MAZDA KOMT STERK DOOR DE DIESELSTORM MET 1.8 SKYACTIV IN NIEUWE 3-SERIE
Naar verluidt, maar niet echt te conroleren, zou Bosch een middel gevonden hebben om de dieselmotor verder te zuiveren van de gewraakte NOx (stikstofoxyde) die inderdaad heus giftig is. Al een hele poos zien automobilisten al "Ad Blue" langs de weg. In concreto amoniak, maar met een elegantere naam. De roetfilters verbranden niet alle Nox, maar toch 75%. Voor de politiek is het niet genoeg, voor de autoindustrie is het een helletocht. Het belet Mazda Motor Corporation in Hiroshima echter niet om door te gaan met Diesel. Het moet gezegd dat Mazda niet klaar is met de elektrische auto maar alles in de kast heeft voor een waterstofversie. Deze zal het uiteindelijk halen van de EV.
Terug naar die nieuwe Mazda 3. Die herbergt een 1.8 liter SkyActiv-D (Diesel) en heeft volgens de constructeurs al alles wat de nieuwe 6d-temp-emmissienormen vereisen. Daar bovenop heeft "de nieuwe" al de "RDE" aan boord. Dat staat voor Real Drive Emission. Het zijn allemaal verdiensten die het rijplezier niet in de weg staan. Naast de speciale zuiger"koppen" (vroeger sprak men van zuigerbodems...), betere injectoren is voor de consument alleen maar rijplezier weggelegd. Dat puurt de bezitter uit een héél soepel koppel dat omzeggens over het hele toerentalbereik beschikbaar is. Bij het instappen valt de Nappa-lederbekleding op, de verwennede uitrusting, ook heeft men dan al de nieuwe achterlichtblokken en het "opgewaardeerde" radiatorrooster gezien. Alleen na betaling wegrijden rest er nog. Geen reklame.(Walter Rombauts/Foto:Mazda)
De F1 heeft het weekend benomen, maar natuurlijk is er naast dit buitenaards spel ook nog andere autosport. Zo zijn gisteren de "24 Uren van de Nürburgring" gereden. De "oude" Ring wel te verstaan waarop F1-monument Niki Lauda op 1 augustus 1971 zijn verschrikkelijk ongeval heeft gehad in een Ferrari op de plaats "Bergwerk". Nadien kwam de Ring in vraag te staan - onder druk van o.a. Sir Jackie Stewart - en werd die voor de F1 afgevoerd.
Maar de "24 Uren van de Nürburgring" verzamelt het kruim van de GT's. Gisteren wonnen Richard Lietz, Patrick Pilet, Fréderic Malkowiecki en Nick Tandy in een Porsche 911 GT3 R de beruchte race voor het oog van zo'n 200.000 toeschouwers. De race brengt 148 auto's en 500 piloten in actie op wat een bedevaartplaats van de autosport kan worden genoemd. Met de "Karrusel"-bocht, één van de markantste plaatsen in de Groene Hel, is het 22,8 km lange cirrcuit een ongeziene uitdaging die in 176 bochten ligt. Het bovengenoemde viertal met respectievelijk Oostenrijkse, Franse en Britse nationaliteit bestuurden de Porsche 911 GT3 R van het Manthey-Racing team.
Het is sinds 2011 de eerste maal dat Porsche zijn naam weer op de erelijst plaatst, maar totaal vermeldt die lange lijst al twaalf zeges voor het merk. Porsche werkt ook aan een Formule 1 wagen om in 2021 weer te komen in de Formule 1. Dat is het eerste jaar waarin de befaamde "Concorde-Accoorden" vervallen. Vanaf dat jaar willen de nieuwe eigenaars van de F1 een herverdeling doen van de prijzenpot die is verbonden aan de prestaties in het Constructeurskampioenschap.
Een nieuwe dimensie in de F1, met ook herziene éénzitterconcepten. Op zijn Amerikaans zoals het er nu uit ziet. Belangrijk voor alle constructeurs, want de Amerikaanse markt is een lokkertje. Dat hopen vooral Liberty Media die zullen pogen meerdere constructeurs naar de F1 te brengen. De huidigen, Mercedes, Ferrari (Fiat), Renault en Honda, die 20 auto's in lijn brengen, volstaan volgens hen in aantal niet. Wel in kwaliteit. Dat laatste woord wil Porsche in de F1 opnieuw waarmaken. Minstens zoals gisteren op de Nürburgring. (Walter Rombauts/Foto's: Porsche)