MAX MAG IN SPIELBERG EEN HARDERE LEWIS HAMILTON VERWACHTEN
In de vorige ongelooflijk spannende GP van Frankrijk leek het erop dat Lewis Hamilton er zich in de laatste ronden had neergelegd bij het meesterschap van zijn mogelijke opvolger dit jaar van de wereldtitel. Maar dat was niet zo. De zevenvoudige wereldkampioen kon niet anders dan met zijn versleten harde banden verder sukkelen en de eindmeet halen. Verder duelleren met Max Verstappen zou risicovol zijn geweest om...opnieuw puntenloos de race te beëindigen.
Mercedes heeft de jongste GP's haar lesje wel geleerd. En Lewis Hamilton zou zo graag die achtste wereldtitel binnenhalen. En Max Verstappen zijn eerste. Met nog maar een derde van de drieëntwintig GP's gereden belooft het seizoen ononderbroken spannend te blijven. Voor de GP van Stiermarken zondag a.s. mag Max Verstappen zich aan een hardere Hamilton verwachten. Hij rijdt wel "thuis" op de Red Bull Ring, maar Mercedes als team zal ook een stuggere houding aannemen omdat Red Bull bij de FIAheeft verzocht die voorvleugel van de Mercedes W12 eens goed onder de loep te nemen... De vrije trainingen beginnen morgen en lopen zaterdag naar een climax voor de pole in de kwalificaties. (wr)
MAX VERSTAPPEN VERSTERKT WK-LEIDING MET ZEGE IN GP VAN FRANKRIJK
Het verloop van de GP van Frankrijk kan in twee worden gedeeld. De proloog waarin pole-sitter Max Verstappen snelst startte maar de eerste bocht mistte. Daarmee kreeg regerend wereldkampioen Louis Hamilton de leiding cadeau. Deze haast zekere mono-zegetocht duurde tot de 20ste van de 53 ronden. De eerste tien waren allemaal op mediums gestart, met een één-stop-strategie in de planning. Tijdens de bandenwissels kwam Max Verstappen zoals iedereen op harde rubbers terug in de arena. Klaar om de rest van de epiloog van de race af te ronden.
Maar zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton (Mercedes) viel aan op de Red Bull-Honda van Verstappen. Deze kreeg ongelooflijke druk op zijn schouders. Het tempo van de twee giganten was hels. Max Verstappen stak het niet weg want hij bracht over de radio de boodschap "Dit is een onhoudbaar ritme tot het eind van de race !" Maar de druk bleef, Lewis Hamilton bleef als een schaduw achter de Red Bull. Beiden op hard rubber. In de hersenkoker van de in Hasselt geboren Nederlander brouwde zich een snood plan.
Plots schoot de Red Bull in de 32ste ronde, na 5 ronden "afzien" onder Hamilton's juk de pits in ! Vraagtekens alom. Max vloog terug de baan op met "mediums" die sneller zijn dan de harde banden, maar hield vooral in het achterhoofd dat of Hamilton's banden op gingen zijn naar de finale toe, of dat de Brit nog tot een pitstop zou worden gedwongen. Mercedes hield het bij een één-pitstop-strategie en na een explosieve inhaalrace van Max Verstappen verwees de Red Bull in een magistraal maneuver Hamilton naar de tweede plaats. Sergio Perez (Red Bull-Honda) wist op zijn beurt ook nog Valtteri Bottas te verschalken voor het derde trapje op het podium. Max Verstappen werd nog "Driver of the Day", reed de snelste ronde en dat brengt zijn puntentotaal in de voorlopige WK-stand op 131 tegenover 119 voor Lewis Hamilton die zijn ambitie op een achtste wereldtitel bedreigt ziet.
In de stand om het WK van de Constructeurs neemt Red Bull de leiding met 215 punten t.o.v. Mercedes met 178 eenheden. Mc Laren sluit aan met 110, maar wordt wel nipt achtervolgd door Ferrari. Tot slot nog enkele details. Lando Norris (Mc Laren-Mercedes) schittert vijfde. Fernando Alonso (Alpine-Renault) werd achtste, zoon Schumacher negentiende. Sebastien Vettel (Aston Martin-Mercedes) finishte voor miljardairs-zoontje Lance Stroll in dezelfde auto. Tot wie nog zijn opgevallen behoren Pierre Gasly (AlphaTauri-Honda) en uiteraard Sergio Perez (Red Bull), de Mexicaan die sinds 50 jaar geleden opnieuw voor podiums en zeges zorgt. In die glorieuze dagen zorgde daar Pedro Rodriguez voor. De volgende twee GP's worden in Oostenrijk gereden in Spielberg. Eén van de twee draagt de naam "GP van Stiermarken". De omloop heet de Red Bull-ring. Dus zal Max Verstappen er zich heel goed thuis voelen. Stieren tegen Sterren, een onuitgegeven affiche in de moderne F1. (Walter Rombauts)
De uitslag:
1. Max Verstappen (Red Bull-Honda) 310,633 km in 1 uur 27'25"770
SUPERMAX VERTRAPPELT CHRONOWIJZERS MET WERELDTIJD IN FP3
Het is straks in de kwalificaties dat de tijd van 1'31"300 moet bestendig worden of verbeterd. Maar zoals WK-leider Max Verstappen zich vanochtend profileerde is tot nu toe ongezien. Bij de eerste vijf van de derde vrije training staat ook het verschil tussen de concurrenten erbij. Het is verbijsterend dat zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton (Mercedes) tegen bijna 1" aankijkt. Hij heeft last met de banden. "Hoe zachter, hoe slechter..." liet hij zich uit. Overigens zal het voor Pirelli moeilijk worden geheel vertrouwen te herstellen na het gebeurde met Stroll en Verstappen in Baku.
