NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Inhoud blog
  • HAMILTON WINT IN FRANKRIJK EN HERNEEMT WK-LEIDING
  • HAMILTON VERTREKT VANUIT POLE VOOR GP VAN FRANKRIJK
  • REGENMAKER MAAKT BOTTAS KUNSTMATIG SNELST, VANDOORNE ZESDE
  • HAMILTON BLIJFT SNELST IN SAAIE FP2 VOOR GP VAN FRANKRIJK
  • HAMILTON - MERCEDES - IN ZETEL NAAR SNELSTE TIJD IN FP1 IN LE CASTELLET
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Walter's Auto Cahiers

    09-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe Mazda 3 wordt op de Los Angeles Auto Show voorgesteld
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Na vijf jaar en meer dan 1,8 miljoen exemplaren te hebben verkocht in meer dan 100 landen heeft de directie in Hiroshima beslist dat de nieuwe "3" op 19 november 2008 op de Los Angeles Auto zal worden voorgesteld. Het is een compact sportief model waarin keuze zal zijn uit een 2,0 en een 2,5 liter motor die de voorwielen aandrijft. Sinds 2003 bleef het vorige model stand houden en we in die mate dat één op drie verkochte Mazda's een "3" was. De verwachtingen zijn hooggespannen want uiteraard zijn de "leichtbau"-elementen die in de spectaculaire "2" en ook de "6" zijn ingebouwd ook in de nieuwe Mazda 3 aangewend. De Los Angeles Motor Show loopt voor het publiek van 21 tot 30 november 2008. dan is het tijd om aan de "North American International Auto Show" begin januari 2009 te denken en dichter bij huis natuurlijk aan "The European Brussels Motor Show".(wr)

    09-10-2008 om 17:41 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lancia Delta is knap staaltje van designwerk
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De derde generatie van de legendarische Lancia Delta is op het vorige Salon van Genève voorgesteld. Het is een 4,5 meter lange auto met een wielbasis van 2,7 meter die een prachtig koetswerk draagt. Sinds de Delta in 1979 voor het eerst op de “Internationale Automobil Austellung” van Frankfurt werd gelanceerd is de toen eerder compacte auto nu een kanjer van designwerk. De auto heeft allure, de Italiaanse flamboyantie en motoren die van 88 kW (120 pk) tot 147 kW(200 pk) gaan en eveneens diesels omvatten. Dezelfde overigens als dewelke in de Saab’s 9-3 worden aangeboden. Daardoor beantwoordt de Delta ook al aan de Euro 5 normen inzake milieu.

    Sinds de zomer zagen we hem al sporadisch op de wegen, maar nog wel alleen in vijfdeurs-uitvoering. Door de lange daklijn heeft de Delta eigenlijk een stationwagensilhouette. Dat maakt hem in dit geval concurrent van de Volvo V50. De Fiatgroep heeft getracht de ontwikkelingskosten binnen de perken te houden en dat is de reden dat de Delta op het platform van de Fiat Bravo. Maar op gebied van comfort en audio is er niet bespaard. De Delta heeft een panoramadak, een Bose HiFi-systeem met cd en mp3-speler met bediening vanaf het stuur en er is een geheel nieuw navigatiesysteem ingebouwd.

    Op gebied van wegvastheid biedt de Delta wat de meeste middenklasse wagens in het pakket hebben, te weten “Electronic Stability Control (ESC) en een SDC-ophanging met geregelde schodemperinstellingen. Met dit laatste aspect torent de Delta dan weer iets boven de concurrentie uit. Dat werd hoge tijd want door het verdwijnen van de Lybra gaapte er een groot gat in het aanbod van het sportief getinte merk.

