Het Autosalon van Brussel, dat van Detroit straks en naar de lente toe dat van Genève, geven een schitterend röntgenbeeld van de auto van vandaag. Die is aan verdwijnen toe. Niet in gedaante, die kan nog niet stoer genoeg zijn maar langzamerhand is te zien dat de verbrandingsmotor aan zijn einde toe is. In benzine- én diesel. Dat willens nillens de elektrische auto een feit zal worden. Gelijktijdig daarmee zal een kwalijke kant van de hedendaagse auto worden weggenomen door de techniek die meer en meer de emotie (lees in het verkeer, de agressie) zal neutraliseren en de autobezitter alleen nog zal laten dromen van de al dan niet macho-verschijning van zijn verplaatsingsmiddel.
Want dat is de auto, noch min, noch meer. Hybride legt de brug van het verleden (de verbrandingsmotor) naar de nabije toekomst (elektrische auto). Dat is op het Autosalon van Brussel goed te merken. Op de recente technologiebeurs van Las Vegas (CES) was ook al te merken dat dokter-diploma-ingenieurs, wetenschappers, materiaaldeskundigen in de autoindustrie de rol van showmannetjes zullen overnemen. CEO's als Diess van Volkswagen die zich in Las Vegas nog iets van Dieselgate herinnerde... Hij zei gewoon "sorry", alvorens de Budd-e Conceptcar (inzet) aan de techneuten uit te leggen.
Dat is een elektrische personenbusje dat ... 300 km ver kan op een batterijlading. In de Rally van Monte Carlo voor Alternatieve voertuigen reed een verzegelde Tesla...511 km ver. Of Mathias Müller - ex-Porsche - die nu de kolen uit het vuur moet halen in Amerika en in Detroit andermaal het boetekleed zal aantrekken. De software was geen onwetendheid, maar een bewuste ingenieurstruuk die aan Bosch werd afgesmeekt. Wellicht door de oude weggetoverde staf van Wolfsburg. Technologietreffens- en treffers zullen belangrijker nieuws brengen dan autoshows.
Wie zich aan autosport waagt, moet dat op een afgesloten circuit doen, niet op de openbare weg. En de échte autosporter zal schrikken van zichzelf dat de essentie van echte autosport een krachtmeting met jezelf is. Iedere ronde perfecter, iedere ronde sneller. Dat is de simpele maar voor velen moeilijk te begrijpen cocktail waaruit reuzen worden gemixed: Juan Manuel Fangio, Ayrton Senna, Niki Lauda, Alain Prost, Stirling Moss, Jack Brabham, Jim Clark, Sebastien Vettel, de groten. Met een grote "G", die op zichzelf genoeg zegt. Michaël Shumacher,statistisch met zeven titels, moet er ook bij als grootste. Maar in mijn loopbaan heb ik hem altijd meer als een robot dan als coureur ervaren. Meer wil ik er niet over zeggen.
Mercedes komt met een E-klasse die zichzelf parkeert via je smartphone, BMW heeft nu al iets dat het werk zogoed als helemaal voor de bestuurder doet. Millimeter precies, en Tesla's, Google's en Apple's rijden straks vanzelf. Ze rijden nu - voor Tesla en Google althans - anoniem al tussen ons. Prachtig. Koning Auto is Dood ! Leve de Nieuwe Koning Auto.
Die de weg niet meer tot een strijdtoneel zal maken maar wel tot een gesynchroniseerd verplaatsingsparadijs. 't Zal nog wel even duren...2030...2050. Minstens nog een generatie eer alles is geregeld. Op zijn minst, rekening gehouden met de de onvermijdbare menselijke domheid en arrogantie. 't Wordt boeiend. Vooral omdat we tegen die tijd met 9 miljard wezens zullen zijn die elkaar allemaal naar het leven staan. Mogelijk wonen er dan wel al enkele op Mars. ET's ? (Walter Rombauts/foto's:VW en Mercedes)
|