De Italiaanse bandenreus belegde een vergadering met de twintig piloten die...allemaal hun kat stuurden. Als trainingsdetail kan niet anders dan vermelden dat de Rus Nikita Mazepin (Haas-Ferrari) in bocht "2" nog eens een glijfestival ten beste gaf. Dat maakte het Mick Schumacher - zoon van - gemakkelijk de voorlaatste tijd in te pikken. Ook in een Haas-Ferrari). Bij het merk Ferrari geniet de tweede naam wel meer krediet naar de toekomst toe. Nu leven we naar de "pole" toe. In Le Castellet, waar het Circuit Paul Ricard ligt, bereidt men zich voor op een aarbeving op wielen. (wr)
MAX VERSTAPPEN ZET TOVERCHRONO OM IN TWEEDE SEIZOENSPOLE !
De Q1 werd al rood gevlagd na drie minuten. De Japanner Yuki Tsnunoda ramde zijn AlphaTauri achterwaarts in de bandenmuur. Kostbare rijtijd ging andermaal verloren. Eens herstart toverde Max Verstappen na de kapriolen van Pierre Gasly (AlphaTauri) en Valtteri Bottas (Mercedes) een chrono van...1'31"001 uit een Red Bull Energydrankje. Iedereen slikt en Mick Schumacher (Haas) die zich in de Q2 wurmde schrok er zo van dat hij zijn bolide op twee seconden van het einde van de Q1 zijn bolide ook als een biljartbal tegen de muur ketste. De sessie werd niet herstart.
In de Q2 verraste eerst Sergio Perez zowel Hamilton als Bottas en nog wel in het bijzonder zijn eigen kopman Max die aanvankelijk bleef steken op 1'31"080. Zijn directe rivalen waren allen onder 1'31" gegaan tot zelfs een uitschieter van Bottas met 1'30"735. Grootheden als Sebastien Vettel (Aston Martin) en de veelbelovende Esteban Ocon (Alpine) moesten passen voor de Q3. Toen die begon was de spanning te snijden. Lewis Hamilton had zijn 101ste pole in het vizier, Max Verstappen de tweede van het seizoen, na Baku. De chrono's draaiden zot. Charles Leclerc, Fernando Alonso en Carlos Sainz kregen rake klappen. Daniël Ricciardo "tufte" tiende...
En vooraan reden als bliksemschichten Sergio Perez, Lewis Hamilton, Vatteri Bottas en Max Verstappen, allen op softs, naar de finale. Net toen even het geloof voor Lewis Hamilton weer voor de geest kwam, vlamde Max Verstappen er 1'29"990 uit. Net als vanochtend een omzeggens buitenaardse tijd op Paul Ricard. Daarmee bevestigde de WK-leider zijn ambities om dit jaar om te zetten in een eerste wereldtitel. Wat daar morgen als vervolg wordt aangebreid, is vandaag nog voer voor een kristallen bol. Maar de startgrid wordt zeker op gang geflitst met dynamiet.(wr)
Kwalificatie:
1. Max Verstappen (Red Bull-Honda) 1'29"990
2. Lewis Hamilton (MercedesW12) 1'30"248 (+ 0"258)
Het is niet echt duidelijk of de chassiswissel tussen Bottas en Hamilton aan de basis ligt dat Max Verstappen hen met 1'32"872 naar de tweede en de derde chrono verwees. In ieder geval liet de zevenvoudige wereldkampioen langs de radio weten dat "er iets niet klopte met deze auto". Waarom Mercedes dat toestond is niet bekend. In ieder geval een beetje grappen met de ernst van de situatie voor de wereldtitel 2021. Voor het overige de details van altijd. Nikita Mazepin die tot twee keer toe zijn rol van dwarsligger eer aan deed, verder zonder erg. Geen gewoon voorval is dat tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso (2005-2006) dit keer de vierde chrono aantikte. Twee plaatsen voor zijn teammaat Esteban Ocon staat hij voor de FP3 van morgen. De Fransman voelt zich echter gesterkt doordat Alpine zijn contract liefst verlengde tot 2024 ! (wr)
FP2:
1. Max Verstappen (Red Bull-Honda) 1'32"872
2. Valtteri Bottas (Mercedes) 1'32"880
3. Lewis Hamilton (Mercedes) 1'33"125
4. Fernando Alonso (Alpine-Renault) 1'33"340
5. Charles Leclerc (Ferrari) 1'33"550
WK-stand Politen voor 7de race op Paul Ricard:
1. Verstappen 105 punten
2. Hamilton 101
3. Perez 69
4. Norris 66
5. Leclerc 52
WK-stand Constructeurs voor 7de race op Paul Ricard:
BOTTAS SNELST IN FP1 VOOR GP VAN FRANKRIJK IN LE CASTELLET
