MAX VERSTAPPEN - RED BULL HONDA - VERBLUFT MET KOMEETTIJD IN SPIELBERG
Max Verstappen start morgen in pole voor de GP van Oostenrijk. Achter hem staat niet Hamilton zoals gewoonlijk, maar wel Lando Norris in de Mc Laren-Mercedes ! De regerende wereldkampioen, net voor twee jaar bijgetekend, start op de vierde plaats en zal het van de bandenstrategie moeten hebben om de Red Bull-coureur te verslaan. Algemeen wordt aangenomen dat er een één-stop-strategie zal voorop worden gezet. Maar het raceverloop kan die visie natuurlijk doen veranderen. Heuglijk nieuws is dat Sebastien Vettel op de achtste plaats start. De Duitser heeft echter in de Q2 een erge fout gemaakt door in de weg te rijden van Fernando Alonso die beslist in de Q3 had geraakt en door Vettel die chrono vernietigd zag.
Ook moet George Russell worden vernoemd die de kwetsbare Williams op de negende startplaats zette. Morgen is er een magma-GP in het verschiet, een race die wordt gesponsord door "BTW" (Best Water Treatment) en "Crypto.com. Deze laatste wordt expliciet hier vernoemd omdat ze voor Liberty Media sponsor gaan spelen voor de sprintraces die de klassieke kwalificaties gaan vervangen (experimenteel in eerste instantie). In een korte race verovert de winnaar de "pole". Het zal een bizar gevoel zijn voor de puristen om de verbrokkeling van zeventig jaar "classicisme" voltrokken te zien. (Walter Rombauts)
MAX VERSTAPPEN OVERKLAST OPNIEUW IN FP3 IN SPIELBERG
Max Verstappen had maar een half uur en twee setjes zachte banden nodig om met 1'04"941 iedereen met verstomming te slaan. Mercedes sloot wel aan met niet direct Hamilton maar wel Valtteri Bottas die de tweede chrono pakte in de FP3. Aanvankelijk leken de Aston Martin's van Vettel en Stroll aan te sluiten, maar finaal gingen Pierre Gasly (AlphaTauri-Honda) en Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo) met de ereplaatsen aan de haal. Sebastien Vettel viert vandaag zijn 34ste verjaardag en de viervoudige wereldkampioen lijkt herboren.
Hij voelt zich opnieuw beter in het zakenimperium dat de F1 onder Bernie Ecclestone (90) is geworden. Een goed geoliede machine die sinds maart 2017 voor 31 miljard dollar is overgedragen aan het Amerikaanse Liberty Media. Straks zijn er de kwalificaties voor de pole in de GP van Oostenrijk. Op Spielberg daar klint nog net niet de "Sound of Music", al horen we toch de partyklanken van de Hondamotoren. Voor de volledigheid: Nikita Mazepin zorgde ook deze sessie even voor geel... (Walter Rombauts)
FP3:
1. Max Verstappen (Red Bull-Honda) 1'04"591
2. Valtteri Bottas (Mercedes) 1'05"129
3. Lewis Hamilton (Mercedes) 1'05"277
4. Pierre Gasly (AlphaTauri-Honda) 1'05"280
5. Antonio Giavinazzi (Alfa Romeo-Ferrari) 1'05"345
HAMILTON TEKENT TOT EIND 2023 NIEUW CONTRACT MET MERCEDES
Nog goed en wel voor de derde vrije oefeningen aanvangen, raakte bekend dat zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton voor twee jaar bij tekende bij Mercedes. Dat is het nuchtere nieuws. Vandaag komen de F1 bonzen bijeen om over de nieuwe krachtbronnen voor 2025 te spreken. Over één ding zijn Jean Todt (FIA) Ola Källenius (Daimler) en andere Olivier Blurne (Porsche) en de andere zes matchmakers het eens: de F1 moet een groene tint krijgen. Een eerste stap zou zijn synthetische brandstof met een uitstoot zero.
Maar zoals de kaarten nu liggen lijkt de meerderheid van het deskundig gezelschap voorstander om de huidige interne verbrandingsmotoren in hybridconfiguratie te behouden. Budgetgewijs maar ook omdat om synthetische brandstof te gebruiken slechts minieme wijzigingen aan de motor moeten worden doorgevoerd. Iedereen is benieuwd bij welke krachtbron men zal uitkomen.
