Na een overroepen VW-schandaal, wordt de focus nu gericht op Renault ! Ontoelaatbaar ! Omdat politici aller-partijen (het is een lachertje op zich) niet eens technisch bewust is wat daaromtrent heerst. Iedereen is schuldig, alleen al door het feit dat je bestaat. Wantrouw deze ministers, "surtout" medisch korps, advokatuur, Edelachtbare ? Justitie...Lachertje. De Arabische investering in de haven "hapert" nadat lullepop, minister-van-nulliteiten Geert Bourgois, trots en vol eigenwaan, liet weten dat Vlaanderen (het Absolute lachertje) geen wapens meer zou leveren aan Saudi Arabië...Kleine en leugenachtige vent. Laat Renault gerust, en met hen ALLE autoconstructeurs (Dit is in eer en geweten toegevoegd aan Walter's Auto Cahiers) door Walter Rombauts. Omdat jullie, zogenaamde regering, geen enkel inzicht hebben in waarover het in essentie gaat. Niet inzake milieu, niet inzake technisch inzicht (ZF-autoriteit liet weten geen tiengangige automaat te willen bouwen) niet inzake gezond verstand. Maar dat laatste was al bekend. Villa Lorraine ? Comme chez soi ? (wr)
PICTURE-MEMORIES: MET DE WORKS-FORD ESCORTS IN LAPLAND
Koen Wijckmans, de beste huidige auto- en autosportjournalist van België, zond me de vorige dagen een herinnering aan de tijd dat er nog sneeuw lag en kleurgetrouw hagelwit zag. Het is een foto van een testrit die we deden in Lapland en Zweden in o.a. Arjeplög, alles binnen de Noordpoolcirkel. We zoefden met spijkerbanden over de autobrede landwegeltjes, tussen de bomen, soms dwarsgaand en die kist heerlijk opvangend tegen 150 km/h. Ik herinner me nog dat een ingenieur van Bendix, dat nauw samenwerkte met Ford, op wat de achterbank moest zijn lag te slapen. Hij was er gerust in dat we de aquavit gingen halen. Alle drie konden we er weg mee. Met sneeuwrijden en met de verwarmende drank.
Van links naar rechts Walter Rombauts, Heikki Mikkola en monument Gilbert Staepelaere die ons in 1996 door een hardnekkige ziekte te vroeg verliet. Hij was de "vader van de Drie Musketiers", boek geschreven door een ook al overleden pionier Marc Martens. De Drie Musketiers waren Marc Duez, Robert Droogmans en Patrick Snijers. Gilbert, met wie ik altijd een liefde-haat verhouding had, behalve over "babes", heeft van de Drie Grote rallyrijders gemaakt. Eén van de twistpunten tussen hem en mezelf was dat hij ooit in Ieper tegen stuurgenie Walter Rörhl met één seconde verloor. Nadat ik het waarheidsgetrouw in de Gazet van Antwerpen destijds had neergepend, belde hij me midden in de nacht op met de kwade mededeling dat hij "gemakkelijk" voorbij Rörhl kon.
Twee uur hebben we aan de lijn gehangen. Een gezamelijke gezellige herinnering aan een bepaalde dame heeft ons tenslotte de vredespijp doen roken. Rörhl was eerst, bleef eerst, en Gilbert was meer dan eervol tweede tegenover een wereldkampioen van formaat. Walter Rörhl was ooit chauffeur van een aartsbisschop, die uiteraard altijd op tijd kwam, maar ook zijn staf en mijter moest rechthouden tijdens de rit. Ooit mocht ik met WaldHerr Rörhl eens mee als "navigator" in de besneeuwde bergen. 200 km/h wees de teller, met voor ons een reusachtige rots en een linkse venijnige knik in de weg.