Vanaf deze eerste vrije training zijn de achtervleugels geheel naar wens van de FIA. Er wordt natuurlijk nog wat na geroddeld over een te lage bandendruk waarmee Stroll en Verstappen in Azerbeidzjan hebben gereden...Allemaal vijgen na Pasen. Op de persconferentie gisteren duidde Max Verstappen Mercedes aan als de favoriet voor de GP van Frankrijk. Het is een 5,861 km lange, snelle omloop met 15 bochten. Daarop reed vanochtend in de "Free Practice 1" Valtteri Bottas de snelste tijd in 1'33"448 en ging daarmee zijn ploegmaat Hamilton vooraf. Er moeten geen tekeningetjes worden bijgemaakt dat de spanning tussen een op revanche beluste Verstappen (Red Bull) en Hamilton (Mercedes). Het gaat om de wereldtitel 2021 ! Door de klapband van Max en de beginnelingsfout van Lewis, kunnen ze in Frankrijk alles opnieuw overdoen.(wr)
Dat Pirelli na de klapband van Lance Stroll en die van Max Verstappen onder vuur is komen te liggen, is de logica zelve. De Italiaanse bandenconstructeur had de bandenspanning lichtjes verhoogd, de ingenieurs zelf hielden hun hart vast voor die 344 km/h op de 2 km lange rechte lijn van Baku. Wat is gebeurd, heeft niets te maken met de rubbercompound op zich maar wel met een structureel probleem in de koordenstructuur van de band zelf. Dat is eigenlijk een toelichting die is gemaakt door o.a. Bridgestone die vroeger ook de F1 van banden voorzag. Teams en piloten hebben weinig verhaal hier tegenover want er is maar één bandenleverancier. Die hebben ze dus broodnodig. In ieder geval wordt koortsig gezocht naar de technische oorzaak. In het verleden kostte dit Sebastien Vettel ook al eens een zekere overwinning.(wr)
HAMILTON, VERSTAPPEN EN...PIRELLI MET BANG HART NAAR FRANKRIJK
Echt bang zijn ze natuurlijk niet, maar wat in Azerbeidjan vorig weekeinde is gebeurd heeft krassen gelaten op de ziel en het zelfvertrouwen van zowat alle partijen. De GP van Frankrijk die volgende week doorgaat zal een gefrustreerd gezelschap ontvangen. Het bestaat uit Max Verstappen, Lewis Hamilton en...Pirelli. De Red Bull-coureur heeft door die klapband links achter een gigantische kans gemist om een echte puntenkloof te slaan met zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton. Doordat die in de laatste - en betwistbare - herstart van de verminkte race een beginnersfout maakte en rechtdoor ging (officieel heet het de schuld van de remmen) scoorde hij ook geen punten. Dus blijft de situatie "status quo" en moeten ze alles herbeginnen.
De Brit en Mercedes onderhandelen over een nieuw contract met wat minder centjes voor Lewis maar wel een bonus als hij nog wereldkampioen wordt. Daarnaast bepleit de Brit een functie bij Daimler (Mercedes-Benz" als zijn leven als piloot achter hem ligt. Toto Wolff heeft in de F1 een ongeziene macht, maar de Professors, Dokters, Diploma-Ingenieurs en CEO's van Daimler moeten daarmee instemmen. Of Toto Wolff een excentrieke kerel met tatoeages, ringen en oorbellen aan de conservatieve Raad van Beheer kan verkopen is zéér de vraag.
Voor alle duidelijkheid: dit heeft niets, maar dan ook niets met huidskleur te maken. Nog wel met zelfrespect. Toen ik in mijn jonge jaren die "Vorstand" geregeld mocht ontmoeten, zelfs dineren met hen, heb ik nooit iemand van die allure mee weten aanschuiven. De wereld is veranderd. Sommigen, ook jonge mensen, houden graag de perceptie van fatsoen hoog. Ook al is dat een zéér kwetsbaar flinterdun laagje dat een wereldwijde adderpoel bedekt. Op 15 juni a.s. wil de Oostenrijker Toto Wolff het contract met Lewis Hamilton rond hebben...Daarna begint de GP van Frankrijk. (Walter Rombauts)
PIRELLI VERKNALT ZEGE VAN VERSTAPPEN, PEREZ WINT CHAOS-GP, HAMILTON 0 PUNTEN
De Mexicaan Sergio Perez heeft in een Red Bull-Honda een ongeziene chaotische GP van Azerbeidjan gewonnen. Normaal moest dat Max Verstappen zijn die zich vanaf de tiende van éénenvijftig ronden aan de leiding zette en deze duidelijk niet meer hoefde af te staan. In de éénendertigste ronde kreeg Lance Stroll (Aston Martin-Mercedes) een klapband op topsnelheid, maar kwam gelukkig heelhuids uit het wrak. Vier ronden Safety Car brachten de meute weer bijeen en na de herstart hernam Max Verstappen autoritair de leiding met achter hem zijn ploegmaat die bufferde naar Lewis Hamilton toe en geen kans zag om deze "doorn in het oog" voorbij te gaan. Max reed vrolijk nog de snelste ronde in 1'44"481 die hem 1 WK-punt opleverde.