    Het interieur is door het vele licht dat binnenvalt door het panoramadak heel luchtig en de gekozen materialen alsook de afwerking kunnen zeer standingvol worden genoemd. Afhankelijk van de prijzen kan de Delta de strategieën op de markt voor Fiat Auto wellicht ten gunste ombuigen. In 1980 werd een Lancia Delta van de eerste generatie “Auto van het Jaar”. Mogelijk dingt de constructeur met dit designhoogstandje opnieuw naar die titel.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Lancia)

    09-10-2008 om 15:04 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Canada valt weg op F1 kalender 2009
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De GP van Canada F1 die voor 7 juni 2009 was gepland verdwijnt van de kalender. Op die datum is nu de GP van Turkije vooruit geplaatst. Het "wegcircuit" Gilles Villeneuve verdwijnt dus in de schemerzone van Montreal.  Het seizoen omvat 18 races en de GP van Hongarij op 26 juli wordt de laatste voor een "summer break". Dat zullen dan vier weken "rust" zijn die uitdrukkelijk zijn gevraagd door de Formule One Team Alliance (FOTA) om de manschappen op krachten te laten komen. Op 23 augustus herneemt de competitie dan met de GP van Europa in Valencia, waarna de Belgische GP wat vooruitgeschoven is tot 30 augustus en natuurlijk in Francorchamps doorgaat. Dat alles is uitgespit na het Wereldconcilie van gisteren in Parijs. Het "World Motor Sport Council" herbekrachtigde nog eens de plicht van de motoristen om motoren gelijwaardig in concept te behouden en voor 2010 expliciet aan kostenbesparende te beginnen. Over KERS is niets uitdrukkelijk besproken. Opvallend is dat nog slechts acht Europese races figureren op de kalender en de de verschuiving naar het Verre Oosten niet meer te ontkennen is. Singapore blijft een nachtrace en zoals bekend wil Bernie Ecclestone er nog enkele bij. De Japanse GP is al geciteerd.

    De organisators in Canada en de bevolking zijn furieus. Niemand is op voorhand ingelicht. De GP stond sinds 1978 op de kalender. Via Radio Canada liet zegsman Gérald Tremblay weten dat het een economisch verlies is voor de stad van 75 miljoen dollar en dat de FIA "vals" speelt want dat er met Ecclestone is overeengekomen dat de GP minstens tot 2011 zou worden georganiseerd. Maar in 2010 is er die GP van Indië...Het Westen verliest zijn greep op de gebeurtenissen in de wereld. Zo is ook het A1-landenkampioenschap dat met Ferrarimotoren wordt gereden een voorbode van een nakende Arabische overmacht. Sjeiks kennen minstens zo goed het klappen van de zweep als Max Mosley en zijn - bijna - even rijk en - ook bijna - even vindingrijk als de man die de F1 écht maakte, de manitou Bernie Ecclestone. Bij ons gaat het licht uit, in het Nabije én Verre Oosten schijnt het feller dan ooit.(wr)


    De F1 kalender voor 2009

    29    maart         : Australië (Melbourne)
    05    april           : Maleysia (Sepang)
    19    april           : Bahrein (Sakhir)
    10    mei            : Spanje (Barcelona)
    24    mei            : Monaco (Monte Carlo)
    07    juni            : Turkije (Istanbul)
    21    juni            : Engeland (Silverstone)
    28    juni            : Frankrijk (Magny Cours)
    12    juli             : Duitsland (Nürburgring)
    26    juli             : Hongarije (Hungaroring)
    23    augustus     : GP van Europa (Valencia)
    30    augustus     : GP VAN BELGIE (Francorchamps)
    13    september  : Italië (Monza)
    27    september  : Singapore (Marina Bay)
    11    oktober      : Japan (Suzuka)
    18    oktober      : China (Shanghai)
    01    november   : Brazlië (Interlagos)
    15   november    : Abu Dhabi (Yas Marina)
     