Feit dat ook Porsche mee aan tafel zit kan betekenen dat het merk zich opnieuw - als motorleverancier ? - wil verbinden in de hoogste autosportdiscipline. Los van dit alles is ook wereldkundig gemaakt dat George Russell de nieuwe ploegmaat van Lewis Hamilton wordt. Mogelijk een meesterzet naar Verstappen toe. (Walter Rombauts)
HAMILTON BOVENAAN, REGEN FNUIKT VERSTAPPEN IN FP2 IN SPIELBERG
Net toen de race-simulaties konden beginnen leldde Sebastien Vettel regendruppels. Met nog één kwartier te gaan regende het harder en kon Max Verstappen zijn tijd niet meer verbeteren. Lewis Hamilton bleef met 1'04"523 bovenaan de tabellen. Dit voor ploegmaat Bottas en titelrivaal Max Verstappen. Als bij regenwonder plaatsten Lance Stroll en Sebastien Vettel de Aston Martin-Mercedes in die volgorde op P4 en P5. Max Verstappen vroeg zijn ingenieur, Gianoiero Lambriase, of het nog zin had verder te rijden op die natte baan met regentijden van 1'09"698 (Hamilton) en kreeg een verrassend antwoord:
"Zondag wordt hetzelfde weer voorspelt, dus zolang je de auto binnen de witte lijnen kan houden, blijf je maar buiten. Je kan er van leren voor zondag..." Die niet mis te verstane woorden gelden voor iedereen. Want stel dat de hemelsuizen voor spektakel gaan zorgen, dan is de winnaar nog lang niet bekend. WK-leider Max Verstappen reed dus verder en mikt morgen op de "pole". Los daarvan wordt regerend wereldkampioen Lewis vaker gemeld in de race-simulator bij Mercedes... De zevenvoudige wereldkampioen ontkent niet dat de strijdvaardige Limburger hem in de greep heeft. Al is het verschil nu nog "maar" 18 punten. (wr)
MAX VERSTAPPEN DOMINEERT OPNIEUW IN FP1 VOOR GP VAN OOSTENRIJK
Tijdens de eerste vrije oefeningen om de GP van Oostenrijk heeft Pirelli Hamilton, Bottas en andere Vettel's nieuwe prototypebanden laten proberen. Ook Max Vertsappen ded dat en leek er positief op te reageren. Dat Nikita Mazepin in ieders weg reed en wat geel uitlokte, verbaast niemand meer. Max Verstappen domineerde andermaal de FP1. Straks tijdens de tweede oefeningen kunnen we zien of Hamilton en Bottas in hun Mercedes weerwerk kunnen bieden. Morgen is er een zeer belangrijke vergadering waarop alle F1-bonzen samen zitten om het over de nieuwe motoren voor 2025 te hebben.(wr)
MAX VERSTAPPEN - RB HONDA - LOOPT UIT OP HAMILTON IN WK-STAND MET ZEGE IN GP VAN STIERENMARKEN
De GP van Stiermarken in Spielberg in Oostenrijk dekt een sterk verhaal. Max Verstappen startte vanuit pole het snelst en leidde de hele race zonder dat regerend wereldkampioen Lewis Hamilton enig weerwerk kon bieden. Of toch wel iets. Met telkens de snelste ronde te draaien en zo de Limburger dat ene WK-punt af te snoepen. Sergio Perez (Red Bull-Honda) haalde in de 55ste van de 71 te rijden ronden nog softs en bedierf daarmee het ronderecord-plezier van de zevenvoudige wereldkampioen. Perez won nu zogoed als iedere ronde dat begeerde WK-punt.
Max toerde superieur aan de leiding, Hamilton reed er gefrustreerd achter en toen de achterstand 14" werd, schoot Lewis Hamilton uit zijn kram en eistte dat zijn team hem zachte banden zo monteren. In de voorlaatste ronde kreeg hij die en hij liet 1'07"058 optekenen, waarmee hij één WK punt toevoegt aan de 18 die verbonden zijn aan de tweede plaats. Sergio Perez trachtte nog Valtteri Bottas te verschalken voor een podiumplaats, maar dat lukte niet. We noteren ook een schitterende race van Lando Norris (Mc Laren-Mercedes) die vijfde eindigde. Fernando Alonso, achtste gestart, stootte even door naar P7 maar werd uiteindelijk negende.
