Hoewel zelf ooit betrokken in 2008 in Singapore in een heuse opgezette "crashgate" om een Safety Car uit te lokken die hem comfortabel naar de overwinning reed, hekelt de Spanjaard die in zweet en tranen voor Alpine rijdt, de huidige crashes die schering en inslag vormen. "Wie crasht en een rode vlag uitlokt, die steelt oefentijd van de andere rijders. Dat komt omdat de chrono's in de vrije trainingen doorlopen. Gisteren in de kwalificaties waren ruim 22' verloren onder rode vlaggen. In Q3 konden Lewis Hamilton en Max Verstappen zich daardoor niet meer verbeteren tegen de tijd van Charles Leclerc. De Spanjaard heeft daar 100% gelijk in.
Wat zijn eigen crashgtate betrof, die werd eigenlijk uitgevoerd door Nelson Piquet jr door met een Renault tegen 160 km en op bevel van teamleider Flavio Briatore in de muur te rijden. Dan Safety Car en zekere zege voor de aan de leiding rijdende Alonso. Zowel Briatore als Piquet jr. werden stande pede bij Renault bedankt. Fernando was niet vies van enige combinaties. Het scenario doemde gisteren bij enkele puristen op. Leclerc snelste tijd, wachtend op weer werk van Hamilton en Verstappen, maar dan een "schrikcrash" door Tsunoda uitgelokt en Carlos Sainz die de rode vlag bevestigde zodat de kwalificaties voortijdig werd beëindigd. Voer voor discussie met weinig bewijzen, maar iets gelijkaardigs gebeurde ook recent in Monaco. Toeval. (wr)
|