    08-10-2008 om 17:58 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Yokohama draagt een wereldkampioen(-schap)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het is maar goed dat de wielen van een auto niet rechtdoor draaien. Moest dat het geval zijn dan zouden de bouten die ze nu aan de wielnaaf kluisteren niet sterk genoeg blijken en zouden ze eraf bollen. Alle kanten uit. Vijf welbepaalde wielhoeken maken dat de wielen, maar dus uiteindelijke en voornamelijk de banden het voertuig de gewenste richting laat uitgaan. Nou ja, de juiste richting...Bij een gewone auto staan die ingestelde hoeken normaal gesproken voor de levensduur vast. Maar bij een racewagen zijn die regelbaar. Spelen met de schroeven van Unibolt's, de windingen van de combinatie veren/schokdempers, het is voor de mecaniciens een soort alchemie waarin alle vijf voet iets verandert omdat de coureur de "set-up" na enkele ronden weer wil veranderen.

    De piste is als een lemen reus die zich telkens men ze aanvalt is veranderd. Rubber blijft kleven, vormt zich tot rolletjes, allerlei vuil verhindert soms de enige ideale lijn te volgen en curbstones martelen de schokdempers dat het voor de ingenieurs in de R&D-centers niet meer te harden is. De enige verzachtende omstandigheid is de band. In het WTCC - één van de drie bestaande FIA wereldkampioenschappen - draagt het in 1917 gestichte Japanse merk Yokohama de wereldkampioenen die worden geboren in BMW's, Seat's, Chevrolet's, Honda's, Lada's en weldra ook Volvo die in Brands Hatch er al van proefde. Saab is zinnens in 2009 een auto in te zetten in het fel betwiste Zweeds kampioenschap, maar zal allicht snel de impact van het World Touring Car Championship verkiezen boven de kermiskoerskes rond de toren.

    Dat is maar een begin. Op de  9" x 17" velgen van de Touring Cars liggen Yokohama Advan Control Tyres. Ze zijn gemaakt uit het hoogwaardigste rubber dat er te vinden is. Het merk staat bekend om de krachtigste sportwagens te schoeien en als het de F1 aan Bridgestone heeft moeten laten is dat gewoon een gril van commerciële én reglementsbepalingen die zich verder uitstrekken dan onze geest kan bevatten. Om maximaal het bandoppervlak te kunnen gebruiken wordt met 2 bar druk gereden. Ieder team doet daar zijn "ding" mee, maar volgens Yokohama zal het gemiddelde daar op neerkomen. "We weten àlles via de banden", zei ons Bart Mampaey een keertje. Het hele gedrag van de auto wordt gemeten via het onderzoek van de band, het gevoel van de coureur en de metingen van temperatuur en slijtage. Alsmaar opnieuw instellen om over- of onderstuur naar "neutraal" te dwingen. Het is een moeilijke oefening omdat het bandenrubber ook niet zomaar plat onder de velg blijft rollen. Het rubbertapijt lèèft. Op en neer, zijdelings en sinds kevlarkoord wordt gebruikt is dat "leven" alweer wat rigieder, maar de krachten die de jongens er op uitoefenen door curbstone's te nemen, te schuiven, te botsen en te wringen, zijn van die aard dat de "ideale lijn" wel altijd de opperste illusie zal blijven. En er is er maar één !

    In de koersen - volgende is in het Japanse Okayama - is onderstuur zowat het ergste fenomeen. Het betekent dat de neus van de auto zich naar de buitenkant van de bocht dringt. Principieel moet de coureur dan wat gas lossen om die beweging te neutraliseren. Erg onderstuur moet men zich voorstellen als met een roeiboot een stroom overvaren. Van punt A naar B (van de ene oever naar de andere) gaat dat in rechte lijn als men hard genoeg roeit. Doet men dat niet dan neemt de stroming het bootje zijdelings mee en beland men als resultante een flink eind naast het beoogde doel B. Dat is bewegingsleer die ook in autoraces toepasselijk is. Wie hard een bocht instuurt en geen banden heeft die de zijdelingse kracht weerstaan dan schuift de neus van het ding - wat het ook zij - naar de buitenkant van de bocht. Buiten de constructie van de band en zijn profiel is de bandendruk van cruciaal belang. Te hard doet adhesie verliezen, te zacht snelheid...Begin maar om dat ding de juiste spanning mee te geven, rekening houdend met het opwarmend effect van de wrijving die moet maken dat een laag "lijm" ontstaat tussen profiel en wegdek. Een kleverig effect, zoals honing aan je vingers blijft plakken.

