De introductie van de drie zuinige Volvo "DRIVeco" varianten met CO2-emissies lager dan 120 g, gaat gepaard met een agressief plan om de CO2-waarden in het gehele aanbod van Volvo drastisch te verlagen. Binnen een paar jaar wil Volvo CO2 waarden realiseren van nabij de 100 g/km (3.8 l/100 km). In 2011 introduceert Volvo een vernieuwende micro-hybrid, die een jaar later aangevuld zal worden met een diesel hybride.
"Focus op milieu is natuurlijk van groot belang. Gelijktijdig met de ontwikkeling een nieuwe diesel hybride werken we aan het opzetten van een grootschalige CO2 reductie in het gehele productaanbod. Binnen een aantal jaar hebben we motoren met een uitstoot van minder dan 100 g/km," vertelt Volvo Cars kersverse CEO Stephen Odell. De maatregelen bestaan uit optimalisatie van bestaande aandrijflijnen en componenten van de auto, gericht op het verminderen van rolweerstand en het verbeteren van aerodynamica. "Deze maatregelen zorgen gezamenlijk al voor een grote bijdrage en een beduidend verschil in de komende periode," aldus Odell.
Het doel is dat binnen enkele jaren DRIVeco uitvoeringen van de Volvo C30, S40 en V50 komen die een CO2-emissie benaderen van om en nabij de 100 g/km (3.8 l/100 km). In 2011 wil Volvo ook de nieuwe S60 aanbieden met een CO2-uitstoot onder de 120 g/km (4.5 l/100 km), een Volvo S80 met minder dan 130 g/km (4.9 l/100 km) en de Volvo XC60 met minder dan 140 g/km (5.3 l/100 km). Dit betreft allemaal dieseluitvoeringen.
Op het gebied van benzinemotoren start Volvo al in 2009 met een compleet nieuwe generatie 4-cilinder turbomotoren met directe inspuiting, ook wel bekend als GTDi (Gas Turbo Direct injection) Met behulp van deze GTDi-technologie is het mogelijk een maatje kleinere motor te gebruiken, met vier in plaats van vijf cilinders, waarbij het vermogen er niet op achteruit gaat. Tegelijk wordt er wel een 20 tot 30 procent lager benzineverbruik gerealiseerd, alsmede weerom beduidend lagere CO2-emissies.
Aanzienlijke verbeteringen in CO2-uitstoot zullen niet in de laatste plaats worden bereikt door de introductie van de zogenaamde microhybride in het voorjaar van 2011. Volvo's innovatieve micro hybride - een start-stop systeem dat de motor stopt wanneer de auto stilstaat, biedt diverse voordelen ten opzichte van de start-stop systemen die nu door de concurrentie worden aangeboden.Volvo's micro hybride kan worden gecombineerd met zowel een handgeschakelde versnellingsbak als met een automaat. In combinatie met een handbak geeft het systeem de bestuurder de mogelijkheid om eenvoudig in te grijpen. De berijder kan de motor direct weer starten, zelfs als de auto niet compleet stilstaat. Ook hoeft de versnellingsbak niet in neutraal te worden gezet.
Buiten het Parijse avontuur ontwikkelt Volvo momenteel een diesel hybride, waarbij de voorwielen worden aangedreven door een doorontwikkelde variant van Volvo's bekende D5 turbodiesel, terwijl de achterwielen worden aangedreven door een separate electromotor. De D5 motor wordt daarbij bovendien voorzien van een start-stop systeem. De interactie tussen de twee krachtbronnen en de verdeling van de aandrijfkrachten over de voor- en achterwielen wordt electronisch en volautomatisch geregeld. Resultaat is een effectieve en uiterst efficiënte vierwielaandrijving, gecombineerd met een zeer laag verbruik onder alle omstandigheden. Wanneer Volvo's diesel hybride wordt gelanceerd in 2012, zal deze naar verwachting het tegen die tijd al sterk teruggebrachte brandstofverbruik van de D5 nog verder terugbrengen met 10 tot 15 procent.
Na de diesel hybride is de volgende belangrijke stap voor Volvo de introductie van een plug-in hybride, waarvan de marktintroductie staat gepland voor 2012. De accu's van de plug-in hybride worden (bijvoorbeeld s nachts) opgeladen via een normaal stopcontact zoals dat in elk huis is te vinden. Hiermee heeft de auto een actieradius van circa 100 kilometer op louter electrische aandrijving. Indien meer dan 100 km wordt gereden laadt de verbrandingsmotor tijdens het rijden de accu's op zodat je niet telkens naar een stopcontact hoeft te zoeken.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Volvo)
|