De nieuwe Formule 1 krijgt vorm. De ene na de andere nieuwe bolide is voorgesteld. Voor insiders maakt de ene niet meer of minder indruk dan de andere. Alle merken zeggen uiteraard dat ze de beste zullen zijn. Dat hoort zo bij pronostieken zoals bij politieke peilingen. In tegenstelling tot de politici die het verschil niet beseffen tussen de CO2-vriije nucleaire energie en de CO2 volop uitstotende gascentrales, tracht de F1 door gebruik te maken van E10-benzine (10% bio-ethanol) een groen tintje over te brengen in samenspel met een verhoogde elektrische inbreng in het Hybridconcept. De motoren zijn dezelfde, een 1,6 liter V6 turbo Hybrid.
Maar het lagere octaangehalte van de E10 baart sommige ingenieurs zorgen omdat er minder vermogen wordt geoogst. Voor de rest is het afwachten tot 18 maart - niet voor de Belgische kernuitstap - maar wel voor de eerste vrije oefeningen in Bahrein voor de GP die zondag 20 maart 2022 zal doorgaan. Ik ga nog volgen, maar niet meer de kleine verslagen brengen. Om de simpele reden dat wat is gebeurd in Abu Dhabi in de laatste van toen 21 races, mij een afkeer heeft bezorgd van de sport.
Ze behelst geen persoonlijkheden meer, op uitzonderingen van een Alonso, Vettel of Hamilton. Het zijn enkel miljardairszoontjes die het kermisbeeld invullen. Sir Lewis zal aan de start staan. En de zéér tendensieuze koersdirecteur Michaël Masi is afgevoerd. In zijn speech van 16 februari j.l. citeerde de nieuwe FIA-president Mohammed Ben Sulayem de name van Eduardo Freitas en Niels Wittich als de opvolgers, met nog een soort waakhond over hen beiden in de persoon van en Herbie Blash. In weerwil daarvan is er geen recht geschied. De wereldkampioen 2021 zal altijd met een asterix in de ernstige geschiedenisboeken blijven staan. (Walter Rombauts/Foto: BWT Alpine)
|