    Bij overstuur is het andersom. Dan wil de achterkant van de auto naar buiten en als de coureur dat niet met gedoseerde gasgedans kan opvangen gaat de bolide in een soort "surplace", een "tête-à-queue". Een piorouette die vaak minder gevaarlijk is en beter op te vangen is dan verraderlijk onderstuur. Gerhard Berger kwam levend uit de Tamburello-bocht die toen tegen 315 km/h werd genomen. Stuurgenie Ayrton Senna, in 1994 moe en opgejaagd door Michaël Schumacher in de Benetton nog, bleef in die Tamburello dood. Van 315 km/h op 15 meter naar 0 km/h zou volgens specialisten een vertraging van 63g zijn. Teveel voor een mens. Officiële versie: stuurbreuk. Wie echter héél goed oplet op de beelden ziet dat de voorbanden plots hun adhesie verliezen en de Williams-renault zich dan recht in de muur beukt. Die smallere voorbanden konden de laterale kracht - door tientallen factoren en oorzaken - niet meer dragen en wisselden het bruisend leven voor de verbijsterende dood van een groot mens.(+1 mei 1994 Imola - San Marino)

    Yokohama heeft op iedere race specialisten die overleggen met teambazen als Umberto Grano, Bart Mampaey, Robert Ravaglia's en andere Eric Nève's. Die gesprekken gaan over die geheimzinnige rubbersamenstellingen, temperaturen, bandendruk, de wielhoeken, de caster, camber, toe-in, Kingpin inclinaision, de verankeringspunten van schokdempers, de veerkarakteristiek, allemaal lekkers voor wie er iets van begrijpt. Veel coureurs kunnen er wel de effecten van voelen maar zijn  niet in staat in te grijpen in de subtiele wijzigingen die ingenieurs doorvoeren. Slordig mogen die niet zijn want het aantal banden per race is beperkt tot 16 nieuwe banden en zes vooraf gemarkeerde banden. Het gaat dan wel om droogweerbanden. Gezien in het WTCC achterwiel én voorwielaangedreven auto's elkaar bekampen zijn de karakteristieken die Yokohama moet verweven in zijn banden omntoepasbaar. Een auto - ook die in de races - torst zich in lengte richting zowel als zijdelings. Accelereren en nijdig remmen vraagt veel van de aandrijvende banden.Yokohama heeft er een databank mee opgebouwd die haar gelijke bijna niet heeft. Daaruit zullen vreemde aspecten worden geput voor de gewone auto.

    Bandenconstructeurs zien in de nabije toekomst én een veer én een schokdemper én remzadels geïntegreerd in de binnenkant van een velg. Geminiaturiseerd als het ware. Zoals het "Active Wheel" dat Michelin een jaar of twee geleden voorstelde.Dat is natuurlijk nu nog een brug te ver voor competitiedoeleinden. Coureurs smalend met zo'n "science fiction" ideeën lachen en dat mag. Men heeft dat ook gedaan met de komst van de ABS, toen Niki Lauda de Brabham "stofzuiger" reed die alle stenen van de weg over zijn achtervolgers blies, toen Ferguson een vierwielaangedreven F1 uitprobeerde, Chapparal de luchtrem - ooit door Mercedes in Le Mans gebruikt - in herinnering en ongenade bracht, of John Cooper die een motor ineens mid-achter plaatste...We zullen zien dat bandenconstructeurs als Yokohama veel in petto hebben. Op dit moment draagt het merk weerom een wereldkampioen in Macao naar de titel. Na Priaulx's zou die nu wel eens Yvan Muller in een Seat kunnen heten.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's: Hans Van Onsem en Yokohama)

