VERSTAPPEN - RED BULL-HONDA - WINT GP VAN SAUDI ARABIË IN JEDDAH
Gewoontegetrouw leidde Williams-Mercedes piloot Nicholas de eerste "Safetycar" in door net zoals eind vorig jaar, in de FP1 en nu ook in de race op de muur te botsen. Het TV-spektakel was dankbaar voor de vijf ronden échte safetycar. Trainingssnelste Sergio Perez (Red Bull-Honda), aan de leiding vetrokken, moest koste wat het koste na Max Verstappen worden geplaatst. Dat gebeurde uit een goed berekende pitstop. Esteban Ocon en Fernando Alonso gingen elkaar te lijf op een manier die ploegmaten niet waardig is. Alonso moest dan nog opgeven.
Zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton sukkelde - het juiste woord - maar scoorde wel één WK-Punt zoals Charles Leclerc dat ene WK-punt toch afsnoepte door de snelste ronde op zijn naam te zetten. Volgende GP in Australië over veertien dagen. Mercedes staat in schuld tegenover George Russell (5de) en Lewis Hamilton (10de). De generatiewissel wordt duidelijk. (wr)
Uitslag:
1. Max Verstappen (Red Bull-Honda) 1 uur 24'19"293
2. Cahrles Leclerc (Ferrari) 1 uur'24'19"842
3. Carlos Sainz (Ferrari) 1 uur 24'27"390
4. Sergio Perez (Red Bull Honda) 1 uur 24'30"093
5. Georges Russel (Mercedes W13) 1 uur 24'52"025
WK-stand Constructeurs:
1. Ferrari 78 punten
2. Mercedes 38
3. Red Bull-Honda 37
4. Alpine 16
5. Haas 12
WK-stand bij de Piloten:
1. Charles Leclerc 45 punten (+1 snelste ronde inbegrepen)
SERGIO PEREZ - RED BULL - SCOORT POLE IN JEDDAH WAAR MICK SCHUMACHER AAN DE DOOD IS ONTSNAPT
Toen Mick Schumacher (23) in de Q2 zijn Haas tegen héél hoge snelheid zijdelings tegen de muur kwakte, moest ik in eerste instantie aan zijn moeder Corinne denken. Die leeft bij een man die niet meer is te zien geweest sinds zijn ski-ongeval op 29 december 2013. Michaël Schumacher werd zeven keer wereldkampioen in de F1. Zijn ongeluk gebeurde buiten de autosport. Dit keer moest mevrouw Schumacher gedurende 57' lange, bangelijke minuten wachten dewelke de tweede rode vlag van de dag duurde. De eerste was in Q1 veroorzaakt door Nicholas Latifi. Niets nieuws eigenlijk sinds Bahrein 2021... Eerder acteur dan coureur. Schumacher's Haas is letterlijk in twee gebroken. Zijn moeder kon gelukkig contact met hem houden.
Dit onderdeel van de GP van Saudi Arabië heb ik eerst willen belichten omdat het driedubbel onderstreept dat het onverantwoord is om nog nieuwe circuits als rattenvallen te ontwerpen. Zonder "échappatoires", centimeters, millimeters soms langsheen de muren tegen een gemiddelde snelheid van 252 km/h zoals de onverwachte pole-sitter, de Mexicaan Sergio Perez in een Red Bull-Honda heeft gedaan in wat voor hem zijn 214de GP wordt morgen. Op dat aantal deelnames won hij twee GP's.
Zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton zag zich al gekortwiekt in de Q1 wegens - ondertussen bij insiders bekend - een onbestuurbare auto. Morgen zal de razende race, tussen terroristen-aanslagen door, nog voor eerder akelige dan spannende "tableaus" zorgen. Maar dat is toch pure Amerikaanse show. Zover is de F1 verloederd sinds Bernie Ecclestone in maart 2017 via de CVC-investeringsmaatschappij haar voor 31 miljard verkocht aan het showzieke Amerikaanse Liberty Media. Die doen me aan de Romeinen denken... Een ongeval in lange rode vlaggen "stationeren" doet de sponsors goed. Hun namen komen véél meer in beeld. (Walter Rombauts/Foto: Alpine)
LECLERC - FERRARI - PAKT NOGMAALS SNELSTE TIJD IN FP3 IN JEDDAH
Er is vorige nacht tot 2.30 uur gedebatteerd over het al dan niet laten doorgaan van de Grote Prijs van Saudi-Arabië. Aanleiding daarvan was de raketaanval op een Aramco-brandstofopslagplaats enkele kilometer van de omloop. De vergaderende partijen waren uiteraard de F1 in de persoon van CEO Stefani Domenicali, de Grand Prix Drivers Association (GPDA) met George Russell als voorzitter en enkele vertegenwoordigers van de organisatie die contact konden hebben/houden met de overheid. Als men sommige - niet te controleren - bronnen moet geloven zou er van overheidswege mee gedreigd zijn de F1 coureurs en teams niet uit Saudi-Arabië te laten vetrekken in geval de race niet zou worden gereden.
Dan werd "unaniem" besloten de driedaagse verder als gepland af te werken. In de derde vrijeoefeningen reed de Monegask Charles Leclerc in zijn Ferrari met 1'29"735 de beste chrono. Dit nadat Max Verstappen lang P1 in zijn bezit had. Maar in een ultieme poging om toch het snelst te zijn veranderde Max zichzelf in een astronaut die in een vlammenspuwende raket, Red Bull genaamd, over de curbstones de lucht inging. Terug geland moest Max tevreden zijn met de tweede plaats. Straks in de kwalificaties voor de pole krijgt hij een nieuwe kans. Op de grond de snelste zijn. Tot slot moet gezegd dat Pierre Gasly (AlphaTauri-Honda) mechanische pech kende en Valtteri Bottas de Alfa Romeo op een vijfde plaats prikte. Al wie met een Mercedesmotor reed, inclusief Hamilton (11de), bengelde achteraan.(Walter Rombauts)
Nadat tijdens de eerste vrije oefeningen een olie-opslagplaats van Aramco, vlak naast het Jeddah Street Circuit, werd de FP2 aangevat met een kwartier vertraging. Aramco is een Saudi-Amerikaanse olimaatschappij, de grootste van de wereld. F1 directeur Stefano Domenicali hield overleg waarna er besloten werd te rijden. De aanslag zou door Houtthi-rebellen zijn gepleegd. Of zij met Poetin iets te maken hebben is voor leken onduidelijk. Maar feit is wel dat de bij Haas weggestuurde Rus Nikita Mazepin zijn vader, Dmitri Mazepin, de sponsor was van Haas met Uralkali. Hij blijkt volgens sommige bronnen een "intimi" van Vladimir Poetin te zijn.... (wr)
GP VAN SAUDI ARABIË ZAL ZONDAG WEER VAT VOL VUURWERK ZIJN
De ongemeen spannende sportieve en reglementaire avonturen de jongste tijd in de Formule 1 heeft het publiek vooral te danken aan een generatiewissel tussen de coureurs onderling. De jongeren die de oude garde als Hamilton, Vettel, Alonso weg willen. Onder de jonge leeuwen ondervindt een fenomeen als Max Verstappen ook voor het eerst tegenstand van leeftijdgenoten. Charles Leclerc en Carlos Sainz bij Ferrari. George Russell bij Mercedes, Alexander Albon bij Williams, Pierre Gasly bij AlphaTauri en zelfs de kersverse Chinese piloot Ghuanyu Zhou (20) bij Alfa Romeo die in zijn eerste GP "ever" zowaar tiende finishte en daarmee één WK-punt scoorde. Wel een tikkeltje geholpen door de technische pech voor Max Verstappen en de ultieme schuiver van Sergio Perez. Maar de ploegmaat van die Chinees, de onvolprezen Fin Valtteri Bottas, eindigde zesde en zond een smsje naar Mercedes "Ik ben klaar om tegen jullie te racen..."
