MAX VERSTAPPEN: TWEE DAGEN GEMEENSCHAPSDIENST VOOR FIA
Het "lichte" handgemeen tussen Max Verstappen en "idioot" Esteban Ocon in de weeggarage van de FIA heeft een sanctie uitgelokt van de "Fédération Internationale de 'l Automobile". De Red Bull-coureur kreeg twee dagen gemeenschapsdienst aan de FIA opgelegd die binnen de zes maanden moeten worden ingevuld. Dat kan van alles zijn, tot en met het serveren van een goeie fles "Château Petrus" bij "Chez Maximes" in Parijs, of een nachtje verplicht slapen in de "Crillon". Red Bull-teambaas Christian Horner was ermee opgelucht, want zowel de straf als de actie van Max tegenover de Fransman die hem in de vernieling reed, konden erger. Zo liet deze weten.(wr)
ONZICHTBARE KOMPLOTTEN IN F1-GESCHIEDENIS ZIJN LEGIO
Teambaas Otma Szafnauer van Force India ontkent met klem dat Esteban Ocon moedwillig een inhalende Verstappen een tik zou hebben gegeven om Mercedes te helpen..."Het "ontdubbelingsmaneuver" van de Fransman staat los van alles", zo luidt de verklaring. Esteban had op dat moment betere banden dan Max en we waren tegen andere auto's aan het racen..." De waarheid zal nooit echt geweten worden. Dat is niks nieuw in de Formule 1. Voorbeelden en vraagtekens over komplotten en afspraken zijn legio in de nu 68-jarige geschiedenis van de F1. Neem de "crash-gate" in 2006 waar Renault teambaas Flavio Briatore aan Nelson Piquet jr "bevel" gaf te crashen zodat een safetycar de baan zou opkomen. Daarmee kon Alonso in zijn Renault de zege in Singapore dat jaar verzekerd zien. Het is ook een licht lidteken aldus op die tweede titel van de Spanjaard.
Maar ook rond de eerste wereldtitel van Lewis Hamilton in 2008 was het minstens "mistig". Want terwijl Felipe Massa (toen Ferrari) al uitgeroepen was tot wereldkampioen, kon de Brit in de laatste bocht, omzeggens onzichtbaar voor iedereen de Duitser Timo Glock nog voorbijsteken en het nodige ene punt scoren om Massa als kortstondig wereldkampioen te onttronen. Heeft Glock héél even gas gelost als rookie in zijn Toyota ? Deze beweert daarop dat zijn banden (slicks tegenover Hamilton met intermediums) te slecht waren en de zichtbaarheid nul was. Insiders die er toen bij waren zullen die vraag, dat vermoeden, nooit beantwoord of bevestigd zien. Timo Glock die in 2013 geen zitje meer had in de F1 wordt tot vandaag gevraagd hoeveel Mercedes, motorleverancier aan Mc Laren en Lewis Hamilton hem hebben betaald.
Wat betreft mijn eigen visie op het gebeuren is dat Esteban Ocon (Force India-Mercedes) toch een blauwe vlag moet hebben gezien die aangaf dat de leider van de race hem wilde voorbijgaan. Het "recht" om zich te ontdubbelen bestaat natuurlijk, maar er is ook zoiets als de logica die zegt dat Max wél en Esteban niet de leider was die Hamilton van zich had losgereden. We zullen ook die interne keuken van Force India met hun Mercedes-motoren nooit weten. De Formule 1 is een onwaarschijnlijk kluwen van honderden factoren die over winst en verlies beslissen.
Vaak ziet de toeschouwer andere dingen dan onderhuids echt gebeuren. Zoals een weegmanoeuvre voor Vettel tijdens de kwalificaties. Het fatsoen en de logica zouden zeggen dat zoiets na de kwalificaties kan. Maar de Duitser psychologisch uitdagen, "pilootje pesten", destabiliseren. Zelfs zeggen dat Vettel de FIA-man wilde omver rijden... Er ver over. Of hoe onzichtbare gebeurtenissen in de moderne F1 de nuance leggen tussen vijf wereldtitels van Hamilton en de vijf van Juan Manuel Fangio. Numeriek identiek, ethisch héél verschillend. "Modern Times" zou Chaplin zeggen. (Walter Rombauts)