De trainingsnelste Fin Valtteri Bottas heeft met zijn stijlvolle zege de openenings-GP van Oostenrijk gewonnen, zijn 8ste GP in zijn loopbaan. Hij was snelst weg bij de start en werd direct achtervolgd door Max Verstappen (Red Bull-Honda). Lewis Hamilton had kort voor de start een "gridpenalty" gekregen die hem vanaf de vijfde plaats liet starten. Het inside-wereldje voelt die beslissing omwille van de "negatie" van de gele vlag op zaterdag in Q3 als een domme, onhandige beslissing wegens de laattijdigheid ervan. In het hoofd van zesvoudig wereldkampioen Hamilton wekte het woede en vastberadenheid op om deze GP te winnen. Hij misrekende zich. Viermaal zou de race door de Safety Car zenuwslopend lang worden geleid.
De eerste bom ontplofte toen in de 11de van 71 ronden de auto van Max Verstappen het opgaf. Hij reed vandaag zijn 103de GP en won hier de twee vorige jaren. Een beetje later volgde de Renault van Daniël Ricciardo het opgavepad. Het lijstje werd langer. Sroll's Racing Point begaf het. Kevin Magnussen verremde zich dwaas en kreeg de Haas niet meer aan de praat. De safety car bracht allen weer samen. Dat Grosjean in de andere Haas wat later moest opgeven zal ook niemand verwonderen.
Ook Georges Russel's bolide moest door een defecte benzinepomp naar het autokerkhof. Dat werd verder gevuld door een weggelopen band van Kimi Räikkönen's rechter voorwiel. Safety Car, die Hamilton de derde keer achter Bottas bracht. Allebei op "hard", terwijl Alex Albon (Red Bull-Honda) voor soft en Sergio Perez (Racing Point) voor mediums opteerde.
De race begon opnieuw - Vettel had tot dan toe zichzelf al twee keer de vernieling ingereden - en Albon viel zowaar Hamilton aan, langs de buitenkant van de bocht, wat dààr kan, maar de Brit liet net niet genoeg ruimte waardoor hij met zijn linkerachterwiel het rechterachterwiel van Albon raakte en deze als een biljartbal uit de baan vloog. Exit autokerkhof, maar 5" straftijd voor de zesvoudige wereldkampioen die daarmee een zeker "virtueel podium" aan zijn neus zag voorbijgaan.
Het echte podium doet men vooralsnog niet, toeschouwers waren er uiteraard ook niet. Van de laatste Safety Car maakte vooral Charles Leclerc (Ferrari) en Lando Norris (Mc Laren) gebruik. De huidige nummer 1 bij Ferrari pikte de tweede plaats in. Lando Norris de derde én de snelste ronde. Daniil Kvyatt's Alfa verloor ook een wiel en completeerde het autokerkhof in Spielberg. Bottas leidt uiteraard in de stand om het WK, maar Hamilton ontnam Mercedes een mooie dubbelslag in de tik met Albon. In Stuttgart zullen ze dat niet leuk vinden want ook "Mercedes lives Matter". (Walter Rombauts)
Uitslag:
1. Valtteri Bottas (Mercedes) 306,574 km in 1 uur 30'55"739 - gemiddelde snelheid 202,29 km/h
BOTTAS SNOEPT POLE VAN HAMILTON AF VOOR GP VAN OOSTENRIJK
In weerwil van op één minuut van het einde een gele vlag uit te lokken, behield de Fin Valtteri Bottas met 1'02"939 zijn snelste tijd. Lewis Hamilton bleef op 12/1000ste van zijn ploegmaat hangen, maar de eerste rij is dus puur Mercedes. Bottas scoorde zijn 12de "pole" in zijn loopbaan. Max Verstappen die hier in 2018 en 2019 won werd derde. Opmerkelijk is dat Sebastien Vettel met Ferrari de Q3 niet haalde. Hij start vanaf de elfde plaats.Ook Leclerc brak geen potten en dus is het duidelijk dat Ferrari opnieuw in "drama" zit. (wr)
QUALIFICATIES
1. Bottas (Mercedes) 1'02"939 (246,98 km/h gemiddelde snelheid)
Lewis Hamilton is in zijn zwarte Mercedes met 1'04"130 ook in de derde vrije oefeningen voor de GP van Oostenrijk de snelste gebleven. Tweede werd Bottas en derde Verstappen. Tussen de Red Bull van de Limburg en de twee Mercedessen is plusminus telkens 0,2" verschil in één ronde. Daarop is de klacht gebaseerd van Red Bull naar Mercedes toe omwille van het DAS-systeem. Doordat de stuurkolom-bediende wielgeometrie verandert, staan de banden 100% parallel aan elkaar op de lange rechte lijnen. De bandenslijtage is kleiner, maar doordat de band echt helemaal recht rolt is er ook een kleinere rolweerstand dan bij een conventionele voorwielgeometrie.
Dat kan in de race tot een voordeel van -0,6" opleveren beweren ze bij Red Bull...Dus is er voer voor discussie hoewel nergens staat dat het Dual Axis Steering System is verboden. Voer voor de FIA. Verder is er discussie tussen Hamilton en zijn werkgever. De zesvoudige wereldkampioen vraagt 44 miljoen dollar "loon" en Mercedes wil er maar 22 geven. Er was ook nog het detail dat Latifi zijn Williams crashte. Dat zorgde voor een lange neutralisatie van de FP3. De nieuwkomer bij Claire Williams had zoiets echt moeten vermijden. Het team zit financieel met het water aan de lippen en bovendien zit er geen mens op de tribunes die erop wacht. De GP wordt zonder publiek gereden. De aanblik van alle lege tribunes heeft iets spookachtigs. Straks de kwalificaties. (Walter Rombauts)
Lewis Hamilton heeft ook de tweede vrije oefeningen gedomineerd. Er is geen ander woord voor. Sebastien Vettel kwam mee in beeld, maar bleef op 0,6" van de Brit. Max Verstappen stond even bovenaan de tabellen, maar voortgang was er niet echt. Hij spinde hard in bocht 5 en drie minuten later volgde ploegmaat Albon dat maneuver in bocht 1. Valtteri Bottas strandde eind van de sessie met een transmissie- of hydraulisch probleem. Mercedes zal dat natuurlijk tegen morgen fiksen. Opmerkelijk in deze FP2 was dat Hamilton al "qualifying simulations" uitvoerde. Het is wijzen in de ambitie van een zevende titel waarmee hij Michaël Schumacher zou evenaren.
Lewis Hamilton verdient die titel. Mocht dat het geval worden dan is het enige spijtige daaraan dat "tendensieuse" politiek openlijk is binnengeslopen in een sport die daar tot nu toe boven stond. Wat niet wil zeggen dat de dirigenten als de FIA, Liberty Media en alle geografisch én politiek verschillende organisatoren de spanningsvelden in de wereld niet kennen.
We zijn met 8 miljard, en ieder individu daarvan zegt "Je pense, donc je suis", zonder erbij te vermelden op welk intellectueel peil wordt gedacht. René Descartes (°1596+1650) is vergeten dat erbij te zeggen.. Mogelijk besefte hij in zijn tijd ook niet dat ze allemaal hun gelijk willen halen. Descartes zag het niet in kleuren, wel in intellect. Morgen FP3 én de kwalificaties voor de GP van Oostenrijk in Spielberg die zondag over 71 ronden van 4,318 km wordt afgevlamd. (Walter Rombauts)
Zesvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton heeft in een gitzwarte Mercedes met 1'04"816 de snelste tijd gereden in de eerste vrije oefeningen om de GP van Oostenrijk. Die opent dit jaar het noodkampioenschap. Valtteri Bottas pakte de tweede tijd en dus staat Mercedes op top zoals in 2019... Het DAS-systeem (Dual Axis Steering) staat bij de concurrentie al ter discussie. Puur technisch geanalyseerd zal het eerder de bandenslijtage beperken dan snelle chrono's aanscherpen.