In de voorlopige stand om het WK versterkt Max Verstappen zijn leidersplaats tot 156 punten tegenover 138 voor Lewis Hamilton. Een verschil dus van 18 eenheden, die nog niet zaligmakend zijn, maar voor de Brit die zijn achtste wereldtitel beoogt wel een duidelijk teken aan de wand zijn. Max Verstappen heeft vandaag zijn vierde GP van het F1-seizoen 2021 gewonnen ! Dat is zijn 14de sinds hij in 2015 in de Formule 1 kwam !!! In de stand om het WK van de constructeurs versterkt Red Bull Racing ook lichtjes zijn voorsprong op zevenvoudig wereldkampioen Mercedes (sinds 2014, toen de 1,6 liter V6 Turbo-Hybrid's in gebruik werden genomen)
De uitslag:
1. Max Verstappen (Red Bull-Honda) 306,578 km in 1 uur 22'18"925
HAMILTON NEEMT EERVOL FP3 VOOR ZIJN REKENING IN OOSTENRIJK
Toen Max Verstappen na 32' in de derde vrije oefeningen een kleine aardbeving veroorzaakte met 1'04"971 dacht iedereen dat het verdict al gevallen was. Maar de oplopende, ook reglementaire spanning tussen Red Bull en Mercedes zorgde ervoor dat Toto Wolff grotere druk zette op Bottas, maar zeker op de fatsoenlijk betaalde regerende wereldkampioen Lewis Hamilton. Deze is nu pas de nieuwe onderhandelingen met Toto Wolff voor 2022 begonnen en voelt de druk van zijn "bazen", maar bijzonder nog van Max Verstappen. Voor wie het al vergeten zou zijn, WK-leider en de man die wel eens kan verhinderen dat Lewis een achtste wereldtitel dit jaar kan behalen.
Bovendien zou het voor Mercedes de eerste keer zijn dat ze sinds 2014 niet de Wereldtitel bij de Constructeurs zouden behalen. In dat jaar werd voor de eerste keer de 1,6 liter V6 Turbo-Hybrid in gebruik genomen. Mercedes behaalde er zeven wereldtitels mee. Dus de kwalificaties straks zijn gevoelig geladen. Het pit-incident met Bottas (drie plaatsen aachteruit op de grid + 2 strafpunten op zijn superlicentie) is een apart verhaal. Nat als de "verhoogde pitstraat-beveiliging" vanwege de FIA die concreet Red Bull benadeeld. Nu eerst de strijd om de "pole". Hamilton zal trachten zijn 101ste te behalen. Maar Max is nabij. (Walter Rombauts)
MAX VERSTAPPEN - RED BULL HONDA - PAKT DERDE SEIZOENSPOLE IN SPIELBERG
Max Verstappen heeft op een haast buitenaardse manier zijn derde pole-position van het F1-seizoen veroverd in "zijn" Spielberg. Met 1'03"841 overklaste hij letterlijk iedereen, hoewel moet worden vermeld dat Pierre Gasly (AlphaTauri-Honda) even met 1'04"429 even de eerste plaats waarnam in de Q2. Maar in de Q3, de beslissende fase, demonstreerde Max Verstappen een meesterschap dat alleen de grootsten hebben kunnen opvoeren. Zijn topsnelheid met 315 km/h lag hoger dan die van de regerende wereldkampioen. Hij trotseerde tot 4,8 G in de bochten (remember de "wingcars"...) en bespeelde die ene ideale lijn in alle bochten met een preciesheid van een vioolstok op de snaren van een Stradivarius. Van "heavy metal" tot hemelse Stravinsky.... Lewis Hamilton luisterde beteuterd, zag zijn 101ste pole weer aan zijn neus voorbij gaan.
