Inhoud blog
  • BLOG WALTER'S AUTO CAHIERS STOPT VANDAAG.
  • EVERFUEL SLUIT WATERSTOF TANKSTATIONS IN SKANDINAVIË
  • OLIGARCH, NIET NOODZAKELIJK NEGATIEF, EERDER SLACHTOFFER VAN JALOERSHEID ?
  • TRANSPORAMA WINT NOG ABONNEES DANKZIJ GEDEGEN TESTVERSLAGEN
  • GP VAN JAPAN ZONDAG ZAL NIEUWE VRAGEN BEANTWOORDEN
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Walter's Auto Cahiers

    23-03-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GP VAN SAUDI ARABIË ZAL ZONDAG WEER VAT VOL VUURWERK ZIJN

    De ongemeen spannende sportieve en reglementaire avonturen de jongste tijd in de Formule 1 heeft het publiek vooral te danken aan een generatiewissel tussen de coureurs onderling. De jongeren die de oude garde als Hamilton, Vettel, Alonso weg willen. Onder de jonge leeuwen ondervindt een fenomeen als Max Verstappen ook voor het eerst tegenstand van leeftijdgenoten. Charles Leclerc en Carlos Sainz bij Ferrari. George Russell bij Mercedes, Alexander Albon bij Williams, Pierre Gasly bij AlphaTauri en zelfs de kersverse Chinese piloot Ghuanyu Zhou (20) bij Alfa Romeo die in zijn eerste GP "ever" zowaar tiende finishte en daarmee één WK-punt scoorde. Wel een tikkeltje geholpen door de technische pech voor Max Verstappen en de ultieme schuiver van Sergio Perez. Maar de ploegmaat van die Chinees, de onvolprezen Fin Valtteri Bottas, eindigde zesde en zond een smsje naar Mercedes "Ik ben klaar om tegen jullie te racen..."

    Valtteri Bottas is 32 jaar, debuteerde in 2013 in de F1, en bracht de voorbije vijf jaar door onder het juk van Hamilton en Mercedes. Hij won weliswaar 10 GP's in de gevallen waarin de auto van de nu zevenvoudige wereldkampioen het liet afweten of bleef steken in één of ander wedstrijd-incident. Bijvoorbeeld toen Max Verstappen vorig jaar in Monza zijn Red Bull over de Engelsman zijn hoofd liet uitbollen. Maar het gaat over Bottas die in Bahrein vorige zondag zijn 179ste GP reed, dit keer in een Alfa Romeo.

    De motor ervan is een Ferrari, Valtteri is de nummer 1, onverbloemd gesteund door de "op rust" zijn landgenoot Kimi Räikkönen. Op het sinueuze, snelle én gevaarlijke Jeddah straatcircuit in Saoudi Arabië wil hij zijn slag slaan. Dat zou zijn: voor een Mercedes eindigen. Dus voor zijn goede kennis Hamilton die op een achtste titel jaagt, en voor de jonge wolf George Russell die nog minstens één jaar moet wachten om wereldtiteldromen te hebben. Overmorgen beginnen de eerste vrije oefeningen van de tweede GP van 2022. Daaruit zal blijken of Bottas  zijn frustrerende  jaren bij Mercedes, zijn persoonlijke nieuwe ambitie bij Alfa Romeo kan doorzetten. (Walter Rombauts)

    Bijlagen:
    De ouderdomsdeken in de F1, Fernando Alonso, overpeinst hoe hij die jonge gasten kan kloppen.jpg (3.7 MB)   

    23-03-2022 om 17:06 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BUITENAARDSE F1, ASTON MARTIN VALKYRIE VOOR DE ECHTE RIJKEN, AFSPIEGELINGEN VOOR DE DAGDROMERS

    Als men de Formule 1 zo afstandelijk bekijkt en je hebt er een heel leven mee te maken gehad, dan is het een buitenaards gebeuren. Zo omschreef destijds Thierry Boutsen dat toch. Destijds was er een slogan "Winnen op zondag is verkopen op maandag". Het is te betwijfelen of dat vandaag ook nog geldt ? Hoeveel van de F1-technieken komen nog op de gewone auto terecht ? Niet zoveel en als het dan toch zo is, pas na vele jaren. Maar kijk Ferrari pakt uit met een Plug-in Hybrid Electric Vehicle (PHEV) die als hypercar voor €300.000.000 kan worden gekocht. In contradictie met Ferrari's gewoonte van een V8 te gebruiken is er een 2,9 liter V6 motor gemonteerd en een elektrische motor die direct is afgeleid van die MGK-U (Motor Generator Unit-Kinetic) dewelke de 610 kW (830 pk) ondersteunt met nog eens 122 kW (167 pk) zodat men tegen 8500 t/m aan 997 pk, net geen 750 kW (1000 pk) haalt. Die elektromotor is rechtstreeks afgeleid van degene die in de huidige Ferrari's van Charles Lecler en Carlos Sainz zit.

    Deze Ferrari 296 GTB kan 330 km/h halen, van 0 naar 100 km/h in 2"9 en al dat geweld wordt naar de achterwielen gestuurd via een achttraps-automaat. De V6 motor heeft niet de klassieke 90°-hoek tussen de cilinderrijen, maar wel 120°. Die opstelling maakt dat er tussen de twee rijen cilinders ruim plaats is voor twee IHI-turbo's die, zo opgesteld, heel dicht tegen de verbrandingskamers staan en er dus een heel korte weg moet worden afgelgd voor het opladen. Er is een boek over te schrijven, maar laten we onthouden dat Ferrari hiermee een heel klein stukje F1 naar de straat brengt. Zoals ook Gordon Murray Mc Laren straatauto's heeft ontworpen, gebaseerd op Formule 1 auto's.