In essentie komt het systeem hierop neer dat het in de lange rechte lijnen de voorwielen 100 % parallel aan elkaar doet draaien zodat de bandenweerstand op het asfalt minimaal is, en in de bochten wordt door de coureur met het stuurwiel terug de klassieke vijf wielhoeken ingesteld zodat een goede drag op het asfalt is verzekerd. Die vijf wielhoeken zijn de "Camber" (Wielvlucht), de Out-in, de Toe-in, "King Pin Inclinaition" en Caster (Askanteling). Ze maken samen de voorwielgeometrie uit.
Ook op iedere wagen op de weg. Max Verstappen, de in Hasselt geboren Nederlander, reed derde. De GP wordt - ook vandaag en morgen de oefeningen - zonder publiek gereden. Men ziet gemaskerde mannetjes. Ook T-shirt's met "Black Lives Matter". Ik zou d'r één dragen met "All Lives Matter". Maar de wereld is veranderd.(Walter Rombauts)
VERMINKT WK F1 START MORGEN IN OOSTENRIJK ONDER ONGEMAKKELIJKE OMSTANDIGHEDEN
Morgenochtend worden de eerste vrije trainingen gereden voor de GP van Oostenrijk op de Red Bull Ring. De Amerikaanse eigenaars van de F1 hopen nog minstens 15 races te kunnen organiseren om zich van het faillissement te redden. Gisteren kreeg Bernie Ecclestone op z'n 89ste een zoon. Het is niet geweten of zesvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton hem heeft gefeliciteerd. Tussen de twee is er wat spanning. Om wit en zwart, zoals op een schaakbord. De "Black Lives Matter"-beweging zit er voor iets tussen. Lewis heeft zich aangesloten bij die beweging als "zwarte" terwijl ik hem in mijn loopbaan nooit aldus heb bekeken. Felipe Massa was ook niet echt wit, Nakajima zag wat geler, niet van zijn lever maar omdat hij Japanner was. Nooit heb ik dergelijke tegenstellingen in de Formule 1 weten ontstaan. Nu zorgt het voor een dubieus steekspel dat voor geen mens goed is.
Lewis Hamilton heeft van Mercedes (lees: Daimler-Benz) bekomen dat zijn auto zwart is gekleurd. Mc Laren volgt met een iets zachtere versie. Dat is gevaarlijk als de "zilverpijlen" hun eigen identiteit gaan verloochenen... Voor WOII moesten Auto Union en Mercedes met een hakenkruis op de racewagens rijden. Photoshop heeft daar de laatste tien jaar een eind aan gemaakt. F1-puristen die hun geschiedenis kennen weten dat het zo was. Acht miljard mensen, allemaal uniek, maar ook allemaal genenverschillend, verschillend gekleurd - ikzelf had ros haar - hebben een verschillend intellect, een verscheiden opvoeding en studie. De ene wordt bijgestaan door degelijke ouders. De andere verloor al héél jong die ouders en koos een eigen weg.
Lewis Hamilton komt uit een achtergestelde buurt in Londen en heeft het dankzij een noestwerkende vader die drie jobs tegelijk deed, tot een held gebracht. Die 10 miljoen dollar minder salaris heeft dan Sebastien Vettel, gezellige huisvader, die 60 miljoen dollar per jaar krijgt van Ferrari. Ploegmaat Charles Leclerc heeft maar 150.000 dollar omdat hij pas begint zoals nu bij Renault Sergey Sirotkin ook weer rijdt voor die prijs. Wie dit jaar wereldkampioen wordt ? Iedereen zegt Max Verstappen. Hijzelf en zijn vader Jos geloven er rotsvast in. In concreto zijn voorspellingen allemaal lullekoek. De GP van Oostenrijk op 5 juli en dan de tweede op 12 juli op dezelfde omloop is Max-gunstig. Autobrekende curbstones werden in de laatste twee bochten weggehaald. Op raad van Helmut Marko, 76-jarige adviseur van Red Bull.
Dieter Mateschitz, big-boss van Red Bull heeft Bernie Ecclestone uitgenodigd. Maar de man die in de F1 sinds 1981 armoezaaiers - op Ferrari na - tot miljardairs maakte heeft laten weten niet aanwezig te zullen zijn. Tot schande van Liberty Media die de historische waarde van een uitgesproken ingenieurssport vergelijkt met een spelletje basketbal. Morgenochtend wordt er voor het eerst - na Barcelona's nietszeggende - testen, weer gekoerst. In Oostenrijk, waar "black" onderhuids niet echt populair kan zijn. Maar dat is niet hun schuld. Kleurbekentenis moet van twee kanten komen. (Walter Rombauts)
MARCIELLO, DELETRAZ, BRZEZINSKI EN WISNIEWSKI WINNEN VIRTUELE 24 UREN VAN LE MANS
Als we nog verklappen dat de winnaars van het Rebellion-Williams-team waren is met de titel alles gezegd. Stoffel Vandoorne werd dertiende en leider Max Verstappen ging door een softwareprobleem uit de baan en vernielde zijn wagen. Naar verluidt is hij - virtueel - zéér ontstemd. De echte wereld is daarmee kompleet verwrongen, de historische Le Mans-mythe ten gronde besmeurd.(wr)
HET ONGELOOFLIJKE IS WAAR, 24 UREN VAN LE MANS WORDEN MORGEN VIRTUEEL GEREDEN
Rij- en vliegsimulators hebben auto- en vliegtuigpiloten altijd ten dienste gestaan om te oefenen. Alle autocoureurs met allure hebben zo'n ding. Het is fascinerend te zien hoe realistisch je alles ervaart. Er zijn momenteel sim- en Esport-kampioenschappen, zo verregaande dat Georges Russell zelfs recent de "GP van Monaco" heeft gewonnen, en nog meer. Morgen bieden zich 50 auto's en 200 piloten aan om virtueel de "24 Uren van Le Mans" te rijden. Het zal uiteraard de grootste simulatierace uit de geschiedenis worden. Voor wie met surrogaat tevreden is, een hele belevenis ! Voor wie weet hoe een autocoureur zich voelt die te laat remt, de billen dichtgeknepen, de ogen ongelovig uitpuilend op de bandenmuur starend, de knal afwachten, die beseft dat in een simulator iets ontbreekt.
Wat ? Risico, gevaar. Dat is al 130 jaar "partner" geweest van alle groten. Ze waren ervan doorleeft. Ze gingen er ook aan dood. Het lijstje is onuitputtelijk doorheen de racegeschiedenis. Jim Clark, Karl Godin de Beaufort, Ayrton Senna, Luigi Musso, Jean Behra.... Waarmee niet is gezegd dat autosport dodend moet zijn. Zoals het nu is mag het veilig worden genoemd. Wat de fan op TV bij een "sortie" allemaal ziet rondvliegen is plastiek, polyester en in het spectaculairste geval wat wielen met wat ophangingselementen eraan. De TV biedt haarscherp dat spektakel en Liberty Media - eigenaars van de F1 sinds maart 2017 - zullen er vanaf 2021 nog meer kermis van maken. ook de dames zijn uitgenodigd. Met of zonder #Me-Too-lijst. Er komen sexy-taferelen. Bernie Ecclestone dacht er al lang geleden aan. Eens vroeg hij het aan Danica Patrick, winnares van de 500 Mijlen van Indianapolis, om in de F1 te komen. Zij zag het niet zitten. Ze kende al alles van simulatie en stimulatie.