Valtteri Bottas klokte tweede af. Maar de Fin moet drie strafplaatsen achteruit op de startgrid, wegens de pitstraat-capriolen gisteren. Dus staat Lewis achter Max, op de tweede rij bevindt zich Lando Norris (Mc Laren-Mercedes) voor een andermaal schitterende Sergio Perez (Red Bull-Honda). Pierre Gasly's auto kreeg een nieuwe MGU-K die meer had dan sensorproblemen. Maar hij kreeg er geen grid-straf voor. Het is duidelijk dat het duel Hamilton - Verstappen morgen in de GP van Stiermarken in Oostenrijk voor vuurwerk zal zorgen. Gelukkig wordt er over de mogelijkheid van regen gesproken. Die kan het vuur wat temperen en misschien veranderen in een "Red Bull"-gevecht zoals in de tijd van de grote matadors. Dan kan Max Verstappen zich misschien tot "regenmeister" kronen zoals Ayrton Senna zich destijds outte. (Walter Rombauts/Fotobijlage: Alpine)
MAX VERSTAPPEN DOMINEERT OOK IN FP2 OP DE RED BULL RING
Met 1'05"412 heeft Max Verstappen in de tweede vrije training iedereen gedomineerd. In die mate dat regerend wereldkampioen Lewis Hamilton zich toch wat zorgen moet beginnen maken over die achtste wereldtitel. Ook binnen Mercedes heerst onrust. Toto Wolff ziet iedere race met lede ogen aan dat de banden wissels bij Red Bull binnen 2" seconden gebeuren...veel korter dan bij hen. Ik weiger voorlopig te geloven dat de nieuwe FIA-regels die de pitstops trager gaan maken door Mercedes is ingefluisterd. Maar feit is software gaat beslissen over het moment waarop een wiel echt vast staat en de coureur "groen" krijgt om weg te rijden. Vanaf de GP van Hongarije zou dat worden toegepast en daarmee Red Bull een aanzienlijk voordeel - met name snelheid van banden wissels - afnemen.
Of Valtteri Bottas dat ongenoegen bij de "Ster" deze namiddag kracht heeft willen bijzetten is zéér de vraag. In ieder geval kwam een kwartier voor het einde van de FP2 de Fin nog banden wisselen. Bij het vertrekken maakte hij een heuse spin in de pitstraat waarbij gelukkig niemand werd geraakt. Dus zou de Fédération de l'Automobile toch redenen hebben om de veiligheid in de pitstraat te verhogen. De FIA heeft het daar al eerder over gehad. Maar in het kamp van Red Bull is er veel protest tegen de nieuwe regeling voor de banden wissels. Los van dit valt een herboren Alpine-Renault op met een derde plaats voor de talentrijke Esteban Ocon en de vijfde van "bompa" Fernando Alonso, die blijkbaar toch een tweede adem vindt. Net als Daniël Ricciardo.
Morgen is er FP3 en de strijd om de pole op die snelle Red Bull Ring. Voor we het vergeten, Nikita Mazepin (Haas-Ferrari) maakte nog een uitstapje in de grindbak en zijn ploegmaat Mick Schumacher vroeg Sebastien Vettel eens naar zijn cockpit te komen kijken. De zoon van voelt er zich niet comfortabel in. Zou "Papa" thuis daar echt niets kunnen over zeggen ? Is Michaël Schumacher nog echt zo gehandicapt ? Dat ski-ongeval op 29 december 2013 nabij Grenoble kan je niemand toewensen. Hij was toen 45 jaar jong. Nu moet zijn zoon Mick het thuiszittende stuurgenie levendig zien te houden in de F1. Wijsheid heeft ie zeker meegekregen, de kracht die nodig is om er te geraken zal moeder Corinne mee voeden. Mogelijk komt op die manier schoonheid weer in het zwaar getroffen gezin. Echte puristen smeken erom. (Walter Rombauts/Foto bijlage:Alpine)
PORSCHE ZET NIEUW RONDERECORD NEER OP DE NORDSCHLEIFE MET 911 GT2 RS
Uitgerust met de "Manthey Performance Kit" heeft testpiloot Lars Kern op 14 juni een nieuwe recordtijd neergezet op de Nürburgring, meer bepaald de 20,8 km lange en beruchte "Nordschleife". Lars Kern perste er aan het stuurwiel van de 515 kW (700 pk) sterke 911 GT2 RS een tijd uit van 6'43"300. De auto was eeb "brouwsel" van de Porsche R&D-ingenieurs in Weissach en de Manthey-specialist in Meuspath.(wr)
MAX VERSTAPPEN OPENT FP1 MET SNELSTE TIJD VOOR GP VAN STIERMARKEN
De eerste vrije training voor de GP van Stiermarken bracht héél snel Max Verstappen en zijn Red Bull-Honda op het voorplan. Hij sloot de training af met 1'05"910. Sainz (Ferrari) en Perez (Red Bull-Honda) zorgden voor een - korte gele vlag. Als de uitslag van de inhoudloze eerste vrije oefening (FP1) vanaf de laatste plaats wordt gelezen zien we 20 Mazepein (Haas), 19 Kubica (Alfa Romeo) en 18 Schumacher. In de tweede oefeningen straks zal het bitse duel tussen Verstappen en Hamilton duidelijker worden. Er worden dan al wat simulaties uitgevoerd voor de kwalificaties van morgen, zaterdag.(wr)
MAX MAG IN SPIELBERG EEN HARDERE LEWIS HAMILTON VERWACHTEN
In de vorige ongelooflijk spannende GP van Frankrijk leek het erop dat Lewis Hamilton er zich in de laatste ronden had neergelegd bij het meesterschap van zijn mogelijke opvolger dit jaar van de wereldtitel. Maar dat was niet zo. De zevenvoudige wereldkampioen kon niet anders dan met zijn versleten harde banden verder sukkelen en de eindmeet halen. Verder duelleren met Max Verstappen zou risicovol zijn geweest om...opnieuw puntenloos de race te beëindigen.