    Adrien Newey heeft zich in de 36 jaar dat hij arodynamische inbreng had in de Formule 1 als designer een goddelijke status veroverd. Hij concretiseerde, koppig en scherpzinnig zoals hij is, de Aston Martin Valkyrie. Niet een auto die F1-aspecten naar de straat brengt, neen, een échte Formule 1 wagen voor twee personen en die op straat mag rijden. In orde is met ale wetgevingen. Daarvoor moest genie Adrian wel een toegeving doen om de neus 3 mm te verhogen wegens wetgeving in verband met aanrijding van voetgangers. Het is zijn enige toegeving gweest. Al de rest is nooit eerder in een auto toegepast. Zoals de dogbox-versnellingsbak met zeven gerobotiseerde gangen voor de eerste keer recht uit de F1 in een straatauto komt. Nimmer eerder vertoont. Het brengt ons opnieuw naar het buitenaardse. Van de F1 naar hypercars voor echte rijke mensen, staat een wereld die los kan gezien worden van het echte leven. Voor de dagdromers in dat echte leven van werken, verdienen en daarvan genieten, wordt jaarlijks wereldwijd een ongelooflijke verscheidenheid aan voertuigen aangeboden.

    De populariteit hangt af van de vormgeving, de gesofistikeerde maar toch nog net betaalbare technieken en van...geschiedenis. Zelfs nu Tesla de hele Duitse auto-industrie in verlegenheid heeft gebracht met een nooit eerder geziene Giga-factory in Grünheide, blijven namen als Ferrari, Porsche, Aston Martin, Maserati en zelfs Morgan's de autoliefhebbers aanspreken. Maar hoewel ze ook een centje kosten, zijn ze allemaal zwakkere spiegelbeelden van wat voor de échte rijke mensen wordt gemaakt en aangeboden. In die groep wordt dan weer een natuurlijke selectie gemaakt. Wie zich in een Aston Martin Valkyrie wil wringen mag niet dik of echt oud zijn. Want in die gevallen is het onbegonnen werk. Toen de auto in Monaco aan VIP-genodigden werd getoond - en verkocht op zicht - verscheurden vele rijken hun bestelbon voor die Valkyrie. Wat geen zorg was voor Adrian Newey. Zijn droom is gerealiseerd. Een 1041 pk krachtige auto van 114 kg, nergens een grammetje teveel, en de prestaties van een F1 door een door Cosworth gemaakte 6,5 liter V12. Meer moest dat voor de superperfectionist niet zijn.

    Newey is de luchtstroom-tovenaar die nog altijd met de hand schetst en geen gebruik wil maken van bijvoorbeeld Computer Aided Design" (CAD) om de eenvoudige reden dat hij het speelveld op het scherm te eng vindt. Hij maakt schetjes, geeft ze door aan IT-ers die ze dan digitaal verwerken. Over de Aston Martin Valkyrie heeft hij zo'n acht jaar ontwikkeling gedaan. Alle mogelijk gewicht werd bespaard, zo ook in het merkplaatje. Om de V12 met vier bouten tegen het passaiers"kompartiment" te bevestigen. De - Engelse - draad op de bouten was een zo goed als onbestaande spoed, maar wel geeft die draadsnijding een hechte sterkere bevestiging. Hj ging zelfs zover om die bouten in de lengte te laten doorboren zodat ze even sterk bleven maar wel minder wegen... Over de perfectie heen. Wee degenen die een Porsche bezitten met een viercilinder boxermotor. In concreto rijden ze met een mooi gecamoufleerde VW Kever, ontw Eigenlijk had hij de Volkswagen voor Stalin in Rusland kunnen maken. De Russische dictator bood hem - Ferdinand Porsche - de hemel op aarde aan. Maar na enkele maanden in Rusland zegde Ferdinand Porsche dat hij terugkeerde naar Duitsland. Aan de basis van die beslissing lag een taalbarrière.

    Vandaag sluit Renault voorlopig haar vestiging in Moskou waar bij AutoVAZ de Duster, de Arkana, Captur en Nissan Terrano worden geassembleerd. Goed voor 500.000 voertuigen per jaar. Het was destijds Carlos Goshn, ceo van zowel Nissan als Renault, die met Vladimir Poetin afspraken rond die autoproductie maakte. Tussen de twee - politieke en industriële - dictators was er geen taalongemak. Nu hebben wapens wél een barrière opgeworpen. Eén waarvan nu eens echt niemand beter van wordt. (Walter Rombauts)

    23-03-2022 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-03-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CHARLES LECLERC MOET EEN MAN ALS EEN ORKAAN VOORBLIJVEN

    Charles Leclerc start straks in pole in de GP van Bahrein met Ferrari. Hij was in de kwalificaties 0"123  sneller dan Max Verstappen in zijn Red Bull-Honda. Beiden zijn 24 jaar. Charles Leclerc is Monegask en debuteerde in 2018 in de Formule 1 maar in dat jaar behaalde hij slechts zijn eerste WK-punt, verbonden aan de zesde plaats in Azerbeidjan. In 2019 brak hij eigenlijk door als begrip in de F1 door naast acht podiums ook twee GP's te winnen: deze van België in Francorchamps en die van Italië in Monza. In 2020 geraakte hij slechts twee keer op het podium, in Oostenrijk en weerom Silverstone. Vorig jaar, 2021, één keer met een tweede plaats in Engeland. Vandaag rijdt hij zijn 81 ste GP. Belaagd door Max Verstappen die al aan zijn 142ste GP begint.