Valtteri Bottas is 32 jaar, debuteerde in 2013 in de F1, en bracht de voorbije vijf jaar door onder het juk van Hamilton en Mercedes. Hij won weliswaar 10 GP's in de gevallen waarin de auto van de nu zevenvoudige wereldkampioen het liet afweten of bleef steken in één of ander wedstrijd-incident. Bijvoorbeeld toen Max Verstappen vorig jaar in Monza zijn Red Bull over de Engelsman zijn hoofd liet uitbollen. Maar het gaat over Bottas die in Bahrein vorige zondag zijn 179ste GP reed, dit keer in een Alfa Romeo.
De motor ervan is een Ferrari, Valtteri is de nummer 1, onverbloemd gesteund door de "op rust" zijn landgenoot Kimi Räikkönen. Op het sinueuze, snelle én gevaarlijke Jeddah straatcircuit in Saoudi Arabië wil hij zijn slag slaan. Dat zou zijn: voor een Mercedes eindigen. Dus voor zijn goede kennis Hamilton die op een achtste titel jaagt, en voor de jonge wolf George Russell die nog minstens één jaar moet wachten om wereldtiteldromen te hebben. Overmorgen beginnen de eerste vrije oefeningen van de tweede GP van 2022. Daaruit zal blijken of Bottas zijn frustrerende jaren bij Mercedes, zijn persoonlijke nieuwe ambitie bij Alfa Romeo kan doorzetten. (Walter Rombauts)
BUITENAARDSE F1, ASTON MARTIN VALKYRIE VOOR DE ECHTE RIJKEN, AFSPIEGELINGEN VOOR DE DAGDROMERS
Als men de Formule 1 zo afstandelijk bekijkt en je hebt er een heel leven mee te maken gehad, dan is het een buitenaards gebeuren. Zo omschreef destijds Thierry Boutsen dat toch. Destijds was er een slogan "Winnen op zondag is verkopen op maandag". Het is te betwijfelen of dat vandaag ook nog geldt ? Hoeveel van de F1-technieken komen nog op de gewone auto terecht ? Niet zoveel en als het dan toch zo is, pas na vele jaren. Maar kijk Ferrari pakt uit met een Plug-in Hybrid Electric Vehicle (PHEV) die als hypercar voor €300.000.000 kan worden gekocht. In contradictie met Ferrari's gewoonte van een V8 te gebruiken is er een 2,9 liter V6 motor gemonteerd en een elektrische motor die direct is afgeleid van die MGK-U (Motor Generator Unit-Kinetic) dewelke de 610 kW (830 pk) ondersteunt met nog eens 122 kW (167 pk) zodat men tegen 8500 t/m aan 997 pk, net geen 750 kW (1000 pk) haalt. Die elektromotor is rechtstreeks afgeleid van degene die in de huidige Ferrari's van Charles Lecler en Carlos Sainz zit.
Deze Ferrari 296 GTB kan 330 km/h halen, van 0 naar 100 km/h in 2"9 en al dat geweld wordt naar de achterwielen gestuurd via een achttraps-automaat. De V6 motor heeft niet de klassieke 90°-hoek tussen de cilinderrijen, maar wel 120°. Die opstelling maakt dat er tussen de twee rijen cilinders ruim plaats is voor twee IHI-turbo's die, zo opgesteld, heel dicht tegen de verbrandingskamers staan en er dus een heel korte weg moet worden afgelgd voor het opladen. Er is een boek over te schrijven, maar laten we onthouden dat Ferrari hiermee een heel klein stukje F1 naar de straat brengt. Zoals ook Gordon Murray Mc Laren straatauto's heeft ontworpen, gebaseerd op Formule 1 auto's.