Mercedes heeft de jongste GP's haar lesje wel geleerd. En Lewis Hamilton zou zo graag die achtste wereldtitel binnenhalen. En Max Verstappen zijn eerste. Met nog maar een derde van de drieëntwintig GP's gereden belooft het seizoen ononderbroken spannend te blijven. Voor de GP van Stiermarken zondag a.s. mag Max Verstappen zich aan een hardere Hamilton verwachten. Hij rijdt wel "thuis" op de Red Bull Ring, maar Mercedes als team zal ook een stuggere houding aannemen omdat Red Bull bij de FIAheeft verzocht die voorvleugel van de Mercedes W12 eens goed onder de loep te nemen... De vrije trainingen beginnen morgen en lopen zaterdag naar een climax voor de pole in de kwalificaties. (wr)
MAX VERSTAPPEN VERSTERKT WK-LEIDING MET ZEGE IN GP VAN FRANKRIJK
Het verloop van de GP van Frankrijk kan in twee worden gedeeld. De proloog waarin pole-sitter Max Verstappen snelst startte maar de eerste bocht mistte. Daarmee kreeg regerend wereldkampioen Louis Hamilton de leiding cadeau. Deze haast zekere mono-zegetocht duurde tot de 20ste van de 53 ronden. De eerste tien waren allemaal op mediums gestart, met een één-stop-strategie in de planning. Tijdens de bandenwissels kwam Max Verstappen zoals iedereen op harde rubbers terug in de arena. Klaar om de rest van de epiloog van de race af te ronden.
Maar zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton (Mercedes) viel aan op de Red Bull-Honda van Verstappen. Deze kreeg ongelooflijke druk op zijn schouders. Het tempo van de twee giganten was hels. Max Verstappen stak het niet weg want hij bracht over de radio de boodschap "Dit is een onhoudbaar ritme tot het eind van de race !" Maar de druk bleef, Lewis Hamilton bleef als een schaduw achter de Red Bull. Beiden op hard rubber. In de hersenkoker van de in Hasselt geboren Nederlander brouwde zich een snood plan.
Plots schoot de Red Bull in de 32ste ronde, na 5 ronden "afzien" onder Hamilton's juk de pits in ! Vraagtekens alom. Max vloog terug de baan op met "mediums" die sneller zijn dan de harde banden, maar hield vooral in het achterhoofd dat of Hamilton's banden op gingen zijn naar de finale toe, of dat de Brit nog tot een pitstop zou worden gedwongen. Mercedes hield het bij een één-pitstop-strategie en na een explosieve inhaalrace van Max Verstappen verwees de Red Bull in een magistraal maneuver Hamilton naar de tweede plaats. Sergio Perez (Red Bull-Honda) wist op zijn beurt ook nog Valtteri Bottas te verschalken voor het derde trapje op het podium. Max Verstappen werd nog "Driver of the Day", reed de snelste ronde en dat brengt zijn puntentotaal in de voorlopige WK-stand op 131 tegenover 119 voor Lewis Hamilton die zijn ambitie op een achtste wereldtitel bedreigt ziet.