Op vijf ronden van het einde leek Limburger Max Verstappen zijn zege van Monaco veertien dagen geleden te kunnen overdoen. Hij liet met 344 km/h ook de hoogste topsnelheden noteren op de 2 km lange rechte lijn van het 6,003 km lange straten-ciruit in Baku. Het kwam niet in zijn hoofd op dat de ceo's van Pirelli zowat een hartstilstand kregen, want zijzelf wisten niet of die banden dat nog aankonden. Op vier ronden van het einde, met de zege en de versterking in de stand om het WK in zicht, ontplofte de linker-achterband op de Red Bull-Honda !!! Max onderging exact hetzelfde lot als Lance Stroll. De wedstrijd werd met ROOD gestopt, maar was niet gedaan...volgens de koersdirectie. Die wilde met de resterende twee ronden Hamilton nog een waterkans geven deze GP te winnen !!!
Er werd een staande start geprepareerd, voorafgegaan door een formatieronde. In het kwartier dat niemand wist wat er verder ging gebeuren kregen de bolides nieuwe softs gemonteerd, beschadigde onderdelen vernieuwd. Sergio Perez reed in "pole" in de formatieronde, achter hem zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton en daarachter viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel. Sergio Perez voelde zich in een spel van Russische roulette. In één ronde moest hij de GP van Azerbeidjan zien te winnen. De vijf rode lichten flitsten uit.
De bolides stormden als dolle stieren op de eerste bocht af...waar Lewis zijn "freinage" miste en rechtdoor ging. Meteen 18 WK punten in de vuilbak gooiend. Dat was de GP van Azerbeidjan, een organisatorisch boeltje, een kermis onwaardig, een koersdirectie die dringend de FIA-reglementen eens opnieuw moet instuderen. Max blijft leider in de voorlopige stand om het WK. De volgende GP is die van Frankrijk op 20 juni waar alle vleugels volgens de FIA nu eens en voor altijd "stijf" (lees:rigide) moeten zijn Misschien met Viagra in de brandstof...(Walter Rombauts)
Hoewel zelf ooit betrokken in 2008 in Singapore in een heuse opgezette "crashgate" om een Safety Car uit te lokken die hem comfortabel naar de overwinning reed, hekelt de Spanjaard die in zweet en tranen voor Alpine rijdt, de huidige crashes die schering en inslag vormen. "Wie crasht en een rode vlag uitlokt, die steelt oefentijd van de andere rijders. Dat komt omdat de chrono's in de vrije trainingen doorlopen. Gisteren in de kwalificaties waren ruim 22' verloren onder rode vlaggen. In Q3 konden Lewis Hamilton en Max Verstappen zich daardoor niet meer verbeteren tegen de tijd van Charles Leclerc. De Spanjaard heeft daar 100% gelijk in.
Wat zijn eigen crashgtate betrof, die werd eigenlijk uitgevoerd door Nelson Piquet jr door met een Renault tegen 160 km en op bevel van teamleider Flavio Briatore in de muur te rijden. Dan Safety Car en zekere zege voor de aan de leiding rijdende Alonso. Zowel Briatore als Piquet jr. werden stande pede bij Renault bedankt. Fernando was niet vies van enige combinaties. Het scenario doemde gisteren bij enkele puristen op. Leclerc snelste tijd, wachtend op weer werk van Hamilton en Verstappen, maar dan een "schrikcrash" door Tsunoda uitgelokt en Carlos Sainz die de rode vlag bevestigde zodat de kwalificaties voortijdig werd beëindigd. Voer voor discussie met weinig bewijzen, maar iets gelijkaardigs gebeurde ook recent in Monaco. Toeval. (wr)
CHARLES LECLERC - FERRARI - PAKT POLE VOOR HAMILTON EN VERSTAPPEN
De Monegask Charles Leclerc heeft in Baku de pole-position veroverd voor de GP van Azerbeidjan. De sessie werd door een zoveelste ongeval ontsierd en met de rode vlag voortijdig beëindigd. Daardoor waren Lewis Hamilton en Max Verstappen niet meer in staat hun tijden te verscherpen. Morgen wordt een incidentrijke GP verwacht. (wr)
PIERRE GASLY - ALPHATAURI HONDA - SNELST, MAX CRASHT EN HAMILTON RIJDT ZICH UIT DE STERRENNEVEL
De topic van de derde vrije training om de GP van Azerbeidjan kwam na 26' van de 60' te rijden. WK-leider Max Verstappen stuurde zijn Red Bull-Honda in bocht 15 de muur in en verspeelde daarmee nog iedere kans de FP3 verder af te werken. De hele voorwielophanging was vernield en de vraag rijst of de mecaniciens de auto klaar kunnen hebben tegen de kwalificaties straks om 14 uur. Als de bodem niet is geraakt is de kans daarop groot. Max baalde. Maar ongerust hierover moet hij niet zijn want ook Sainz, Latifi en anderen beukten tegen de muren, net alsof ze in de botsautootjes zaten.