    De in Hasselt geboren Max Verstappen debuteerde in 2015 in de Formule 1. Sinsdien won hij 20 GP's en werd vorig jaar in Abu Dhabi zéér controversieel wereldkampioen. Zijn eerste GP won hij in 2016 met de GP van Spanje en behaalde daarnaast nog vier podiumplaatsen. In 2017 won hij de GP's van Maleysië en Mexico, vermeerderd met drie podiums. In 2018 noteerd men twee GP-zege's, in Oostenrijk en Mexico, andermaal versterkt met 9 podiumplaaatsen.

    Het eerste coronajaar 2020 won hij de GP's van Duitsland Brazlië en Oostenrijk op een verhakkelde seizoenskalender en zette er nog zes podiums bij. Vorig jaar ten slotte won hij in Monaco, tweemaal de GP van Oostenrijk, Frankrijk, België, Nederland, USA, Mexico en die van Emilia Romagne in Imola. Max stamt uit een koersfamile die wat onbeleefd wil zijn tegen objectieve beroepsjournalisten. Max's moeder, Sophie Kumpen, dochter van bouwgigant Kumpen, kartingkampioene en er is ook een Anthony Kumpen die een respectvol palmares kan voorleggen.

    Vader Jos Verstappen is niet alleen de vader van Max, maar tevens ploegmaat van Michaël Schumacher bij Benetton. Hij heeft zoonlief via een harde opleiding gebracht waar hij is. Max behoort bij de groten, maar nog niet bij de "Sir's". Daarvoor moet je echt uit het hout van Goëthe gesneden zijn. Mogelijk kan hij vanaf nu zichzelf vervolmaken zodat een tweede wereldtitel niet telkens met een vraagteken moet worden vergezeld. Straks ontmoet hij de de hobblende piste van Bahrein de fijnbesnaarde heer Charles Leclerc, ploegmaat can Carlos Sainz jr bij Ferrari. (Walter Rombauts)

    Bijlagen:
    Met Ocon en Alonso vordert Alpine van the best of the rest naar de spits i21322 - kopie.jpg (3.1 MB)   

    20-03-2022 om 15:28 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LECLERC WINT, SAINZ ZORGT VOOR DUBBELSLAG FERRARI, HAMILTON OP PODIUM

    Na een langdurig tweegevecht tussen de trainingsnelste Charles Leclerc en Max Verstappen ging in de 45ste van 57 ronden de AlphaTauti-Honda van de Fransman Pierre Gasly aan het branden. De piloot kon er op tijd uitspringen en het restant werd geblust maar bleef wel ter plekke staan. Eén minuut "Virtuele Safety Car" én elf minuten een echte safetycar, verknalde wat een prachtig koerseinde had kunnen zijn tussen Leclerc, Verstappen, Sainz, Perez en Hamilton. Toen op vijf ronden van het einde het gezelschap opnieuw werd losgelaten - Max Verstappen had nog snel nieuwe softs gehaald - bleef Charles Leclerc met zijn Ferrari glansrijk de meerdere van een aandringende Max Verstappen. Tot diens Red Bull-Honda er de brui aan gaf. Een haperende benzinetoevoer.

    Sergio Perez kon gelukkig de eer redden voor Red Bull op het podium, ware het niet dat hij een spin maakte die het hele veld onder een gele vlag bracht en voor een verrasssende uitslag zorgde. Met o.a. een heroptredende Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) op de vijfde plaats en de twee Alpine-Renault's op plek 7 en 9. Andermaal ontsierde de safety car de finale van de eerste GP van het seizoen, wat deed denken hoe het kampioenschap vorig jaar is afgesloten en bedenkelijk is afgelopen. Zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton stond als derde mee op het podium.

    Charles Leclerc won hiermee zijn derde GP sinds hij in 2018 in de F1 debuteerde. In de stand om het WK staat de Monegask met 26 aan de leiding. Eén punt scoorde hij door ook de snelste ronde af te snoepen. Hij kreeg de onderscheiding "Driver of the Day". Meteen neemt Ferrari ook de leiding in het WK van de Constructeurs.  (Walter Rombauts/Foto:Alpine)

    De uitslag van de GP van Bahrein

    1. Charles Leclerc                                            308,484 km in 1 uur 37'33"584 (189,720 km/h gemiddeld)

    2. Carlos Sainz                                                1 uur 37'39"182

    3. Lewis Hamilton                                            1 uur 37'43"259

    4. George Russell                                            1 uur 37'44"795

    5. Kevin Magnussen (Haas-Ferrari)                   1 uur 37'48"338

    WK-stand van de Piloten:

    1. Charles Leclerc                                           26 punten

    2? Carlos Sainz                                              18

    3. Lewis Hamilton                                          15

    4. George Russell                                           12

    5. Kevin Magnussen                                        10

    WK-stand bij de Constructeurs:

    1. Ferrari                                                       44 punten

    2. Mercedes                                                   27

    3. Haas                                                         10

    4. Alfa Romeo                                                 9

    5. Alpine                                                        8

    Bijlagen:
    De twee Alpine's, Ocon en Alonso, scoorden dubbele punten voor de Constructeurs i20322.jpg (3.4 MB)   