Adrien Newey heeft zich in de 36 jaar dat hij arodynamische inbreng had in de Formule 1 als designer een goddelijke status veroverd. Hij concretiseerde, koppig en scherpzinnig zoals hij is, de Aston Martin Valkyrie. Niet een auto die F1-aspecten naar de straat brengt, neen, een échte Formule 1 wagen voor twee personen en die op straat mag rijden. In orde is met ale wetgevingen. Daarvoor moest genie Adrian wel een toegeving doen om de neus 3 mm te verhogen wegens wetgeving in verband met aanrijding van voetgangers. Het is zijn enige toegeving gweest. Al de rest is nooit eerder in een auto toegepast. Zoals de dogbox-versnellingsbak met zeven gerobotiseerde gangen voor de eerste keer recht uit de F1 in een straatauto komt. Nimmer eerder vertoont. Het brengt ons opnieuw naar het buitenaardse. Van de F1 naar hypercars voor echte rijke mensen, staat een wereld die los kan gezien worden van het echte leven. Voor de dagdromers in dat echte leven van werken, verdienen en daarvan genieten, wordt jaarlijks wereldwijd een ongelooflijke verscheidenheid aan voertuigen aangeboden.
De populariteit hangt af van de vormgeving, de gesofistikeerde maar toch nog net betaalbare technieken en van...geschiedenis. Zelfs nu Tesla de hele Duitse auto-industrie in verlegenheid heeft gebracht met een nooit eerder geziene Giga-factory in Grünheide, blijven namen als Ferrari, Porsche, Aston Martin, Maserati en zelfs Morgan's de autoliefhebbers aanspreken. Maar hoewel ze ook een centje kosten, zijn ze allemaal zwakkere spiegelbeelden van wat voor de échte rijke mensen wordt gemaakt en aangeboden. In die groep wordt dan weer een natuurlijke selectie gemaakt. Wie zich in een Aston Martin Valkyrie wil wringen mag niet dik of echt oud zijn. Want in die gevallen is het onbegonnen werk. Toen de auto in Monaco aan VIP-genodigden werd getoond - en verkocht op zicht - verscheurden vele rijken hun bestelbon voor die Valkyrie. Wat geen zorg was voor Adrian Newey. Zijn droom is gerealiseerd. Een 1041 pk krachtige auto van 114 kg, nergens een grammetje teveel, en de prestaties van een F1 door een door Cosworth gemaakte 6,5 liter V12. Meer moest dat voor de superperfectionist niet zijn.
Newey is de luchtstroom-tovenaar die nog altijd met de hand schetst en geen gebruik wil maken van bijvoorbeeld Computer Aided Design" (CAD) om de eenvoudige reden dat hij het speelveld op het scherm te eng vindt. Hij maakt schetjes, geeft ze door aan IT-ers die ze dan digitaal verwerken. Over de Aston Martin Valkyrie heeft hij zo'n acht jaar ontwikkeling gedaan. Alle mogelijk gewicht werd bespaard, zo ook in het merkplaatje. Om de V12 met vier bouten tegen het passaiers"kompartiment" te bevestigen. De - Engelse - draad op de bouten was een zo goed als onbestaande spoed, maar wel geeft die draadsnijding een hechte sterkere bevestiging. Hj ging zelfs zover om die bouten in de lengte te laten doorboren zodat ze even sterk bleven maar wel minder wegen... Over de perfectie heen. Wee degenen die een Porsche bezitten met een viercilinder boxermotor. In concreto rijden ze met een mooi gecamoufleerde VW Kever, ontw Eigenlijk had hij de Volkswagen voor Stalin in Rusland kunnen maken. De Russische dictator bood hem - Ferdinand Porsche - de hemel op aarde aan. Maar na enkele maanden in Rusland zegde Ferdinand Porsche dat hij terugkeerde naar Duitsland. Aan de basis van die beslissing lag een taalbarrière.
Vandaag sluit Renault voorlopig haar vestiging in Moskou waar bij AutoVAZ de Duster, de Arkana, Captur en Nissan Terrano worden geassembleerd. Goed voor 500.000 voertuigen per jaar. Het was destijds Carlos Goshn, ceo van zowel Nissan als Renault, die met Vladimir Poetin afspraken rond die autoproductie maakte. Tussen de twee - politieke en industriële - dictators was er geen taalongemak. Nu hebben wapens wél een barrière opgeworpen. Eén waarvan nu eens echt niemand beter van wordt. (Walter Rombauts)