De trainingsnelste Fin Valtteri Bottas heeft met zijn stijlvolle zege de openenings-GP van Oostenrijk gewonnen, zijn 8ste GP in zijn loopbaan. Hij was snelst weg bij de start en werd direct achtervolgd door Max Verstappen (Red Bull-Honda). Lewis Hamilton had kort voor de start een "gridpenalty" gekregen die hem vanaf de vijfde plaats liet starten. Het inside-wereldje voelt die beslissing omwille van de "negatie" van de gele vlag op zaterdag in Q3 als een domme, onhandige beslissing wegens de laattijdigheid ervan. In het hoofd van zesvoudig wereldkampioen Hamilton wekte het woede en vastberadenheid op om deze GP te winnen. Hij misrekende zich. Viermaal zou de race door de Safety Car zenuwslopend lang worden geleid.
De eerste bom ontplofte toen in de 11de van 71 ronden de auto van Max Verstappen het opgaf. Hij reed vandaag zijn 103de GP en won hier de twee vorige jaren. Een beetje later volgde de Renault van Daniël Ricciardo het opgavepad. Het lijstje werd langer. Sroll's Racing Point begaf het. Kevin Magnussen verremde zich dwaas en kreeg de Haas niet meer aan de praat. De safety car bracht allen weer samen. Dat Grosjean in de andere Haas wat later moest opgeven zal ook niemand verwonderen.
Ook Georges Russel's bolide moest door een defecte benzinepomp naar het autokerkhof. Dat werd verder gevuld door een weggelopen band van Kimi Räikkönen's rechter voorwiel. Safety Car, die Hamilton de derde keer achter Bottas bracht. Allebei op "hard", terwijl Alex Albon (Red Bull-Honda) voor soft en Sergio Perez (Racing Point) voor mediums opteerde.
De race begon opnieuw - Vettel had tot dan toe zichzelf al twee keer de vernieling ingereden - en Albon viel zowaar Hamilton aan, langs de buitenkant van de bocht, wat dààr kan, maar de Brit liet net niet genoeg ruimte waardoor hij met zijn linkerachterwiel het rechterachterwiel van Albon raakte en deze als een biljartbal uit de baan vloog. Exit autokerkhof, maar 5" straftijd voor de zesvoudige wereldkampioen die daarmee een zeker "virtueel podium" aan zijn neus zag voorbijgaan.
Het echte podium doet men vooralsnog niet, toeschouwers waren er uiteraard ook niet. Van de laatste Safety Car maakte vooral Charles Leclerc (Ferrari) en Lando Norris (Mc Laren) gebruik. De huidige nummer 1 bij Ferrari pikte de tweede plaats in. Lando Norris de derde én de snelste ronde. Daniil Kvyatt's Alfa verloor ook een wiel en completeerde het autokerkhof in Spielberg. Bottas leidt uiteraard in de stand om het WK, maar Hamilton ontnam Mercedes een mooie dubbelslag in de tik met Albon. In Stuttgart zullen ze dat niet leuk vinden want ook "Mercedes lives Matter". (Walter Rombauts)
Uitslag:
1. Valtteri Bottas (Mercedes) 306,574 km in 1 uur 30'55"739 - gemiddelde snelheid 202,29 km/h
BOTTAS SNOEPT POLE VAN HAMILTON AF VOOR GP VAN OOSTENRIJK
In weerwil van op één minuut van het einde een gele vlag uit te lokken, behield de Fin Valtteri Bottas met 1'02"939 zijn snelste tijd. Lewis Hamilton bleef op 12/1000ste van zijn ploegmaat hangen, maar de eerste rij is dus puur Mercedes. Bottas scoorde zijn 12de "pole" in zijn loopbaan. Max Verstappen die hier in 2018 en 2019 won werd derde. Opmerkelijk is dat Sebastien Vettel met Ferrari de Q3 niet haalde. Hij start vanaf de elfde plaats.Ook Leclerc brak geen potten en dus is het duidelijk dat Ferrari opnieuw in "drama" zit. (wr)
QUALIFICATIES
1. Bottas (Mercedes) 1'02"939 (246,98 km/h gemiddelde snelheid)
Lewis Hamilton is in zijn zwarte Mercedes met 1'04"130 ook in de derde vrije oefeningen voor de GP van Oostenrijk de snelste gebleven. Tweede werd Bottas en derde Verstappen. Tussen de Red Bull van de Limburg en de twee Mercedessen is plusminus telkens 0,2" verschil in één ronde. Daarop is de klacht gebaseerd van Red Bull naar Mercedes toe omwille van het DAS-systeem. Doordat de stuurkolom-bediende wielgeometrie verandert, staan de banden 100% parallel aan elkaar op de lange rechte lijnen. De bandenslijtage is kleiner, maar doordat de band echt helemaal recht rolt is er ook een kleinere rolweerstand dan bij een conventionele voorwielgeometrie.