    20-03-2022 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-03-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CHARLES LECLERC - FERRARI - VERTREKT IN POLE IN GP VAN BAHREIN

    De strijd om de pole ging tussen Ferrari en Red Bull. Mercedes bleef op bijna 1"hangen en Lewis Hamilton redde de meubelen met een vijfde plaats. In de Q1 reed de Monegask met 1"31"471 al de snelste chrono. Die werd in Q2 overgenomen door Max Verstappen met 1'30"757. In de Q3 leek het er even op dat de Spanjaard Carlos Sainz zijn eerste "pole" ging scoren. Maar nog voor Max Verstappen de ultieme tijd kon zetten klokte Charles Leclerc met 1'30"558 de finale tijd voor de pole-position en verwees Max Verstappen naar de tweeede plaats. Dan volgt Carlos Sainz, een verdienstelijke Sergio Perez die de druk van zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton in zijn nek voelt.(wr)

    De kwalificaties:

    1. Charles Leclerc (Ferrari)                            1'30"558

    2. Max Verstappen (Red Bull-Honda)              1'30"681

    3. Carlos Sainz (Ferrari)                                1'30"687

    4. Sergio Perez (Red Bull-Honda)                   1'30"921

    5. Lewis Hamilton (MercedesW13)                 1'31"238

    19-03-2022 om 17:23 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAX VERSTAPPEN OOK SNELST IN FP3 IN BAHREIN

    FP3:

    1. Max Verstappen (Red Bull-Honda)                       1'32"544

    2. Charles Leclerc (Ferrari)                                     1'32"640

    3. Sergio Perez (Red Bull-Honda)                            1'32"791

    4.George Russell (Mercedes W13)                           1'32"935

    5. Carlos Sainz (Ferrari)                                         1'33"035

    19-03-2022 om 14:49 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-03-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAX VERSTAPPEN - RED BULL HONDA - REPLIKEERT IEDEREEN IN FP2 IN BAHREIN

    Max Verstappen heeft de snelste tijd gereden in de tweede vrije oefeningen voor de GP van Bahrein. Schumacher en Magnussen in hun Haas reden verdienstelijk 8ste en 10de. Charles Leclerc (Ferrari) was lang de leider, tot de Belgische Nederlander met alle wijzerstanden korte metten maakte. Verliezen we ook niet uit het oog dat Fernando Alonso vijfde is met die sakkerse Alpine, terwijl Esteban Ocon met die bolide een rode vlag uitlokte omdat zijn auto bijna letterlijk uit elkaar viel op de rechte lijn. Van de FP2 moet nog een akkefietje worden vermeld. Tsunoda reed wat in de weg van Leclerc in een snelle ronde. Genoeg om stewards een onderzoekje te laten doen. Net als wielrennen is F1 ook een vervelende sport geworden. Om het met Toon Hermans woorden te zeggen "Die anderen gingen altijd voor me rijden...ik ben ermee gestopt".

    Het "hobbelen" van de auto's op topsnelheid is een probleem en zevenvoudig wereldkampioen Hamilton maakt er geen geheim van dat het zijn nek en hoofd zwaar belast. Gelukkig dan dat hij de tijd van de echte "wingcars" niet heeft meegemaakt waar 4G nog maar een lachertje was. Het huidige grondeffect dat wordt gecreëerd door tunnels smal te beginnen en achterwaarts te verbreden waardoor de lucht versnelt en een - licht - vacuüm schept dat de wagenbodem naar het asfalt zuigt is tegenover Colin Chapman's wingcars maar een flauwe kopie. Toch moet er direct worden bij verteld dat Hamiltons wagenbodem wel over het asfalt schuurde... Morgenochtend is er de FP3, daarna de kwalificaties om de eerste "polesitter" van 2022 aan te duiden. Wedden dat het een jonge "knul" is die er tussen Engels wat Hollands ingooit. (wr)

    FP2:

    1. Max Verstappen (Red Bull-Honda)                    1'31"936

    2. Charles Leclerc (Ferrari)                                  1'32"023

    3. Carlos Sainz (Ferrari)                                      1'32"250

    4. George Russell (Mercedes W13)                       1'32"529

    5. Fernando Alonso (Alpine-Renault)                    1'32"877

    Bijlagen:
    Alpine maakte een goeie beurt in eerste trainingen in Bahrein i19322 1.jpg (2.9 MB)   

    18-03-2022 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PIERRE GASLY - ALPHATAURI HONDA - VERWITTIGT JONGE GASTEN MET SNELSTE CHRONO IN FP1 IN BAHREIN

    De eerste vrije oefeningen om de GP van Bahrein waren net geen half uur aan de gang of Max Verstappen klokte op mediums in 1'34"783 de snelste tijd. Maar een tiental minuten later, om precies te zijn om 13.45 uur, bracht de Brit George Russell de nieuwe Mercedes W13 op de eerste plaats: 1'34"629. Meteen weet de achterklappende en honende concurrentie dat Mercedes' nieuwe "draak" zoals Max Verstappen hem figuurlijk noemde, helemaal mee zal zijn.

