Vakantie tot 15 september 2010...om met veel nieuws terug te komen
Walters Auto Cahiers trekt er een week tussenuit. Om de batterijen op te laden. Letterlijk en figuurlijk want onderweg zullen we enkele keren gelegenheid krijgen met Electric Vehicules (EVs) te rijden. De bedoeling is om tegen 1 oktober met een uitgebreide stand van zaken te berichten. Want er hangt vuurwerk in de lucht. De industrie is zogoed als klaar met de EV maar de infrastructuur vanuit de overheid volgt niet in hetzelfde tempo.
Toch is het de zaak daarmee komaf te maken. Na de verschillende ontplofte boorplatforms en de aankondiging dat de tot nu toe ongerepte Noordpool ook zou aangeboord worden is de tijd van bezinning meer dan ooit aangebroken. Met alsmaar meer mensen op de planeet is het niet mogelijk deze allemaal te voeden, te kleden, in hun onderhoud te voorzien, laat staan ze in vrede doen samenleven. Het is tegen het zere been, maar we zijn met tevelen. De hamvraag daarbij is, wie moet plaats ruimen en wie komt er niet meer bij om de hoop te vergroten. Voer voor denkers. Tot over een week.(wr)
Mitsubishi iMiEV in Europese configuratie in Parijs
Van de puur elektrische Mitsubishi zijn ook de Peugeot Ion en de Citroën Zero afgeleid. Op de Mondial de lAutomobile staan ze alle drie in de Westerse configuratie. Aanvankelijk was Mitsubishis MiEV alleen met rechts stuur te koop. De drie autos onderscheiden zich door het gebruik van een lithium-Ion batterij die een actieradius geeft van 130 km. Bij het remmen wordt vertragingsenergie herbenut om de batterij bij te laden. De topsnelheid bedraagt 130 km/h en het enige geluid dat men dan echt hoort is het beuken van de luchtstroom op de voorruit.(wr/foto Mitsubishi iMiEV, Citroën en Peugeot in bijlage)