In de stand om het WK van de Constructeurs neemt Red Bull de leiding met 215 punten t.o.v. Mercedes met 178 eenheden. Mc Laren sluit aan met 110, maar wordt wel nipt achtervolgd door Ferrari. Tot slot nog enkele details. Lando Norris (Mc Laren-Mercedes) schittert vijfde. Fernando Alonso (Alpine-Renault) werd achtste, zoon Schumacher negentiende. Sebastien Vettel (Aston Martin-Mercedes) finishte voor miljardairs-zoontje Lance Stroll in dezelfde auto. Tot wie nog zijn opgevallen behoren Pierre Gasly (AlphaTauri-Honda) en uiteraard Sergio Perez (Red Bull), de Mexicaan die sinds 50 jaar geleden opnieuw voor podiums en zeges zorgt. In die glorieuze dagen zorgde daar Pedro Rodriguez voor. De volgende twee GP's worden in Oostenrijk gereden in Spielberg. Eén van de twee draagt de naam "GP van Stiermarken". De omloop heet de Red Bull-ring. Dus zal Max Verstappen er zich heel goed thuis voelen. Stieren tegen Sterren, een onuitgegeven affiche in de moderne F1. (Walter Rombauts)
De uitslag:
1. Max Verstappen (Red Bull-Honda) 310,633 km in 1 uur 27'25"770
SUPERMAX VERTRAPPELT CHRONOWIJZERS MET WERELDTIJD IN FP3
Het is straks in de kwalificaties dat de tijd van 1'31"300 moet bestendig worden of verbeterd. Maar zoals WK-leider Max Verstappen zich vanochtend profileerde is tot nu toe ongezien. Bij de eerste vijf van de derde vrije training staat ook het verschil tussen de concurrenten erbij. Het is verbijsterend dat zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton (Mercedes) tegen bijna 1" aankijkt. Hij heeft last met de banden. "Hoe zachter, hoe slechter..." liet hij zich uit. Overigens zal het voor Pirelli moeilijk worden geheel vertrouwen te herstellen na het gebeurde met Stroll en Verstappen in Baku.
De Italiaanse bandenreus belegde een vergadering met de twintig piloten die...allemaal hun kat stuurden. Als trainingsdetail kan niet anders dan vermelden dat de Rus Nikita Mazepin (Haas-Ferrari) in bocht "2" nog eens een glijfestival ten beste gaf. Dat maakte het Mick Schumacher - zoon van - gemakkelijk de voorlaatste tijd in te pikken. Ook in een Haas-Ferrari). Bij het merk Ferrari geniet de tweede naam wel meer krediet naar de toekomst toe. Nu leven we naar de "pole" toe. In Le Castellet, waar het Circuit Paul Ricard ligt, bereidt men zich voor op een aarbeving op wielen. (wr)
MAX VERSTAPPEN ZET TOVERCHRONO OM IN TWEEDE SEIZOENSPOLE !
De Q1 werd al rood gevlagd na drie minuten. De Japanner Yuki Tsnunoda ramde zijn AlphaTauri achterwaarts in de bandenmuur. Kostbare rijtijd ging andermaal verloren. Eens herstart toverde Max Verstappen na de kapriolen van Pierre Gasly (AlphaTauri) en Valtteri Bottas (Mercedes) een chrono van...1'31"001 uit een Red Bull Energydrankje. Iedereen slikt en Mick Schumacher (Haas) die zich in de Q2 wurmde schrok er zo van dat hij zijn bolide op twee seconden van het einde van de Q1 zijn bolide ook als een biljartbal tegen de muur ketste. De sessie werd niet herstart.
In de Q2 verraste eerst Sergio Perez zowel Hamilton als Bottas en nog wel in het bijzonder zijn eigen kopman Max die aanvankelijk bleef steken op 1'31"080. Zijn directe rivalen waren allen onder 1'31" gegaan tot zelfs een uitschieter van Bottas met 1'30"735. Grootheden als Sebastien Vettel (Aston Martin) en de veelbelovende Esteban Ocon (Alpine) moesten passen voor de Q3. Toen die begon was de spanning te snijden. Lewis Hamilton had zijn 101ste pole in het vizier, Max Verstappen de tweede van het seizoen, na Baku. De chrono's draaiden zot. Charles Leclerc, Fernando Alonso en Carlos Sainz kregen rake klappen. Daniël Ricciardo "tufte" tiende...
