De trainingsnelste Fin Valtteri Bottas heeft met zijn stijlvolle zege de openenings-GP van Oostenrijk gewonnen, zijn 8ste GP in zijn loopbaan. Hij was snelst weg bij de start en werd direct achtervolgd door Max Verstappen (Red Bull-Honda). Lewis Hamilton had kort voor de start een "gridpenalty" gekregen die hem vanaf de vijfde plaats liet starten. Het inside-wereldje voelt die beslissing omwille van de "negatie" van de gele vlag op zaterdag in Q3 als een domme, onhandige beslissing wegens de laattijdigheid ervan. In het hoofd van zesvoudig wereldkampioen Hamilton wekte het woede en vastberadenheid op om deze GP te winnen. Hij misrekende zich. Viermaal zou de race door de Safety Car zenuwslopend lang worden geleid.
De eerste bom ontplofte toen in de 11de van 71 ronden de auto van Max Verstappen het opgaf. Hij reed vandaag zijn 103de GP en won hier de twee vorige jaren. Een beetje later volgde de Renault van Daniël Ricciardo het opgavepad. Het lijstje werd langer. Sroll's Racing Point begaf het. Kevin Magnussen verremde zich dwaas en kreeg de Haas niet meer aan de praat. De safety car bracht allen weer samen. Dat Grosjean in de andere Haas wat later moest opgeven zal ook niemand verwonderen.
Ook Georges Russel's bolide moest door een defecte benzinepomp naar het autokerkhof. Dat werd verder gevuld door een weggelopen band van Kimi Räikkönen's rechter voorwiel. Safety Car, die Hamilton de derde keer achter Bottas bracht. Allebei op "hard", terwijl Alex Albon (Red Bull-Honda) voor soft en Sergio Perez (Racing Point) voor mediums opteerde.
De race begon opnieuw - Vettel had tot dan toe zichzelf al twee keer de vernieling ingereden - en Albon viel zowaar Hamilton aan, langs de buitenkant van de bocht, wat dààr kan, maar de Brit liet net niet genoeg ruimte waardoor hij met zijn linkerachterwiel het rechterachterwiel van Albon raakte en deze als een biljartbal uit de baan vloog. Exit autokerkhof, maar 5" straftijd voor de zesvoudige wereldkampioen die daarmee een zeker "virtueel podium" aan zijn neus zag voorbijgaan.
Het echte podium doet men vooralsnog niet, toeschouwers waren er uiteraard ook niet. Van de laatste Safety Car maakte vooral Charles Leclerc (Ferrari) en Lando Norris (Mc Laren) gebruik. De huidige nummer 1 bij Ferrari pikte de tweede plaats in. Lando Norris de derde én de snelste ronde. Daniil Kvyatt's Alfa verloor ook een wiel en completeerde het autokerkhof in Spielberg. Bottas leidt uiteraard in de stand om het WK, maar Hamilton ontnam Mercedes een mooie dubbelslag in de tik met Albon. In Stuttgart zullen ze dat niet leuk vinden want ook "Mercedes lives Matter". (Walter Rombauts)
Uitslag:
1. Valtteri Bottas (Mercedes) 306,574 km in 1 uur 30'55"739 - gemiddelde snelheid 202,29 km/h
2. Charles Leclerc (Ferrari) + 2"700
3. Lando Norris (Mc Laren) + 5"491
4. Lewis Hamilton (Mercedes) + 8"903
5. Carlos Sainz (Mc Laren) + 8"903
WK-stand piloten:
1. Bottas 25
2. Leclerc 18
3. Norris 16 (15 + 1 snelste ronde)
WK-stand constructeurs :
1. Mercedes 37
2. Mc Laren 26
3. Ferrari 19
|