    Gedaan met lachen en overgaan tot de ernstige zaken, waarin besloten ligt dat het nieuwe F1-format zich zal afspelen in de jonge generatie autocoureurs. "Ancien" Fernando Alonso kon in de Alpine wel de achtste plaats wegkapen, maar met zijn 40 lentes, twee wereldtitels, 333 GP's en 32 overwinningen, zal hij toch de adrenaline van de jonge gasten in zijn stoere nek voelen. Lewis Hamilton zit met 37 bewogen lentes bijna in hetzelfde geval. Hij staat op de zevende plaats in de eerste uitslag van de vrije trainingen voor de eerste van 23 GP's dit jaar.  (Walter Rombauts/Foto:Alpine)

    1. Pierre Gasly(AlphaTauri-Honda)              1'34"193

    2. Charles Leclerc (Ferrari)                         1'34"557

    3. Carlos Sainz (Ferrari)                             1'34"611

    4. George Russell (Mercedes W13)              1'34"629

    5. Max Verstappen (Red Bull-Honda)           1'34"742

    Bijlagen:
    Pierre Gasly verraste iedreen in de FP1 in Bahrein met snelste tijd i19322.webp (56.3 KB)   

    18-03-2022 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-03-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NICO HÜLKENBERG VERVANGT VETTEL IN BAHREIN WEGENS COVID

    Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel kan de eerste GP van het seizoen, in Bahrein, niet rijden. Hij wordt vervangen door Nico Hülkenberg bij Aston Martin. Deze Duitser viel de jongste twee jaar al meer in voor "zieke" collega's. Winnaar in 2015 met Porsche in de 24 Uren van Le Mans, is deze man een referentie in de F1. Vrolijker nieuws is dat Max Verstappen een prachtige privéjet heeft, derdehands weliswaar, maar niet mis. Lewis Hamilton heeft de zijne dan weer verkocht om milieu-overwegingen, volgens hemzelf. Morgen ontmoeten de twee rivalen zich opnieuw tijdens de eerste vrije trainingen voor de GP van Bahrein die zondag wordt gereden. Max verdedigt daarin zijn tweedehands-wereldtitel en de "ouwe" Lewis zal pogen de achtste wereldtitel binnen te halen.(wr)

    17-03-2022 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-03-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EERST GASLY, DAN SAINZ EN TENSLOTTE MAX VERSTAPPEN HYPERSNEL IN DRIEDAAGSE VAN BAHREIN

    Vrijdag 18 maart 2022 begint met de eerste vrije trainingen op het Sakhircircuit in Bahrein het WK Formule 1 2022. Vooraf werden echter drie testdagen georganiseerd waarvan vandaag de laatste is geweest. Op dag 1 was het de Fransman Pierre Gasly in zijn Alpha Tauri-Honda die de beste tijd in 1'33"902 neerzette. Op dag twee - zwaar verstoord doordat Latifi's Williams uitbrandde - zag de Spanjaard Carlos Sainz kans om de Ferrari met 1'33"532 bovenaan te plaatsen. Tijdens de laatste dag, vandaag dus, klokte Max Verstappen in de Red Bull-Honda RB18 met 1'31"720 een hypersnelle tijd.

    Die maakt hem meteen favoriet voor de GP van Bahrein volgende zondag. Max grijpt de macht kun je zeggen. De manier waarop dat gebeurt kan verschillen. Vandaag was dat correct, op de zachtste Pirelli's (C5). Moet ook Kevin Magnussen worden vermeld die Nikita Mazepin bij Haas vervangt. De Rus is als gevolg van de Russische inval in Oekraïne bedankt voor zijn diensten, maar extra zwaar omdat zijn vader Dmitri Mazepin die sponsor was bij Haas via de firma Uralkali. Toevallig is die iligarch één van de weinegen die dicht aan tafel mocht zitten bij Vladimir Poetin en niet zeven meter ervan af... Over Daniil Kvyat, een nogal verdienstelijke autocoureur, horen we minder laster.

    Mogelijk weet Bernie Ecclestone (92) daar meer over. Want de echte F1-paus schoof ook aan de intieme tafel aan. Dictatoriaal begrepen ze elkaar zéér goed. Zondag is er kermiskoers met wat de nieuwe F1(s wordt genoemd. Wat zwaarder, wat grondeffect, kleurrijker dan ooit, met dezelfde oude Otto-motoren 1,6 liter V6 Hybrid waarvan het elektrisch gedeelte verstekt is tot 350 kW. En er wordt met E10-benzine gereden. Voor de synthetische brandstof waaraan vooral Porsche werkt moeten we nog wachten tot 2026 als er echt nieuwe motoren zullen zijn. Dan zal er een groene tint zijn in een veranderde F1. Nu is het nog schaamrood in alle richtingen. (Walter Rombauts)

    Dag 1 : Pierre Gasly (Alpha Tauri-Honda)         1'33"902

    Dag 2 : Carlos Sainz (Ferrari)                         1'33"532

    Dag 3 :  1. Max Vertsappen (Red Bull-Honda)  1'31"720

                 2. Charles Leclerc (Ferrari)                1'32"415

                 3. Fernando Alonso (Alpine-Renault)  1'32"698

                 4. George Russell (Mercedes)            1'32"759

                 5. Valtteri Bottas (Alfa Romeo)          1'32"985

             

    Bijlagen:
    Esteban Ocon speelde de eerste testdag een hoofdrol voor Alpine i12322.jpg (1.6 MB)   

    12-03-2022 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    03-03-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DE MOGELIJKE VERVANGERS VAN NIKITA MAZEPIN BIJ HAAS

    De FIA heeft Russische autocoureurs niet in de ban geslagen, dus kan de ploegmaat van Mick Schumacher, de Rus Nikita Mazepin simpel gezegd verder bij Haas rijden. Maar gezien Haas Amerikaans is en vader Mazepin de eigenaar is van grote sponsor Uralkali, blijven de controverses in deze aanwezig. Zo is al met zekerheid bekend dat de Rus zal worden geweigerd voor de GP van Engeland in Silverstone. Dus vist Haas in een nogal goed doorzwommen vijvertje van zowel "piepjonge" als ervaren coureurs.