En vooraan reden als bliksemschichten Sergio Perez, Lewis Hamilton, Vatteri Bottas en Max Verstappen, allen op softs, naar de finale. Net toen even het geloof voor Lewis Hamilton weer voor de geest kwam, vlamde Max Verstappen er 1'29"990 uit. Net als vanochtend een omzeggens buitenaardse tijd op Paul Ricard. Daarmee bevestigde de WK-leider zijn ambities om dit jaar om te zetten in een eerste wereldtitel. Wat daar morgen als vervolg wordt aangebreid, is vandaag nog voer voor een kristallen bol. Maar de startgrid wordt zeker op gang geflitst met dynamiet.(wr)
Kwalificatie:
1. Max Verstappen (Red Bull-Honda) 1'29"990
2. Lewis Hamilton (MercedesW12) 1'30"248 (+ 0"258)
Het is niet echt duidelijk of de chassiswissel tussen Bottas en Hamilton aan de basis ligt dat Max Verstappen hen met 1'32"872 naar de tweede en de derde chrono verwees. In ieder geval liet de zevenvoudige wereldkampioen langs de radio weten dat "er iets niet klopte met deze auto". Waarom Mercedes dat toestond is niet bekend. In ieder geval een beetje grappen met de ernst van de situatie voor de wereldtitel 2021. Voor het overige de details van altijd. Nikita Mazepin die tot twee keer toe zijn rol van dwarsligger eer aan deed, verder zonder erg. Geen gewoon voorval is dat tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso (2005-2006) dit keer de vierde chrono aantikte. Twee plaatsen voor zijn teammaat Esteban Ocon staat hij voor de FP3 van morgen. De Fransman voelt zich echter gesterkt doordat Alpine zijn contract liefst verlengde tot 2024 ! (wr)
FP2:
1. Max Verstappen (Red Bull-Honda) 1'32"872
2. Valtteri Bottas (Mercedes) 1'32"880
3. Lewis Hamilton (Mercedes) 1'33"125
4. Fernando Alonso (Alpine-Renault) 1'33"340
5. Charles Leclerc (Ferrari) 1'33"550
WK-stand Politen voor 7de race op Paul Ricard:
1. Verstappen 105 punten
2. Hamilton 101
3. Perez 69
4. Norris 66
5. Leclerc 52
WK-stand Constructeurs voor 7de race op Paul Ricard:
BOTTAS SNELST IN FP1 VOOR GP VAN FRANKRIJK IN LE CASTELLET
Vanaf deze eerste vrije training zijn de achtervleugels geheel naar wens van de FIA. Er wordt natuurlijk nog wat na geroddeld over een te lage bandendruk waarmee Stroll en Verstappen in Azerbeidzjan hebben gereden...Allemaal vijgen na Pasen. Op de persconferentie gisteren duidde Max Verstappen Mercedes aan als de favoriet voor de GP van Frankrijk. Het is een 5,861 km lange, snelle omloop met 15 bochten. Daarop reed vanochtend in de "Free Practice 1" Valtteri Bottas de snelste tijd in 1'33"448 en ging daarmee zijn ploegmaat Hamilton vooraf. Er moeten geen tekeningetjes worden bijgemaakt dat de spanning tussen een op revanche beluste Verstappen (Red Bull) en Hamilton (Mercedes). Het gaat om de wereldtitel 2021 ! Door de klapband van Max en de beginnelingsfout van Lewis, kunnen ze in Frankrijk alles opnieuw overdoen.(wr)
Dat Pirelli na de klapband van Lance Stroll en die van Max Verstappen onder vuur is komen te liggen, is de logica zelve. De Italiaanse bandenconstructeur had de bandenspanning lichtjes verhoogd, de ingenieurs zelf hielden hun hart vast voor die 344 km/h op de 2 km lange rechte lijn van Baku. Wat is gebeurd, heeft niets te maken met de rubbercompound op zich maar wel met een structureel probleem in de koordenstructuur van de band zelf. Dat is eigenlijk een toelichting die is gemaakt door o.a. Bridgestone die vroeger ook de F1 van banden voorzag. Teams en piloten hebben weinig verhaal hier tegenover want er is maar één bandenleverancier. Die hebben ze dus broodnodig. In ieder geval wordt koortsig gezocht naar de technische oorzaak. In het verleden kostte dit Sebastien Vettel ook al eens een zekere overwinning.(wr)
HAMILTON, VERSTAPPEN EN...PIRELLI MET BANG HART NAAR FRANKRIJK
Echt bang zijn ze natuurlijk niet, maar wat in Azerbeidjan vorig weekeinde is gebeurd heeft krassen gelaten op de ziel en het zelfvertrouwen van zowat alle partijen. De GP van Frankrijk die volgende week doorgaat zal een gefrustreerd gezelschap ontvangen. Het bestaat uit Max Verstappen, Lewis Hamilton en...Pirelli. De Red Bull-coureur heeft door die klapband links achter een gigantische kans gemist om een echte puntenkloof te slaan met zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton. Doordat die in de laatste - en betwistbare - herstart van de verminkte race een beginnersfout maakte en rechtdoor ging (officieel heet het de schuld van de remmen) scoorde hij ook geen punten. Dus blijft de situatie "status quo" en moeten ze alles herbeginnen.