     

    08-10-2008 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Volvo wil CO2 te lijf en start-stopsysteem invoeren
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De introductie van de drie zuinige Volvo "DRIVeco" varianten met CO2-emissies lager dan 120 g, gaat gepaard met een agressief plan om de CO2-waarden in het gehele aanbod van Volvo drastisch te verlagen. Binnen een paar jaar wil Volvo CO2 waarden realiseren van nabij de 100 g/km (3.8 l/100 km). In 2011 introduceert Volvo een vernieuwende micro-hybrid, die een jaar later aangevuld zal worden met een diesel hybride.

    "Focus op milieu is natuurlijk van groot belang. Gelijktijdig met de ontwikkeling een nieuwe diesel hybride werken we aan het opzetten van een grootschalige CO2 reductie in het gehele productaanbod. Binnen een aantal jaar hebben we motoren met een uitstoot van minder dan 100 g/km," vertelt Volvo Cars kersverse CEO Stephen Odell. De maatregelen bestaan uit optimalisatie van bestaande aandrijflijnen en componenten van de auto, gericht op het verminderen van rolweerstand en het verbeteren van aerodynamica. "Deze maatregelen zorgen gezamenlijk al voor een grote bijdrage en een beduidend verschil in de komende periode," aldus Odell.

    Het doel is dat binnen enkele jaren DRIVeco uitvoeringen van de Volvo C30, S40 en V50 komen die een CO2-emissie benaderen van om en nabij de 100 g/km (3.8 l/100 km). In 2011 wil Volvo ook de nieuwe S60 aanbieden met een CO2-uitstoot onder de 120 g/km (4.5 l/100 km), een Volvo S80 met minder dan 130 g/km (4.9 l/100 km) en de Volvo XC60 met minder dan 140 g/km (5.3 l/100 km). Dit betreft allemaal dieseluitvoeringen.

    Op het gebied van benzinemotoren start Volvo al in 2009 met een compleet nieuwe generatie 4-cilinder turbomotoren met directe inspuiting, ook wel bekend als GTDi (Gas Turbo Direct injection) Met behulp van deze GTDi-technologie is het mogelijk een maatje kleinere motor te gebruiken, met vier in plaats van vijf cilinders, waarbij het vermogen er niet op achteruit gaat. Tegelijk wordt er wel een 20 tot 30 procent lager benzineverbruik gerealiseerd, alsmede weerom beduidend lagere CO2-emissies.

    Aanzienlijke verbeteringen in CO2-uitstoot zullen niet in de laatste plaats worden bereikt door de introductie van de zogenaamde microhybride in het voorjaar van 2011. Volvo's innovatieve micro hybride - een start-stop systeem dat de motor stopt wanneer de auto stilstaat, biedt diverse voordelen ten opzichte van de start-stop systemen die nu door de concurrentie worden aangeboden.Volvo's micro hybride kan worden gecombineerd met zowel een handgeschakelde versnellingsbak als met een automaat. In combinatie met een handbak geeft het systeem de bestuurder de mogelijkheid om eenvoudig in te grijpen. De berijder kan de motor direct weer starten, zelfs als de auto niet compleet stilstaat. Ook hoeft de versnellingsbak niet in neutraal te worden gezet.

    Buiten het Parijse avontuur ontwikkelt Volvo momenteel een diesel hybride, waarbij de voorwielen worden aangedreven door een doorontwikkelde variant van Volvo's bekende D5 turbodiesel, terwijl de achterwielen worden aangedreven door een separate electromotor. De D5 motor wordt daarbij bovendien voorzien van een start-stop systeem. De interactie tussen de twee krachtbronnen en de verdeling van de aandrijfkrachten over de voor- en achterwielen wordt electronisch en volautomatisch geregeld. Resultaat is een effectieve en uiterst efficiënte vierwielaandrijving, gecombineerd met een zeer laag verbruik onder alle omstandigheden. Wanneer Volvo's diesel hybride wordt gelanceerd in 2012, zal deze naar verwachting het tegen die tijd al sterk teruggebrachte brandstofverbruik van de D5 nog verder terugbrengen met 10 tot 15 procent.

