eerste vrije oefeningen om de GP van Oostenrijk heeft Pirelli Hamilton, Bottas en andere Vettel's nieuwe prototypebanden laten proberen. Ook Max Vertsappen ded dat en leek er positief op te reageren. Dat Nikita Mazepin in ieders weg reed en wat geel uitlokte, verbaast niemand meer. Max Verstappen domineerde andermaal de FP1. Straks tijdens de tweede oefeningen kunnen we zien of Hamilton en Bottas in hun Mercedes weerwerk kunnen bieden. Morgen is er een zeer belangrijke vergadering waarop alle F1-bonzen samen zitten om het over de nieuwe motoren voor 2025 te hebben.(wr)