De Brit en Mercedes onderhandelen over een nieuw contract met wat minder centjes voor Lewis maar wel een bonus als hij nog wereldkampioen wordt. Daarnaast bepleit de Brit een functie bij Daimler (Mercedes-Benz" als zijn leven als piloot achter hem ligt. Toto Wolff heeft in de F1 een ongeziene macht, maar de Professors, Dokters, Diploma-Ingenieurs en CEO's van Daimler moeten daarmee instemmen. Of Toto Wolff een excentrieke kerel met tatoeages, ringen en oorbellen aan de conservatieve Raad van Beheer kan verkopen is zéér de vraag.
Voor alle duidelijkheid: dit heeft niets, maar dan ook niets met huidskleur te maken. Nog wel met zelfrespect. Toen ik in mijn jonge jaren die "Vorstand" geregeld mocht ontmoeten, zelfs dineren met hen, heb ik nooit iemand van die allure mee weten aanschuiven. De wereld is veranderd. Sommigen, ook jonge mensen, houden graag de perceptie van fatsoen hoog. Ook al is dat een zéér kwetsbaar flinterdun laagje dat een wereldwijde adderpoel bedekt. Op 15 juni a.s. wil de Oostenrijker Toto Wolff het contract met Lewis Hamilton rond hebben...Daarna begint de GP van Frankrijk. (Walter Rombauts)
PIRELLI VERKNALT ZEGE VAN VERSTAPPEN, PEREZ WINT CHAOS-GP, HAMILTON 0 PUNTEN
De Mexicaan Sergio Perez heeft in een Red Bull-Honda een ongeziene chaotische GP van Azerbeidjan gewonnen. Normaal moest dat Max Verstappen zijn die zich vanaf de tiende van éénenvijftig ronden aan de leiding zette en deze duidelijk niet meer hoefde af te staan. In de éénendertigste ronde kreeg Lance Stroll (Aston Martin-Mercedes) een klapband op topsnelheid, maar kwam gelukkig heelhuids uit het wrak. Vier ronden Safety Car brachten de meute weer bijeen en na de herstart hernam Max Verstappen autoritair de leiding met achter hem zijn ploegmaat die bufferde naar Lewis Hamilton toe en geen kans zag om deze "doorn in het oog" voorbij te gaan. Max reed vrolijk nog de snelste ronde in 1'44"481 die hem 1 WK-punt opleverde.
Op vijf ronden van het einde leek Limburger Max Verstappen zijn zege van Monaco veertien dagen geleden te kunnen overdoen. Hij liet met 344 km/h ook de hoogste topsnelheden noteren op de 2 km lange rechte lijn van het 6,003 km lange straten-ciruit in Baku. Het kwam niet in zijn hoofd op dat de ceo's van Pirelli zowat een hartstilstand kregen, want zijzelf wisten niet of die banden dat nog aankonden. Op vier ronden van het einde, met de zege en de versterking in de stand om het WK in zicht, ontplofte de linker-achterband op de Red Bull-Honda !!! Max onderging exact hetzelfde lot als Lance Stroll. De wedstrijd werd met ROOD gestopt, maar was niet gedaan...volgens de koersdirectie. Die wilde met de resterende twee ronden Hamilton nog een waterkans geven deze GP te winnen !!!
Er werd een staande start geprepareerd, voorafgegaan door een formatieronde. In het kwartier dat niemand wist wat er verder ging gebeuren kregen de bolides nieuwe softs gemonteerd, beschadigde onderdelen vernieuwd. Sergio Perez reed in "pole" in de formatieronde, achter hem zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton en daarachter viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel. Sergio Perez voelde zich in een spel van Russische roulette. In één ronde moest hij de GP van Azerbeidjan zien te winnen. De vijf rode lichten flitsten uit.
De bolides stormden als dolle stieren op de eerste bocht af...waar Lewis zijn "freinage" miste en rechtdoor ging. Meteen 18 WK punten in de vuilbak gooiend. Dat was de GP van Azerbeidjan, een organisatorisch boeltje, een kermis onwaardig, een koersdirectie die dringend de FIA-reglementen eens opnieuw moet instuderen. Max blijft leider in de voorlopige stand om het WK. De volgende GP is die van Frankrijk op 20 juni waar alle vleugels volgens de FIA nu eens en voor altijd "stijf" (lees:rigide) moeten zijn Misschien met Viagra in de brandstof...(Walter Rombauts)