    In één adem genoemd zijn het de Chinees Guanyu Zhou, de al wat ervaren Antonio Giovinazzi die naast Kimi Rëikkönen zich verdienstelijk maakte bij Alfa Romeo waar dit jaar de zojuist genoemde Chinees aan de zijde van Valtteri Bottas zou rijden. Dan is er de Deen Kevin Mahnussen, ook al wat ervaren. Maar torenhoog er boven de Duitse alom onderschatte Nico Hülkenberg die naast de 24 Uren van Le Mans winnen in 2015 met Porsche, meerdere sterke staaltjes ten beste gaf in de F1 als vervanger van zieke of gekwetste vaste coureurs. De echte jonge "gastjes" zijn Pietro Fittipaldi en Oscar Piastri.

    Eerstgenoemde komt uit een "koersnest". In de 1000 km van Spa-Francorchamps in 2018 - in het WEC-kader - brak hij in een ongeval een been, miste daardoor de "Indy 500" en kwam terug in 2021. Maar die Piastri reed zich tot kampioen in de Formule Renault Eurocup, in de F3 en won het van Guanyu Zhou in de Formule 2. Dus rijp voor de Formule 1 in dit oorlogsjaar. Daarover gesproken deed Formule 1-paus Bernie Ecclestone enkele opmerkelijke uitspraken op de radio.

    "Het is niet aan mij om te oordelen van wat nu gebeurt", begon hij. "Poetin en ik kennen elkaar zeer goed en ik waardeer hem omdat wat hij zegt ook doet... Europa zou zo'n dictator als leider best kunnen gebruiken. En geen GP van Rusland is fout. De roebel als geld is niet ineens "vies" geworden. Zelfs een GP in Rusland zonder Verstappen moet kunnen. Dat is tenslotte toch ook maar één van de acteurtjes in het geheel." Daarmee uitte de F1-dictator, dewelke hij wel degelijk was, zijn mening over wat vandaag in de wereld gebeurt. Wel op 91-jarige leeftijd, veilig vanuit Londen. De vereenzelving van de F1, heeft het nooit onder stoelen of banken gestoken dat hij een democratie niet huldigde. (Walter Rombauts)

    03-03-2022 om 13:27 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-02-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PORPOISING, EEN NIEUW WOORD VOOR OP- EN NEER DANSEN VAN AUTO DOOR GRONDEFFECT

    Iedereen heeft gedurende de drie dagen in Barcelona last gehad van "porpoising", een nieuw woord in de F1. Het staat voor het op- en neer beginnen springen/dansen van de bolide op topsnelheid. Het is enorm belastend voor de ophanging en de aerodynamica-ingenieurs gaan er van uit dat het ontstaat door het "grondeffect" dat opnieuw is toegepast bij middel van twee tunnels in de bodem die de lucht versnellen en daardoor/daarmee de auto tegen het asfalt zuigen. George Russell, voorzitter van de Grand Prix Drivers Association, heeft de F1 verzocht dringend een oplossing hiervoor aan te brengen. Tijdens het achter elkaar rijden zou deze "porpoising" (Amerikanen vragen zich zelfs af wat het woord eigenlijk betekent...) een ernstig gevaar op ongevallen kunnen veroorzaken. 't Heeft zeker niets te maken met een soort Russisch vergif dat de bij Haas bedankte Rus Nikita Mazepin zou hebben ingebracht. (Walter Rombauts)

    27-02-2022 om 11:01 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    25-02-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HAMILTON - MERCEDES - SLUIT DERDE DAG IN BARCELONA AF MET SNELSTE TIJD !

    In weerwil van nukkigheden aan zowat alle nieuwe F1 auto"s, volgens zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton nog het meest die van hem, heeft Sir Lewis de derde en laatste trainingsdag in Barcelona afgesloten met de snelste chrono: 1'19"138 ! Zijn nieuwe, jonge teamgenoot van wie hij dit seizoen zelf nog last zal krijgen, zette de andere Mercedes op de tweede wijzerstand ! Mercedes dus bovenaan.

    1. Lewis Hamilton (Mercedes)                        1'19"138

    2. George Russell (Mercedes)                        1'19"233

    3. Sergio Perez (Red Bull-Honda)                   1"19"556

    4. Max Verstappen (Red Bull-Honda)              1'19"756

    5. Sebastien Vettel (AstonMartin-Mercedes)    1'19"824

    25-02-2022 om 23:32 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RUSSELL - MERCEDES - HEERST OVER TUSSENSTAND OP DAG DRIE IN BARCELONA

    De tussenstand op de derde dag van vrije trainingen in Barcelona ziet er als volgt uit:

    1. George Russell (Mercedes)                              1'19"233

    2. Max Verstappen (Red Bull-Honda)                    1'19"756

    3. Sebastien Vettel (Aston-Martin-Mercedes)        1'19"824

    4. Charles Leclerc (Ferrari)                                 1'19"831

    5. Nicolas Latifi (Williams-Mercedes)                   1'20"699

    Onder de gegeven omstandigheden in Oekraïne wordt de GP van Rusland geannuleerd. Haas heeft Russische vlag en sponsornamen verwijderd van de auto.