Dat kan in de race tot een voordeel van -0,6" opleveren beweren ze bij Red Bull...Dus is er voer voor discussie hoewel nergens staat dat het Dual Axis Steering System is verboden. Voer voor de FIA. Verder is er discussie tussen Hamilton en zijn werkgever. De zesvoudige wereldkampioen vraagt 44 miljoen dollar "loon" en Mercedes wil er maar 22 geven. Er was ook nog het detail dat Latifi zijn Williams crashte. Dat zorgde voor een lange neutralisatie van de FP3. De nieuwkomer bij Claire Williams had zoiets echt moeten vermijden. Het team zit financieel met het water aan de lippen en bovendien zit er geen mens op de tribunes die erop wacht. De GP wordt zonder publiek gereden. De aanblik van alle lege tribunes heeft iets spookachtigs. Straks de kwalificaties. (Walter Rombauts)
Lewis Hamilton heeft ook de tweede vrije oefeningen gedomineerd. Er is geen ander woord voor. Sebastien Vettel kwam mee in beeld, maar bleef op 0,6" van de Brit. Max Verstappen stond even bovenaan de tabellen, maar voortgang was er niet echt. Hij spinde hard in bocht 5 en drie minuten later volgde ploegmaat Albon dat maneuver in bocht 1. Valtteri Bottas strandde eind van de sessie met een transmissie- of hydraulisch probleem. Mercedes zal dat natuurlijk tegen morgen fiksen. Opmerkelijk in deze FP2 was dat Hamilton al "qualifying simulations" uitvoerde. Het is wijzen in de ambitie van een zevende titel waarmee hij Michaël Schumacher zou evenaren.
Lewis Hamilton verdient die titel. Mocht dat het geval worden dan is het enige spijtige daaraan dat "tendensieuse" politiek openlijk is binnengeslopen in een sport die daar tot nu toe boven stond. Wat niet wil zeggen dat de dirigenten als de FIA, Liberty Media en alle geografisch én politiek verschillende organisatoren de spanningsvelden in de wereld niet kennen.
We zijn met 8 miljard, en ieder individu daarvan zegt "Je pense, donc je suis", zonder erbij te vermelden op welk intellectueel peil wordt gedacht. René Descartes (°1596+1650) is vergeten dat erbij te zeggen.. Mogelijk besefte hij in zijn tijd ook niet dat ze allemaal hun gelijk willen halen. Descartes zag het niet in kleuren, wel in intellect. Morgen FP3 én de kwalificaties voor de GP van Oostenrijk in Spielberg die zondag over 71 ronden van 4,318 km wordt afgevlamd. (Walter Rombauts)
Zesvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton heeft in een gitzwarte Mercedes met 1'04"816 de snelste tijd gereden in de eerste vrije oefeningen om de GP van Oostenrijk. Die opent dit jaar het noodkampioenschap. Valtteri Bottas pakte de tweede tijd en dus staat Mercedes op top zoals in 2019... Het DAS-systeem (Dual Axis Steering) staat bij de concurrentie al ter discussie. Puur technisch geanalyseerd zal het eerder de bandenslijtage beperken dan snelle chrono's aanscherpen.
In essentie komt het systeem hierop neer dat het in de lange rechte lijnen de voorwielen 100 % parallel aan elkaar doet draaien zodat de bandenweerstand op het asfalt minimaal is, en in de bochten wordt door de coureur met het stuurwiel terug de klassieke vijf wielhoeken ingesteld zodat een goede drag op het asfalt is verzekerd. Die vijf wielhoeken zijn de "Camber" (Wielvlucht), de Out-in, de Toe-in, "King Pin Inclinaition" en Caster (Askanteling). Ze maken samen de voorwielgeometrie uit.
