Rij- en vliegsimulators hebben auto- en vliegtuigpiloten altijd ten dienste gestaan om te oefenen. Alle autocoureurs met allure hebben zo'n ding. Het is fascinerend te zien hoe realistisch je alles ervaart. Er zijn momenteel sim- en Esport-kampioenschappen, zo verregaande dat Georges Russell zelfs recent de "GP van Monaco" heeft gewonnen, en nog meer. Morgen bieden zich 50 auto's en 200 piloten aan om virtueel de "24 Uren van Le Mans" te rijden. Het zal uiteraard de grootste simulatierace uit de geschiedenis worden. Voor wie met surrogaat tevreden is, een hele belevenis ! Voor wie weet hoe een autocoureur zich voelt die te laat remt, de billen dichtgeknepen, de ogen ongelovig uitpuilend op de bandenmuur starend, de knal afwachten, die beseft dat in een simulator iets ontbreekt.
Wat ? Risico, gevaar. Dat is al 130 jaar "partner" geweest van alle groten. Ze waren ervan doorleeft. Ze gingen er ook aan dood. Het lijstje is onuitputtelijk doorheen de racegeschiedenis. Jim Clark, Karl Godin de Beaufort, Ayrton Senna, Luigi Musso, Jean Behra.... Waarmee niet is gezegd dat autosport dodend moet zijn. Zoals het nu is mag het veilig worden genoemd. Wat de fan op TV bij een "sortie" allemaal ziet rondvliegen is plastiek, polyester en in het spectaculairste geval wat wielen met wat ophangingselementen eraan. De TV biedt haarscherp dat spektakel en Liberty Media - eigenaars van de F1 sinds maart 2017 - zullen er vanaf 2021 nog meer kermis van maken. ook de dames zijn uitgenodigd. Met of zonder #Me-Too-lijst. Er komen sexy-taferelen. Bernie Ecclestone dacht er al lang geleden aan. Eens vroeg hij het aan Danica Patrick, winnares van de 500 Mijlen van Indianapolis, om in de F1 te komen. Zij zag het niet zitten. Ze kende al alles van simulatie en stimulatie.
Ooit heeft de Italiaanse Maria Theresa de Fillippis (°1926 + 2016) in Fangio's tijd met een Maserati 250F geschiedenis geschreven. Maar de "kar" was te zwaar sturen voor haar adellijke lichaam. Ze scoorde geen WK-punten. De dames van morgen gaan d'r geen last van hebben want een F1 stuurt licht. Eigenlijk zullen ze alleen de zware jongens tegen zich hebben. Nu de autosport in zulk stadium komt verklap ik een geheimpje. Urbanus heeft op mijn Scalextric-baan recent de GP van Koksijde gewonnen. Hij staat spijtig genoeg niet op de deelnemerslijst om een fakerace in La Sarthe te rijden. Want inzake simulatie is hij heel sterk. Getuige daarvan zijn strips. Nu weer ernst. In september (19 en 20) wordt de echte 24 Uren van Le Mans gereden. Postkaarten tellen er niet in mee. (Walter Rombauts)
|