Eer Max Verstappen's wagen was weggetakeld ontstal hij daarmee 9' kostbare tijd van zijn concurrenten die in die tijdspanne minstens drie chronopogingen hadden kunnen wagen. Sergio Perez sierde al de bovenkant van de tabellen, net als Uky Tsunoda, maar dan kwam er een bliksemschicht over de zéér moeilijke omloop, met soms maar 7 meter baanbreedte, en uit dat schelle licht kwam een haast buitenaardse tijd tevoorchijn van de Fransman Pierre Gasly in zijn AlphaTauri-Honda op softs: 1'42"251 ! Niemand kon er nog aan tippen, de Mexicaan Sergio Perez reed in zijn schaduw. Bij Mercedes werden via de sterren alle bovenaardse heiligen aanroepen om zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton maar vanaf die 12de plaats naar voor te krijgen. Met raketbrandstof en dynamiet kon de Brit de Mercedes W12 eindelijk op P3 brengen.
Baku is een bijzonder moeilijk circuit waarop de asfalt letterlijk de zachte rubbercompound van Pirelli wreet. Er ontstaat "graining", dat zijn kleine bolletjes rubber, afgevreten door het asfalt, waarop de bandbreedte gaat rollen alsof de auto op ijs zou rijden. De kans is héél groot dat de zachtste compound - Pirelli maakte die nog softer dan ervoor - door de meeste coureurs zal gemeden worden voor de race en dat mediums eerder aangewezen zijn. Om misschien te eindigen met harde compound. Straks weten we wie in "pole" staat. Hamilton mikt op zijn 101ste pole, Verstappen gewoon om voor de Brit te starten zondag. (Walter Rombauts)
VERSTAPPEN - RED BULL HONDA - MAAKT KIPKAP VAN VRIEND EN VIJAND IN FP1 IN AZERBEIDJAN
Met om de vijf minuten een gele vlag kan de eerste vrije training in Baku, bij 30°C gereden, gerust een incidentrijke opening worden genoemd. Er leken heuse rijschoolleerlingen op de baan en kampioenen-in-spé die zich van hun beste kantje de kant in reden... Miljardairsjong Nikita Mazepin (Haas) bleef rijdende hindernis spelen in een "vliegende" ronde van Max Verstappen. In bocht 16 sukkelde hij bovendien nog van de piste, gele vlag dus, en een minuut daarna ook voor Mick Schumacher (Haas) in bocht 4 ! We kunnen het lijstje nog wat verlengen, maar op Hamilton na, die ook een uitloopstrook moest gebruiken, spande de jonge en verwaande Japanner Yuki Tsunado (AlphaTauri) zowaar de kroon. Toen ook hij een gele vlag uitlokte en achteruit zich moest redden, riep hij zowaar langs de boordradio "ik kan de achteruit" niet vinden !!!! Wat een schril contrast tussen arrogantie en kunde.
De hele ochtend stond ook in het teken van de flexibele achter-vleugels die bij Red Bull, Ferrari, Alpine en Alfa Romeo volgens Mercedes tegen het technisch reglement indruisen. Een achter-vleugel dient "rigide" te zijn, stijf. Met het licht naar achteren plooien van de vleugel bij hoge snelheid geeft dat een hogere topsnelheid op de bv. 2 km lange rechte lijn in Baku. Het is een inbreuk op artikel 3.8 in de FIA-reglementering. Om dit te controleren zijn er nu in eerste instantie gele merkpuntjes op de achter-vleugels aangebracht waardoor de stewards met de onboard-cameras het gedrag kunnen evalueren. Tegen de GP van Frankrijk op 20 juni - als die doorgaat - moet er een beslissing zijn gevallen. Anderzijds is het ook zo dat de voorvleugel van de Mercedes W12 ter discussie staat.
"Ik spreek op de piste", zei Max Verstappen als afsluitend commentaar over de vleugelkwestie. Dat liet hij vechtend in die rommelige FP1 ook blijken. Hij maakte kipkap van vriend en vijand met een tijd van 1'43"184. Met P1 als gevolg. De Ferrari's van Leclerc en Sainz bleken hun Monegaske snelheid te hebben behouden, terwijl Sergio Perez (Red Bull-Honda) meer en meer vertrouwd is met de auto. Daniël Ricciardo (Mc Laren) heeft enkele complexen van zich afgeschud en pikte de vijfde tijd. Straks is er de FP2 waarin wordt verwacht dat zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton zijn mediocre zevende plaats voor een betere inruilt. (Walter Rombauts)
SERGIO PEREZ - RED BULL-HONDA - TUSSENTIJDS DOORHEEN GELE EN RODE VLAG SNELST IN BAKU'S FP2
Geel, geel, eindeloos opnieuw geel voor Jan en Alleman, behalve voor Latifi die na een kwartier rechtdoor ging in zijn Williams. Hij kwam echter terug op de baan maar de Williams-Mercedes-sputterde en viel stil omdat het onder de motorkap al te warm was geworden. Dan slaat die 1,6 liter V6 Turbo Hybrid braafjes van zichzelf af. Auto stilgevallen, dus rood. Het wegslepen van de auto van de Canadees duurde ZES minuten en dat is een kostelijke tijd die van de trainingstijd van anderen wordt afgenomen omdat in de vrije trainingen de chrono doorloopt.