Ooit heeft de Italiaanse Maria Theresa de Fillippis (°1926 + 2016) in Fangio's tijd met een Maserati 250F geschiedenis geschreven. Maar de "kar" was te zwaar sturen voor haar adellijke lichaam. Ze scoorde geen WK-punten. De dames van morgen gaan d'r geen last van hebben want een F1 stuurt licht. Eigenlijk zullen ze alleen de zware jongens tegen zich hebben. Nu de autosport in zulk stadium komt verklap ik een geheimpje. Urbanus heeft op mijn Scalextric-baan recent de GP van Koksijde gewonnen. Hij staat spijtig genoeg niet op de deelnemerslijst om een fakerace in La Sarthe te rijden. Want inzake simulatie is hij heel sterk. Getuige daarvan zijn strips. Nu weer ernst. In september (19 en 20) wordt de echte 24 Uren van Le Mans gereden. Postkaarten tellen er niet in mee. (Walter Rombauts)
RBM KOMT DRIEMAAL OP GEWIJDE GROND RIJDEN, IN FRANCORCHAMPS EN ZOLDER
"Covid 19" is onze wereldwijde onzichtbare vijand. Het beestje heeft alles op zijn kop gezet. Ook "onze" autosport, in die mate zelfs dat coureurs met wereldfaam in simulators GP's moeten rijden tegen beroeps simracers en er nog vaak van verliezen. Wat ook op zijn kop is gezet zijn alle kalenders van alle disciplines. Die van het opvallendste WK Formule 1 2020 tot de te vaak vergeten "Deutsche Tourwagen Meisterschaft", beter gekend als "DTM". Uitgerekend dat kampioenschap is technisch drastisch hervormd. Viercilinders die 300 pk en meer leveren drijven de bolides aan. Het bezorgde topingenieurs kopzorgen in motorplaatsing en gewichtsverdeling. Maar zoals altijd zijn de technici meer pienter dan de reglementenmakers en geraken ze eruit. Gemakkelijker dan met het coronavirus.
Door de gewijzigde kalender zijn de teerlingen zo geworpen dat op 1 en 2 augustus de DTM in Francorchamps rijdt en op 9, 10, 11 oktober een eerste maal en 16, 17, 18 oktober 2020 in Zolder ! Om die reden wordt er in Mechelen bij "Racing Bart Mampaey" (RBM) hard gesleuteld aan een BMW M4 die 448 kW (610 pk) uitbraakt waarmee hij 986 kg (zonder piloot en brandstof) winprestaties moet afleveren. In zijn negende seizoen voor RBM - Bart Mampaey - maakt het team van de "grootmeester" één van de twee BMW-fabrieksteams uit van M-Motorsport.. De piloten zijn voor de kenners vertrouwde gezichten als Philip Eng (29) en de Zuid-Afrikaan Sheldon van der Linde (20) die dit jaar nog het gezelschap krijgt van landgenoot Jonathan Aberdein (22). Ter voorbereiding wordt vier dagen getest op "die Alte Nürburgring", zonder publiek evenwel en geheel volgens de nu geldende coronaverplichtingen.
Voor Bart Mampaey is Francorchamps is dit als gewijde grond. Niet omdat de 7 km lange omloop bekend staat als de mooiste ter wereld, maar eerder omdat de naam Mampaey historisch vermengd is met dit historische circuit dat sinds 1924 ook de eerste "24 Uren van Francorchamps" liet doorgaan. Wijlen vader Julien Mampaey was met zijn BMW Juma's een decennia lang de te duchten autotuner voor de concurrentie in de Ardennen. Als selfmade man, gesteund door zijn geniale dame Chris, werkte hij zich op tot een wereldvermaard automotive-ingenieur.
Onder de Juma-vlag liet hij BMW driemaal zegevieren. In 1977 met Joosen-Andruet, in 1982 met Joosen-Heyer-Hahne en in 1983 met Tassin-Heyer-Hahne. In de andere jaren eindigden de Juma's zes keer tweede. Zoonlief Bart Mampaey werkte zich even hoog op als zijn vader. Sterker nog, hij maakte lang deel uit van het BMW F1 team. Toen het merk uit München stopte in de F1 bracht Bart Mampaey de Brit Andy Priaulx met BMW naar drie wereldtitels in het "World Touring Car Championship". Bart kon ondertussen vergeleken worden met namen als Mauro Forghieri, Gordon Murray en waarom niet... ? met Ross Brawn, die Jenson Button wereldkampioen maakte in 2009 en Michaël Schumacher vijf wereldtitels bij Ferrari "gaf".
Bart Mampaey voegde in zijn rijke loopbaan ook een vierde Juma-zege toe aan het palmares van de 24 Uren van Francorchamps. Dat was in 1998. Debuterend als teambaas bezorgde hij BMW zijn 21ste zege in Spa met knallers als Marc Duez, Eric Van de Poele en Alain Cudini. Met een 318i. BMW kon dus nooit het vertrouwen verliezen in Bart Mampaey en tooit de man met een negende seizoen. "In Zolder", waar vorig jaar Philipp Eng won in de Juma, zou Bart graag "at home" zegevieren. Ook Zolder is heilige grond voor puristen. Een moeilijk "Mickey Mouse"-circuit waarop ook grote namen hun stempel drukten op de etmaalrace aldaar. Als Bart's RBM-team daar wint wordt er vanaf Zolder tot in Mechelen een erehaag gevormd door alle fans. Dit keer niet om een virus, een oorlogje tussen onwetenden, klimaatperikelen of warse politici, maar wel om iets groots: Een man van bij ons, die wereld-erkenning in de officiële autosport heeft waargemaakt. Niet in simulatie, maar wel in keiharde realiteit. Met een allure die alle kleine verhaaltjes die doorheen een mensenleven zijn ontsponnen in alle richtingen vernietigt. (Walter Rombauts/Foto's:RBM)
GP VAN OOSTENRIJK OP 5 JULI IS NU CONSTANTE VOOR F1 START
Er zullen op 13 en 14 juni de virtuele 24 Uren van Le Mans worden gereden. Om publiciteitsredenen vinden we op die deelnemerslijst klinkende namen. Zowel bij "coureurs" als merken. André Lotterer, driemaal winnaar in La Sarthe, Porsche natuurlijk en een resem namen waarin ook die van Georges Russel figureert. Hij won vorige week de GP van Monaco. Virtueel dan. Het blijft aanmodderen, virtueel is onecht. Maar deze opvatting van simracing krijgt wel zijn plaats bij fans. We keren terug naar de slotracing en de Scalextric... Maar in de realiteit zal de karting en de Formule 4 de jonge spetters blijven opleiden. Tot héél misschien met een Lottokans in de F1.