Ook op iedere wagen op de weg. Max Verstappen, de in Hasselt geboren Nederlander, reed derde. De GP wordt - ook vandaag en morgen de oefeningen - zonder publiek gereden. Men ziet gemaskerde mannetjes. Ook T-shirt's met "Black Lives Matter". Ik zou d'r één dragen met "All Lives Matter". Maar de wereld is veranderd.(Walter Rombauts)
VERMINKT WK F1 START MORGEN IN OOSTENRIJK ONDER ONGEMAKKELIJKE OMSTANDIGHEDEN
Morgenochtend worden de eerste vrije trainingen gereden voor de GP van Oostenrijk op de Red Bull Ring. De Amerikaanse eigenaars van de F1 hopen nog minstens 15 races te kunnen organiseren om zich van het faillissement te redden. Gisteren kreeg Bernie Ecclestone op z'n 89ste een zoon. Het is niet geweten of zesvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton hem heeft gefeliciteerd. Tussen de twee is er wat spanning. Om wit en zwart, zoals op een schaakbord. De "Black Lives Matter"-beweging zit er voor iets tussen. Lewis heeft zich aangesloten bij die beweging als "zwarte" terwijl ik hem in mijn loopbaan nooit aldus heb bekeken. Felipe Massa was ook niet echt wit, Nakajima zag wat geler, niet van zijn lever maar omdat hij Japanner was. Nooit heb ik dergelijke tegenstellingen in de Formule 1 weten ontstaan. Nu zorgt het voor een dubieus steekspel dat voor geen mens goed is.
Lewis Hamilton heeft van Mercedes (lees: Daimler-Benz) bekomen dat zijn auto zwart is gekleurd. Mc Laren volgt met een iets zachtere versie. Dat is gevaarlijk als de "zilverpijlen" hun eigen identiteit gaan verloochenen... Voor WOII moesten Auto Union en Mercedes met een hakenkruis op de racewagens rijden. Photoshop heeft daar de laatste tien jaar een eind aan gemaakt. F1-puristen die hun geschiedenis kennen weten dat het zo was. Acht miljard mensen, allemaal uniek, maar ook allemaal genenverschillend, verschillend gekleurd - ikzelf had ros haar - hebben een verschillend intellect, een verscheiden opvoeding en studie. De ene wordt bijgestaan door degelijke ouders. De andere verloor al héél jong die ouders en koos een eigen weg.
Lewis Hamilton komt uit een achtergestelde buurt in Londen en heeft het dankzij een noestwerkende vader die drie jobs tegelijk deed, tot een held gebracht. Die 10 miljoen dollar minder salaris heeft dan Sebastien Vettel, gezellige huisvader, die 60 miljoen dollar per jaar krijgt van Ferrari. Ploegmaat Charles Leclerc heeft maar 150.000 dollar omdat hij pas begint zoals nu bij Renault Sergey Sirotkin ook weer rijdt voor die prijs. Wie dit jaar wereldkampioen wordt ? Iedereen zegt Max Verstappen. Hijzelf en zijn vader Jos geloven er rotsvast in. In concreto zijn voorspellingen allemaal lullekoek. De GP van Oostenrijk op 5 juli en dan de tweede op 12 juli op dezelfde omloop is Max-gunstig. Autobrekende curbstones werden in de laatste twee bochten weggehaald. Op raad van Helmut Marko, 76-jarige adviseur van Red Bull.
Dieter Mateschitz, big-boss van Red Bull heeft Bernie Ecclestone uitgenodigd. Maar de man die in de F1 sinds 1981 armoezaaiers - op Ferrari na - tot miljardairs maakte heeft laten weten niet aanwezig te zullen zijn. Tot schande van Liberty Media die de historische waarde van een uitgesproken ingenieurssport vergelijkt met een spelletje basketbal. Morgenochtend wordt er voor het eerst - na Barcelona's nietszeggende - testen, weer gekoerst. In Oostenrijk, waar "black" onderhuids niet echt populair kan zijn. Maar dat is niet hun schuld. Kleurbekentenis moet van twee kanten komen. (Walter Rombauts)