Mirakuleus wrong hij even aan het stuurtje en weg was de rots en werd het gaspedaal weer dieper ingetrapt. Ik kon niet nalaten hem te vragen "Walter, ben jij nooit bang ?". Hij loste wat gas, relaxte wat, keek me met zijn eerlijke karaktervolle ogen aan en zei "Ja, Walter, soms ben ik bang." Waarop ik de onontkoombare vraag stelde...."En wat doe je dan ?" Zijn antwoord was het verstandigste dat ik in mijn leven kreeg. Ik ben het nooit vergeten en heb het altijd in regen, op sneeuw, op ijs, toegepast. Hij zei kort en bondig: "Dan vertraag ik." Uit het Grote Boek van de Wijsheid gegrepen.(tekst: wr/foto: Koen Wijckmans)
De gezellige Brit Rob Huff (36), oud-gediende bij Chevrolet rijdt dit seizoen het WTCC voor Honda, naast de Portugese grappenmaker Tiago Monteira ex-F1 en. Rob Huff is niet de eerste de beste. Hij werd in 2012 wereldkampioen in de discipline, won 27 keer, is de tweede inzake gewonnen races, en behaalde 77 podiumplaatsen. Bovendien zette hij zich 11 keer op de "pole-position" en - nu komt het belangrijkste - won liefst acht keer in Macao. Dat is hetzelfde als in de F1 winnen in Monaco maar dan in absoluut Danteske omstandigheden. Voor Honda is de leutige Rob een geweldige aanwinst.(wr/foto:Honda)
KLASSIEKE AUTO VERDWIJNT, TECHNIEK NEEMT EMOTIE OVER
Het Autosalon van Brussel, dat van Detroit straks en naar de lente toe dat van Genève, geven een schitterend röntgenbeeld van de auto van vandaag. Die is aan verdwijnen toe. Niet in gedaante, die kan nog niet stoer genoeg zijn maar langzamerhand is te zien dat de verbrandingsmotor aan zijn einde toe is. In benzine- én diesel. Dat willens nillens de elektrische auto een feit zal worden. Gelijktijdig daarmee zal een kwalijke kant van de hedendaagse auto worden weggenomen door de techniek die meer en meer de emotie (lees in het verkeer, de agressie) zal neutraliseren en de autobezitter alleen nog zal laten dromen van de al dan niet macho-verschijning van zijn verplaatsingsmiddel.
Want dat is de auto, noch min, noch meer. Hybride legt de brug van het verleden (de verbrandingsmotor) naar de nabije toekomst (elektrische auto). Dat is op het Autosalon van Brussel goed te merken. Op de recente technologiebeurs van Las Vegas (CES) was ook al te merken dat dokter-diploma-ingenieurs, wetenschappers, materiaaldeskundigen in de autoindustrie de rol van showmannetjes zullen overnemen. CEO's als Diess van Volkswagen die zich in Las Vegas nog iets van Dieselgate herinnerde... Hij zei gewoon "sorry", alvorens de Budd-e Conceptcar (inzet) aan de techneuten uit te leggen.
Dat is een elektrische personenbusje dat ... 300 km ver kan op een batterijlading. In de Rally van Monte Carlo voor Alternatieve voertuigen reed een verzegelde Tesla...511 km ver. Of Mathias Müller - ex-Porsche - die nu de kolen uit het vuur moet halen in Amerika en in Detroit andermaal het boetekleed zal aantrekken. De software was geen onwetendheid, maar een bewuste ingenieurstruuk die aan Bosch werd afgesmeekt. Wellicht door de oude weggetoverde staf van Wolfsburg. Technologietreffens- en treffers zullen belangrijker nieuws brengen dan autoshows.
Wie zich aan autosport waagt, moet dat op een afgesloten circuit doen, niet op de openbare weg. En de échte autosporter zal schrikken van zichzelf dat de essentie van echte autosport een krachtmeting met jezelf is. Iedere ronde perfecter, iedere ronde sneller. Dat is de simpele maar voor velen moeilijk te begrijpen cocktail waaruit reuzen worden gemixed: Juan Manuel Fangio, Ayrton Senna, Niki Lauda, Alain Prost, Stirling Moss, Jack Brabham, Jim Clark, Sebastien Vettel, de groten. Met een grote "G", die op zichzelf genoeg zegt. Michaël Shumacher,statistisch met zeven titels, moet er ook bij als grootste. Maar in mijn loopbaan heb ik hem altijd meer als een robot dan als coureur ervaren. Meer wil ik er niet over zeggen.