Die begint volgens Liberty Media-baas, eigenlijk F1-boss, steevast op 5 juli 2020. Met de GP van Oostenrijk op de Red Bull Ring. Mocht er zelfs één Covid 19-besmetting zijn, dan zal dat de race niet kunnen doen cancelen liet hij weten. Publiek is er niet, minder personeel maar natuurlijk wel de TV. Daarvan moet Liberty Media het hebben. Via de TV-rechten komen er dan toch wat centjes binnen. Ook de GP van België op 30 augustus gaat door zonder publiek. Degenen die al een ticket hebben kunnen dat gebruiken voor volgend jaar. De wet voorziet ook dat zij die dat willen, het betaalde bedrag moet worden terugbetaald.
In de herfst zouden we dan in Mexico zitten en wil Chase Carey het voorzichtig met publiek proberen. Hoever de WK-stand dan zal staan is een compleet vraagteken. Een zevende titel voor een verwarde Hamilton ? Hij is geschokt door wat in Amerika gebeurt. Samen met alle rechtgeaarde burgers. Mensen zijn gekleurd, geel, bruin, zwart, en ons eigen Europees wit is ook een kleur die kan ergeren. Door mijn job heb ik heel de wereld mogen zien.
Ik heb - buiten een twee uur durende gijzeling in Jemen door twee mannen met tronies en een kalasjnikov - geen verschil in "de mens" gezien. We willen wereldwijd allemaal hetzelfde. Maar dat kan niet omdat we met 8 miljard zijn. In mijn wereldreizen heb ik wel angstwekkende religies gezien. Geen enkele eigenlijk, ook onze "nette" katholieke niet, gaat vrijuit tegenover de gewone burger. Religie in de algemene zin crëeert angst onder de "onwetenden" en dat gegeven heeft filosoof Benedictus de Spinoza doen schrijven "dat de mens die door angst wordt geleid en doet wat goed is om te vermijden wat kwaad is, niet door de rede, het verstand, wordt geleid."
Ayrton Senna mocht dan volgens politiek verslaggever Jan Segers wel de rechtervoet van God zijn, de Heer heeft hem op 1 mei 1994 in de Tamburello-bocht in Imola dan toch teveel gas doen geven... Insiders weten dat Senna zéér gelovig was - is iets anders dan religieus - en zijn dood een heel apart verhaal is. Dus heeft Lewis Hamilton, als jongen uit een achtergestelde buurt naar zes wereldtitels, nog voer om te filosoferen. Hopelijk is zijn geest in evenwicht om te doen wat Michaël Schumacher deed: zeven wereldtitels, of de vijfde voor Vettel ? Maar met welke auto ? Mercedes...Renault naast Alonso... Bommeldingen naast elkaar. (Walter Rombauts)
VOLDONGEN NIEUWE F1-REGELS LATEN NOG VELE VRAGEN OVER
Het nieuwe F1-reglement voor 2021 is beklonken. Alle betrokken partijen zijn akkoord. Het is daarmee duidelijk dat deze edeldiscipline sinds het ontstaan van de GP's voor- en na WOI en na WOII sinds 13 mei 1950 voor de rest van de aardse geschiedenis een defintief showaangezicht krijgt i.p.v. de dieptechnologische zoektocht naar alsmaar meer technisch raffinement. Die vereenvoudigde gedachtengang maakt dat het jaarlijkse budget van 145 miljoen dollar nu voor vele teams haalbaar is. Mc Laren ontsloeg eergisteren 1200 werknemers waarvan er 70 tot de F1-crew behoorden.
FIA content, Liberty Media zéér tevreden. Nu komen echter de vragen pas. Want tot eind 2024 wordt er nog met de huidige 1,6 liter V6 Hybridmotoren gereden. Ze leveren 750 kW (1000 pk). Hoe gaat men ze ecologisch verder verdedigen.... ? Nu al zal worden geëvolueerd naar synthetische brandstof. Dat is een povere stap voorwaarts. Maar het blijft gaan over interne verbrandingsmotoren. Die hoewel ze onderling een gelijk concept hebben toch verschillen in prestaties geven. Zo wordt verwacht dat Ferrari over 20 pk meer zou beschikken dan "de anderen". Ingenieurs hebben niet veel speling. Enkel het verloop van de verbranding in de verbrandingskamer, de sturing daarin van de vlamwegen en de compleetheid van verbranding per arbeidsslag kunnen een concreet vermogenverschil geven. De uitgeoefende werkdruk op de zuiger bepaalt zowel vermogen als koppel.
Nu is de discussie voorgoed op gang getrokken wat de motor zal zijn tegen 2025. Wellicht goedkope, simpele krachtbronnen. Liberty Media wil aan de F1 het showgehalte doen primeren op technisch raffinement. Om op die manier meer wiel-in-wiel-duels te creëren, meer inhaalmaneuvers, een te indrukwekkende vorm van auto's "à la Indy" maken. Meer kleine constructeurs aantrekken om zo meer auto's op de grid te krijgen... Het zijn mooie maar andere doelstellingen dan degenen die uit het ontstaan, uit de wezenlijkheid van de oer-auto, zijn geboren. Ondertussen is de Formula E al zes jaar succesvol, poogt men in Le Mans bolides op waterstof aan de start te krijgen, verandert de F1 naar kermis om wellicht te eindigen als industriële archeologie in wat later de Aziatische 21ste eeuw zal genoemd worden in de geschiedenisboeken: het Covid-19-tijdperk. Waarin wordt verwacht dat de virtuele races in simulatoren ook ernstig worden genomen. Brood (voor Liberty Media) en Spelen (voor de fakers) zijn nooit weg geweest. (Walter Rombauts)
FORMULE 1 BELEEFT EINDE VAN EEN HISTORISCH TIJDPERK
De hoogste autosportdiscipline is haar aanzien kwijt. Na 70 jaar - eerste race 13 mei 1950 - en meer dan 1000 GP's is wat nu een "gezelschap" kan worden genoemd aan lager wal geraakt door zowaar virtueel GP's te laten rijden. Voortgaande op de media wordt verwacht dat zelfs puristen nog een "sérieux" van meenemen. Maar daar vergist F1-eigenaar Liberty Media zich schromelijk in. Toen ze in 2017 de Formule 1 overkochten van mede-aandeelhouder Bernie Ecclestone voor 31 miljard dollar hebben ze nooit kunnen denken dat een diep-technologische sport anders georganiseerd dient te worden dan de showspektakels waarin ze gespecialiseerd zijn. Een handbalwedstrijd is geen GP waarin 's werelds gesofistikeerdste autoconstructeurs zich in wagen. Mercedes, Ferrari (Fiat), Honda en Renault. Hun budgetten draaiden om en rond 500 miljoen dollar om een seizoen met twee auto's, minstens tien motoren, twee piloten, mecaniciens, hotels e.a. snuisterijen te dekken. Nu is afgesproken dat het vanaf 2021 nog 145 miljoen dollar mag kosten. Williams, Mc Laren, Racing Point en Alfa zijn aan de bedelstaf.
Williams vroeg steun aan de Britse overheid en kreeg die niet. Net zo min als Mc Laren. Deze laatste had bij het uitbetalen van Ron Dennis zelfs al de historische collectie renwagens in pand moeten geven. Nu kunnen ze nog de vestiging in Wokin zelf als onderpand aanbieden.... Liberty Media gaf aan de F1, struikelend als kleuters die leren lopen, een steun van 1,4 miljard dollar. Hopende dat niet Renault, niet Mercedes en met hen ook niet Ferrari de F1 de rug zou toekeren. Maar Renault zit industrieel in nesten, Mercedes heeft 12 miljard dollar geleend om zijn "straatauto-productie" te beveiligen. Ze promoten elektrische auto's voor de consument maar rijden in de F1 zoals ook de anderen met een 1,6 liter V6 Hybrid motor. Met interne verbranding van zogenaamde "handelsbenzine" met octaangetal 102 en een densiteit van 84 tegenover 72 à 74 in deze die uit de pompstations komt.