    Na de diesel hybride is de volgende belangrijke stap voor Volvo de introductie van een plug-in hybride, waarvan de marktintroductie staat gepland voor 2012. De accu's van de plug-in hybride worden (bijvoorbeeld ‘s nachts) opgeladen via een normaal stopcontact zoals dat in elk huis is te vinden. Hiermee heeft de auto een actieradius van circa 100 kilometer op louter electrische aandrijving. Indien meer dan 100 km wordt gereden laadt de verbrandingsmotor tijdens het rijden de accu's op zodat je niet telkens naar een stopcontact hoeft te zoeken.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Volvo)

    07-10-2008 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    06-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Kia Picanto dingt naar de spits van de markt

    De oefening die Renault met de Dacia heeft gemaakt is uitgemond in wat we zouden noemen “een race naar de eenvoudige, goedkope auto”. Kia is met de “Picanto” mee in de spits van die wedloop. Met een prijs van €11.145 of €10.395 met de recyclagepremie eraf getrokken,  is het op zijn minst een positief stadsautootje dat weinig brandstof verbruikt. Dit zowel met de 1.0 als de 1.1 liter motor die natuurlijk dwars voorin zit en de voorwielen aandrijft. Hij is alleen in vijfdeurs carrosserie te koop en die vormgeving staat op een nieuw platform maar gebruikt nog wel een torsie-as. Een element dat mee het scherpe prijskaartje bepaalt.

    In de lengte van 3,49 meter kunnen vier of vijf volwassenen comfortabel plaatsnemen. Ook achteraan omdat men vernuftig de ruimte onder voorzetels uitwerkte. Het is een stadsmus die kan gekocht worden met een handgeschakelde vijfversnellingsbak en in de 1.1 EX uitvoering (benzine) ook een viertrapsautomaat kan hebben. Voor die klasse toch wel een ongeziene luxe. Zoals heel de technische invalshoek van de uitmuntende Koreaan.

    Het kleinste motortje (1.0) levert 46 kW of 62 pk tegen 5600 t/m. Dat van 1.1 liter 48 kW of 65 pk tegen 5500 t/m en de 1.1 CRDi diesel 55 kW of 75 pk tegen 4.000 t/m. Uit alles mag blijken dat de diesel de interessantste motor is van de drie omdat daarmee het hoogste rijcomfort (152 Nm tegen 1900 t/m) wordt geboden. Op gebied van remmen vinden we geventileerde schijfremmen vooraan en ook schijven achteraan, in combinatie met een ABS.

    Het comfort wordt nog verder gediend met een knipoog naar de jonge mensen. Zoals bijvoorbeeld een USB-aansluiting + een iPod connector, inclusief de kabel. Deze en andere details zoals een in hoogte regelbaar stuurwiel, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, een 60/40 neerklapbare achterbank, een in hoogte verstelbare bestuurderszetel en geintegreerde radio-cd mp3 met vier luidsprekers maken dat de Picanto beslist recht van spreken heeft in het groeiend aantal “instapautootjes” die de mensen genoopt worden te kopen. Zeker als een brandstofverbruik van 4,4 l/100 km (diesel) en 4,4 l/100 km (benzine 1.0) de eigenaar zelfs aan de pomp nog doet glimlachen. Dat is de plaats waar bezitters van “grote bakken” alsmaar zuurder kijken. (Tekst:Walter Rombauts/Foto:Kia)

    06-10-2008 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief
  • Alle berichten


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!