    25-02-2022 om 16:58 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-02-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LECLERC - FERRARI - SNELSTE NA TWEEDE DAG IN BARCELONA

    Het Amerikaanse team Haas heeft alle Russische insignes van de twee bolides van Nikita Mazepin en Mick Schumacher weggehaald. De uitslag van de tweede dag in Barcelona ziet er zo uit:

    1. Charles Leclerc (Ferrari)                            1'19"689

    2. Pierre Gasly (AlphaTauri-Honda)                1'19"918

    3. Daniël Ricciardo (Mc Laren-Mercedes)        1'20"288

    4. George Russel (Mercedes)                        1'20"537

    5. Carlos Sainz (Ferrari)                                1'20"546

    24-02-2022 om 20:51 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SAINZ - FERRARI - VOERT WIJZERGEVECHT AAN IN BARCELONA

    Zoals de zaken nu staan in Barcelona (11 uur 28) heeft de Spanjaard Carlos Sainz, net als gisteren Charles Leclerc in een Ferrari, de spits waargenomen in de tweede trainingsdag.

    1. Carlos Sainz (Ferrari)                           1'20"546

    2. Pierre Gasly (AlphaTauri-Honda)           1'21"466

    3. Alex Albon (Williams-Mercedes)            1'21"657

    4. Daniël Ricciardo (Mc Laren-Mercedes)   1'21"775

    5. Sergio Perez (Red Bull-Honda)              1'22"412

    Zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton reed in de Mercedes de 7de tijd (wr)

    24-02-2022 om 11:38 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-02-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LECLERC SNELST IN VOORMIDDAG IN BARCELONA

    De stand op de middag van eerste van drie testdagen in Barcelona

    1. Charles Leclerc (Ferrari)                                  1'20"165

    2. George Russell (Mercedes)                             1'20"784

    3. Lando Norris (Mc Laren-Mercedes)                  1'20"173

    4. Sebastien Vettel (Aston Martin-Mercedes)       1'21"551

    5. Yuki Tsunoda (AlphaTauri)                             1'21"638

    Max Verstappen reed zesde en verondertselde wellicht dat de vijf voor hem "gedubbelden" waren. Nu communcatie tussen teambazen en wedstrijdleiding door de FIA, aangevoerd door een Arabier Mohammed Ben Saluyem, strikt verboden is, kon de Hasseltse coureur geen uitsluitsel krijgen of ie er voorbij mocht.(wr)

    23-02-2022 om 13:35 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VANDAAG EERSTE VAN DRIE GEKKE F1-TESTDAGEN IN BARCELONA.

    Vandaag rijden de nieuwe F1-auto's de eerste van drie pré-seizoen testdagen in Barcelona. Daarna gaat de karavaan, het circus zeg maar, naar Bahrein om op 20 maart 2022 de eerste van 23 races te rijden. Daartusssen wordt in Bahrein van 10 tot 12 maart nog een test gehouden, daar dan met veel show en glitter. Een nieuw wereldkampioenschap, geheel ontdaan van de "noblesse" van de voorbije 71 jaar en helemaal in handen van kermismakers Liberty Media. Met kunstmatige regen als het moet, zoals Bernie Ecclestone het ooit suggereerde.(wr)

    23-02-2022 om 09:44 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-02-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HAMILTON AAN DE START, KOERSDIRECTEUR MICHAËL MASI AFGEVOERD

    De nieuwe Formule 1 krijgt vorm. De ene na de andere nieuwe bolide is voorgesteld. Voor insiders maakt de ene niet meer of minder indruk dan de andere. Alle merken zeggen uiteraard dat ze de beste zullen zijn. Dat hoort zo bij pronostieken zoals bij politieke peilingen. In tegenstelling tot de politici die het verschil niet beseffen tussen de CO2-vriije nucleaire energie en de CO2 volop uitstotende gascentrales, tracht de F1 door gebruik te maken van E10-benzine (10% bio-ethanol) een groen tintje over te brengen in samenspel met een verhoogde elektrische inbreng in het Hybridconcept. De motoren zijn dezelfde, een 1,6 liter V6 turbo Hybrid.

    Maar het lagere octaangehalte van de E10 baart sommige ingenieurs zorgen omdat er minder vermogen wordt geoogst. Voor de rest is het afwachten tot 18 maart - niet voor de Belgische kernuitstap - maar wel voor de eerste vrije oefeningen in Bahrein voor de GP die zondag 20 maart 2022 zal doorgaan. Ik ga nog volgen, maar niet meer de kleine verslagen brengen. Om de simpele reden dat wat is gebeurd in Abu Dhabi in de laatste van toen 21 races, mij een afkeer heeft bezorgd van de sport.