Met een budget van 145 miljoen dollar hoopt Liberty Media ook "kleinere" constructeurs aan te trekken. Het is ironisch dat het Red Bull-team het merk Aston Martin in zijn banier voert. Een historisch merk dat op apegapen ligt, erger happend naar geldlucht dan een coronapatiënt, om nog enige bewegingen te kunnen maken... Vettel is weg bij Ferrari. Hij wordt geciteerd voor Mercedes en Renault. Bij Mercedes zou hij samen met Hamilton liefst tien wereldtitels verenigen met het merk dat sinds de V6-motoren in 2014 zes wereldtitels bij de constructeurs op zak heeft. Bij Renault zou hij de motor terugkrijgen waarmee hij bij Red Bull zijn vier wereldtitels heeft veroverd.... En Liberty Media snakt maar naar één ding: dat op 5 juli en 12 juli de GP's van Oostenrijk kunnen doorgaan zonder publiek. Dan ontvangen ze toch een centje aan televisierechten. Bernie Ecclestone (88) zegt wijselijk alles te vergeten voor dit jaar. Als de "paus" spreekt, moet men toch minstens eens luisteren, ook al is men niet gelovig. (Walter Rombauts)
GP VAN BELGIË ZOALS TER PLEKKE VANUIT LUIE ZETEL, SPOOK-GP'S...
De Formule 1 is zotgedraaid. Mc Laren wil zijn historische collectie racewagens die in Wokin staan in pand geven om aan geld te geraken. De Waalse regering, althans de voorname politici ervan, hebben zich op de knieën gegooid voor Liberty Media om toch maar een GP van België te hebben in Francorchamps. Er bevonden zich eerder enkele gekken tussen die voorstelden om de race "omgedraaid", tegen de wijzers van de klok in te laten rijden. Limburger Max Verstappen heeft dat geprobeerd en gezegd dat zoiets niet gaat. De "Raidillon" naar beneden nemen, dat gaat niet. Dat wist ik al twintig jaar geleden. Toen reed de all-rounder-piloot van wereldklasse, Marc Duez, Francorchamps "andersom". Eigenlijk om een hoofdredactrice van een Franstalig autoblad te versieren. Voor het blad én de dame. Het ging niet, geen één van de drie mogelijkheden.
Nu wordt de GP van België op 30 augustus 2020 zonder publiek gereden. Wél met de hele crew van ingenieurs, teambazen, baan- en standcommissarissen, medische dienst, mecaniciens en alle "aanhangsels" die zo'n kring met zich brengt. Maar die dragen een zichtbaar masker, dus het Covid 19 virus ziet direct of het een eerlijke dan wel een voor het leven gemaskerde persoon is. Volgens de laatste tellingen lopen er weldra 8 miljard rond op deze planeet en de productie stopt niet. Ze is erger dan 1 op 1. Fans - en ik ook - zullen thuis op TV de F1 race zien. Voor zover nog mogelijk, weinig interessant. Maar Liberty Media kraait viktorie. Want er komt wat geld binnen. Dat van de tiketten die voor dit jaar al verkocht waren niet meegrekend. Want de bezitters van een "GP 2020"-ticket mogen dat voor 2021 laten tellen....Indien in de plaats geld wordt teruggeëist dan zal dat gaan via een ingewikkeld formulier in te vullen en daarvan zéér goed de kleine lettertjes te lezen.
Liberty Media, eigenaar van de F1 sinds maart 2017, heeft momenteel nog maar iets van een 40 miljoen dollar aan inkomsten gekregen tegenover 268 miljoen dollar in dezelfde periode van vorig jaar. Net als Williams, Mc Laren, Formule 1 Point en...Mercedes zijn de Amerikanen op zoek naar geld. Ook voor hun commerciële sector hebben ze 12 miljard dollar gaan lenen, terwijl China (lees vooral: Geely, Volvo, Smart...) ook al meer dan 10% aandelen in Daimler-Benz hebben.. Los van dat verhaal zal het F1-seizoen starten op 5 juli in Oostenrijk op de Red Bull Ring, en zien we onze GP op 30 augustus 2020 vanuit onze luie zetel.
Er mag één troost bij worden vermeld: ook op alle circuits over de hele wereld, ter plekke, kijkt iedereen naar de televisie. Dus voel u niet gefrustreerd. Ooit zat ik in de perstribune in Suzuka voor de GP van Japan. Links naast mij zat Jean-Marie Balestre, "Pressident van de Fédération Internationale du Sport Automobile" (FISA) mee naar TV te kijken. "C'est un beau sport, n'est-ce pas ?", stootte hij me aan. Tot Senna en Prost elkaar vastreden tot stilstand. Toen zei de bigboss van de FIA ademhappend tegen me "nu moet ik echt eens daar beneden gaan kijken..." Ik keek voort TV en vroeg na de race aan Senna, Prost en Jean-Marie Balestre wat er precies was gebeurd. Ik had alle antwoorden om mijn werk als beroepsjournalist te doen. TV doet wonderen. Ook binnenkort tijdens het weekend van 30 augustus 2020. Het schrikkeljaar. (Walter Rombauts)
CARLOS SAINZ JR VERVANGT VETTEL BIJ FERRARI, RICCIARDO NAAR MC LAREN
De Spanjaard Carlos Sainz rijdt in 2021 aan de zijde van Charles Leclerc bij Ferrari voor twee jaar. Hij vervangt daar viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel die zich niet akkoord kon verklaren met een financieel verlaagd contractvoorstel van Ferrari voor één jaar nog. Het noodlijdende Mc Laren - vroeg staatsteun aan in UK maar werd geweigerd - trachtte met enkele miljoenen meer te bieden Sainz bij hen te houden. Vergeefs. Het is de Australiër Daniël Ricciardo die naar één van de meest historische renstallen in de voorbije 70 jaar gaat. Of dat een echte aanwinst is, laat ik een open vraag...
Wat Vettel gaat doen is onduidelijk. Een vijfde wereldtitel zit er nergens meer in en de wereld verandert met een kometenvaart. Ook voor Mick Schumacher, zoon van. Die gaat verder in de F2 en moet rijpen. Mochten zijn prestaties vorig jaar beter zijn geweest was hij een gepriviligieerde kandidaat bij het Italiaanse merk. Maar het is nog te vroeg. De F1 bestaat 70 jaar. Daarin werden 33 coureurs wereldkampioen. Met het gesukkel van 2020 lijkt het of een tijdperk wordt afgesloten. Eigenlijk is dat zo. De "Concorde Akkoorden" tussen FIA, F1 en Liberty Media moeten herschreven worden
Dat is verplaatst naar volgend jaar. De ouderen vertrekken, de jongeren, Verstappen, Leclerc, Sainz en andere Norris' nemen het op tegen zesvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton die "vermoeidheidverchijnselen" begint te vertonen. Een echte houdbaarheidsdatum van hem is niet bekend. Maar ook bij Mercedes rommelt er veel. Sportief en industrieel. En een Toto Wolff die met Aston Martin speelt... Er zitten meer virussen in de adderpoel van de F1. Ze noemen niet allemaal Corona en hun nummer is niet 19. (Walter Rombauts)
F1 VAN START OP 5 JULI IN OOSTENRIJK, ZO WORDT GEPLAND...