Tussen de vlaggen en woordenoorlogen van opgewonden teams door zorgde de Mexicaan Sergio Perez met de Red Bull-Honda in een kanontijd: 1'42"115. Zelfs ploegmaat en WK-leider Max Verstappen kon niet beter. Terwijl verder Sainz, Leclerc en andere Gasly's oerend hard hun best deden de Mexicaanse chrono te verpulveren, tuften de heren Hamilton en Bottas op respectievelijk de elfde en zestiende plaats. Wegens te lage bandentemperatuur, juist voor de beginnelingen Mick Schumacher en rijdende hindernis Nikita Mazepin. Neen, George Russell reed nog voor de twee "Hazen". Morgen FP3 en in de namiddag voor de "pole" op een niets vergevend circuit, erger dan Monaco. Ondertussen weten we ook dat de GP van Singapore is geannuleerd en de vleugelkweste in Baku morgen weer alle aandacht krijgt. Vooral van Toto Wolff die dan weer moet opletten met hun voorvelugel... (Walter Rombauts)
STRENGER TOEZICHT OP FLEXIBITEIT VAN VOOR- EN ACHTERVLEUGELS IN AZERBAIJAN
Als de GP van Frankrijk doorgaat zoals voorzien op 20 juni a.s. zal dat de eerste race zijn waar niet-reglementaire flexibiliteit van voor- en achtervleugels zullen worden bestraft. Voor de GP van Azerbaijan op 6 juni a.s. zal de F1-directie al nauwlettender toekijken. Alfa Romeo, Red Bull en Alpine zijn geviseerd. In de wandelgangen klonk al de wellicht voorbarige klacht die Mercedes tegen Red Bull in deze materie zou indienen. Dr. Helmut Marko (76), de "hersenen" van Red Bull laat weten dat hij die klacht niet verwacht. Want...uitgerekend de voorvleugel van de Mercedes W12 is de meest doorbuigende van het hele veld. Dus zal Toto Wolff zich houden aan een wijs stilzwijgen. Maar vanaf Paul Ricard zal er een nultolerantie zijn.
In Baku, het stadscircuit waar de GP van Azerbaijan op 6 juni wordt gereden, is de affiche vandaag al geladen met hoogspanning tussen de twee polen: WK-leider Max Verstappen en titelverdediger Lewis Hamilton. De Brit die dit jaar zijn achtste wereldtitel wil binnenhalen zegt ronduit dat hij zich geen tweede Monaco-scenario kan veroorloven. De meningen over zijn matige prestatie in het Prinsdom lopen uiteen. Hamilton zelf beweert dat zijn team beter kan, derden zeggen dat zijn zevende plaats zijn eigen "schuld" was. Maar dat hij in de kwalificaties zou hebben gefaald, wil ik hier volmondig tegenspreken.
Noch Max Verstappen, noch Lewis Hamilton hebben hun laatste weerwerk op de snelste tijd en dus de "pole" niet kunnen voltooien omdat de Monegask de Ferrari voor het beëindigen van de tijd voor de kwalificaties in de vangrails stuurde. De koersdirectie brak de "qualif" af - vier minuten te vroeg - af met een rode vlag. Dus geen vingerwijzing naar Lewis aub. Het zou niet de eerste keer zijn geweest dat hij in de laatste minuut de "pole" had gepakt... Dus met neutrale gevoelens naar het nakende verderzetten van het duel Verstappen-Hamilton kijken. Er rijden weliswaar nog 18 anderen mee. Zoals in de onnavolgbare Tintin-serie van Hergé roepen ze allemaal "Bommen en granaten". De straten van Baku liggen er figuurlijk gesproken vol van. De venijnige bochtjes, de hoekjes en kantjes waar millimeterprecies moet worden op gelet. Ik kies Valtteri Bottas als "Kapitein Haddock" uit. Hij heeft de meeste reden om een vuist te maken. Remember vorige week Monaco. (Walter Rombauts)
GP VAN FRANKRIJK KOMT MOGELIJK IN GEVAAR DOOR QUARANTAINE VOOR BRITTEN
Omdat in Engeland de Indische variant van Covid-19 de besmettingen doen toenemen in weerwil van vaccinatie op grote schaal wil Frankrijk de Britten die naar "La Douce France" komen in quarantaine zien. De reeds verschoven GP van Frankrijk F1 op 20 juni a.s. komt daarmee mogelijk in gevaar. Een nogal aanzienlijk deel van degenen die in de "motorsport industry" werken zijn gebaseerd in het U.K. Momenteel weet niemand hoe dit zal aflopen. Natuurlijk zal er alles aan worden gedaan om dit commerciële drama te voorkomen. Na het Duez-incident nu opnieuw ernst. Zoals de synthetische brandstof waarnaar de F1 snakt om toch een zweem van "groen" te tonen in wat tot 2025 de huidige 1,6 liter V6 Turbo Hybrid verbrandingsmotor blijft.(wr)
RTBF DANKT GODGESCHENK MARC DUEZ AF WEGENS VROUWONVRIENDEKIJKE PRAAT...