    Ze behelst geen persoonlijkheden meer, op uitzonderingen van een Alonso, Vettel of Hamilton. Het zijn enkel miljardairszoontjes die het kermisbeeld invullen. Sir Lewis zal aan de start staan. En de zéér tendensieuze koersdirecteur Michaël Masi is afgevoerd. In zijn speech van 16 februari j.l. citeerde de nieuwe FIA-president Mohammed Ben Sulayem de name van Eduardo Freitas en Niels Wittich als de opvolgers, met nog een soort waakhond over hen beiden in de persoon van en Herbie Blash. In weerwil daarvan is er geen recht geschied. De wereldkampioen 2021 zal altijd met een asterix in de ernstige geschiedenisboeken blijven staan. (Walter Rombauts/Foto: BWT Alpine)

    Bijlagen:
    BWT Alpine F1 team 22222 1.jpeg (104 KB)   

    19-02-2022 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-01-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NIEUWE AERODYNAMICA VAN F1-BOLIDES 2022 MOET VIDEOGAME-EFFECT NOG VERHOGEN

    De simulatorraces waaraan kersvers en betwist wereldkampioen F1 Max Verstappen meedoet, worden de grote autocoureurs omschreven als "videospelletjes". Bertrand Gachot (winnaar 24H Le Mans 1991), Jacques Villeneuve (wereldkampioen F1 1997) en anderen als Alain Prost (viermaal wereldkampioen F1) hebben dat aldus ervaren. In het echt op het asfalt van een omloop is het anders. De asfaltlagen willen onderling wel eens verschillen, soms is het oppervlak biljartglad of soms hobbelig. Daarmee zeilen de videogames weg van een pure technische realiteit: de interactie van de wagenbodem en het bereden oppervlak van de asfaltlaag op de omloop.

    Terwijl moeilijk kan worden beweerd dat 2021 niet spannend was, willen de iegenaars van de F1 sinds de overname ervan in maart 2017, toch meer inhaalmaneuvers creëren tussen de auto's onderling. De bolides hebben nog steeds voor- en achtervleugels, maar in de wagenbodem zijn twee tunnels gevormd waarmee het zogenaamde "grondeffect" ontstaat. Eerder in de F1 geschiedenis deed Colin Chapman het al voor eind de jaren '70 met Lotus. Maar zijn design was radicaal een omgekeerde vliegtuigvleugels als vorm van de bodem van de auto. Waardoor die tegen het asfalt werd gezogen. De meeste jonge mensen weten best hoe een vliegtuigvleugel werkt.

    Door de bolle vorm van de voorkant die eindigt in een aflopende mesvorm versnelt de lucht boven de vleugel. Als lucht versnelt creëert het een vacuüm waardoor het vliegtuig opwaarts wordt gezogen. Op Chapman's "Wing Cars" zoog die de auto tegen de grond waardoor bochten onwaarschijnlijk snel konden worden genomen. Met oplopende G-krachten tot 5G en meer. Jacky Ickx zei er ooit over dat het soms moeilijk was om de voet van het gaspedaal naar de rem te krijgen. Medisch werden er ook vragen over gesteld omdat de vijf liter bloed die een mens heeft, zich tegen de aderwanden "plakte" en dus een normale bloedcirculatie kortstondig onderbrak.

    Voor alle duidelijkheid: de F1 2022 heeft géén omgekeerde vliegtuigvleugel als bodem. Wel twee tunnels die eveneens volgens het principe van Bernouilli's principe werken. De smalle ingang van de tunnel is vooraan, eigen zo laag mogelijk gesitueerd tegen het asfalt, en omdat die oplopend breder wordt creëert die de luchtversnelling die nodig is om de auto tegen de grond te zuigen. Ondersteund door de bovenste aerodynamika van vleugels waaraan niet wordt geraakt, buiten wat kleine details zoals een kleine overkapping van de voorbanden die mee voor een betere afkoeling van de remschijven zouden moeten zorgen.

    De F1's van het Amerikaanse Liberty hebben dus twee tunnels in de wagenbodem om een licht grondeffect te bekomen. Laat mij het in dit geval eerder een "aerodynamische interactie" noemen tussen wagenbodem en asfalt. De ingenieurs van de F1, van Liberty Media dus, een vijftal willen hiermee de "weerstand" verkleinen die door turbulenties achter de achtervleugel weg te werken, zoniet stevig te verminderen. De F1-auto uit 2021 verliest bij het inhalen van een voorligger door "vuile lucht; turbulenties" 35% van zijn downforce op het asfalt op 20 meter gemeten van de neus van de voor hem rijdende auto. Komt die nog dichter tot op 10 meter dan loopt het gripverlies op het asfalt al op tot 47% !

    De F1's vanaf nu krijgen door het grondeffect minder last van die afremmende turbulenties van de voorligger. In grote mate zelfs. Gemeten op dezelfde 20 meter van een voorligger bedraagt het "drag-verlies" slechts 4% en op 10 meter van de op kop rijdende bolide slechts 18%. Daardoor kunnen meer inhaalaneuvers worden gescoord. Hopelijk denken de mensen van Liberty er dan ook bij dat de coureurs elkaar onderling nog "lebensraum" geven zodat het niet weer bots-autootjes worden zoals we er in vele van de GP's vorig jaar hebben gezien. Techniek beheersen is knap. Menselijke zelfdicipline opvoeren nog knapper, maar veel moeilijker. Het is één aspect waarom enkelen zoals Jackie Stewart, Jack Brabham, nu ook Lewis Hamilton met "Sir" worden aangesproken. Net iets hoger niveau dan een kampioen. (Walter Rombauts)

    25-01-2022 om 19:32 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 04/09-10/09 2023
  • 28/08-03/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 15/05-21/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 16/01-22/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 26/12-01/01 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 29/08-04/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 27/12-02/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2027
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief
  • Alle berichten


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!