Mercedes komt met een E-klasse die zichzelf parkeert via je smartphone, BMW heeft nu al iets dat het werk zogoed als helemaal voor de bestuurder doet. Millimeter precies, en Tesla's, Google's en Apple's rijden straks vanzelf. Ze rijden nu - voor Tesla en Google althans - anoniem al tussen ons. Prachtig. Koning Auto is Dood ! Leve de Nieuwe Koning Auto.
Die de weg niet meer tot een strijdtoneel zal maken maar wel tot een gesynchroniseerd verplaatsingsparadijs. 't Zal nog wel even duren...2030...2050. Minstens nog een generatie eer alles is geregeld. Op zijn minst, rekening gehouden met de de onvermijdbare menselijke domheid en arrogantie. 't Wordt boeiend. Vooral omdat we tegen die tijd met 9 miljard wezens zullen zijn die elkaar allemaal naar het leven staan. Mogelijk wonen er dan wel al enkele op Mars. ET's ? (Walter Rombauts/foto's:VW en Mercedes)
HONDA CIVIC TCR MET STEPHANE LEMERET STEELT SHOW IN BRUSSEL
Geflankeerd door links Stoffel Vandoorne en rechts Bertrand Baguette, introduceerde niemand minder Mijnheer Stéphane Léméret op de persdag van het Salon van Brussel de Honda Civic TCR. Uiteraard afgeleid van de fabuleuze Civic Type "R" zal deze wagen het TCR-Benelux-kampioenschap rijden. Dat kampioenschap wordt georganiseerd door Kronos Events en telt zes races, in België, Luxemburg en Nederland.
Voor wie de heren naast Stéphane Léméret zijn, moet gezegd worden dat links van hem Stoffel Vandoorne staat. Die is GP2-wereldkampioen en is voor 2016 de derde coureur bij Mc Laren-Honda. Hij kan dus desgevallend ingezet worden voor Fernando Alonso of Jenson Button. De man rechts van Léméret is de illustere Bertrand Baguette die het ook al helemaal maakte in de éénzitterraces. Momenteel rijdt hij in de Super GT500 en in de Super Formula in Japan.
Het drietal houdt een door hen gesigneerde plaat voor de camera die de auto gedurende het hele seizoen zal vergezellen en dixit de drie knappe gasten "de auto zal begeleiden naar de hoogste treden van het podium". Met 242 kW (330 pk) en een maximum koppel van 450 Nm voor een gewicht van 1.260 kg kan dit er dik inzitten. Deze competitie begint op 21 en 22 mei met de GT Open Internatonial op het historische Circuit van Francorchamps.(Walter Rombauts/foto's:Honda)
PICTURE-MEMORIES: MICHAEL SCHUMACHER TWINTIG JAAR GELEDEN
Geboren 3 januari 1969. Zeven keer werd hij wereldkampioen Formule 1. Eind 1995, na wereldkampioen te zijn geworden in een Beneton-Renault, net als in 1994, stapte hij over naar de Scuderia Ferrari: Daar brak zijn talent helemaal los in het triumviraat dat Ross Brawn, Jean Todt en Michaël Schumacher binnen de renstal van het Steigerend Paard zou doen ontstaan. Zijn come-back in de Mercedes had hij nooit mogen maken. Maar het was een heel stille manier om zijn symbolische schuld tegenover de Ster af te lossen. Geboren in het Junior-team, samen met Karl Wendlinger en Heinz-Harald Frentzen, gaf Mercedes hem een geldduwtje in de rug om hem zijn debuut in de GP van België 1991 met een Jordan te kunnen laten maken... Echte bloedbroeders lossen elkaar nooit.(wr/foto:Ferrari)