Gaëtan Vigneron, hoofdcommentator van de F1 bij de RTBF heeft liefst een deskundige naast zich die de "euhs..." kan invullen als hij niet meer weet over wat of wie hij het heeft. In de voorbije GP van Monaco was dat de onvolprezen, van humor opeengeperste Marc Duez die een groot autocouereur is geweest. Hij kan in één adem worden genoemd met Didier Theys, Eric Vandepoele en andere Pierre Dieudonne"s. Marc is geboren uit een Franstalige moeder en een Antwerpse vader, Gaston die spijtig genoeg ons al lang heeft verlaten. Marc Duez won héél veel grote autoraces. Het palmares is te groot om hier in een notedop uit de geest weer te geven. Eén van zijn grootse begin overwinningen was met een Audi Quattro Gr.B in de Boucles de Spa 1983 met Willy Lux als navigator. Gewoon groots.
Maar Mark is ook een lokbroek. Na de inspanning komt de ontspanning en niet zoals in de voetbal deint dat uit in excessen waar het straatpubliek last van heeft. Zo'n man wordt gevraagd al co-commentator bij Vigneron voor de GP van Monaco. Grappig ingesteld zoals hij is, stak hij de draak met de respecatebele tennisster Serena Williams, die gevraagd was als VIP de zwart-wit geblokte vlag te zwaaien voor winnaar Max Verstappen, die iedereen, op Hamilton na, dubbelde. Marc Duez merkte op dat Serena Williams geen vlot gebaar kon toveren bij het zwaaien "en dat zij helemaal geen "cheerleader" bleek te zijn. Ook dat zij gewoon was te zwiepen met andere dingen dan een vlag.
Het werd allemaal als vrouwonvriendelijk aangezien en gehoord en Marc kreeg - ongebonden aan de BRTF, tenzij voor die ene dag - de bons. De wereld kan met geen grap meer om. Uitgerekend de dames die sinds minstens dertig jaar de macht hebben over alles "AMAD=Alle Macht Aan de Dames) en niet in het minst door wat de natuur hen aan gevechtswapens heeft gegeven om op de meest sluwe onzichtbare seksuele manier de mannen te killen. Liefst nog fysiek, concreet antwoordend op de vraag waarom kwam het eerlijke onverholen antwoord "dat zij geen man meer nodig hadden..."
Tarzan e.d. vervangt bij hen de man. Het is me woordelijk aan de toog gezegd. Over de hele wereld worden ze in miljoenen en miljarden geprocuceerd. Maar Marc Duez mag ze eens even niet zien wiebelen, en er onschuldig over grappen... Wie heriinert zich nog de films van Ross Meyer waarin de dames hun naakte borsten met opwindense muziek lieten schudden, of de film van "Quiss me Quick" die in de cinéma "Paris" op de Antwerpse Keyzerlei en met toelating van toenmalig Burgermeester Bob Cools werd toegelaten....
Dus is RTBF in fout mee te doen aan het nieuwe Victoriaanse tijdperk dt is ingetreden: de hypocriteie. Vastgesteld door het uitstervend ras van sekshop uitbaters die in de vreemde reigie-culuren hun beste klanten hadden. Ook van katholieke kant, want ik kwam er op een keer mijn godsdienstleraar tegen in Kapellen-Putte aan de Belgisch-Nederlandse grens. God vergeeft alles, zolang je maar naar waarheid vertelt wat je ziet. Dat deed de onvolprezen Marc Duez ook vorige zondag. Hij heeft niets misdaan en de BRTF verliest er een vertrouwens-medewerker mee. Marc Duez blijft het momument. RTBF die zielige zender dat geen volwaardige verslaggever meer kan vinden. Alleen nog mannen met "Eeeeeuuuuuuuhhhhhhhh", en dan nog missen. (Walter Rombauts)
Max Mosley, de FIA-president die Jean-Marie Balestre is opgevolgd en zelf zijn plaats aan Jean Todt moest afstaan in 2013 is overleden op 81-jarige leeftijd. Hij was een erg controversiële president, boezemvriend van Bernie Ecclestone en kende enkele zure afrekeningen in het F1-milieu. Deze vetes en chantages op het hoogste niveau mogen hier niet meer uit de doeken worden gedaan. Over de doden niets dan goed. (wr)
ZES PILOTEN WERDEN NIET GEDUBBELD DOOR MAX VERSTAPPEN, ALONSO OOK OP 1 RONDE
Max Verstappen heeft gisteren de snelste GP van Monaco ooit met een wereldklasse gewonnen. Met een gemiddelde snelheid van 157,833 km/h walste hij door het Prinsdom. Pikant aan die prestatie is dat de race niet langer zou mogen geweest zijn of er was een duel gekomen tussen hem en Hamilton om die te dubbelen ! De zevenvoudige wereldkampioen reed op de zevende plaats en finishte met 1'08"231 achter de Red Bull-coureur. Hamilton was de laatste die niet gedubbeld werd. Vroeger telde de GP van Monaco 100 ronden, maar dat werd door de moderne bepampering als onmenselijk beschouwt. Toegegeven, Jack Brabham en Ayrton Senna, hebben aan de leiding rijdend een moment van distractie gekend en eindigden daardoor in de vangrails in plaats van voor Prins Albert als winnaar.