De eigenaars van de F1 hebben 1,4 miljard dollar voor de teams uitgetrokken. De verdeelsleutel is me niet bekend, maar de centjes moeten kleine teams behoeden om van onderuit het vizier van de de televisiecameras te schuiven. Die zouden terug gaan draaien op 5 luli met een eerste GP, die van Oostenrijk op de Red Bull Ring. Een weekend later zou dan de tweede GP op dezelfde plaats doorgaan. Eveneens zonder publiek. Het zal een raar gevoel zijn voor iedereen en ik stel me de vraag of de twaalf resterende GP's die gecomprimeerd dit jaar nog zouden worden afgerond nog wel als een volwaardig wereldkampioenschap F1 kunnen doorgaan.
De F1 is op zich al verminkt door de interne meningsverschillen op zowel technisch, economisch als financieel vlak. De overeenkomst om het vanaf 2022 met 145 miljoen dollar te doen als maximumbudget is enkel een poging van Liberty Media om "volume-merken" trachten te verleiden in de F1 aan bod te laten komen. De dreiging dat Mercedes, Renault en Honda de F1 zouden verlaten is reëel. Hun producten die ze wereldwijd aan de man willen brengen stemmen niet meer overeen met het technisch profiel van de V6 Turbo Hybrid die tot eind 2024 als interne verbrandingsmotor dienst zal doen. Mercedes, Renault en Honda willen mee de elektrische toer op en dat is totaal contradictorisch.
De huidige F1 krachtbronnen zijn in 2014 opgevoerd en verbruiken vandaag tweederde minder brandstof dan toen en leveren 750 kW (1000 pk) als de hele "verbrandingswinkel" perfect functioneert. Maar dat spreekt heden ten dage geen mens meer aan. Gesteld dat de structurele ontbinding van de F1 (met de nieuwe Concorde Akkoorden van 1921) verder gaat en autoconstructeurs die discipline verlaten, dan lonkt ofwel de Formula E als alternatief of een nieuwe "stunt" om de 24 Uren van Le Mans te winnen. De term "Hypercar" duikt meer en meer op. Porsche werkt er hard aan, Toyota ook, en in de "l'Automobile Club de l'Ouest" wordt goed nagedacht over de reglementaire vervanging van de LMP1.
De lagere klasse, de LMP2 zit de denkers wat dwars want die heeft nu de jongste jaren opgang gemaakt en begon stilaan te azen op een algemene zege bij het minste falen van de schaarser wordende LMP1's. Nu even terug naar de F1. Voor wie het nog niet wist: Max Verstappen wil winnen in Spielberg en ook wereldkampioen worden. Maar dat is al op alle pamfletten, bijna sneller dan een virus, rondgeflyerd. (Walter Rombauts)
De autocoureur die sneller kon dan zijn renwagens, Sir Stirling Moss, is vanochtend op 90-jarige leeftijd vredig overleden in het bijzijn van zijn vrouw die altijd voor hem zorgde. Zijn palmares opsommen is onbegonnen werk. Hij werd geboren op 17 september 1929 en dubuteerde in de Formule 1 in 1951 met HWM en dat in de GP van Zwitserland. Hij werd direct opgemerkt en behoorde tot de weinige coureurs die ook met een Connaught reed. Zijn gloriejaren worden door velen gezien toen hij in 1954 en 1955 met Juan Manuel Fangio bij Mercedes reed. Hij won in die jaren alleen de GP van Engeland in Silverstone. Als "gift" van Mercedes voor het feit dat hij verder alle races achter de uiteindeijk vijfvoudige Argentijnse wereld kampioen reed. Ook al kon hij sneller....
De grootste triomf van de Brit die 66 GP's reed en nooit wereldkampioen werd, is wellicht de Mille Miglia in 1955 van Brescia naar Brescia met de 300 SL met het nummer 722. Zijn ploegmaat Denis Jenkinson, zogezegd navigator spelend, zei ooit dat Stirling zo snel reed dat hij niet meer over het dashboard durfde kijken en het letterlijk in zijn broek deed. Een andere triomf beleefde hij in 1961 in de GP van Monaco waarin het opnam tegen de eerste Ferrari's met de mid-rear-engine in navolging van Cooper en Mc Laren. Met een "afgeleefde" Lotus-Climax van het Rob Walker Racing Team zette hij eerst de "pole". Ieder's mond viel open van verwondering ! Dit tegen die nieuwe haaienneuzen van Ferrari....?!
In de race zelf, 100 ronden lang nog, verpletterde hij zowel de twee Ferrari's van Ritchie Ginther en Phil Hill, als ongeveer iedere ronde zijn eigen ronderecord. Vanuit de pits maande Rob Walker hem iedere ronde aan de auto te sparen... Volgende ronde door de micro's: Stirling Moss verbetert zojuist zijn eigen ronderecord. Ritchie Ginther kon in één ronde dezelfde tijd rijden: 1'36"3 over toen 3,138 km tegen een gemiddelde snelheid van 117,570 km/h.
Stirling Moss' profiel is met deze twee anekdote's onderbelicht. De man was zo snel in een racewagen dat geen enkele constructeur een machine kon ontwerpen die de coureur kon temmen. Tony Vander Vell heeft het met Vanwall geprobeerd, BRM heeft een poging gedaan... In een GP van Brussel had hij een fotofinish met Jack Brabham, in een GP van Nederland reed hij platte band en verloor vier ronden op Brabham. Toen Brabham werd afgevlagd, kwam Moss uit de laatste bocht. Hij had vier ronden op de Australiër ingelopen, terwijl Zandvoort in vuur en vlam zettend. Hij won 16 GP's, stond 16 keer in "pole", was viermaal vice-wereldkampioen, maar bovenal de snelste autocoureur uit dat vervlogen tijdperk. Als het waar is, zei hij tegen zijn vrouwtje dat hij moe was, leunde achterover en sloot zijn mooie ogen. Dat was het volgens de persversie. Vanochtend, met Pasen. (Walter Rombauts/Foto's:Mercedes)
BERNIE ECCLESTONE WORDT NOG EENS VADER, ZIJN F1 GERAAKT AAN DE BEDELSTAF
Het is in maart 2017 gebeurd. Het Amerikaanse poehaa-bedrijf Liberty Media kocht voor 31 miljard dollar de Formule 1 van de CVC-investeringsgroep waarin grootmeester Bernie (89 nu) zowel in de praktijk als achter de schermen de lakens uitdeelde. De Yankees hielden uit eer nog één jaar Bernie Ecclestone als "adviseur" maar braken eerder hun woord. Ross Brawn en Bernie Ecclestone, die elkaar rauw lusten kwamen niet overeen. De uniek begaafde F1-ingenieur Ross' perceptie won het van Bernie's Napoleon-gestalte. Ross Brawn, in 2009 met zijn eigen geconstrueerde auto "Brawn", met Jenson Button wereldkampioen bij piloten én constructeurs kreeg de titel van "sportdirecteur van de F1". Wijs besluit want onder de kermismakers bij Liberty Media bevonden zich geen kenners die aan het eind van de Concorde Accoorden, dit jaar 2020 op 31 december a.s. in 2021 met een "nieuwe F1" konden komen. Er is ondertussen een nieuwe auto die nog wel tot eind 2024 moet rijden met de huidige 1,6 liter V6 Turbo Hybrid.
