C-Cactus, een (concept-) stap naar de ecologische auto
Citroën "Cactus" bestaat grotendeels uit gerecycleerde of recycleerbare materialen en precies zoals de plant in zijn naam, verbruikt hij weinig hoeveelheden van wat de planeet aan energie voortbrengt. Door de hybride HDi-aandrijving en zijn beheerste gewicht van 1.180 kg is het brandstofverbruik slechts 2,9 l/100 km en mede daardoor de CO2 uitstoot ook slechts 78 g/km. De laag gehouden productiekost is bereikt door nieuwe materialen en het bestuderen van zijn aantal onderdelen. Die werden in aantal teruggeschroefd, meer bepaald tot enkele meer dan 200. In ieder geval tot de helft van een traditionele berline van gelijke omvang.
De C-Cactus blijft natuurlijk een conceptcar die ideeën uittest. In geval hij zou worden geproduceerd zou dat tegen een lage prijs kunnen zijn zodat het verkoopkaartje dat van een instapmodel van een C4 zou kunnen zijn. Die kan worden bereikt door niet-essentiële uitrustingen voor de inzittenden gewoon weg te laten.In feite kan het een herbeleving van de 2pk worden die nu zestig jaar jong is.(wr)
Vroeger werd fluisterend over een "Jag" met dieselmotor gesproken. Sinds Audi twee jaar geleden als eerste in de geschiedenis de "24 Uren van Le Mans" won met een zelfontbrander is dieselen modieus geworden. Zo zéér zelfs dat Audi een R8 met V12 TDI voorstelde die zelfs de eigen wonder benzinemachine's uit Weissach (lees: Porsche) naar de kroon steekt. Dit jaar probeert Peugeot voor de tweede keer de etmaalrace in La Sarthe te winnen met een 908 HDi FAP (Filtre à Particule). Tata, het Indische bedrijf dat Jaguar na 18 jaar Fordleed overnam kijkt oogluikend die fratsen in Le Mans aan. Stel u voor: Le Mans winnen. Met een Jaguar als vroeger, maar dan met een diesel...Maar een flirt met de beroemde kat heeft menigeen in het verleden met een kater betaald. Voorzichtigheid om naam en faam in Le Mans op het spel te zetten blijft geboden. Ook al heeft Jaguar daar een mooi palmares. Zeven overwinningen.
Maar bij de XF 2,7 D gaat het over de motor die we al kennen uit de S-type. Soepel, redelijk geruisloos voor een diesel, met slechts een uitstoot van 199 g/km aan CO2 wat nog ver af is van de 130 g/km gemiddeld die tegen 2012 door de Europese Kommissie is opgelegd, maar met kleinere Jaguar's van Tata wel zal worden gehaald. De carrosserie heeft een "Wauw-effect" en het interieur staat ver af van de herenromantiek die dames verleidde met sjiek iepenhoutenwortel afwerking - destijds met de hand vervaardigd in de fabriek in Coventry. Nu is het killer en strakker met touch-screens en regelknoppen voor airco en wegrijregeling met de zestraps-automaat. Achter het stuurwiel ervaart men nog steeds het meesterschap. In het rijpatroon echter mag worden gesteld dat de vering iets stugger mocht zijn. Snedig bochtenwerk doet de 12 cm langere en 3 cm bredere koets verder doorkiepen dan zou worden verwacht. De bijna 3 meter lange wielbasis doet in dat effect er nog een schepje bovenop. Comfort dus toch nog hoger in het vaandel gedragen dan de sportiviteit die tegenover de concurrentie wordt beoogt. Dat is vooral de BMW 525d.
De afwerking is fenomenaal met verwennende lederen zetels maar een derde middelste hoofdsteun ontbreekt achteraan maar wordt dan weer goedgemaakt door een zetel- en stuurverwarming. Voor de bestuurder is er een slecht zicht naar achteren. Rust, luxe en relatieve zuinigheid (6,8 l/100 km) voor 1770 kg zijn de essenties van deze - wellicht - laatste der Ford-Jags. Wie hem koopt zit goed, want sinds Ford het merk overnam, is de auto op meer dan 150 onvolmaaktheden verbeterd tot de Duitsers er zelfs kwaliteit moesten in erkennen. Dat wil iets zeggen. Nu Tata baas is over Jaguar hebben de Indiërs er alle belang bij dat zo te houden. Als aankomende wereldmacht.(Walter Rombauts)
Chevrolet Aveo doet - Koreaanse - naam en barensweeën vergeten
Louis Chevrolet heeft zijn naam onsterfelijk gemaakt door uurwerken te maken, maar eveneens door prestigieuze auto's te fabriceren. Wie na de oorlog in een Chevy reed was een dikke burger, of had althans in de meeste gevallen een gevulde geldbeugel. Eerste de Japanse en dan de Koreaanse concurrentie maakte het eigenaar GM moeilijk. Maar eind goed al goed. Daewoo kwam in handen va de grootste autoconstructeur ter wereld en GM liet de auto's een metamorfose ondergaan. Chevrolet herrees en deed dat vooral via het "World Touring Car Championship" waarin Nico Larini, Rob Huff en Alain Menu WK-punten sprokkelen. Met dit jaar een worp naar een verhoopte wereldtitel.
Zo is bij Chevrolet niet alleen de naamsverandering begonnen om Koreaanse genen weg te werken, maar ook is de techniek, de vormgeving en het prestige er weer op vooruit gegaan. Sinds de driedeurs tijdens het recente salon van Genève is voorgesteld, is niet alleen het vrouwelijk schoon opgeschroefd rond de auto maar ook het vermogen van de 1,2 liter naar 60 kW(84) pk gebracht. Ongetwijfeld gestoeld op de technische ervaring met de WK-motoren, spelend met de compressieverhouding en de nieuwe materialen, wordt de Aveo snediger. Ook het uiterlijk is stoerder. De koplampen hebben een nieuwe design, neigen wat naar die van de Epica, en achteraan zijn ronde lichtblokken. Ze hebben net als de voorste helder glas. De neus is opvallender dan voordien. Boller, imposanter. De puberteit is eraf gewerkt van die nieuwe Chevroletmodellen. De 1.4 versie kan nog altijd met een automaat worden gekocht. (Tekst:Walter Rombauts/Foto:Chevrolet)