Vanaf de achtste eindplaats - Lance Stroll - had iedereen een ronde aan zijn been. Fernando Alonso (Alpine) inbegrepen. De tweevoudige wereldkampioen (2005-2006 met Renault) fiinisthe 13de, dus buiten de WK-punten. Ook moest jij andermaal toezien hoe zijn jongere ploegmaat Esteban Ocon de 9de plaats pakte en twee WK-punten sprokkelde waarmee hij met een totaal van 12 punten tiende staat in de voorlopige stand om het WK na vijf races.
Ocon kreeg ook een ronde aan zijn been, maar dar is een groot verschil met de man waarvn iedereen verwacht dat hij het moet maken: Mick Schumacher in de Haas-Ferrari. Hij werd op drie ronden gereden. De volgende race is de GP van Azerbaijan op het stratencircuit van Baku op 6 juni a.s. (wr)
MAX VERSTAPPEN EN RED BULL HONDA NEMEN LEIDING IN WK MET ZEGE IN GP VAN MONACO
Max Verstappen heeft geschiedenis geschreven door van start tot finish aan de leiding te rijden en de GP van Monaco te winnen. Officieel startte hij van de tweede plaats, maar in realiteit vertrok hij vanaf de spits omdat trainings snelste Charles Leclerc in de rit van de paddock naar het startrooster op de baan, voelde dat zijn versnellingsbak niet in orde was. De Ferrari stond dus niet in "pole" voor de formatieronde en de Monegask moest verstek laten gaan voor de race voor eigen publiek.
In de start was Max Verstappen snelst weg en toen Valtteri Bottas (Mercedes) rechts van de Red Bull nog een gaatje meende te zien, klapte Max Verstappen op autoritaire wijze de deur dicht voor de eerste bocht rechts, de slinkse van St.Devote waarna de helling naar het Casino volgt. Carlos Sainz (Ferrari) pikte knap derde aan. Dit snelle treintje Verstappen, Bottas, Sainz, domineerde het riante decor in Monte Carlo, met wat anoniem Lewis Hamilton op de zesde, zevende en even achtste plaats na zijn bandenwissel. Ongewoon voor hem. Er volgde nog een tragischer tafereel voor Mercedes toen de Fin Valtteri Bottas in de 33ste van de 78 ronden banden ging wisselen. De wielmoer van het rechter voorwiel was zo verhit geraakt dat de mecaniciens het niet los kregen met de luchthamer. De schroefdraad was zo uitgezet dat die niet meer te verdraaien was. Opgave voor de onfortuinlijke ploegmaat van Lewis Hamilton.
Max Verstappen maalde in de Red Bull-Honda de kilometers af, wezenlijk door niets gestoord. Zelfs deze keer geen safetycar, enkel wat gedubbelden waarvoor hij moest opletten. Carlos Sainz was nu in tweede positie en kijk, daar reed zowaar die Lando Norris (Mc Laren-Mercedes) derde en mocht zo goed als direct van zijn derde podiumplaats in vijf GP's dromen. Sergio Perez, in de tweede Red Bull, joeg als bezeten, soms in Mirabeau met het linker voorwiel van de grond, zo hard liet hij de rechter achterkant grijpen in het asfalt voor Hotel Löws. Maar Norris hield stand, Perez schikte zich in een vierde plaats. Sebastien Vettel (Aston Martin-Mercedes) oogstte de onderscheiding van "Driver of the Day" met een vijfde eindplaats.
Op tien ronden van het einde ging Lewis Hamilton "softs" halen met als enige doel nog één WK-punt meer mee te pikken dat aan de snelste ronde is verbonden. In de 71ste ronde lukte hem dat met 1'12"909. Maar dit explootje verhinderde niet dat Max Verstappen de leiding neemt in de voorlopige WK-stand voor Piloten. Daarbovenop neemt Red Bull-Honda ook de leiding met 1 punt over van Mercedes in het WK Constructeurs !!! In de nu éénenzeventig jarige geschiedenis van de Formule 1 hebben 33 mannen in meer dan 1000 GP's een wereldtitel veroverd. Max Verstappen heeft vandaag in Monaco het fundament gelegd voor een eerste wereldtitel waarmee de in Hasselt geboren Limburger mogelijk de 34ste naam wordt in de onuitwisbare galerij van de allergrootsten van de autosport. (Walter Rombauts)