Een contradictie vermits de grote betrokken autoconstructeurs, op Ferrari na, handelsgewijs de elektrische auto promoten. Dat zijn Mercedes, Honda en Renault. Daarmee begint het verhaal. Met als kantelpunt de onbedwingbare coronacrisis (Covid 19) die de Formula 1 en héél de wereldwijde autoindustrie heeft ontwricht, en de weldra gelukkige sterke "papa" van Bernie's nieuwe baby. De van gestalte kleine reus heeft dat kind niet alleen verwekt. Blauwe pilletjes en wetenschappers in het ondoorgrondelijke vrouwelijke "zijn" hebben dat wonder tot stand gebracht. Bernie Ecclestone lacht in zijn vuistje.
De ongelikte beren van Liberty Media zien al 9 van de 22 geplande races van de kalender verdwijnen. Ze trachten de GP van Frankrijk op 28 juni a.s. nog te verwezenlijken, en dan de rest samenproppen op een mini-kalender om toch nog enige aanspraak te maken op de getekende televisie-contracten. Als er geen races zijn, betalen de sponsors natuurlijk niet. Hiemee begint het tweede luik waarin de F1 aan de bedelstaf dreigt te geraken als ze geen geld kunnen lenen. Maar dat zal wellicht wél kunnen. Volgens het zakenblad "Forbes" heeft Liberty Media 400 miljoen dollar in kassa en is er nog een niet opgenomen krediet van 500 miljoen dollar. Zo zou de "Formule One Group" hen kunnen lenen... Maar de thriller wordt nog spannender.
Er dreigen constructeurs uit de F1 te stappen. Wegens de tegenstrijdigheid van hun interne verbrandingsmotoren tegenover de elektrische trends. Maar ook omwille van centen. De kleinere teams zoals Williams, Racing Point en zelfs het destijds toonaangevende Mc Laren hebben bij de Britse regering om financiële steun gevraagd. Daimer-Benz heeft een lening van...12 miljard dollar genome omwille van de huidige crisis. De Formule One Group is akkoord dat het maximumbudget op jaarbasis vanaf 2021 niet meer dan 135 à 150 miljoen dollar mag bedragen. Ferrari en Mercedes zijn tegen. Ze beweren dat met dat budget geen volwaardig F1-team kan worden onderhouden. Liberty Media, de huidige eigenaars, zien dat anders.
Ze hopen dat met een laag jaarbudget meerdere autoconstructeurs (lees: die van volumeproducenten) in de F1 zouden komen. Dat er mettertijd "naaimachinemotoren" in de bolides zullen zitte schrikt hen niet af. Als de paardenmolen er maar kleurig leuk uitziet en draait. Dan wordt de "flosch" en centen gepakt. Aston Martin komt, maar heeft weer zijn eigen apart financieel verhaal mee... AlphaTauri verliest iedere race die niet wordt gereden 2 miljoen dollar. We kunnen nog een poos verder gaan. Alleen Ferrari is zogoed als zorgeloos. Ze verkopen 10.000 auto's per jaar, een terugkeer naar Le Mans wenkt, en ze zullen altijd dat geld krijgen wat voor een altijd aanwezigheid in de F1 hun én dit vetorecht geeft. Alleen in de eerste GP uit de moderne F1-geschiedenis was Ferrari niet aanwezig: Silverstone, 13 juli 1950, gewonnen door Farina in een Alfa Romeo.
Dus als de F1 geld kan lenen kan nog één en ander worde gered dit jaar. Althans theoretisch. Bernie Ecclestone zegde onlangs dat het beter zou zijn het seizoen 2020 te schrappen. Als de "paus" dat zegt - zoals Nieuwsblad journalist Jacques Beuckelaers Bernie altijd omschreef - dan zou er best iets van worden geloofd. Al was het maar dat een virus de pretentieuze mens dwingt naar hogere, verborgen, krachten te zoeken. Ikzelf geloof dat alles scheikunde is. Een intense, immens grote wereld van miniscule wezentjes, atomen, kleiner nog, bacterieën en virussen waarin wij als soort ons oppermachtig over voelen. Covid 19 heeft de wereld in al zijn plooien op zijn gat gezet. Straffer dan de Lehman Brothers in 2008. Dat waren nog zichtbare symptomen. Nu zal negatieve rente en de verdere geldroof van banken op de consument niet meer helpen. Maar het ging over F1 en wanneer de eerste race wordt gereden. Niet de virtuele, wél de echte waarin zelfs de grootsten hun poep dichtnijpen als ze op de eerste bocht afstormen. Maar dat verschijnsel ziet niemand. Maar het is iedere race - overal in alle disciplines - altijd aanwezig. Alleen de verstandigsten kunnen zich in die situatie ontspannen. Nu zijn de F1-coureurs min of meer gerust. Hun bazen niet, vragen loonsafstand van piloten en werknemers. Ze mogen straks lenen. Misschien gunt Bernie hen wel een duitje. Want het waren - bijna allemaal - zijn kinderen. Ze moesten alleen niet "papa" zeggen. (Walter Rombauts/Foto:wr)
LAURENS VANTHOOR, FAMILIEMAN ALS VETTEL, GELIJKWAARDIG ALS AUTOPILOOT
Tien jaar geleden had ik het genoegen "portier" te mogen spelen voor alle "acteurs", journalisten, constructeurs, piloten, buitenslapers, profiteurs en fotografen aan de ingang van de paddock van Zolder. De toestroom werd veroorzaakt omdat dan de eerste editie van "Clean Week 2020" op het Limburgs asfaltlint doorging. Wijlen Marc Martens, voordien één van mijn Keesings-redacteurs, was de bedenker van een samenkomst met alle groene concepten die in een auto denkbaar zijn. Tot en met ene die op frietolie reed. Laurens Vanthoor diende zich aan in een zilverkleurige VW Scirocco die hem pastte als een goed gesneden maatpak.
"Goeiemorgen Mijnheer Vanthoor" zei ik, want de omstaanders kenden de Limburger niet en ik had met hem al wat journalistieke contacten gehad in zijn prille beginjaren. In één van onze babbels vroeg ik hem eens, gesteld dat hij de keuze had, of hij in de Formule 1 wilde geraken, dan wel bijvoorrbeeld de "24 Uren van Le Mans" winnen....? Hij keek me aan, vond het misschien een nogal domme vraag, en zei resoluut "Formule 1". Ik antwoordde hem dat zoiets moeilijk was en hij "werkzekerheid" zou hebben in de sport-prototypes, alles wat nu WEC wordt genoemd. Hij bleef op de F1 mikken.
In 2018, toen al 26 geworden, won hij zijn klasse in de 24 Uren van Le Mans met een Manthey-Racing Porsche 911 GT3 R. Een roze auto met het nummer 92. Vorig jaar - 2019 - werd hij in diezelfde machine tweede in de klasse. Hij is nu als "IMSA Weather Tech Sportscar Champion" fabriekspiloot, "worksdriver" heet dat mooi, bij Porsche en woont samen met vrouwtje Jacqueline, moeder van Emily, in Stutttgart zodat hij snel zowel in Weissach - het ontwikkelingscentrum van Porsche - als desnoods op de Nürburgring kan zijn.
Huidige F1-piloten en ook degenen die naar de Formula E zijn getrokken, zijn nu blij mochten ze een auto met Laurens Vanthoor delen. Menselijk gezien komt zijn profiel het best overeen met dat van viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel. Dat is ook een familieman die bewust de respectloze massa mijdt om zijn privacy een beetje te vrijwaren. Laurens is dan geen wereldkampioen F1 geworden, zoals Vettel, maar ze kunnen op gelijke hoogte staan. Omdat titels op zich minder zeggen dan een menselijke levenshouding. Daarom is Laurens ook een wereldkampioen. Als je hem nu zou vragen of hij nog Formule 1 zou willen ? Ik zie hem al zijn tanden blootlachen. (Walter Rombauts/Foto's: Porsche)
NOOIT EERDER VERTOONDE ONTREDDERING VAN AUTOINDUSTRIE
De impact van het Coronavirus laat zich gevoelen in de fijnste vezels van de Europese- en wereldautoindustrie. Minstens 2,6 miljoen werknemers zullen er direct door worden geraakt. Ze worden gevolgd door minstens 5 miljoen betrokkenen uit de toeleveranciers. Ook de Formule is in zijn Wereldkampioenschap 2020 verminkt, eender welke de eigenaars Liberty Media er willen aan sleutelen. Tot "virtuele races" toe zoals vanavond in Bahrein. Ook de 24 Uren van Le Mans zijn voor hun 88ste editie naar 19 en 20 september uitgesteld. Wat maakt dat de coureurs langer in het gevaarlijke duister moeten koersen. Het lijstje is om te wenen als wordt gezien dat de GP van Monaco definitief van de kalender is afgevoerd. Er resten nog vijftien voorlopig. Met - misschien - 20 auto's aan de start, zonder méér autthentieke figuren als Hamilton of Vettel. Alleen pubers die jong hebben geleerd aan de poten van de stoelen hun superieuren te zagen. Zonder schroom vadermoord konden begaan. De grid staat er vol van. Op Kimi Räikkönen en Nico Hülkenberg na.
Een virus, ontstaan in het Chinese Wuhan, de laatste van een grote vijftigjarige coronafamilie en daarom als jongste de naam Covid-19 gekregen. Wegens te weten over welk Coronavirus het precis gaat... Wie vandaag welke auto ook koopt steelt zijn eigen kapitaal. Tenzij je d'r zoveel hebt dat "het object" een welkome compensatie vormt voor eerder geleden schade... Wie slim denkt te zijn en vandaag al een Hyundai of Mercedes op waterstof te kopen heeft in het diepst van de vandaag bekende wetenschap gelijk. Maar waar gaat hij tanken ? En is die brandstof "groen" gemaakt ?
Twijfel, of angst doet de vraag rijzen waarom onze oppermacht niet meteen groene mensen op zijn planeet Aarde zette. Adam wéét er zeker iets over, Eva alleszins, of bijna alles. En de slang symboliseert datgene waarmee wij vandaag in concreto zijn geconfronteerd. Gevangenen in ons "eigen" huis, altans dat van de successie, de staat of de banken. De verwittiging van 2008 was niet genoeg. Nu pas wordt het boek definitief opengeslagen.
Naar Dostojewski's meesterwerk "Schuld en Boete". Velen onder ons zullen die vingerwijzing niet aankunnen, die spiegeloefening. Kunnen wij als "geglobaliseerde" wereld verder auto's maken zoals medeburgers kinderen in serie maken...? Ik druk voorzichtig de vrees uit dat daarop "neen" moet worden geantwoord. Ook die autowereld splitst zich in twee. Voer voor begoeden en transport voor de arbeidende. Hier stopt het, want aanvankelijk ging het over de patstelling tussen de autoindustrie en de nieuwe wereldorde die zich duidelijk heeft aangediend. Losgeweekt van wat na WOII "democratie" werd genoemd. Voor alle duidelijkheid: in Europa - niet hetwelk men verenigt noemt - maar wel dat waar nog wordt gewerkt, zijn direct en indirect 14 miljoen mensen voor hun inkomen afhankelijk van de autoindustrie. Die heeft het vandaag zéér moeilijk. (Walter Rombauts)
LEGALE GOOCHELTRUUK VAN MERCEDES AL VERBODEN VOOR 2021
Gert Vermersch, de enige Nederlandstalige journalist die zich F1-gemachtigd mag noemen, heeft met zijn kwaliteiten bijgedragen tot De Standaard die vooralsnog ontsnapt aan de pamfletten die andere kranten zijn. Behoudens "De Tijd" natuurlijk. Hij resumeerde de drie voorbije testdagen in Barcelona als 1. Hamilton schittert. 2 Mercedes tovert met een in- en uitschuifbare stuurkolom die de wielgeometrie verandert. De FIA heeft het vernuftige systeem al legaal genoemd maar er tegelijkertijd voor gezorgd dat het voor 2021 wordt verboden. Zowel Mercedes als Hamilton hebben in Barcelona de basis gelegd voor een zevende wereldtitel bij coureurs en constructeurs, sinds in 2014 de V6 Turbo Hybrid-motoren ingang vonden. Deze krachtbronnen, wellicht gevoed met synthetische benzine, zullen nog tot eind 2024 worden gebruikt.
Nu even naar de essentie van het DAS-systeem van Mercedes. "DAS" staat voor Dual Axis Steering. De wielen van een auto bollen - gelukkig - niet recht. Ze worden gestuurd door vijf belangrijke wielhoeken die samen de geometrie van de sturende wielen wordt genoemd. Ze zijn Camber (wielvlucht), Caster (askanteling), Toe-in (Toespoor), Toe-Out (Uitspoor) en de King Pin Inclination (Askanteling) die bepaalt hoeveel graden het wiel vooruit loopt t.a.v. de loodrechte lijn op het wegdek. In de bochten heeft men grip nodig en is het zaaks dat deze vijf hoeken correct ingesteld zijn. Op lange rechte lijnen, zoals o.a. die van 1,5 km van Barcelona vormen die dwarskrachten op de banden een remmend effect. Ze verhogen de bandenslijtage en tevens de neerwaartse druk waardoor aerodynamisch minder topsnelheid kan worden afgedwongen.
Het systeem van Mercedes zorgt er nu voor dat in bochten de voornoemde belangrijke wielvlucht behouden blijft, maar in lange rechte lijnen de voorwielen honderd procent paralell aan elkaar rollen. Met minder bandenslijtage en een hogere topsnelheid als eindresultaat. De andere teams, Ferrari, Red Bull en de "best of the rest" zijn door Mercedes een neus gezet nog voor het seizoenbegin op 15 maart a.s. in Australië ! Natuurlijk zit Mercedes, of beter gezegd Daimler-Benz met een gigantisch probleem.
Chinese inmenging voor 12% in dat moederbedrijf, deelname aan de Formula E die haaks staat op het gebruik in de Formule 1 van interne verbrandingsmotoren... De kans is héél groot dat Mercedes en Hamilton zich nog één jaar tot kampioenen kronen, maar in 2021 - Mercedes althans - de handdoek in de ring gooit voor de zogenaamde nieuwe Formule 1. Dit jaar, 2020, is het laatste jaar waarin de Concorde Accoorden van toepassing zijn. Daarna heeft Liberty Media de vrije hand op alle gebied. De stap van de "schoonste" 70 jaar uit zowel de Formule 1 als de hele wereldgeschiedenis naar de "bots-autootjes" zal snel zijn gezet. Bernie Ecclestone en alle kleine groten uit de F1 zal de jeugd moeten googelen om te weten waarover het ging. Iets kan ik er al van verklappen: Grootheid !!! Fangio, Moss, Clark, Graham Hill, Senna, Schumacher. De autosportwereld wacht op het vervolg. (Walter Rombauts)